Olenko ainoa, jota ei kiinnosta rikastuminen ja materian perässä juokseminen ja haaveilee yksinkertaisesta elämästä?
Olen aina ollut lahjakas, ahkera ja tunnollinen koulussa, harrastuksissa ja töissä. Silti minua ei kiinnosta yhtään rikastuminen ja materian perässä juokseminen. Haaveilen yksinkertaisesta ja luonnonläheisestä elämäntavasta pienessä mummonmökissä tai vastaavassa. Voisin tehdä osa-aikatöitä ja sivussa pientä yritystoimintaa ja totta kai vapaaehtoistyötä, koska mulle on sydämen asia tukea heitä, jotka ovat olleet yhtä pohjalla kuin mä. Mulle riittää, että saan kustannettua perustarpeet, maksettua tietyn summan luonnonsuojeluun kuussa ja ehkä pientä ylimääräistäkin. Olen taitava siinä, että saan pienenkin summan riittämään useaksi päivåksi ja hyödynnän paljon luonnon antimia. Teen myös paljon itse. Olen nyt opiskelija ja elän noin 600-700 eurolla kuussa ja se riittää mulle mainiosti. Pystyn säästämäänkin siitä, jos haluan. Olenko ihan sekaisin, kun kaikki toitottaa aina rikastumisesta ja luokkanousuista, mutta kun mua se ei vaan kiinnosta?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä nyt kuitenkin nousee vähän esiin sellanen paremmuus suhteessa muihin? Vaikka onkin ovelasti verhoiltu viattomaksi kertomuksesi yhdenlaisesta tavasta elää...
No, opiskelijoilla tunnetusti on paljon pissaa päässä ja idealismia. Sen idealismin voisit pitää, mut heivaa tuo ylimielisyys.
Mistä tuosta ap:n tekstistä nousee esiin ylimielisyys? Minusta se on vilpitön kysymys. Olen itse 45 v ja olen tehnyt elämässä kaikenlaista, ja nyt ajattelen niin kuin ap. Ei kiinnosta enää yritysmaailma, rahan tai maineen tavoittelu, trendiruoat tai yöelämä tai somejulkkikset tai tv-sarjat tai mikään mikä tässä maailmassa näyttää niin monia kiinnostavan. Toiveena on samanlainen elämä kuin ap:lla: olla mahdollisimman omavarainen, kuluttaa mahdollisimman vähän, ja elää luonnon lähellä.
Vastasin jo tähän. Kyse on tavasta suhtautua muihin ja muiden valintoihin. Tulee ilmi sanavalinnoista ym.
Minusta sinun kommenttisi ovat olleet ylimielisiä ap:ta kohtaan. Esim. käyttämäsi ilmaisu "pissaa päässä". Nyt taidat syyttää ap:ta sellaisesta ylimielisyydestä ja tavasta suhtautua muihin ja muiden valintoihin, mihin todellisuudessa syyllistytkin itse.
Vierailija kirjoitti:
Et ole vaan naisten kohdalla tuo lienee enemmän sääntö kuin poikkeus. Siksi onkin kummaa, että feministit haluavat mitata kaiken rahassa. Olet heidän mukaansa syrjitty.
Voisitko esittää perusteluja väitteellesi "feministit haluavat mitata kaiken rahassa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä mitä muut ajattelevat? Jos haluat elää noin, elä. Kukaan ei estä, kunhan rahoitat elämäsi itse.
Ei sillä sinänsä olekaan, mua vaan kiinnostaa kuulla, onko muilla samantyyppisiä ajatuksia ja unelmia ja tunnen ajoittain olevani yksin näiden ajatusten kanssa. Ei sillä, että se estäisi mua tavoittelemasta haaveitani. Tarvitseeko aina olla niin töykeä?
-ap
Oletpas kovin herkkänahkainen, kun vastaukseni on mielestäsi töykeä. Mitä sinulle sitten saa sanoa, jos ei sitä että pitää tarttua toimeen ja elää kuten haluaa? Pitikö haukkua, miten hirveitä materialisteja kaikki muut ovat vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä nyt kuitenkin nousee vähän esiin sellanen paremmuus suhteessa muihin? Vaikka onkin ovelasti verhoiltu viattomaksi kertomuksesi yhdenlaisesta tavasta elää...
No, opiskelijoilla tunnetusti on paljon pissaa päässä ja idealismia. Sen idealismin voisit pitää, mut heivaa tuo ylimielisyys.
Ylimielisyys? Jos olisin kertonut, että haluan rikastua, kerryttää paljon omaisuutta ja tehdä ahkerasti töitä sen eteen, olisinko silloin ylimielinen? No, jokainen tietysti tulkitsee omalla tavallaan....
-ap
Riippuisi täysin siitä, kuinka itseäsi ilmaiset. Jos painat muita halveksuen alas itseäsi korottaen, niin vastaus on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos et aio perhettä hankkia, ni tee mitä haluat. Mut tuollaisten vanhempien lapsena pyydän, älä tee tuota lapsillesi, jos sellaisia päätät hankkia.
Tee mitä lapsellesi? Onko työnarkomaani vanhempi parempi?
- ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuosta ap:n tekstistä nousee esiin ylimielisyys? Minusta se on vilpitön kysymys. Olen itse 45 v ja olen tehnyt elämässä kaikenlaista, ja nyt ajattelen niin kuin ap. Ei kiinnosta enää yritysmaailma, rahan tai maineen tavoittelu, trendiruoat tai yöelämä tai somejulkkikset tai tv-sarjat tai mikään mikä tässä maailmassa näyttää niin monia kiinnostavan. Toiveena on samanlainen elämä kuin ap:lla: olla mahdollisimman omavarainen, kuluttaa mahdollisimman vähän, ja elää luonnon lähellä.
Vastasin jo tähän. Kyse on tavasta suhtautua muihin ja muiden valintoihin. Tulee ilmi sanavalinnoista ym.
Minusta sinun kommenttisi ovat olleet ylimielisiä ap:ta kohtaan. Esim. käyttämäsi ilmaisu "pissaa päässä". Nyt taidat syyttää ap:ta sellaisesta ylimielisyydestä ja tavasta suhtautua muihin ja muiden valintoihin, mihin todellisuudessa syyllistytkin itse.
Ap:n valinnoissa ei ole mielestäni mitään vikaa. Olenko jossain sellaista väittänyt?
Nuorille on tutkitusti tyypillistä tietynlainen itsekeskeisyys. Katso vaikka psykologian tutkimuksia. Mutta aikuistuessa ihmisen tulisi oppia ajattelemaan hieman moniulotteisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielisyys tulee samasta asiasta kuin sinunkin tekstistäsi, eli listataan että ei sitä, ei tätä mitä kaikki muut tekevät. Jos olisitte vain kertoneet mitä itse haluatte ja jättäneet vilpittömästi ihmettelemättä miksi muiden elämäntapa on niin pinnallinen ja materialistinen, vastaanotto olisi ollut erilainen. Googleta vaikka humble brag.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielisyys? Jos olisin kertonut, että haluan rikastua, kerryttää paljon omaisuutta ja tehdä ahkerasti töitä sen eteen, olisinko silloin ylimielinen? No, jokainen tietysti tulkitsee omalla tavallaan....
-ap
Riippuisi täysin siitä, kuinka itseäsi ilmaiset. Jos painat muita halveksuen alas itseäsi korottaen, niin vastaus on kyllä.
Joku noussut väärällä jalalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minä päinvastoin tunnen itseni outolinnuksi ja kummajaiseksi. Olen miettinyt monesti, onko mussa jotain vikaa ja olenko ihan sekopää, kun ajattelen näin. Tunnen monesti huonommuutta toisiin ajatusteni takia. En halveksu ketään, mutta kritisoin kyllä kulutuskeskeisyyttä, koska se on ympäristölle iso kuormitus.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos et aio perhettä hankkia, ni tee mitä haluat. Mut tuollaisten vanhempien lapsena pyydän, älä tee tuota lapsillesi, jos sellaisia päätät hankkia.
- ei ap
Sitä että "ME ei tarvita mitään eikä haluta mitään, vaan tullaan toimeen pelkästään puuroa syömällä ja pihalla voi potkia palloa"
Ja tiesitkö, että vaihtoehtoja on muitakin kuin minimalismi tai työnarkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minä päinvastoin tunnen itseni outolinnuksi ja kummajaiseksi. Olen miettinyt monesti, onko mussa jotain vikaa ja olenko ihan sekopää, kun ajattelen näin. Tunnen monesti huonommuutta toisiin ajatusteni takia. En halveksu ketään, mutta kritisoin kyllä kulutuskeskeisyyttä, koska se on ympäristölle iso kuormitus.
-ap
No älä nyt viitsi :'D Ei tuo nyt niin erikoista ole...
Et ole. Ohis, mut mitä tuo 600-700e/kk pitää sisällään? Siis kuuluuko asumiskustannuksetkin?
Minä teen juuri sen verran töitä, että on talo, ruokaa, vaatteet ja toisinaan jotain kivaakin. Mies myös työskentelee osa-aikaisesti. Työt meillä loppuu yleensä siinä kahden aikaan, usein aiemmin ja joskus harvoin myöhemmin. Loppuaika jää perheelle, eikä stressiä ole liikaa.
Aiemmin tein 8-15 tunnin työvuoroja, ei ole minun juttu enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ei ap
Sitä että "ME ei tarvita mitään eikä haluta mitään, vaan tullaan toimeen pelkästään puuroa syömällä ja pihalla voi potkia palloa"
Meneekö tämä näin tunteisiin? Sinä saat elää miten haluat mun puolesta, ei sinun tartte "syödä vain puuroa ja potkia palloa ulkona", jos et halua. Jos osa meistä haluaa ja keskustelee siitä ja vaihtaa ajatuksia, miten se on sulta pois?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ohis, mut mitä tuo 600-700e/kk pitää sisällään? Siis kuuluuko asumiskustannuksetkin?
Vuokra, johon lisäksi vesi- ja sähkömaksu Käteen jää noin 400 euroa, jolla pärjään ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ei ap
No et näköjään tiennyt kun hyppäsit suoraan toiseen ääripäähän.
Mä olen myös aika omalaatuinen tapaus siinä, että haluaisin tienata paljon rahaa, jotta voisin käyttää sitä myös muiden hyväksi. Esimerkiksi lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen, perustamalla eläinsuojelukeskuksen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
No älä nyt viitsi :'D Ei tuo nyt niin erikoista ole...
Niinpä, varsinkin kun ap ei elä noin vaan ainoastaan miettii että voisi elää noin. Vähän oudolta kuulostaa ahdistua noin kovasti saman ajatuksen pyörittelystä, mitä varmaan miljoona suomalaista pohtii juuri tänään kun lomat loppuvat ym. Saa sitä toki miettiä, mutta tässä oli ehkä vähän ylidramatisointia.
Et ole vaan naisten kohdalla tuo lienee enemmän sääntö kuin poikkeus. Siksi onkin kummaa, että feministit haluavat mitata kaiken rahassa. Olet heidän mukaansa syrjitty.