Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velkahelvetistä selviytyminen

Vierailija
02.08.2020 |

Nyt on tullut seinä vastaan omassa kujajuoksussa. Kulutusluottovelkaa liki 20 000e, opintolainaa vähennysten jälkeen suunnilleen sama määrä. Olen alle kolmekymppinen ja tuntuu, että olen ryssinyt elämäni lopullisesti. Mietin päivittäin itsemurhaa, koska häpeä ja syyllisyys on niin suuri. Velka on kerrytetty yksinkertaisesti sillä, että olen vuosikaudet elänyt pahasti yli varojeni ja ollut jollain tavalla sairas. En ole pystynyt koskaan sanomaan, että minulla ei ole varaa johonkin. Lisäksi olen kärsinyt ihan järkyttävästä ostoriippuvuudesta, ja suuri osa tuosta kulutusluottosummasta autoa lukuun ottamatta koostuu täysin tarpeettomasta roskasta.

Olen köyhästä perheestä ja ollut "itseäni paremmassa seurassa" vuosikaudet, eli kaikki ystäväni ja kumppanini ovat vähintään keskiluokkaa, useammat sitä ylempää. Häpeä ja peittely on leimannut koko elämääni. Olen joutunut pienestä pitäen murehtimaan vanhempieni raha-asioista ja opiskeluaikoina lainaamaan heille, vaikkei olisi ollut varaa siihen. Kai olen jotenkin paennut noita asioita hillittömään kuluttamiseen. Tällä hetkellä jonotan Kelan korvaamaan psykoterapiaan.

Stoppi tuli, kun kerroin kumppanilleni. Maksoimme heti luottokortit pois ja suljimme ne. Myöskään mitään osamaksuja ei jää tämän kuukauden jälkeen. Pankin kanssa sovittu opintolainasta, ja sitä saan lyhentää yli 20 vuotta minimierällä, joten se ei ole nyt murheenani. Tavoitteena on päästä jäljelle jäävästä 17 000 p*skavelasta eroon mahdollisimman nopeasti. Seuraavaksi aion hakea takuusäätiön takausta järjestelylainaan sekä laittaa itseni vapaaehtoiseen luottokieltoon. Yhtäkään osamaksua, kulutusluottoa, luottokorttia tai vastaavaa en ota enää ikinä.

Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakituinen työ josta tienaan ihan kohtuullisesti ja ihan hyvin työllistävä yliopistotutkinto. En siis ole ainakaan toistaiseksi maksuvaikeuksissa, sillä kaikkien lyhennysten ja pakollisten kulujen jälkeen minulla jää rahaa elämiseen. Lapsia, matkoja tai edes lemmikkiä en voi miettiä muutamaan vuoteen. Lisäksi minulla on kumppanin tuki yhteisissä kuluissa, vaikka velastani aion maksaa joka sentin itse.

Ja silti tuntuu ihan toivottomalta. Olen tilanteeseen havahduttuani vain itkenyt viikon putkeen ja ollut itsetuhoisia ajatuksia. Tulevaisuuden kauhuskenaarioita ja itsetuhoisia ajatuksia pyörii mielessä jatkuvasti. En saa unta enkä pysty syömään ja ahdistaa ihan silmittömästi. Vaikeinta on antaa itselleen anteeksi aiheuttamaansa sotkua. Nyt olisi vertaistuki ja mahdolliset (selviytymis)tarinat tarpeen. Voiko velkahelvetistä selvitä ja miten?

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 250 000 euron asuntolaina (enää 100 000 € jäljellä) enkä kutsu tätä helvetiksi ja rahaa jää muuhunkin.

Mutta valittamisen sijaan opiskelin sellaisen ammatin jossa tulot ovat melko hyvät ja käyn töissä.

Vierailija
82/82 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania viestejä, kiitos niin paljon <3

Ihan varmasti yksi suuri syy tuskaan (taloudellisten riskien lisäksi) on juurikin tuo esiin nostamanne häpeä ja ulkopuolisuuden tunne. Ympärillä ihmiset ostavat sijoitusasuntoja, puhuvat kuinka sijoittavat koko opintolainan ja sen hyvityksen, samalla kun itse olet käyttänyt siiyä joka sentin edes päästäksesi ystävien yhteisiin tapaamisiin, jotka sisältävät lähes poikkeuksetta kalliita ravintoloita ja skumppalasien kilinää. On valtava pala myöntää itselleen ja seuraavaksi heille, ettei minulla ole ollut eikä ole varaa tuollaiseen.

Kannattaa kyllä heti lopetta itsensä vertaaminen muihin. Koska olet vielä aika nuori, niin on ihan toki ymmärrettävää että teet noin. Vanhempana ymmärtää, että kaikki tuollainen vertailu on täysin turhaa ja itse ainakin naureskelen suorastaan nuorelle minälleni, joka teki myöskin noin, että koko ajan vertaili itseään muihin. Tuollainen bling-bling -elämäntyyli on muutenkin pinnallista, kannattaa miettiä ehkä jotain vähän syvällisempiä arvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä