Velkahelvetistä selviytyminen
Nyt on tullut seinä vastaan omassa kujajuoksussa. Kulutusluottovelkaa liki 20 000e, opintolainaa vähennysten jälkeen suunnilleen sama määrä. Olen alle kolmekymppinen ja tuntuu, että olen ryssinyt elämäni lopullisesti. Mietin päivittäin itsemurhaa, koska häpeä ja syyllisyys on niin suuri. Velka on kerrytetty yksinkertaisesti sillä, että olen vuosikaudet elänyt pahasti yli varojeni ja ollut jollain tavalla sairas. En ole pystynyt koskaan sanomaan, että minulla ei ole varaa johonkin. Lisäksi olen kärsinyt ihan järkyttävästä ostoriippuvuudesta, ja suuri osa tuosta kulutusluottosummasta autoa lukuun ottamatta koostuu täysin tarpeettomasta roskasta.
Olen köyhästä perheestä ja ollut "itseäni paremmassa seurassa" vuosikaudet, eli kaikki ystäväni ja kumppanini ovat vähintään keskiluokkaa, useammat sitä ylempää. Häpeä ja peittely on leimannut koko elämääni. Olen joutunut pienestä pitäen murehtimaan vanhempieni raha-asioista ja opiskeluaikoina lainaamaan heille, vaikkei olisi ollut varaa siihen. Kai olen jotenkin paennut noita asioita hillittömään kuluttamiseen. Tällä hetkellä jonotan Kelan korvaamaan psykoterapiaan.
Stoppi tuli, kun kerroin kumppanilleni. Maksoimme heti luottokortit pois ja suljimme ne. Myöskään mitään osamaksuja ei jää tämän kuukauden jälkeen. Pankin kanssa sovittu opintolainasta, ja sitä saan lyhentää yli 20 vuotta minimierällä, joten se ei ole nyt murheenani. Tavoitteena on päästä jäljelle jäävästä 17 000 p*skavelasta eroon mahdollisimman nopeasti. Seuraavaksi aion hakea takuusäätiön takausta järjestelylainaan sekä laittaa itseni vapaaehtoiseen luottokieltoon. Yhtäkään osamaksua, kulutusluottoa, luottokorttia tai vastaavaa en ota enää ikinä.
Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että minulla on vakituinen työ josta tienaan ihan kohtuullisesti ja ihan hyvin työllistävä yliopistotutkinto. En siis ole ainakaan toistaiseksi maksuvaikeuksissa, sillä kaikkien lyhennysten ja pakollisten kulujen jälkeen minulla jää rahaa elämiseen. Lapsia, matkoja tai edes lemmikkiä en voi miettiä muutamaan vuoteen. Lisäksi minulla on kumppanin tuki yhteisissä kuluissa, vaikka velastani aion maksaa joka sentin itse.
Ja silti tuntuu ihan toivottomalta. Olen tilanteeseen havahduttuani vain itkenyt viikon putkeen ja ollut itsetuhoisia ajatuksia. Tulevaisuuden kauhuskenaarioita ja itsetuhoisia ajatuksia pyörii mielessä jatkuvasti. En saa unta enkä pysty syömään ja ahdistaa ihan silmittömästi. Vaikeinta on antaa itselleen anteeksi aiheuttamaansa sotkua. Nyt olisi vertaistuki ja mahdolliset (selviytymis)tarinat tarpeen. Voiko velkahelvetistä selvitä ja miten?
Kommentit (82)
Jouduin koronan takia ottamaan 38000 eur lainaa.
yrityksen ja omien juoksevien kulujen maksuun.'
Lyhennän 600 eur kuussa.
Sain pitää työpaikkani ..mutta hinta oli tuo
mielipuolista
t: yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Jouduin koronan takia ottamaan 38000 eur lainaa.
yrityksen ja omien juoksevien kulujen maksuun.'
Lyhennän 600 eur kuussa.
Sain pitää työpaikkani ..mutta hinta oli tuo
mielipuolista
t: yrittäjä
No, se on rahaa.
Sinulla on nyt hyvä suunnitelma.
Se häpeä on ikävä tunne. Kyllä tuolla lailla voi käydä, kun rahaa tulee.
Turha minun on sanoa, että ei kannata hävetä, mutta tosi se on.
Jos kävisit jossain juttelemassa?
Tai lue häpeästä.
Ei sinun tarvitse esittää jotain muuta kuin olet. Voit jossain vaiheessa olla ylpeä juuristasi. Jostain syystä olet luullut, että ne eivät olisi arvokkaat.
Ehkä itku on myös helpotusta, ettei sinun tarvitse enää esittää. Ehkä se on surua, että olet luullut, että pitää olla muuta kuun olet.
Nyt vaan ajan kanssa hoidat homman. Elämää tämä on.
Hienoa, että asia selkiää.
Ja ihana, että olet suhteessa hyvän viisaan ihmisen kanssa. Sellainen olet myös itse
Kaikkeen tottuu. Velkaneuvojan ohjeesta päästin n. 80.000 e velat ulosottoon, koska tällä tavoin äärimmäisen korkeat korot tippuivat 7.5 prosenttiin ja kuukausittainen lyhennyserä putosi selvästi.
Olen työskennellyt vuosia perintäalalla, tilanteesi ei ole ylitsepääsemätön, vaan pieni kuhmu elämäsi tiellä.
Olet toiminut hienosti asian korjaamiseksi. Olet oppinut sekä virheestäsi, sekä sen korjaamisesta. Muutama vuosi menee ja olet matkalla kohti varaampaa elämää.
Muista että köyhyys ei ole häpeä, tyhmyys on. Mielestäni olet viisaalla tiellä, niin että kuivaa kyyneleet, pää pystyyn ja jatka asioiden hoitamista, yhdistele lainoja jos luottotiedot on vielä tallessa vaikka pankin joustoluotolla. Kyllä se aurinko risukasaan vielä paistaa.
Olen itse ollut ihan samassa jamassa 25 veenä mutta sain velat hoidettua pois kolmessa vuodessa erittäin tarkasti elämällä. Nykyään olen velaton, on velaton auto, asunto ja velaton kesämökki. Ei luksusluokan, vaan 12 vuotta vanha japsi, asun neukkukuutiossa ja mummonmökki. Mutta ei velkaa. Luottokorttikin on ehdottomana hätävarana matkoille, velkaa 0 euroa. Menneisyydestään voi oppia. Tsemppiä sulle, kyllä se vielä kirkastuu!
50v N.
Jos saat takuusäätiön järjestelylainan saat automaattisesti myös maksuhäiriömerkinnän etkä siten saisikaan luottoa tai osamaksulla mitään.
Mitä mieltä olette, kannattaako molempia näitä lainoja maksaa minimi, ja laittaa ylimääräinen säästöön vai pyrkiä maksamaan toista enemmän?
Laina 1: kulutusluotto reilu 3000€, korko 7.9, lyhennys 120€/kk
Laina 2: remonttilaina reilu 8000€, korko 6.9, lyhennys 220€/kk
Jos maksaa minimiä niin tuon pienemmänkin lainan poismaksuun menee aikaa pari vuotta.. turhauttaa.
Ap, sullahan on aika hyvin järjestelty nuo asiat. Kumppanin tuki on myös ihan kultaa jos on. Jos takuusäätiö auttaa, vielä parempi. Ongelmasi ei ole raha-asioiden järjestäminen, sinullahan on hyvin työllistävä yo-tutkinto jne, vaan nuo tunteet. Älä anna niiden syödä parisuhdettasi tai arkiaikaasi ylipäänsä. Helpommin sanottu kuin tehty mutta todella pitäisi tehdä kuitenkin. Mokaaminen on tosi hävettävää, jos on häpeämiseen taipuvainen luonne. Ota tämä haasteena että kestät sen ja luot siitä jotain kestävää itsellesi.
Jos yhtään lohduttaa, muut ihmiset eivät juuri ajattele sinua ja häpeääsi. He ajattelevat omia asioitaan. Jos jokin niin tämä voi auttaa.
Bonus: heillä on omat häpeäpilkkunsa vaikka eivät esittele.
Olisi kyllä hyvä jos tällaista voisi puhua enemmän! Nyt monesti taitaa olla ahdistusta ja häpeää ihan senkin takia, kun luullaan ettei kenelläkään muulla ole samanlaista! Kun ajattelee, että yli 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä ja tosi paljon useammat ovat veitsenterällä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette, kannattaako molempia näitä lainoja maksaa minimi, ja laittaa ylimääräinen säästöön vai pyrkiä maksamaan toista enemmän?
Laina 2: remonttilaina reilu 8000€, korko 6.9, lyhennys 220€/kkJos maksaa minimiä niin tuon pienemmänkin lainan poismaksuun menee aikaa pari vuotta.. turhauttaa.
Korot on niin isot, että lainat kannattaa maksaa mahdollisimman nopeasti pois, kuitenkin niin että ikävien yllätysten varalta löytyy myös puskurirahastoa. Yleensä tilillä olisi hyvä olla rahaa vähintään 2-3 kuukauden pakollisiin menoihin. Joissain tapauksissa esim. luottokortilla voi kuitenkin "korvata" osan puskurirahastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina 2: remonttilaina reilu 8000€, korko 6.9, lyhennys 220€/kkJos maksaa minimiä niin tuon pienemmänkin lainan poismaksuun menee aikaa pari vuotta.. turhauttaa.
Korot on niin isot, että lainat kannattaa maksaa mahdollisimman nopeasti pois, kuitenkin niin että ikävien yllätysten varalta löytyy myös puskurirahastoa. Yleensä tilillä olisi hyvä olla rahaa vähintään 2-3 kuukauden pakollisiin menoihin. Joissain tapauksissa esim. luottokortilla voi kuitenkin "korvata" osan puskurirahastosta.
Sanon ääneen mitä jotkut meistä janoaa kuulla: aika pienet korot vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon ääneen mitä jotkut meistä janoaa kuulla: aika pienet korot vielä.
Lainaa on siis yhteensä 11 000 €, ja siitä summasta menee korkoja melkein 800 € vuodessa. En sanoisi korkoja pieniksi, vaikka tilanne voisi olla paljon huonompikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen vihje jo nyt. käytä mieluummin nyt jo heti alkuun rahaa myös sijoittamiseen. Jos näin teet ja lisäät sijoituksiin menevää summaa aina kun velkojen lyhennykset pienenevät tulet 20 vuoden päästä kiittämään päätöstäsi.
Tuohon liittyy aivan liikaa riskejä. Ja kun kyse on ihmisestä, jonka täytyy nyt opetella elämään varojensa mukaan, sijoittamisen aloittaminen velkavivulla on erityisen huono ajatus.
Sijoittamista voi harkita siinä vaiheessa, kun kulutusluotot on maksettu pois ja jäljellä on enää pelkkää halpaa opintolainaa. Silloinkin sitä kannattaa harkita tarkkaan.
Mitä ihmettä höpötät?. Mitä aikaisemmin aloittaa sen parempi. Siinä ei ole mitään "harkitsemista" että milloin aloittaa. AIKA on se mikä sijoittamisessa ratkaisee. Mitä myöhemmin aloittaa sen huonompi. Kaikista huonoin tapa on ajatella että "sitten kun olen velaton, alan sijoittaa"
Eli kaikki vaan suin päin sijoittamaan, koska tärkeintä on aloittaa heti? Silloinhan jotkut pistää rahansa halpaan indeksirahastoon, toiset pankin rahastoihin ja kolmannet Talvivaaraan. Jos tärkeintä on aloittaa nopeasti, ilman tarkkaa harkintaa, mistä kukaan tietää mitä kannattaa tehdä ja mitä ei?
tietenkin kohteen valintaan pitää käyttää harkintaa. Mutta EI siihen että aloittaako vaiko ei. Paras aika aloittaa on aina "20 vuotta sitten", seuraavaksi para aika aloittaa on tänään. Ja nimenomaan säännönmukainen sijoittaminen. Ei "kaikki mustalle" "sijoittaminen".
Miksei sijoittamisen aloittamista kannata harkita tarkkaan? Siksikö, että joku anonyymi vauvapalstalainen suosittelee heittämään aivot romukoppaan?
Koska jokainen päivä pois markkinoilta tarkoittaa menetettyjä tuottoja.
Niin tarkoittaa, velkojan saamia korkotuottoja.
Kun velan korko on suurempi kuin sijoituksen varma tuotto, ei kannata sijoittaa senttiäkään ennen kuin on velaton. Sijoituksia ei noin vaan tempaista hätätilanteessa vaikka eläinlääkäri- tai autonkorjauslaskuun, mikä sinun "sijoitusneuvojana" pitäisi tietää.
Oletko jonkun vippifirman lobbari?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen tottuu. Velkaneuvojan ohjeesta päästin n. 80.000 e velat ulosottoon, koska tällä tavoin äärimmäisen korkeat korot tippuivat 7.5 prosenttiin ja kuukausittainen lyhennyserä putosi selvästi.
Ne velat myös vanhentuvat 15 vuodessa ulosottopäätöksestä, kun jatkuvat luotot ja muut sellaiset joustoluotot, joita aina pikkuisen lyhennät, eivät vanhene koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen vihje jo nyt. käytä mieluummin nyt jo heti alkuun rahaa myös sijoittamiseen. Jos näin teet ja lisäät sijoituksiin menevää summaa aina kun velkojen lyhennykset pienenevät tulet 20 vuoden päästä kiittämään päätöstäsi.
Tuohon liittyy aivan liikaa riskejä. Ja kun kyse on ihmisestä, jonka täytyy nyt opetella elämään varojensa mukaan, sijoittamisen aloittaminen velkavivulla on erityisen huono ajatus.
Sijoittamista voi harkita siinä vaiheessa, kun kulutusluotot on maksettu pois ja jäljellä on enää pelkkää halpaa opintolainaa. Silloinkin sitä kannattaa harkita tarkkaan.
Mitä ihmettä höpötät?. Mitä aikaisemmin aloittaa sen parempi. Siinä ei ole mitään "harkitsemista" että milloin aloittaa. AIKA on se mikä sijoittamisessa ratkaisee. Mitä myöhemmin aloittaa sen huonompi. Kaikista huonoin tapa on ajatella että "sitten kun olen velaton, alan sijoittaa"
Eli kaikki vaan suin päin sijoittamaan, koska tärkeintä on aloittaa heti? Silloinhan jotkut pistää rahansa halpaan indeksirahastoon, toiset pankin rahastoihin ja kolmannet Talvivaaraan. Jos tärkeintä on aloittaa nopeasti, ilman tarkkaa harkintaa, mistä kukaan tietää mitä kannattaa tehdä ja mitä ei?
tietenkin kohteen valintaan pitää käyttää harkintaa. Mutta EI siihen että aloittaako vaiko ei. Paras aika aloittaa on aina "20 vuotta sitten", seuraavaksi para aika aloittaa on tänään. Ja nimenomaan säännönmukainen sijoittaminen. Ei "kaikki mustalle" "sijoittaminen".
Miksei sijoittamisen aloittamista kannata harkita tarkkaan? Siksikö, että joku anonyymi vauvapalstalainen suosittelee heittämään aivot romukoppaan?
Kun velan korko on suurempi kuin sijoituksen varma tuotto, ei kannata sijoittaa senttiäkään ennen kuin on velaton. Sijoituksia ei noin vaan tempaista hätätilanteessa vaikka eläinlääkäri- tai autonkorjauslaskuun, mikä sinun "sijoitusneuvojana" pitäisi tietää.
Eiköhän se ole sellainen yksinkertainen uuno, joka on aivopesty uskomaan matalakuluisten indeksirahastojen autuuteen. On muuten yksi tunnetuimmista pörssiromahduksen ennusmerkeistä, että tuulipuvut innostuu sankoin joukon sijoittamisesta ja kaikki naistenlehdetkin pursuaa sijoitusvinkkejä.
Tämän sanottuani tunnustan, että olen itsekin kuukausisäästäjä. Tiedostan kuitenkin toimintaan liittyvät riskit, enkä suosittele ketään aloittamaan sijoittamista ilman kunnollista harkintaa ja ymmärrystä siitä mihin on ryhtymässä.
Vierailija kirjoitti:
Päätä ensin, minkä suuruisen "vararahaston" keräät. MItään 2-3 kuukauden nettopalkkaa vastaavaa määrää ei kannata tavoitella mutta sellainen määrä, että esim. jos joku kodinkone hajoaa, et ole ongelmissa.
Sen jälkeen pistät kaiken ylimääräisen tuohon pienempään lainaan. Sitten kun se on maksettu, pistät kaiken ylimääräisen suurempaan lainaan.
Tietysti jos sulla on käytössä luottokortti, joka ei ole tapissa, käytät sitä vararahastona ja pusket kaiken ylimääräisen pienempään lainaan. Mutta se edellyttää todella sitä, että luottokortissa on käyttövaraa, eikä sitä käytetä kuin hätätilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: voi selvitä ja sinä olet jo ottanut isoja askelia. Minun velkani menivät aikoinaan ulosottoon asti (en jaksa enää täällä selittää miksi ja mitä tapahtui, mutta taustalla oli yritykseni elättää itseni toiminimellä eli ei shoppailua, ei päihteitä tms). Summa oli siinä vaiheessa vähän yli 40 000 euroa. Noin yhdeksässä vuodessa maksoin sen pois, korkoineen ja kuluineen yli 70 000 euroa. Mediaanipalkkaa saavana pystyin kuitenkin kaikki ne vuodet elämään ihan kohtuullista elämää ja jopa matkustelemaan. Vain aikuinen lapseni, kaksi lähintä ystävääni ja nykyinen puolisoni tiesivät ulosotostani eli kulissitkaan eivät kaatuneet, eivät edes murentuneet.
Ihan ohiksena: Mutta ensinnäkin, onnittelut, olet selvinnyt huippuhyvin! Mutta miten pystyit matkustelemaan ollessasi ulosotossa? Eikö siihen tarvitse aina luottokorttia (lentoyhtiöt ja varsinkin hotellit vaativat)?
Ei matkustamiseen mitään luottokorttia vaadita. Lennot ja hotellin voi yhtä hyvin maksaa esim. Visa Electronilla (tai Finnairin lennot suoraan verkkomaksuna tililtä). Voi olla, että jokin hotelli vaatii maksun etukäteen eikä anna tilata ravintolassa huoneen laskulle, mutta se on ainoa mahdollinen harmi. Auton vuokraus voi olla jossain hankalaa ilman luottokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedät mutkat liian suoriksi.
Mikään ei takaa, että pörssissä saisi tehtyä varmaa tuottoa millään aikavälillä. Kurssit voi romahtaa heti kun osakkeet tai rahasto-osuudet on ostettu ja olla koskaan palaamatta entisille tasoilleen, vaikka se epätodennäköistä onkin. Silti esim. opintolainalla sijoittaminen on joillekin fiksu veto, etenkin jos opiskelee sellaista alaa, jolla on hyvät työllisyysnäkymät ja hyvä palkka. Tärkeintä on ymmärtää, millaisia riskejä sijoittamiseen liittyy, ja olla valmis elämään seurauksien kanssa jos kaikki meneekin pieleen.
Olen selviytynyt 30000 velasta. Voin antaa vertaistukea, jos jätät yhteystietosi. Olen naishenkilö.
Kyllä esim.mulla menee lääkkeisiinkin aika paljon.