Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velkahelvetistä selviytyminen

Vierailija
02.08.2020 |

Nyt on tullut seinä vastaan omassa kujajuoksussa. Kulutusluottovelkaa liki 20 000e, opintolainaa vähennysten jälkeen suunnilleen sama määrä. Olen alle kolmekymppinen ja tuntuu, että olen ryssinyt elämäni lopullisesti. Mietin päivittäin itsemurhaa, koska häpeä ja syyllisyys on niin suuri. Velka on kerrytetty yksinkertaisesti sillä, että olen vuosikaudet elänyt pahasti yli varojeni ja ollut jollain tavalla sairas. En ole pystynyt koskaan sanomaan, että minulla ei ole varaa johonkin. Lisäksi olen kärsinyt ihan järkyttävästä ostoriippuvuudesta, ja suuri osa tuosta kulutusluottosummasta autoa lukuun ottamatta koostuu täysin tarpeettomasta roskasta.

Olen köyhästä perheestä ja ollut "itseäni paremmassa seurassa" vuosikaudet, eli kaikki ystäväni ja kumppanini ovat vähintään keskiluokkaa, useammat sitä ylempää. Häpeä ja peittely on leimannut koko elämääni. Olen joutunut pienestä pitäen murehtimaan vanhempieni raha-asioista ja opiskeluaikoina lainaamaan heille, vaikkei olisi ollut varaa siihen. Kai olen jotenkin paennut noita asioita hillittömään kuluttamiseen. Tällä hetkellä jonotan Kelan korvaamaan psykoterapiaan.

Stoppi tuli, kun kerroin kumppanilleni. Maksoimme heti luottokortit pois ja suljimme ne. Myöskään mitään osamaksuja ei jää tämän kuukauden jälkeen. Pankin kanssa sovittu opintolainasta, ja sitä saan lyhentää yli 20 vuotta minimierällä, joten se ei ole nyt murheenani. Tavoitteena on päästä jäljelle jäävästä 17 000 p*skavelasta eroon mahdollisimman nopeasti. Seuraavaksi aion hakea takuusäätiön takausta järjestelylainaan sekä laittaa itseni vapaaehtoiseen luottokieltoon. Yhtäkään osamaksua, kulutusluottoa, luottokorttia tai vastaavaa en ota enää ikinä.

Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakituinen työ josta tienaan ihan kohtuullisesti ja ihan hyvin työllistävä yliopistotutkinto. En siis ole ainakaan toistaiseksi maksuvaikeuksissa, sillä kaikkien lyhennysten ja pakollisten kulujen jälkeen minulla jää rahaa elämiseen. Lapsia, matkoja tai edes lemmikkiä en voi miettiä muutamaan vuoteen. Lisäksi minulla on kumppanin tuki yhteisissä kuluissa, vaikka velastani aion maksaa joka sentin itse.

Ja silti tuntuu ihan toivottomalta. Olen tilanteeseen havahduttuani vain itkenyt viikon putkeen ja ollut itsetuhoisia ajatuksia. Tulevaisuuden kauhuskenaarioita ja itsetuhoisia ajatuksia pyörii mielessä jatkuvasti. En saa unta enkä pysty syömään ja ahdistaa ihan silmittömästi. Vaikeinta on antaa itselleen anteeksi aiheuttamaansa sotkua. Nyt olisi vertaistuki ja mahdolliset (selviytymis)tarinat tarpeen. Voiko velkahelvetistä selvitä ja miten?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei "elämiseen" tarvitse juurikaan rahaa.  Tuossa jo ensimmäinen virhe näkyy. Eläminen EI ole kuluttamista. Elämiseen tarvitsee kuluttaa lähinnä ruokaan ja vaatteisiin asumisen lisäksi.

Ilmainen vihje jo nyt. käytä mieluummin nyt jo heti alkuun rahaa myös sijoittamiseen. Jos näin teet ja lisäät sijoituksiin menevää summaa aina kun velkojen lyhennykset pienenevät tulet 20 vuoden päästä kiittämään päätöstäsi.

Vierailija
2/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä <3 En kutsuisi tuota vielä varsinaiseksi helvetiksi, koska pystyt (ainakin tällä hetkellä) maksamaan velkaasi. Yllättyisit, jos tietäisit kuinka monella ihmisellä on ns. huonoa velkaa, jota makselevat muun elämän ohessa ja kulissit kunnossa. Ja on samalla myös hankittu niitä lapsia. Helvetti alkaa, kun sitä velkaa on niin paljon ettei sitä pysty lyhentämään. Tietysti tuossa tilanteessasi ollaan aika ohuella langalla ja muutokset voivat nopeasti horjuttaa taloutta. Mutta sinulla on nyt aika hyvät kortit selviytymiseen, kunhan et ota enää velkaa ja saat taloutesi hallintaan. 17 000e ei ole vakituisessa työssä olevalle ok palkkaiselle mikään tapposumma, jos olosuhteet pysyvät vakaina. Takuusäätiön järjestelylaina on varmasti hyvä vaihtoehto, niin pääset koroista eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä selviät! Sulla on asiat esim nyt tosi fiksusti mietittynä, että miten etenet niiden hoidossa, voit olla ylpeä itsestäsi. Vielä koittaa päivää kun kaikki on maksettu ja olet vapaa!

Vierailija
4/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lopetat sen itkemisen ja jatkuvan murehtimisen, ja noudatat tekemääsi suunnitelmaa velkasi lyhentämisessä. Joka kuukausi huomaat summan pienenevän. Pidät kiinni päätöksestäsi etkä tuhlaa mihinkään ylimääräiseen. Kyllä se siitä!

Vierailija
5/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on tuollainen summa ja enemmänkin ulosotossa. Sentään heräsit jo aika päiviä ennen sitä. Olet vielä nuori ja korjausliike on mahdollinen. Lisäksi olet kouluttautunut ja vielä vakityönkin onnistunut valmistumisesi jälkeen hankkimaan. Muutama tiukka vuosi (palkastasi tietty riippuen) ja pääset aloittamaan puhtaalta pöydältä ilman luottoja. Opintolainaa ei kannata stressata, menee omalla painollaan jos töitä on hyvin.

Vierailija
6/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinulla ole edes paljon vielä velkaa. Mulla on paljon enemmän (ehkä 80000e + asuntolaina 100000e)

Häpeä ja syyllisyys on täysin turhaa, virheistä voi ja kannattaa tietysti aina ottaa opiksi.

Häpeä ja syyllisyys on vain oman mielen tuottamaa reaktiota tilanteeseesi, siitä voit vapautua kyllä.

Mieti nyt hetki on reaktiosi missään järkevässä suhteessa edes oikeasti siihen että sinulla on vähän velkaa?

Mieti mitä muuta tässä maailmassa tapahtuu koko ajan. 

Ainoa millä on loppujen lopuksi oikeasti merkitystä on se, että on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä + mahdollisesti lääkkeitä jos niitä tarvitsee.

Koko käsite "velkahelvetti" voi olla ihan oman pään kehittämä juttu, vaikka taloudellisia haasteita olisikin.

Vierailija
7/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin osoitat vastuullisuutta. Kuten jo todettu, monella on kulutusluottoja yms tuon verran tai enemmänkin ja vailla huolen häivää elelevät velaksi. Tuossa on se riski, että pienikin muutos voi romuttaa talouden, joten ei se fiksua ole. Hyvä, että olet tajunnut tilanteen ennen niitä mahdollisia maksuvaikeuksia.

Vertaat itseäsi varmaan tarpeettomasti muihin ja näytät ajattelevan, että näillä keskiluokkaisilla ystävilläsi on kaikilla talous moitteettomassa kunnossa. Ei se aina noin mene. Velkaantuminen on iso ongelma ja koskettaa monenlaisia ihmisiä taustaan katsomatta. Enemmän pitäisi puhua avoimesti näistä asioista.

Vierailija
8/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä idea, mutta tuskin saat pankista lainaa Takuusäätiön takauksella. Mutta ota joka tapauksessa yhteyttä oikeusaputoimiston velkaneuvontaan. Puhelinpalvelu avautuu taas huomenna aamulla, ja sähköiseen palveluun voit kirjautua vaikka heti tämän luettuasi, niin saat apua.

Talous- ja velkaneuvojat selvittävät työkseen toinen toistaan epätoivoisempien velkahelvettejä, vaihtelevalla menestyksellä. Aina saa apua ja ainakin tietoa siitä, mitä vaihtoehtoja on. Toisinaan ei ole muuta keinoa kuin antaa kaikkien mennä ulosottoon, mutta onhan sekin parempi vaihtoehto kuin ottaa lisää velkaa.

Vierailija
9/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös alle 30 ja velkaa 18 000e... köyhistä oloista minäkin, ja viimeiset vuodet elänyt pahasti yli varojen. Mielenterveysongelmia myös ollut.

Pitäisi saada kokoaikainen työ, jotta selviän kuukausimaksuista. Edellinen määräaikainen työsuhde loppui 2 kk sitten. Minua hävettää myös, mutta jos saan kokoaikatyön, niin sitten selviän. Mielenterveys on aika pohjalla nyt, enkä koe olevani täysin työkykyinen, mutta luottotietoja en halua menettää.

Vierailija
10/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi elämässä kaikkea kamalaa tapahtua. Voi sairastua, voi mennä työpaikka alta jne.

Sulla on nyt se työpaikka ja koulutus. Asiat ovat hyvin. Etukäteen murehtiminen ei auta mitään.

Vierailija
11/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paha, kyllä tuosta selviää. Eihän 17k€ ole autolainaa kummoisempi. No worries.

Vierailija
12/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että heräsit ajoissa. Nyt teet itse konkreettisia asioita velan lyhentämiseen. Parhailla olet jo aloittanut, eli korttien sulkeminen ja vapaaehtoinen luottokielto. Vaikka et tuota takuusäätiön lainaa saisikaan, niin maksat vaan ahkerasti luottoja pois, ne lyhenee kyllä. Älä jää odottamaan tuota lainaa vaan teet maksusuunnitelman myös ilman sitä.

Tee budjetti ja maksusuunnitelma, mitä laskuja, kuinka paljon ruokaan jne.

Katsot ylimääräiset (netflix, Spotify, lehdet, muut tilaukset) pois.

Kilpailuta sähkö, jos sähkölasku on iso.

Käy tavarat läpi ja myy arvokkaita pois esim. torissa tai vaatteiden myyntipaikoissa

Halvemmille tavaroille kirppispöytä, jos turhaa on paljon.

Mieti miten saat turhan ostelun pois ja keskitä se energia säästämiseen. Tee konkreettisia toimia, kuten

en osta mitään muuten kuin sunnuntaina, jolloin käyt kaupassa, maksat laskut ja tankkaat auton.

Pitäisikö siirtyä ruoka ja muu pakollinen ostoksissa käteiseen?

Maksa aina velkaa pois ja pidä tilillä rahaa vain budjetin määrän verran. Jos raha loppuu viikkoa ennen seuraavaa tiliä, niin saa opetella leipomaan tai käydä äidillä syömässä.

Näillä eväillä ja päättäväisyydellä pääsin itse eroon turhasta ostelusta ja nyt velat maksettu ja rahaa säästössä. Itselle ja kumppanille tulee parempi olo, kun tekee konkreettisia muutoksia! Toinen alkaa taas luottamaan, eikä hänen tarvitse huolehtia, kun tietää sinun hoitavan asiaa.

Vierailija
13/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuo ympäristö ja "paremmat kortit saaneet" ystävät ja kumppani aiheuttavat sinulle kohtuutonta häpeää, syyllisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta tuossa tilanteessa. Ei kannata verrata itseään muihin, ongelmasi on aivan todella yleinen, vaikka sinusta nyt ympäristösi takia tuntuu, että olet ainoa kenelle voi käydä näin. Voisi helpottaa, jos löytäisit jostain juttukaverin, jolla samanlaisia kokemuksia.

Vierailija
14/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häpeä ja syyllisyys ovat olleet jo alunperin syynä siihen, että olet mennyt velkaantumaan kieltääksesi taustasi, ei ole mikään ihme että ne vellovat nyt ja koet hukkuvasi niihin, kun olet kriisissä.

Ole onnellinen, että olet törmännyt totuuteen noin nuorena, ja vierelläsi on ihminen, joka ei joutunut ottamaan sinusta eroa suojatakseen oman taloutensa. Selvisit säikähdyksellä. Ehdit vielä saamaan kaiken mitä ihminen kaipaa oikeasti elämäänsä.

Opettelet vähitellen laittamaan häpeäntunteelle kampoihin ja nauramaan sille, niin olet lopun ikääsi vapaa kehittymään sellaiseksi ihmiseksi, joka sinusta voi tulla kun vähän autat itseäsi.

Älä ole itsesi pahin vihollinen enää. Älä halveksi itseäsi. Ole paras ja luotettava ystäväsi, koska kuka muukaan se olisi.

Vierailija
15/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä tutulla on 100 000 ulosotossa.

Ap summa on pieni.

Vierailija
16/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole velkasi, vaan suhtautumisesi siihen. Olet jostain syystä menettänyt suhteellisuuden tajusi täysin. Jos sinulla on vakituinen työ, jossa on kohtuullinen palkka, niin tuo velkasumma on tosi pieni. Monilla on yli viisinkertainen määrä asuntolainaa, eivätkä he koe olevansa minkäänlaisissa ongelmissa.

Vierailija
17/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania viestejä, kiitos niin paljon <3

Ihan varmasti yksi suuri syy tuskaan (taloudellisten riskien lisäksi) on juurikin tuo esiin nostamanne häpeä ja ulkopuolisuuden tunne. Ympärillä ihmiset ostavat sijoitusasuntoja, puhuvat kuinka sijoittavat koko opintolainan ja sen hyvityksen, samalla kun itse olet käyttänyt siiyä joka sentin edes päästäksesi ystävien yhteisiin tapaamisiin, jotka sisältävät lähes poikkeuksetta kalliita ravintoloita ja skumppalasien kilinää. On valtava pala myöntää itselleen ja seuraavaksi heille, ettei minulla ole ollut eikä ole varaa tuollaiseen.

Vierailija
18/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti yksi suuri syy tuskaan (taloudellisten riskien lisäksi) on juurikin tuo esiin nostamanne häpeä ja ulkopuolisuuden tunne. Ympärillä ihmiset ostavat sijoitusasuntoja, puhuvat kuinka sijoittavat koko opintolainan ja sen hyvityksen, samalla kun itse olet käyttänyt siiyä joka sentin edes päästäksesi ystävien yhteisiin tapaamisiin, jotka sisältävät lähes poikkeuksetta kalliita ravintoloita ja skumppalasien kilinää. On valtava pala myöntää itselleen ja seuraavaksi heille, ettei minulla ole ollut eikä ole varaa tuollaiseen.

— Ap siis

Vierailija
19/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen vihje jo nyt. käytä mieluummin nyt jo heti alkuun rahaa myös sijoittamiseen. Jos näin teet ja lisäät sijoituksiin menevää summaa aina kun velkojen lyhennykset pienenevät tulet 20 vuoden päästä kiittämään päätöstäsi.

Tuohon liittyy aivan liikaa riskejä. Ja kun kyse on ihmisestä, jonka täytyy nyt opetella elämään varojensa mukaan, sijoittamisen aloittaminen velkavivulla on erityisen huono ajatus.

Sijoittamista voi harkita siinä vaiheessa, kun kulutusluotot on maksettu pois ja jäljellä on enää pelkkää halpaa opintolainaa. Silloinkin sitä kannattaa harkita tarkkaan.

Vierailija
20/82 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä heilläkään ole. Aika monet pitävät yllä kulissia ja elävät palkasta palkkaan, vaikkei ehkä velkaannukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme