Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatelkaa nyt oikeesti tukkapöllyä

Vierailija
02.08.2020 |

Siinä vihainen aikuinen käy pienen lapsen hiuksiin kiinni ja ravistelee niin että sattuu. Muistan kyllä kun oma äitini väänsi pääni kunnolla ja retuutti kuin jotain heittopussia. Vielä aikuisenakin pelkään jos hän suuttuu ja en pysty puolustamaan itseäni. Silloin pienenä lapsena kun sain tukkapöllyä hän puristi tosi kovaa ja kyllä oli pää kipee viikon sen jälkeen. Huhhuh miten sairasta

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa lapsia jotka eivät kunnioita vanhempia.

Totuus on, että väkivaltaista vanhempaa ei kunnioiteta. Jos haluaa kunnioitusta, niin pitää toimia toisella tavalla.

Vierailija
62/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on, että väkivaltaista vanhempaa ei kunnioiteta. Jos haluaa kunnioitusta, niin pitää toimia toisella tavalla.

Kumpi oli ennen muna vai kana? Kunnioittamaton lapsi vai kasvattava aikuinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on ja lapselle tukkapölly ei opeta mitään

Opetti se.

Vierailija
64/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivatko ennen vanhaan kaikki vanhemmat, koulujen opettajat, lastenhoitajat yms. siis väkivaltaisia ja ei-kunnioitettuja, kun kerran kurittivat ruumiillisesti?

Vierailija
65/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi oli ennen muna vai kana? Kunnioittamaton lapsi vai kasvattava aikuinen?

Aikuinen on aina vastuussa kasvatuksestaan. Hän ei voi syyttää lasta siitä, jos kasvatus on mennyt pieleen.

Vierailija
66/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivatko ennen vanhaan kaikki vanhemmat, koulujen opettajat, lastenhoitajat yms. siis väkivaltaisia ja ei-kunnioitettuja, kun kerran kurittivat ruumiillisesti?

Kaikki eivät hakanneet lapsia ennen vanhaankaan. Enkä usko, että heitä kunnioitettiin.

Vierailija
67/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin lapsena ruumiilista kuritusta kotona oikein kunnolla. lopulta isä kauhistui etten pelkää enää mitään. nyt aikuisena olen pettynyt ihmisiin, koska mitään auktoriteettia ei ole missään. ei poliisilla, ei lääkärillä ,ei esimiehillä jne. kaikki alkaa änkyttää ja sössöttää minulle pelko pepussa kun ärähdän. lopulta tajusin että minusta oli tullut auktoriteettinen ja pelottava aikuisille mutta ei onneksi lapsille.

Kuritanko lapsiani fyysisesti?

No en helkutissa!! en ole hullu! laitan heidät jäähylle käydään asiat läpi miksi he ovat siellä ja sitten opiskelemaan jotakin hyödyllistä rangaistukseksi.

Vierailija
68/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oppii olemaan, kun yhdistää teon ja seurauksen.

Kovin pieni ei vielä kykene yhdistämään. Ei tulisi mieleenkään satuttaa lasta kasvatuksen nimissä. Onhan siinä myös pieni ristiriita, jos lapsi esim. saa tukkapöllyä lyötyään pikkusiskoa: "Siis, minä en saa satuttaa toista lasta, mutta aikuinen saa satuttaa minua?"

Yliarvioit rankasti lapsen kyvyn ymmärtää syy-seuraussuhteita ja tarkastelet asiaa aikuisen näkökulmasta hyvin abstraktisti. Lapsi ei ajattele noin. Lapsi on kuin koira - hyvin yksinkertainen. Välitön seuraus opettaa. Lapsi ei pohdi syviä filosofisia kysymyksiä aikuisen ja lapsen koetusta oikeutuksesta käyttää fyysistä väkivaltaa toiseen ihmisyksilöön. Lapsi lyö, koska lapsi haluaa lyödä. Lasta ei kuitenkaan missään nimessä kannata lyödä, vaan antaa lapsen itse joutua kokemaan seuraukset. Esim. jos lapsi työntää kätensä oksasilppuriin, niin seuraus on välitön. Ei muuten työnnä toista kertaa. Seuraa tilannetta viileästi vierestä ja tyrehdytä verenvuoto tarvittaessa.

Vierailija
69/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vihannut vanhempiani kok odlämäni ajan, etenkin toista ja se käytti sadistista ja henkeäkin uhkaavaa väkivaltaa ja henkistä päälle. En anna ikinä anteeksi ja tuhosi perheessäme useitakin elämiä, niin miksipä pitäisikään. Itse olin suurin inhon ja vihan kohde tälle sadistille, vielä aikuisenakin. Esitti toki ihan muuta omille ystävilleen, muille sukulaisilel ym. Kaikki ei todellakaan ole aina sitä miltä näyttää, ihmiset on petollisia petoja ihan jokaikinen.

Vierailija
70/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin pieni ei vielä kykene yhdistämään. Ei tulisi mieleenkään satuttaa lasta kasvatuksen nimissä. Onhan siinä myös pieni ristiriita, jos lapsi esim. saa tukkapöllyä lyötyään pikkusiskoa: "Siis, minä en saa satuttaa toista lasta, mutta aikuinen saa satuttaa minua?"

Yliarvioit rankasti lapsen kyvyn ymmärtää syy-seuraussuhteita ja tarkastelet asiaa aikuisen näkökulmasta hyvin abstraktisti. Lapsi ei ajattele noin. Lapsi on kuin koira - hyvin yksinkertainen. Välitön seuraus opettaa. Lapsi ei pohdi syviä filosofisia kysymyksiä aikuisen ja lapsen koetusta oikeutuksesta käyttää fyysistä väkivaltaa toiseen ihmisyksilöön. Lapsi lyö, koska lapsi haluaa lyödä. Lasta ei kuitenkaan missään nimessä kannata lyödä, vaan antaa lapsen itse joutua kokemaan seuraukset. Esim. jos lapsi työntää kätensä oksasilppuriin, niin seuraus on välitön. Ei muuten työnnä toista kertaa. Seuraa tilannetta viileästi vierestä ja tyrehdytä verenvuoto tarvittaessa.

MIksi edes osallistut keskusteluun, kun sinulla ei selkeästi ole edes lapsia? Tämäkin on ihan tutkittu juttu, että fyysistä kurittamista kannattavat kaikkein eniten lapsettomat miehet.

Tuo oksasilppuri-esimerkki on täysin älytön. Ensinnäkään sellaista käyttää vain aikuinen ja toisekseen lapsia vahditaan, että eivät koske siihen.

Vierailija
71/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, miten paljon tässä ketjussa puolustellaan lasten satuttamista. Ei ihme, että olemme mielisairas kansa. Minua äiti lapsena tutkisteli ja uhkaili paljon pahemmilla asioilla niin että elin jatkuvassa pelossa siitä, milloin äiti räjähtää jostain pikkuasiasta ja satuttaa. Edelleen aikuisena painaa mieltä ja hiertää äitisuhdetta, eikä siitä kyllä lapsuudessa mitään hyötyä ollut, päinvastoin. Pelolla kasvattajien lapsista kasvaa hyviä valehtelijoita.

Vierailija
72/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää, miten paljon tässä ketjussa puolustellaan lasten satuttamista. Ei ihme, että olemme mielisairas kansa. Minua äiti lapsena tutkisteli ja uhkaili paljon pahemmilla asioilla niin että elin jatkuvassa pelossa siitä, milloin äiti räjähtää jostain pikkuasiasta ja satuttaa. Edelleen aikuisena painaa mieltä ja hiertää äitisuhdetta, eikä siitä kyllä lapsuudessa mitään hyötyä ollut, päinvastoin. Pelolla kasvattajien lapsista kasvaa hyviä valehtelijoita.

Niistä lapsista jotka eivät koskaan ole joutuneet pelkäämään rangaistusta kasvaa öykkäreitä joilla ei ole kunnioitusta sääntöjä tai toisia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
73/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laitan heidät jäähylle käydään asiat läpi miksi he ovat siellä ja sitten opiskelemaan jotakin hyödyllistä rangaistukseksi.

Tiesitkö, että tutkimusten mukaan jäähy on yhtä haitallista lapselle kuin tukkapölly? Jäähytettäessä lapsen aivoissa aktivoituvat samat alueet kuin väkivaltatilanteissa.

Vierailija
74/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiillisen kurittamisen dekriminalisointi antaisi aikuisille vain luvan kohdistaa väkivaltaiset taipumuksensa lapsiin. En hetkeäkään usko, että kovin moni aikuinen pystyisi toimeenpanemaan rangaistuksen täysin kiihkottomasti ja analyyttisesti pohdittuaan, onko rangaistus oikeassa mittasuhteessa kiellettyyn tekoon nähden vai olisiko tämän kyseisen lapsen persoonallisuus tuntien jokin toinen rangaistus parempi. Tämän takia on lasten kehityksen kannalta turvallisempaa kieltää kurittaminen ihan yksiselitteisesti. Kyllä sille oman pinnan palamiselle varmasti syyllinen löydetään lapsesta.

On järkevämpää suojata niitä suuria joukkoja lapsia, jotka eivät hyödy ruumiillisesta kurittamisesta ja ovat herkkyytensä vuoksi riskissä traumatisoitua. Tiedän, että joku on kokenut omalla kohdallaan selkäsaunan tai tukkapöllyn hyödyttäneen häntä, mutta se ei kuulu nykymaailmaan.

Vaikka muualla maailmassa ruumiillinen kurittaminen on edelleen sallittua, me suomalaiset voimme kuitenkin olla ylpeitä yrityksestämme kitkeä tällaisia barbaarisia tapoja.

Vierailija
75/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät hakanneet lapsia ennen vanhaankaan. Enkä usko, että heitä kunnioitettiin.

99% kuritti ruumiillisesti. Ehkä 5% hakkasi.

Vierailija
76/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillisen kurittamisen dekriminalisointi antaisi aikuisille vain luvan kohdistaa väkivaltaiset taipumuksensa lapsiin. En hetkeäkään usko, että kovin moni aikuinen pystyisi toimeenpanemaan rangaistuksen täysin kiihkottomasti ja analyyttisesti pohdittuaan, onko rangaistus oikeassa mittasuhteessa kiellettyyn tekoon nähden vai olisiko tämän kyseisen lapsen persoonallisuus tuntien jokin toinen rangaistus parempi. Tämän takia on lasten kehityksen kannalta turvallisempaa kieltää kurittaminen ihan yksiselitteisesti. Kyllä sille oman pinnan palamiselle varmasti syyllinen löydetään lapsesta.

On järkevämpää suojata niitä suuria joukkoja lapsia, jotka eivät hyödy ruumiillisesta kurittamisesta ja ovat herkkyytensä vuoksi riskissä traumatisoitua. Tiedän, että joku on kokenut omalla kohdallaan selkäsaunan tai tukkapöllyn hyödyttäneen häntä, mutta se ei kuulu nykymaailmaan.

Vaikka muualla maailmassa ruumiillinen kurittaminen on edelleen sallittua, me suomalaiset voimme kuitenkin olla ylpeitä yrityksestämme kitkeä tällaisia barbaarisia tapoja.

Uskot kuitenkin, että vanhempi kykenee toimeenpanemaan ei-ruumiillisen rangaistuksen täysin kiihkottomasti ja analyyttisesti pohdistuaan, onko rangaistus oikeassa mittasuhteessa kiellettyyn tekoon nähden vai olisiko tämän kyseisen lapsen persoonallisuus tuntien jokin toinen rangaistus parempi?

Vai olisiko rankaiseminen sittenkin varmempi sallia vain viranomaisille, eli poistaa se oikeus vanhemmilta kokonaan? Jos lapsi ei tottelisi vanhempaa, niin vanhemmat voisivat viedä lapsen kunnan virallisen kurittajan käsittelyyn. Ennen mahdollista kurituksen toimeenpanoa virallinen kurittaja selvittäisi selvittäisi asiaan liittyvät seikat juurta jaksaen.

Vierailija
77/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ruumiillinen kuritus on harvinaisempaa kuin kenties missään muualla maailmassa, mahdollisesti Ruotsi poislukien.

Vierailija
78/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuratkaa mitä luonnossa tapahtuu, kyllä siellä emot antaa pennuilleen turkkipöllyä ja saavat näin kurin palautetuksi.

Vierailija
79/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi edes osallistut keskusteluun, kun sinulla ei selkeästi ole edes lapsia? Tämäkin on ihan tutkittu juttu, että fyysistä kurittamista kannattavat kaikkein eniten lapsettomat miehet.

Tuo oksasilppuri-esimerkki on täysin älytön. Ensinnäkään sellaista käyttää vain aikuinen ja toisekseen lapsia vahditaan, että eivät koske siihen.

Lapsen kasvattamista sanoittamalla kannattavat eniten kaupunkilaiset nuoret punavihreitä puolueita äänestävät naiset. :)

Helsingin Kalliossa ei ole oksasilppureita.

Vierailija
80/125 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risukka kirjoitti:

Tämä varmasti kuulostaa monesta naurettavalta, mutta myönnän sen silti: olen 40-vuotias ja tunnen edelleen jonkinlaista vääryyttä siitä, että isäni antoi minulle tukkapöllyä ollessani pieni. Isäni narsismi oli ja on muutenkin ongelma, mutta kyllä se tukkapölly edelleen vaivaa, koska en voi ymmärtää mitä pahaa tein pienenä tyttönä "ansaitakseni" sen.

Olen herkkä joo, kun tämä edelleen vaivaa, mutta en ala sitä kieltämäänkään. Teoilla on aina seurauksensa, tässä tapauksessa isäni käytös (ei pelkkä tukkapölly) särki minut. Monet muut varmasti selviäisivät traumoitta, mutta ihmiset ovat niin erilaisia.

Olen muutaman vuoden nuorempi, ja kyllä, minuakin vaivaa lapsuudessa saamani tukkapölly. Ihan oikeasti vanhemmat, LOPETTAKAA kuritusrangaistukset! Ne ovat monelle ihan oikeasti traumatisoivia. Oma lapseni on uhmaikäinen, ja en hankalimpinakaan hetkinä ajattele käyväni häneen käsiksi.