Ajatelkaa nyt oikeesti tukkapöllyä
Siinä vihainen aikuinen käy pienen lapsen hiuksiin kiinni ja ravistelee niin että sattuu. Muistan kyllä kun oma äitini väänsi pääni kunnolla ja retuutti kuin jotain heittopussia. Vielä aikuisenakin pelkään jos hän suuttuu ja en pysty puolustamaan itseäni. Silloin pienenä lapsena kun sain tukkapöllyä hän puristi tosi kovaa ja kyllä oli pää kipee viikon sen jälkeen. Huhhuh miten sairasta
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on ja lapselle tukkapölly ei opeta mitään
Kyllä se oppii olemaan, kun yhdistää teon ja seurauksen.
Kovin pieni ei vielä kykene yhdistämään. Ei tulisi mieleenkään satuttaa lasta kasvatuksen nimissä. Onhan siinä myös pieni ristiriita, jos lapsi esim. saa tukkapöllyä lyötyään pikkusiskoa: "Siis, minä en saa satuttaa toista lasta, mutta aikuinen saa satuttaa minua?"
Osaako pieni lapsi (alle kouluikäinen) ajatella asiaa noin pitkälle? Meinaan, lasten oikeustaju on usein aluksi aika mustavalkoinen ja jos vanhempi on lapselle auktoriteetti (enkä tarkoita diktaattoria), niin kurinpalautus on usein lapsen näkökulmasta oikeutettu. Eri asia tietysti, jos kuritus on epäreilua, liian kovaa tai väärästä aiheesta. Sen tajuaa kyllä lapsikin.
Parasta tietysti olisi, jos lapsiin ei koskaan tarvitsisi kajota fyysisesti.
Tämä on totta. Lopettakaa jo se lastenne kognitiivisten kykyjen yliarviointi. Eivät ne ole mitään logiikkaan perehtyneitä filosofeja, vaan yksinkertaisia koneita.
Itse sain pienenä 90-luvulla monesti äidiltä kunnon tukistuksia ja läpsäisyjä. Pelotti läksyjen teko äidin kanssa...
Kaikki rakentava keskustelu tästä aiheesta on osoittautunut täysin mahdottomaksi.
Heti jos kirjoittaa edes puolella sanalla tätä kasvatuskeinoa puolustaen, rinnastuu sydämettömäksi ja raivopäiseksi lasten hakkaajaksi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän myös sen, että vanhemmat ovat antaneet tukkapöllyä, kun itselläkin on usein käynyt aivan lähellä se tilanne, että esim. purevaa, potkivaa, huutavaa ja riehuvaa lasta tekisi mieli rangaista tukistamalla.
Olen sen sijaan tehnyt vain itselleni automaatioksi sen toimintamallin, että otan rimpuilevan / riehuvan lapsen rauhoittavaan otteeseen, katson silmiin ja kerron että näin ei saa tehdä, satuttaa ei saa, isi rakastaa sinua tosi paljon, mutta nyt sinun on aika rauhoittua etkä saa jatkaa näin. Käytännössä aina tilanne loppuu siihen että lapsi rauhoittuu, pieni itku saattaa tulla, mutta riehuminen loppuu yhteiseen halailuun ja silittelyhetkeen.
Holdingin käyttöä ei suositella, koska se ei edistä lapsen tunnetaitojen kehitystä.
Jos lapsi satuttaa muita tai mahdollisesti itseään niin mitä sitten teet tilanteessa jos ei saa edes pitää kiinni? Voi jeesus oikeesti. Tietenkin tollanen kiinnipitotilanne keskustellaan läpi ja niistä tunteista voidaan jutella sen jälkeen
Ne ovat rangaistuksia.
Väkivalta on sitä, kun fyysisesti vahingoitetaan toista. Jos lapselta viedään tabletti, ei se ole väkivaltaa. Jos lasta lyödään tabletilla, on se väkivaltaa. Tämä on hyvin yksinkertaista.