IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääketieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta
Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.
Kommentit (884)
Ihminen lihoo aina kun syö. Ihminen laihtuu aina kun ei syö. Normaaliälyinen kyllä ymmärtää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Sekoita nyt kaksi asiaa. Sinulla on selkeästi pahoja terveysongelmia, jotka aiheuttavat omat haasteensa. Eikä se ole edes rahakysymys. Suurella määrällä rahaa voit kiertää nuo ongelmat, mutta vaikka sinulla olisi 600€ kengät ja kalleimmat housut, niin siitepöly ongelma ei niillä ratkea. Emme me hauku lihavia, vaan kyseenalaistamme selityksiä. Jos kirjoitat, että olet liian köyhä ostamaan kengät tarjoamme ehdotuksia, mutta jos kirjoitat, että olet liian allerginen kävelemään ulkona, ei lenkkareilla ole merkitystä.
Jossain kuntosalilla voit varmaan teipata tai sitoa nilkat ja käyttää halpoja kenkiä? Siellä kun suunnilleen istutaan tai vaan seistään. Niin ja niitä kuntolaitteita on monessa kunnassa ihan kunnallisen AV Mitenkäs majalihakset? Tarvitsetko niidenkin tekemiseen jotkut erikoostuotteet? Mitenkäs kahvakuula kotona? SINUN kuntoilusi on kallista, koska haluat määrättyjä lajeja määrätyistä syistä, mutta näin ei ole monen lihavan kohdalla. Mutta mikään ei estä sinuakaan kuntoilemasta ihan sisällä omassa kodissasi. Vai onko sielläkin home ja siitepölyongelma? Netistä löytyy varmasti jopa yksiössä sängyllä tehtävä kuntoohjelma. Jos ongelmasi on pieni koti? Vai onko vieläkin jotain ongelmia, joihin ei voisi löytyä halvempia ratkaisuja?SINÄ sekoitat nyt pahasti asioita. Ja luultavasti tahallasi.
kun puhumme ylipainosta, lihavista ja laihduttamisesta, ei saa puhua yleistyksinä, on muistettava, että ylipainon takana on yksilöllisiä syitä. Ylipainoisia ei tarvitse haukkua laiskoiksi tai tekosyitä keksiviksi, tai mitenkään muutenkaan. Se on haukkumista, jos te koko ajan osoittelette lihavia kohtaan ja selitätte heidän puolestaan miksi he eivät laihdu tai tungette sormenne korviin, kun he kertovat teille mihin asioihin heidän laihtumisensa katkeaa. Kun he kertovat syyn, se ei ole tekosyy, se on se syy. Sitten sen syyn taustalla voi olla jotain muuta, mutta sekään ei oikeuta haukkumaan toisia!!!!
Minun on helppo ymmärtää, jos joku sanoo, että kuntoilu on kallista. Se voi olla sitä, kun lähdemme pohtimaan asiaa yksilötassolta emmekä keksimään tekosyitä sille miten voidaan nyt tällä kertaa haukkua, halventaa ja alentaa lihavia. Yksilötasolla tulee yksilöllisiä esteitä eikä se ole niin yksinkertasista, että sanotaan lihavalle, että teet olohuoneen lattialla joka ilta 50 kyykkyä eikä maksa mitään. Se menee niin teroiassa,kukaan ei sitä kiellä, mutta käytäntö on se paikka, jossa lihavakin elää. *umalauta ei voi olla noin vaikeaa suhtautua kunnioittavasti toiseen ihmiseen, vaikka hän olisi miten lihava.
minä en ole lihava: kirjoitinkin, että olen lapsesta asti harrastanut liikuntaa, mutta minulla on esteitä miksi en voi harrastaa liikuntaa noin vain ja siltä pohjalta minä kykenen näkemään,että kun tällaisia syitä on normaalipainoisellaliikuntaa harrastavalla ihmisellä, niitä syitä voi olla myös lihavalla. Ei tarvitse neuvoa, jos toinen ei ole sitä pyytänyt.
en pyytänyt sinulta kuntoiluneuvoja, en tarvitse niitä. osaan ihan itse löytää kuntoilutapani ja jos en osaa, osaan kääntyä sellaisen tahon puoleen, joka osaaminua neuvoa, sinä et ole sitä. Terveysongelmani eivät ole pahoja. Niitä ei ole lainkaan, kunhan noudatan rajoituksiani. Jos en noudata, niitä tulee. en ole myöskään lihava. Ja ei: en voisi kuntoilla kotonani sisällä, siitepöly tulee sisällekin. kuntosalillani on tasokas ilmanpuhdistin ja ilmanvaihto, siellä on niin puhdas ilma ettei kodeissa kotilaitteilla sellaiseen pääse.
musitisi virkistykseksi:
"voisin kuvitella, että myös ylipainoisten keskuudessa on siitepöly- ja homeitiöallergisia ja myös vähätuloisia. Lopettakaa yliapinoisten haukkuminen, jos jotain sillä saatte, niin sen, että eivät varmasti lähde kuntoilemaan"
Minä en näe lausetta kauan, jossa haukun ylipainoisia tekstissäni. Minä kyseenalaistan väitteesi. Väität kiven kovaan, että kuntoilu on kallista ylipainoisille. Johon minä kerron jopa ilmaisia vaihtoehtoja. Ne ovat sitä sekä laihoille, että lihaville sitä.
Jos kotisi on niin täynnä homesientä ja siitepölyä, ettei siellä voi kuntoilla, se on sitä sekä laihoille, että lihaville. Sanoisin, että silloin kun kuntoilu tuosta syystä estyy asialle pitäisi ehdottomasti tehdä jotain, koska se on ylipäätään jo jokapäiväiselle elämiselle liian heikkolaatuista ilmanlaatua. Koska ihan samoilla keuhkoilla hengitetään sekä syödessä, telkkua katsellessa ja voimisteltaessa.
Kun ja jos syyksi selität varusteiden kalleuden se koskee sekä laihoja, että lihavia. Ja kallistahan se on kaikille, siis laihoille ja lihaville, jos erikoiskuntosaliin pitää mennä erikoisautossa, jossa on erikoisilmastointi, erikoiskengissä, erikois- housuissa ja juoda erikois-palatusjuomaa.
Mutta näin erikois-tarpeilla olevan ihmisen elämä on muutenkin todella vaikeaa, koska kaikki muukin elämä on kallista. Ei voi käyttää julkisia, ei voi käydä normi kaupassa, ei voi ostaa mitään normikenkiä mihinkään tilaisuuteen jne.
Koska jos kykenee jollain kengillä kävelemään kaupassa tai kauppakeskuksessa, niin kykenee myös niillä samoilla kengillä kävelemään myös kävelytiellä ja tämä koskee sekä laihoja, että lihavia.
Tietenkin, jos keuhkot eivät kestä ulkona olemista tai reagoi allergisesti, kengillä ei ole väliä ja tämäkin koskee sekä laihoja, että lihavia ja elämä muuttuu kalliiksi ja vaikeaksi. Pitää olla kokoajan sisätiloissa, koska se reagoiminen ei erota käveletkö vai istuitko pihakeinussa. Hengitettävä ilma on samaa. Koska kävely ei tarkoita jotain pakollista metsälenkkiä vaan sitä voi harrastaa vaikka kantakaupungissa. Joten kaikkialla missä muutenkin voi oleskella voi myös kävellä tai sitten on niin herkkä, että kaikki muukin elämä on todella vaikeaa ja kallista.
En ymmärrä miksi sinusta se on lihavien haukkumista, jos väitteeseen, että lenkkitossut ovat kalliita annetaan ehdotuksia mistä saa halvalla? Koko väitteessähän ei keskusteltu painosta, vaan kengistä. Onko erikoiskengät kalliit? Varmasti, mutta se ei ole painokysymys, vaan jalkakysymys ja heillä joilla tämä ongelma on se kattaa jokaikisen jalkineen. Ei vaan lenkkareita. Kengät jalkaongelmaisille ovat kalliita aina ja jos haluaa liikkua se on huomioitava ja valita ehkä sellainen laji, jossa jalkoja ei rasitetta pahasti kuten vaikka pyöräily tai kotijooga tai kahvakuula.
Mitä moniongelmaisiin köyhiin tulee, niin ehkä on sitten vaan todettava, ettei heidän laihduttamiseen voi kuulua liikunta, vaan se on tehtävä pelkällä ruokavaliolla. Mutta lohdutukseksi heille voi sanoa etteivät he ole ainoa joka joutuu (tai pääsee) luopumaan kaikesta liikunnasta. Kalliista ja halvasta.
Minun siitepölyallergiani on sellaisessa hoitotasapainossa, että voun käppäillä koiran kanssa puoli tuntia tai kolme varttia ilman isoja ongelmia. Pahimpana aikana ei pidetä ikkunoita auki, tuuleteta mattoja/peittoja eikä istuskella huvikseen pihalla.
Kun en vielä osannut ennaltaehkäisyä vaan pyöräilin ja lenkkeilin reipasta kävelyä, jouduin astmalääkitykselle allergialääkityksen lisäksi. Hapenotto on ihan eri tasolla oikeassa liikunnassa kuin pihakeinussa istumisessa, mitä sitäkin on tiettynä aikana viisasta välttää.
Allergia ollut sekä normaalipainoisena että ylipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.
Mut ku ne ei maistu fazerin siniselle....
Tjaa, no jos ei tartte muuta tehdä? Aika hektistä on monen elämä ja muutakin pitäisi tehdä ku ruokaa etsiä. Samaa mieltä kyllä, mutta ymmärrän ihmisten resurssien rajallisuuden. Vie todella paljon enemmän aikaa alkaa vääntämään sitä ruokaa jos ensin etsii, sitten pesee, pilkkoo..
Sulla saattaa olla aikaa, mutta monella muulla ei ole. Ei pahalla ja oikeassa olet - ei se sen kalliimpaa vältsiin ole jos ei omalle ajalleen mitään rahallista arvoa laske.
Älykkö kirjoitti:
Ihminen lihoo aina kun syö. Ihminen laihtuu aina kun ei syö. Normaaliälyinen kyllä ymmärtää tämän.
Älykkö on väärässä. Eli älykkö ei olekaan älykkö, vaan stupido.
Ihminen lihoo, kun syö enemmän, kuin mitä kuluttaa, ja laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa tai kuluttaa enemmän kuin syö.
Älykkö kirjoitti:
Jokainen normaaliälyinen tietää että tuo ei pidä paikkaansa, koska lihominen tapahtuu silloin, kun syö yli kulutuksen. Ihmisellä on ns perusainernvaihdunta, joka vaatii tietyn määrän energiaa(jota saadaan ruuasta) , vaikka ei tekisi mitään
Tämä asia opetetaan jo peruskoulussa, ja jo minun alakouluikäiset laosenikin tietävät tämän. Mistä johtuu, että sinä , älykkö, et tiedä tätä?
Minä en ymmärrä miksi ihmiset valittaa että terveellinen ruoka on kallista. Jätin herkut ja valmisruuat kauppaat ja rupesin ostamaan paljon kasviksia, vähärasvaista lihaa, täysjyvää jne. Ja rahaa menee kauppaan paljon vähemmän! Ja sehän johtuu siitä että en syö niin paljon kuin ylipainoisena söin. Nyt syön terveellisesti ja vain sen minkä tarvitsen. Ei limuja, mehuja eikä mitään höttöhiilareita.
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.
Tjaa, no jos ei tartte muuta tehdä? Aika hektistä on monen elämä ja muutakin pitäisi tehdä ku ruokaa etsiä. Samaa mieltä kyllä, mutta ymmärrän ihmisten resurssien rajallisuuden. Vie todella paljon enemmän aikaa alkaa vääntämään sitä ruokaa jos ensin etsii, sitten pesee, pilkkoo..
Sulla saattaa olla aikaa, mutta monella muulla ei ole. Ei pahalla ja oikeassa olet - ei se sen kalliimpaa vältsiin ole jos ei omalle ajalleen mitään rahallista arvoa laske.
Sinkun myös on tehtävä ihan kaikki itse. Ei voi jakaa vaivaa ja hyötyä toisen ihmisen kanssa. Yhden ihmisen ruuan vuoksi hoidettava itse kaikki vaiheet kaupasta pesemiseen, pilkkomiseen ja tiskiin. Ja hyöty on yhden ihmisen ravinto eli paljon vaivaa vähällä tuotoksella. Lisäksi kun pitää hoitaa kaikki muutkin velvoitteet yksin jakamatta ja sosiaaliset suhteet hoidettava arkiaskareiden ulkopuolella, ei sitä aikaa mitenkään liikaa ole.
Propsit ylläpidolle, että eivät ole poistaneet ketjua vaikka yritystä varmasti on ollut!
Lihominen on aika pitkälti myös geneettistä. Tosilla on suurempi tapumus lihoa kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkun myös on tehtävä ihan kaikki itse. Ei voi jakaa vaivaa ja hyötyä toisen ihmisen kanssa. Yhden ihmisen ruuan vuoksi hoidettava itse kaikki vaiheet kaupasta pesemiseen, pilkkomiseen ja tiskiin. Ja hyöty on yhden ihmisen ravinto eli paljon vaivaa vähällä tuotoksella. Lisäksi kun pitää hoitaa kaikki muutkin velvoitteet yksin jakamatta ja sosiaaliset suhteet hoidettava arkiaskareiden ulkopuolella, ei sitä aikaa mitenkään liikaa ole.
Keskimäärin sinkulla ihan yhtä paljon tekemistä kuin perheellisellä. Perheellinen vaan tekee suhteessa enemmän, koska lapset ei usinkaan osallistu täydellä painolla kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.
Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan
No sokeriveron ja jonkun kovan rasvan veron voisi viritellä? Siis epäterveellinen ruoka saisi olla ihan hyvin kaikkein kalleinta kun se nyt on halvin vaihtoehto.
Jossitellaan, että nyt epäterveellinen maksaa 3€ ja terveellinen 5€. Uusien haittaverojen jälkeen epäterveellinen olisi 5.30€, mutta tällä nykyisellä verotuksella terveellinen olisi yhä 5€. Eli herää kysymys, eikä sitä terveellistä voi jo nyt alkaa ostamaan 5€? Koska sen hinta on aina vaan sama, oli epäterveellisten vero korkea tai matala.
Koska se ei ole nyt halvin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä keskustelut kulminoituvat siihen, että porkkanoita saa halvalla. Minäkin ostan juureksia ja vihanneksia mutta koska en ole kasvisyöjä, ne ovat vain lisukkeita. Pääruoka on lihaa/makkaraa, josta ostan halvimpia vaihtoehtoja. Kala on aivan helvetin kallista. Kohta joku selittää, kuinka hänen omasta lähikaupastaan saa kalaa pilkkahintaan. Hyvä niin, mutta minun lähikaupastani ei saa. Ja jos lähtee merta edemmäs halpaan kalaan, se lisää kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä kelpaa laihdutukseen on kuntosali? Meidän töissä huomaa sen, että minä ja kaks muuta kävellään rappusia. Kaikki muut menee hissillä ihan kerroksen välin. Arkiaktiivisuus kunniaan.
Tuhlaat työaikaa ja energiaasi portaiden kiipeilyyn?
