Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääke­tieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta

Vierailija
01.08.2020 |

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Kommentit (884)

Vierailija
501/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsija tuhoaa myös lähellään olevien ihmisten terveyden, ylipainoinen vain omansa.

Ja lastensa terveyden..

Vierailija
502/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa ja pitää puhua, mutta olisi kiva myös kuulla, että miten minun ylipaino-ongelma saadaan lopullisesti ratkaistua. Turha sanoa että elintavat ja liikunta ja Ravinto ja motivaatio Blabla, kun minä tiedän nämä kaikki ja tiedän varmasti ravitsemuksesta enemmän kuin yksikään lääkäri ja olen looettsnut tupakoinnin ja viinan juonnin (kumpikaan ei ollut ongelma), vaikka laihat ystävänibeivät ole pystyneet kumpaakaan.

Vtuttaa mennä lääkäriin kuuntelemaan aina sitä samaa paskaa siitä että olet läski ja pitäisi laihduttajalle. Mutta miksi kukaan lääkäri ei oikeasti auta minua -miksi?

Tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin lääkärit ja silti olet ylipainoinen? Kyllä se vastaus löytyy edelleen sieltä ruokalautaselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.

Vieläkö joku jaksaa tätä?

Siitä on kovan luokan tutkimusnäyttö, että lääkärin ottaessa asian puheeksi, potilas itsekin rupeaa miettimään asiaa enemmän, ja todennäköisyys elämänmuutokselle kasvaa.

Vaikka lihavuus ei ole potilaalle ulkonäköongelma, se on hänelle terveysongelma. Diabetes, syövät, sydän- ja verisuonit. Sitä paitsi näiden kaikkien hoitaminen vie järkyttävän määrän yhteiskunnallisia resursseja, joilla voitaisiin esimerkiksi parantaa vanhustenhoitoa.

Nyt on jo sen verran paksua tuubaa, että näytäpäs se tutkimus. Tai joo, voi olla että ihminen jälleen kerran lähtee YRITTÄMÄÄN jotain, mutta jos nämä lääkäreiden puheeksi ottamiset oikeasti auttaisivat jotain, se varmaan näkyisikin jossain.

Vaan näkyykö? Ei näy.

Muutenkin tällaiset keskustelut, joissa täysurpot besserwisserit selostaa mikä lihavia auttaa ja mitä pitäisi tehdä on niiiiiin turhia. Kun ette te ääliöt oikeasti tiedä.

Ihan sama jos minä alkaisin sössöttää, että kyllä ne alkoholistit paranee kun niille vaan tarpeeksi usein kertoo, että viina se on vaarallista, ja vettä kannattaa juoda ja nönnönnöö.

Ymmärtäisitte edes hävetä.

Ja se miten paljon lääkäri toitottaa asiasta ei auta lainkaan. Mikä auttaisi, on esimerkiksi lihaville suunnatut liikuntasalit, joissa ei taritsisi pelätä, että joku salaa kuvaa ja nolaa sinut netissä, mistä et saa niitä kuviasi sitten ikinä pois. Tai muuten edulliset salit, joihin myös köyhillä on varaa. Tai ylipäätänsä yhtiskunta, jossa ei jatkuvasti huudella kaduilla tai mollata netissä.. Ehkä sitten ne lihavat uskaltaisi lähteä ulos liikkumaan.

Vierailija
504/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähänkään asioista perillä olevien lääkäreiden kirjoituksia lukenut, niin lihomisasiat on todellakin korkeampaa tiedettä. Juu, liikaa syömällä lihoo, sitä en kiellä. Mutta ne kehon mekanismit siellä takana, jotka aiheuttaa sitä liikasyömistä - ne on korkeampaa tiedettä! Jos laihduttaa liian nopeasti, elimistöllä on hormonien kautta keinoja saada se ihminen repsahtamaan niin että kilot tulevat korkojen kanssa takaisin. Siksi laihduttamisen kanssa pitäisi olla varovainen ja edetä hitaasti.

Ja se rasvasolukin, joka on ollut pullea, se haluaa takaisin pulleaksi. Sen vuoksi ihmisen on vaikea pitää se laihdutustulos, koska rasvasolut kaipaavat takaisin vanhaan. Vasta kun on ollut viisi vuotta laihana ja ne kaikki ex-lihavat rasvasolut ovat kuolleet, alkaa se painonhallinta helpottaa. Viisi vuotta on pitkä aika taistella painonnousua vastaan.

Mutta ilman muuta tästä ongelmasta pitää voida puhua. Mutta pitäisi sitten samaan syssyyn olla niitä apukeinojakin tarjolla. Ei alkoholistillekaan sanota, että kuule ei ole hyvä juttu tämä sinun juominen, sinun pitää lopettaa se. Niille on vaikka mitä hoitoja eikä kukaan edes kuvittele, että ne pystyy noin vain ilman tukea lopettaa sen juomisen. Ihan yleisesti ajatellaan, että alkoholismi on sairaus. Mutta lihavuus - no se nyt vaan on tyhmää syödä liikaa!

Apujahan on tarvolla vaikka kuinka! Totta kai itsekin joutuu näkemään vaivaa, ei kukaan sulle ruokia tee valmiiksi ja ole koko ajan ohjaamassa kädestä pitäen. Ruokapäiväkirja ja keittiövaaka painonpudottajalle tärkeitä. Ja toisekseen: unohtaa pitäisi ne laihikset ja dieetit ja ottaa painonpudotus ja hyvinvointi elämäntapana - ei tuu kilot takaisin.

NO ei kyllä todellakaan ole, ja noi sun keittiövaa´at ja ruokapäiväkirjat voit tunkea sinne minne aurinko ei paista. 

Se ihan oikea apu on terapeuttista apua, jossa keskitytään siihen MIKSI ihminen syö niinkuin syö, eikä johonkin halvatun porkkanan punnitsemiseen. Ja jos ja kun siihen tarvitaan apua, se on kovin helposti löydettävissä.

Vierailija
505/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsija tuhoaa myös lähellään olevien ihmisten terveyden, ylipainoinen vain omansa.

Ja lihava näyttää ennen kaikkea haitallista mallia lapsille. Lihavuus on itsessään yksi tekijä mm. rasvamaksaan ja maksakirroosiin alkoholin lisäksi.

Myös useimmin haisee myös lihavakin p*skalle.

Vierailija
506/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Niin, tämähän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tämän oksennuspalstan keskivertokäyttäjä on makkaraa täyteen ahdetun jätesäkin näköinen ja kokoinen katkera, pohjattoman kateellinen lumihiutale, joka modernin yhteiskunnan mahdollistamassa harhoissa piehtaroidessaan luulee, että läski on normaalia ja normaalipaino laihuutta.

Toksinen feminiinisyys tihkuu läpi lähes joka ketjusta. Kuvottavaa.

Vierailija
507/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lastensa terveyden..

Tuo on vain yksi näkemysten suuntaus.

Sosiaalipolitiikassa tuota saatettaisiin kutsua ylisukupolviseksi huono-osaisuudeksi.

Entistä enemmän tulisi löytää niitä, ketkä hyötyvät kansalaisten lihavuudesta ja miettiä miksi heidän sosiaalinen asema ja terveydentilansa parempi.

Vierailija
508/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa ja pitää puhua, mutta olisi kiva myös kuulla, että miten minun ylipaino-ongelma saadaan lopullisesti ratkaistua. Turha sanoa että elintavat ja liikunta ja Ravinto ja motivaatio Blabla, kun minä tiedän nämä kaikki ja tiedän varmasti ravitsemuksesta enemmän kuin yksikään lääkäri ja olen looettsnut tupakoinnin ja viinan juonnin (kumpikaan ei ollut ongelma), vaikka laihat ystävänibeivät ole pystyneet kumpaakaan.

Vtuttaa mennä lääkäriin kuuntelemaan aina sitä samaa paskaa siitä että olet läski ja pitäisi laihduttajalle. Mutta miksi kukaan lääkäri ei oikeasti auta minua -miksi?

Tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin lääkärit ja silti olet ylipainoinen? Kyllä se vastaus löytyy edelleen sieltä ruokalautaselta.

Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi? Näköjään et. Eli silloin ei kannata kommentoida, annat vain itsestäsi työtön ja tyhmän kuvan... Anteeksi, siis paljastat sen miten typerä ja tyhmä olet

Vierailija
509/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Niin, tämähän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tämän oksennuspalstan keskivertokäyttäjä on makkaraa täyteen ahdetun jätesäkin näköinen ja kokoinen katkera, pohjattoman kateellinen lumihiutale, joka modernin yhteiskunnan mahdollistamassa harhoissa piehtaroidessaan luulee, että läski on normaalia ja normaalipaino laihuutta.

Kuvottavaa on vain se, ettei sukupuolien välisiä eroja tässäkään tutkita.

Palataan ajassa taaksepäin kärventämään lihanpalaa avotulella. Niin sivistynyttä tämä tietämys on.

Vierailija
510/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva oikeasti menee ylipainon takia lääkäriin, koska varsinkin nykyisin ihmiset ovat jo niin lihavia, että kuvittelevat sen olevan normaalia. Sen takia lääkärin on oikeastaan mahdoton puuttua lihavuuteen muulloin kuin "väärässä asiayhteydessä".

Oma lisänsä on vielä lumihiutalekulttuurin ja kaiken maailman kävelevien sepelvaltimotautien masinoima kehopositiivisuus, joka on vain pyrkimys normalisoida epäterveelliset elämäntavat. Mitä seuraavaksi? #piripositiivisuus vai #munkeuhkot tai #röökipositiivisuus

Vierailija
511/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei tee mitään näille naisvihakejuille ja naisvihakommenteiöle ja-kommentoijille? Kuvottavaa, ja vielä haukkuvat että naiset muka solvaavat roisiaan- kyllä ne on näitä misogyyn*-miehiä, jotka kirjoittavat kaikki naisvihakommentit täällä, koski ne sitten lihavia, laihoja tai tavallisia. Tuon kirjoittajan kommentit kertovat kyllä kaiken tarvittavan. Vastenmielistä!!!!

Vierailija
512/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa kommenttisi paljasti juuri sinun ja muiden misogyynien palsta-ülien toksisen maskuliinisuuden

Vierailija
513/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, kuinka moni ylipainoinen pystyy myöntämään rehellisesti sen, mistä ne kilot tulevat? Ja, joo. Kilpirauhasogelmat hidastavat aineenvaihduntaa, mutta tekeekö se ihmisestä sairaanloisen lihavan?

Syömisestä ainakin mun kiloni ovat tulleet. Mutta oletko todella niin yksinkertainen, että kuvittelet tämän olevan jotenkin kattava vastaus?

Minulla on syömishäiriö, joka on puhjennut jo lapsena. Lisäksi minulla on ADHD, joka aiheuttaa kohtuutonta makeanhimoa, varsinkin lapsena aiheutti. Siihen lisättynä impulssikontrollin heikkous = sokeria kaksin käsin ja kaikki minkä käsiini sain. Silti en ollut lapsena kuin vähän pyöreä, mutta se taas riitti ympäristön ja terveydenhuollon erittäin huonoon puuttumiseen asiaan. Eli lapsen syyllistämiseen ja syyttelyyn, vaatimukseen kontrollista, jota yllä mainituista syistä ei ollut.

Ainoa seuraus oli ruoan välttely, ja entistä pahemmat repsahdukset ja sitten se syömishäiriö. 

Siihen päälle jo lapsesta alkanut laihduttaminen, joka - kuten jokainen varmasti tietää, eiks niin? on sitä pahinta myrkkyä syömishäiriölle. 

Niin ja nuorena päädyin myös seksuaalisesti hyväksikäytetyksi. ADHD altistaa tutkitusti myös sille, ja lihavuudelle sekä syömishäiriölle. Seksuaalisesti hyväksikäytetyt lapset ja nuoret ovat tilastollisesti lihavampia aikuisina kuin siltä paskalta välttyneet. Vasta nyt terapiassa olen vihdoin ymmärtänyt ja hyväksynyt, että minulla on tuosta asiasta trauma, jota nyt hoidetaan.

Mutta hei, tärkeintähän on se, että SINÄ nyt tiedät, että minä olen SYÖNYT itseni lihavaksi, eiks niin? Ja nyt sä voit alkaa kertoa keittiövaa´oista ja lenkkeilystä, koska sillähän nämä asiat korjaantuu, eiks niin?

No, ihan oikeasti voin sanoa, että kun vihdoin on löydetty oikea lääkitys ADHD:hen ja saan ihan superammattitaitoista terapiaa, niin tiedätkö mitä? Se paino putoaa tässä ohessa ihan itsestään. Kas kun olen aina liikkunut paljon, ja tiedän kyllä miten syödään oikein. Nyt mä en vaan enää oireile samalla lailla noita aiemmin mainittuja asioita.

Äläkä pliis edes kuvittele, että mä olisin jotenkin erityistapaus. En ole. 

Vierailija
514/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkitystä on liikaa, jos tulee sydämentykytyksiä. 

jätä sinäkin puoskarointi pois.

Puoskarointi? Salli mun nauraa.. Kysypä vaikka endoltasi, aiheuttaako liika Thyroxin sydämentykytyksiä ja muljahteluja. Saat vastaukseksi että "kyllä".

ihan täältä sivusta, minä, josta te nyt tappelette, kerron, etten missään sanonut, että pyörtyilyni aikana olisi kilpirauhassairauteni diagnosoitu ja minulla siihen lääkitys. Pyörtyilyni johtui nimenomaan siitä, ettei oltu vielä aloitettu lääkitystä, kuten muutkinsyädnäoireet, kas kun kilpirauhanen voi oireilla myös siten. Ja minäkin toivon, että toisen ihmisen diagnosointi ja lääkityksen kommentointi jätettäisiin hänen lääkärilleen, joka tietää kaikki asiaan liittyvät seikat.

Kilpparin vajaatoiminta HIDASTAA sydämensykettä. Mutta SYDÄNSAIRAILLA kilpirauhaspotilailla on taipumusta lisä- tai tiheälyöntisyyteen sekä eteisvärinään.

kilpaprin vajaatoiminta voi myös nopeuttaa sydämen sykettä. kilpparin vajaatoiminnassa voi olla samat oireet kuin liikatoiminnassa, tämä on kaikki yksilöllistä. Esimerkiksi tädilläni epäiltiin ensin kilpirauhasen liikatoimintaa oireidensa vuoksi,mutta kokeet paljastivatkin vajaatoiminnan. 

Edelleen: kannattaa tutkituttaa se sydän myös. Pääsääntöisesti liikalyönnit kuuluu kilpparin liikatoimintaan, kuten tuossa jo sanoitkin, että lääkäri oli epäillyt samaa. Kirjoitin jo aiemmin, että ylipaino on suurin syy kilppariongelmien esiintymiselle. Kun syömme oikein ja hyvin, hormonitoiminta parantuu, j sitä myöden myös kilpirauhasongelmat saadaan tasapainoon. Ravinto on kaiken a ja o. Ei tarvi olla kovin älykäs tajutakseen että keho toimii ja voi just niin hyvin/huonosti kuin sitä ravitaan. Lisäksi kilppariongelmat ei ole mikään syy lopettaa liikkumista ja kasvattaa sohvaa selkään - se jos mikä, lisää infartien ja sairauksien määrää entisestään.

Vierailija
515/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ainakin loukkasi, kun lääkäri sanoi, että minun pitäisi pudottaa painoa noin viisitoista kiloa, että on vaarallista olla noin hirveän lihava. Onko lääkärin mielestä 15 kilon ylipaino hirveää lihavuutta, Ymmärtäisin, jos painaisin sata kiloa, mutta tässä ollaan siitä melkoisen kaukana. Olisi kai tuon voinut jotenkin kauniimmin ilmaista. Itseäni loukkaa tässä 15 kilon ylipainossa, mitä en ole saanut pudotettua, se, että aina luullaan meidän ylipainoisten vetävän kaksin käsin jotain roskaruokaa tai ahmivan karkkia tms. Itse en syö juuri koskaan mitään makeaa, ja syön muutenkin niin vähän, että siksi se laihduttaminenkin on jäänyt, kun en enää keksi, mistä vähentäisin. En syömättäkään jaksa olla. 

Vierailija
516/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkera pll"n puutteessa körvisyelevä ikisinkku peräkammarinpoika aikamiespoika suu vaahdossa haukkuu täällä naisia sydämensä kyllyydestä koska pääsee näin kostamaan naisille sen, kun häntä ei kukaan nainen ole koskaan huolinut eikä koskaan tule huolimaankaan. Niin läpinäkyvää 😀😀😀

Vierailija
517/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.

Vieläkö joku jaksaa tätä?

Siitä on kovan luokan tutkimusnäyttö, että lääkärin ottaessa asian puheeksi, potilas itsekin rupeaa miettimään asiaa enemmän, ja todennäköisyys elämänmuutokselle kasvaa.

Vaikka lihavuus ei ole potilaalle ulkonäköongelma, se on hänelle terveysongelma. Diabetes, syövät, sydän- ja verisuonit. Sitä paitsi näiden kaikkien hoitaminen vie järkyttävän määrän yhteiskunnallisia resursseja, joilla voitaisiin esimerkiksi parantaa vanhustenhoitoa.

Nyt on jo sen verran paksua tuubaa, että näytäpäs se tutkimus. Tai joo, voi olla että ihminen jälleen kerran lähtee YRITTÄMÄÄN jotain, mutta jos nämä lääkäreiden puheeksi ottamiset oikeasti auttaisivat jotain, se varmaan näkyisikin jossain.

Vaan näkyykö? Ei näy.

Muutenkin tällaiset keskustelut, joissa täysurpot besserwisserit selostaa mikä lihavia auttaa ja mitä pitäisi tehdä on niiiiiin turhia. Kun ette te ääliöt oikeasti tiedä.

Ihan sama jos minä alkaisin sössöttää, että kyllä ne alkoholistit paranee kun niille vaan tarpeeksi usein kertoo, että viina se on vaarallista, ja vettä kannattaa juoda ja nönnönnöö.

Ymmärtäisitte edes hävetä.

Ja se miten paljon lääkäri toitottaa asiasta ei auta lainkaan. Mikä auttaisi, on esimerkiksi lihaville suunnatut liikuntasalit, joissa ei taritsisi pelätä, että joku salaa kuvaa ja nolaa sinut netissä, mistä et saa niitä kuviasi sitten ikinä pois. Tai muuten edulliset salit, joihin myös köyhillä on varaa. Tai ylipäätänsä yhtiskunta, jossa ei jatkuvasti huudella kaduilla tai mollata netissä.. Ehkä sitten ne lihavat uskaltaisi lähteä ulos liikkumaan.

Sylettää tuommoinen, että muut kuin köyhät ja lihavat itse päättää mikä on oikea tapa hoitaa tämä ongelma. Mene itseesi.

Oletko miettinyt, miten vaikea tuossa asemassa olevan on samaistua lääkäriin?

Meillä on tämmöisiä köyhille ja lihaville suunnattuja saleja. Siellä voivat vapaasti liikkua mielin määrin. Kunhan eivät eksy sinun asuntoalueellesi lenkkeilemään?

Vierailija
518/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli ylipainoinen nainen on antanut pakit tälle palsta-jormalle ja nyt se sitten kostaa täällä haukkumalla ylipainoisia naisia. Eipä mene hyvin sinulla. Kyynel-not

Vierailija
519/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla joko hemmetin saamaton tai sitten hyvin matala älykkyysosamäärä, jos ei saa painoa alas.

Matematiikka on armoton ja kaikki kulutusta pienemmät energiamäärät laskevat painoa. Ei se laske silleen, että pistetään verhot kiinni, syödään purkki Nutella ja dissataan sen purkin syöminen ja todelliset nautitut kalorit.

Kerran kuussa voi helposti juopotella kunnolla kolmena viikonloppuna viettää herkkupäivä ja silti ei ole ongelma laihduttaa, jos ei huijaa itseään.

Tämä kommentoija ei kyllä tiedä yhtään mistä puhuu.

Jos se todellakin olisi noin helppoa moni olisi jo tehnyt sen. Elämäntaparemontin tekeminen on todella vaativa prosessi. Mielellä kun on taipumus palata vanhoihin totuttuihin tapoihin.

No vaatiihan se vähän selkärankaa mutta kaikki lähtee siitä että karsii ostoskärrystä kaiken ylijalostetun mössön pois, jota ei tarvi kukaan. Kun syö oikein, ei tule tarvetta napostella herkkuja ja välipaloja. Kun syö sitä hiilarimössöä, on selvää että verensokerit heittelee jatkuvasti ja keho kaipaa lisää.

Vierailija
520/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähänkään asioista perillä olevien lääkäreiden kirjoituksia lukenut, niin lihomisasiat on todellakin korkeampaa tiedettä. Juu, liikaa syömällä lihoo, sitä en kiellä. Mutta ne kehon mekanismit siellä takana, jotka aiheuttaa sitä liikasyömistä - ne on korkeampaa tiedettä! Jos laihduttaa liian nopeasti, elimistöllä on hormonien kautta keinoja saada se ihminen repsahtamaan niin että kilot tulevat korkojen kanssa takaisin. Siksi laihduttamisen kanssa pitäisi olla varovainen ja edetä hitaasti.

Ja se rasvasolukin, joka on ollut pullea, se haluaa takaisin pulleaksi. Sen vuoksi ihmisen on vaikea pitää se laihdutustulos, koska rasvasolut kaipaavat takaisin vanhaan. Vasta kun on ollut viisi vuotta laihana ja ne kaikki ex-lihavat rasvasolut ovat kuolleet, alkaa se painonhallinta helpottaa. Viisi vuotta on pitkä aika taistella painonnousua vastaan.

Mutta ilman muuta tästä ongelmasta pitää voida puhua. Mutta pitäisi sitten samaan syssyyn olla niitä apukeinojakin tarjolla. Ei alkoholistillekaan sanota, että kuule ei ole hyvä juttu tämä sinun juominen, sinun pitää lopettaa se. Niille on vaikka mitä hoitoja eikä kukaan edes kuvittele, että ne pystyy noin vain ilman tukea lopettaa sen juomisen. Ihan yleisesti ajatellaan, että alkoholismi on sairaus. Mutta lihavuus - no se nyt vaan on tyhmää syödä liikaa!

Apujahan on tarvolla vaikka kuinka! Totta kai itsekin joutuu näkemään vaivaa, ei kukaan sulle ruokia tee valmiiksi ja ole koko ajan ohjaamassa kädestä pitäen. Ruokapäiväkirja ja keittiövaaka painonpudottajalle tärkeitä. Ja toisekseen: unohtaa pitäisi ne laihikset ja dieetit ja ottaa painonpudotus ja hyvinvointi elämäntapana - ei tuu kilot takaisin.

NO ei kyllä todellakaan ole, ja noi sun keittiövaa´at ja ruokapäiväkirjat voit tunkea sinne minne aurinko ei paista. 

Se ihan oikea apu on terapeuttista apua, jossa keskitytään siihen MIKSI ihminen syö niinkuin syö, eikä johonkin halvatun porkkanan punnitsemiseen. Ja jos ja kun siihen tarvitaan apua, se on kovin helposti löydettävissä.

No tulihan se vastaus sieltä viimein! Täällä puhuttu alusta asti, että ylipaino on monesti mielenterveydellinen syy, ja niiden kirjoittajat sai vihat niskaansa. Olen se 42kg painoa pudottanut, joten kiitos, tiedän mitä painonpudotus on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi