Nyt kun maskipakko tulee Suomessa viralliseksi niin muistutan että sitä maskia on vaihdettava tunnin välein uuteen
Vaihto on tehtävä maskin mukama annettujen ohjeiden mukaosesti jotta sen suojaava ominaisuus säilyy eikä maski vety. Ja jos väitätte että teillä einole varaa ostaa uutta maskia koka tunnille niin sitten voitte jäädä sisälle kotia. Estetään koronan leviäminen yhdessä #koronatalkoot.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka kodista löytyy vanha virttynyt t-paita, josta maskin saa valmistettua, kustannus 0 euroa. Kangaskaupoista saa halvalla puuvillakangasta, metrin palasta tekee maskeja niin paljon, että osan voi vaikka myydä ja kattaa näin kankaan hankintakustannukset.
ja sinäkö tulet ne maskit meille ompelemaan?
Minulla kun ei riitä taidot istuvan maskin ompeluun, joka toimii yhdessä silmälasien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän maskia, mutta en aio vaihtaa sitä tunnin välein. Ensinnäkään en istu julkisissa koskaan edes sitä tuntia. Toisekseen, tärkeintä on, että maski estää pahan koronatartunnan. Tautihan on sitä pahempi, mitä enemmän saa viruksia. Vaikka maski olisi vettynyt, ja altistun, niin taudista ei tule paha.
Maski ei paljoa estä sinua saamasta koronaa, mutta se estää sinua tartuttamasta muita. Se tässä idea on. Jos kaikki pitävät maskia naamalla (on sitten oireita tai ei) he eivät voi tartuttaa muita ihmisiä.
Meinaat, että ilma menee kangasrätin läpi, mutta virukset eivät?
Virukset eivät lentele ympäriinsä niin kuin kärpäset. Ne tarvitsevat jotain ainetta jonka mukana tarttua, yleisimmin tämä on pieniä pisaroita suustasi. Jos suurin osa pisaroistasi jää maskiin (ja myös vieressä olijalla on oma maski), tartuntavaara laskee dramaattisesti. Ihan loogista, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa mun maskit? Mulla ei oo rahaa ostaa noita joten jos valtio ei maksa niin en voi toteuttaa. Sellasta se työttömänä olo on
Minä olen työtön ja kyllä minulla on varaa maksaa 5e puuvillakangasta ja tehdä ne itse (itseaissa olen jo näin tehnyt). Ihan turha täällä vinkua siitä, ettei muka varaa ole. KYLLÄ ON.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka kodista löytyy vanha virttynyt t-paita, josta maskin saa valmistettua, kustannus 0 euroa. Kangaskaupoista saa halvalla puuvillakangasta, metrin palasta tekee maskeja niin paljon, että osan voi vaikka myydä ja kattaa näin kankaan hankintakustannukset.
Minulla kun ei riitä taidot istuvan maskin ompeluun, joka toimii yhdessä silmälasien kanssa.
Miksi olet noin uusavuton?
Netti on pullollaan ohjeita eikä se ompeleminen niin vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kun ei riitä taidot istuvan maskin ompeluun, joka toimii yhdessä silmälasien kanssa.Miksi olet noin uusavuton?
Netti on pullollaan ohjeita eikä se ompeleminen niin vaikeaa ole.
Netti on lisäksi täynnä no-sew -ohjeita eli ei tarvita ompelukonetta eikä edes neulaa ja lankaa.
Tuli vastaan käsite supertartuttaja ja sen jälkeen käsite supertartutustilaisuus. Tehokkain tapa estää koronan leviäminen maskien käyttämisen lisäksi olisi lopettaa massatilaisuudet ja kartoittaa kaikki oireettomatkin taudinlevittäjät.
Massatilaisuuksia saadaan vähennetyiksi rajusti, kun siirrytään etätöihin aloilla, joissa se on mahdollista, oppilaat etäkouluun, ja lopuille jääkin tilaa pitää etäisyyttä ja kun on pakko siirtyä paikasta toiseen, käytettäisiin maskeja ja hyvää hygieniaa sekä turvavälejä.
https://www.vogue.com/slideshow/stylish-face-masks-to-shop-now
Tässä on Voguen artikkeli, mistä voi ostaa tyylikkäitä maskeja.
Äh, vitsi kun ehdin jo hankkia niitä ison kasan, mutta pitäisikö vielä pari... Jos koko syyskauden kerran käyttää maskia, niin kai se voisi olla sitten samalla tyylikäskin?...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa mun maskit? Mulla ei oo rahaa ostaa noita joten jos valtio ei maksa niin en voi toteuttaa. Sellasta se työttömänä olo on
Minä olen työtön ja kyllä minulla on varaa maksaa 5e puuvillakangasta ja tehdä ne itse (itseaissa olen jo näin tehnyt). Ihan turha täällä vinkua siitä, ettei muka varaa ole. KYLLÄ ON.
Kiva et sulla varaa mur ei tarkota et kaikilla on. Mulla ei ole joten minkäs teet. Etenkin jos tunnin välein pitää niin toihan maksaa maltaita. Ja puhun nht oikeista maskeista jotka tehty tätä varten ja jotka suunniteltu tähän, en ite tehdyistä. Kansanmaskit ei vastaa aitoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva et sulla varaa mur ei tarkota et kaikilla on. Mulla ei ole joten minkäs teet. Etenkin jos tunnin välein pitää niin toihan maksaa maltaita. Ja puhun nht oikeista maskeista jotka tehty tätä varten ja jotka suunniteltu tähän, en ite tehdyistä. Kansanmaskit ei vastaa aitoa
Kyllä sinullakin on varaa, jos vain haluaisit että on. Sen 5-10e kyllä saa jostain otettua. Jos ei saa, niin sitten sinulla on rahankäytössä ongelmia tai jokin alkoholismi tai vastaava. 5e kankaasta saa tehtyä about 10-20 maskia.
Kangasmaskit toimivat. Ne toimivat Japanissa ja Koreassakin.
Ap:n luetunymmärtäminen on sillä tasolla, että hankaloittaa arjessa toimimista 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että Suomeen on ensinnäkään tulossa ”pakkoa” sakon uhalla vaan suositus.
Toisekseen miksei ns. kansanmaski kelpaa sinulle? Täyttää varmasti suosituksen kriteerit ja näin voit vähentää sitä riskiä että mahdollinen jopa vähäoireinen tai alkava koronatatuntasi leviäisi aivastuksen tai yskäisyn kautta laajemmalle.
Maski pahentaa asiaa koska se kerää kaikki pöpöt, jotka pääsevät sitten maskin alle muhimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinullakin on varaa, jos vain haluaisit että on. Sen 5-10e kyllä saa jostain otettua. Jos ei saa, niin sitten sinulla on rahankäytössä ongelmia tai jokin alkoholismi tai vastaava. 5e kankaasta saa tehtyä about 10-20 maskia.
Kangasmaskit toimivat. Ne toimivat Japanissa ja Koreassakin.
Joo jos en syö tai ota lääkkeitä niin sit on joo varaa. Saattaa toki olla vähän kalliimpi yhteiskunnalle kuin maksaa maski. Valitettavasti luottotiedot meni kun en voinut maksaa oikeuskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Maski pahentaa asiaa koska se kerää kaikki pöpöt, jotka pääsevät sitten maskin alle muhimaan.
Älä levitä valheellista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaskit toimivat. Ne toimivat Japanissa ja Koreassakin.Joo jos en syö tai ota lääkkeitä niin sit on joo varaa. Saattaa toki olla vähän kalliimpi yhteiskunnalle kuin maksaa maski. Valitettavasti luottotiedot meni kun en voinut maksaa oikeuskuluja.
Kaikki rahasi menevät lääkkeisiin? Ruuasta voi tinkiä muuten. Tai käy hakemassa ruokakassi parin viikon ajan, saat säästettyä määrän. Tai tee maskit vanhasta t-paidasta, käy kirpparilla kysymässä saisitko heidän paitoja pari kappaletta muutamalla sentillä, koska tarvitset maskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta. Ota ihmeessä asioista selvää ennen kuin levittelet valheita.
Tunnin välein? EI OLE! Miksi valehtelet? Mitä luulet saavuttavasi sillä?
Olen töissä terveydenhuollon laitteita valmistavassa yrityksessä ja olemme nyt käyttäneet maskeja maaliskuusta saakka. Niitä ei todellakaan vaihdeta tunnin välein, vaan niitä kuluu työpäivän (8,5h) aikana 3-4.
Julkisten paikkojen kohdalla riittää, että ottaa aina uuden maskin poistuessaan paikasta, jossa maskia ei ole käyttänyt. Eli jos olet koko päivän asioilla, niin todennäköisesti selviät kahdella maskilla (kunhan käytät maskeja oikein).
Koko kansan tasolla maskeja ei tulla käyttämään kauhean tehokkaalla ja hygieenisellä tavalla. Tietyt valveutuneet yksilöt ovat sitten eri asia. Tästä syystä maskien käytännön tehokkuus epidemian torjumisessa on melko pieni vaikka teoreettisesti ja optimaalisesti käyttettynä maski olisikin varsin tehokas. Tämän havaitsee hyvin kun katsoo monia maita joissa on maskipakko mutta epidemia ei silti taltu vaan jopa kasvaa (esim. Espanja).
Mutta koska osa kansasta maskeja koko ajan raivoisasti vaatii niin on pienemmän riesan tie että niitä nyt suositellaan niin loppuu sekin kitinä. Ja toivottavasti siitä tulee edes pientä hyötyäkin saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Koko kansan tasolla maskeja ei tulla käyttämään kauhean tehokkaalla ja hygieenisellä tavalla. Tietyt valveutuneet yksilöt ovat sitten eri asia. Tästä syystä maskien käytännön tehokkuus epidemian torjumisessa on melko pieni vaikka teoreettisesti ja optimaalisesti käyttettynä maski olisikin varsin tehokas. Tämän havaitsee hyvin kun katsoo monia maita joissa on maskipakko mutta epidemia ei silti taltu vaan jopa kasvaa (esim. Espanja).
Mutta koska osa kansasta maskeja koko ajan raivoisasti vaatii niin on pienemmän riesan tie että niitä nyt suositellaan niin loppuu sekin kitinä. Ja toivottavasti siitä tulee edes pientä hyötyäkin saman tien.
Entä Japani tai Korea? Siellä on maskipakot kanssa. Homma sujuu, tartuntoja todella vähän (verrattuna ihmisväkeen).
Espanjassa ei toimi, koska korona lähti liikkeelle kunnolla ennenkuin maskipakko tuli. Maskipakko pitäisi olla ennen kuin tauti lähtee liikkeelle, ei sen jälkeen (vaikka sielläkin kyllä taudit väheni maskipakon jälkeen)