Kuin saakeli vaikeaa se rappusten käveleminen toiseen kerrokseen, jos siellä on palaveri? Kyl meillä ainaki ni mä olen ennemmin tai samaan aikaan kuin hissillä tulevat, jos mennään yhtä tai kahta kerrosta.
Entäs jos kerroksia on viisi tai kuusi? Tai 20?
Olen vieraillut sellaisellakin työpaikalla, jossa hississä oli vain kaksi kerrosta, mutta kerrosten väli oli hieman isompi.
Kuulema toinen vaihtoehto oli tikkaat, joilla matka taittui noin puolessa tunnissa. Mutta varmaan nämä ”hyötykuntoilijat” menisivät sen samaan aikaan hissin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä kelpaa laihdutukseen on kuntosali? Meidän töissä huomaa sen, että minä ja kaks muuta kävellään rappusia. Kaikki muut menee hissillä ihan kerroksen välin. Arkiaktiivisuus kunniaan.
Tuhlaat työaikaa ja energiaasi portaiden kiipeilyyn?
Kuin saakeli vaikeaa se rappusten käveleminen toiseen kerrokseen, jos siellä on palaveri? Kyl meillä ainaki ni mä olen ennemmin tai samaan aikaan kuin hissillä tulevat, jos mennään yhtä tai kahta kerrosta.
Entäs jos kerroksia on viisi tai kuusi? Tai 20?
Sitten kannattaa pyytää kirjallinen todistus siitä, että portaiden kävely on kerta kaikkiaan mahdotonta. Kun lääkäri aikanaan ilmoittaa että nivelet alkavat pettää ylipainon takia, voi tempaista sen paperin esiin ja ylipainon aiheuttamat ongelmat katoavat saman tien. Eihän ylipaino aiheuta ongelmia jos voit todistaa, että et mitenkään pysty laihtumaan. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä keskustelut kulminoituvat siihen, että porkkanoita saa halvalla. Minäkin ostan juureksia ja vihanneksia mutta koska en ole kasvisyöjä, ne ovat vain lisukkeita. Pääruoka on lihaa/makkaraa, josta ostan halvimpia vaihtoehtoja. Kala on aivan helvetin kallista. Kohta joku selittää, kuinka hänen omasta lähikaupastaan saa kalaa pilkkahintaan. Hyvä niin, mutta minun lähikaupastani ei saa. Ja jos lähtee merta edemmäs halpaan kalaan, se lisää kustannuksia.
Jos syö vain puolikkaan annoksen sitä halvinta lihaa, tulee vieläkin halvemmaksi. Ja laihtuu.
”Syö vähemmän kuin kulutat” tarkoittaa käytännössä ”ole aina pienessä nälässä.”
Näinköhän tämän ohjeen antajat olisivat itse valmiita olemaan vaikka vuoden tai pari nälissään?
Aineenvaihduntakin on ihmisillä erilaista. Hyvällä aineenvaihdunnalla varustettu ihminen pysyy hoikkana, mutta toinen saman pituinen lihoo, vaikka syö saman verran tai jopa vähemmän. Siinä sitten ensin mainittu katselee nenänvartta pitkin ja jakelee neuvoja ”syömisten tarkkailemisesta”.
Saahan siitä puhua ja moni tuntuu sitten puhuvan oikeun antaumuksella (ja yleensä ne puhujat ovat itse normaalipainoisia). Nytkin ketju aiheesta jossa jo 37 sivua keskustelua.
Sinä suoritat tuota painonhallintaa, ehkä elämääsikin. Luultavasti stressitasosi ovat koko ajan liian koholla. Joku siihen on johtanut, älä ota henkilökohtaisesti.
Tutustu adrenal body typeen ja lisämunaisstressiin ja lisämunuaisen uupumukseen. Se on luultavasti ensisijainen korjattava ongelmasi ja muu vasta sitten tai saattaa korjautua itsestään tuon myötä.