Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääke­tieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta

Vierailija
01.08.2020 |

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Kommentit (884)

Vierailija
541/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa ja pitää puhua, mutta olisi kiva myös kuulla, että miten minun ylipaino-ongelma saadaan lopullisesti ratkaistua. Turha sanoa että elintavat ja liikunta ja Ravinto ja motivaatio Blabla, kun minä tiedän nämä kaikki ja tiedän varmasti ravitsemuksesta enemmän kuin yksikään lääkäri ja olen looettsnut tupakoinnin ja viinan juonnin (kumpikaan ei ollut ongelma), vaikka laihat ystävänibeivät ole pystyneet kumpaakaan.

Vtuttaa mennä lääkäriin kuuntelemaan aina sitä samaa paskaa siitä että olet läski ja pitäisi laihduttajalle. Mutta miksi kukaan lääkäri ei oikeasti auta minua -miksi?

Tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin lääkärit ja silti olet ylipainoinen? Kyllä se vastaus löytyy edelleen sieltä ruokalautaselta.

Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi? Näköjään et. Eli silloin ei kannata kommentoida, annat vain itsestäsi työtön ja tyhmän kuvan... Anteeksi, siis paljastat sen miten typerä ja tyhmä olet

Kiitos kommentistasi. Turhautuneisuutesi yrität poistaa menemällä henkilökohtaisuuksiin mutta ei haukku muhun haavaa tee. Minun puolesta jokainen saa olla niin lihava kuin haluaa ja keksiä äärettömästi tekosyitä. Selkeästi kuitenkin huomaa, että ylipaino häiritsee sinuakin, joten ehkä tuo negatiivinen energia kannattaa keskittää nyt siihen.

Ihan näin sivusta seuraajana: pata kattilaa soimaa jne.....Eli nyt taisi ns.osua ja upota, ja sitten alkoikin selittely :D:D:D

En selittele mitään. Otin kantaa siihen kun minua nimiteltiin idiootiksi ja paskanpuhujaksi. Jos mä sanon, että ihminen purkaa negatiivisen energinsa menemällä henkilökohtaisuuksiin niin susta se on "pata kattilaa soimaa"? Pelkkää jankutustahan tämä on ja koko ketjun alkuperäinen syy unohdettu - kuten aina.

Vierailija
542/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lääkäri ja sairastan ahmimishäiriötä. Olen nainen ja mittani ovat 170/95. Kamppailen jatkuvasti painoni kanssa. Minulla on kaikki tieto, miten tulisi syödä ja syönkin pääosin todella terveellisesti ja kävelen päivittäin 5-10 km. Ahmimiskohtaukset kuitenkin "nollaavat" tämän. Syyt ahmimiseen ovat täysin psyykkisiä: ahdistus, voimakas stressi, unettomuus... Näiden hoitaminen ei olekaan kovin helppoa. Monet mt-ongelmiin määrättävät lääkkeet lisäävät ruokahalua ja lihottavat entisestään. Itselleni paras ratkaisu olisi vähentää työntekoa ja minulle se on hyvän palkan ansiosta mahdollista. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä hyvässä tilanteessa. Summa summarum: lihavien syyllistäminen ei auta. Moni lihava on täysin tietoinen lihavuudestaan ja myös siitä, miten pitäisi syödä ja liikkua. Usein lihavuuden taustalla on muita ongelmia/sairauksia, jotka pitää ensin hoitaa, jotta laihtuminen olisi mahdollista.

Jaadijaadi, plaaplaaplaa. Tekosyitä toinen toisensa jälkeen.

MIKSI et sitten hae sitä apua vaan jatkat ahmimista? Ja selittämistä myös.

Tiedoksi vaan, lihava lääkäri on onneksi harvinainen näky, koska paradoksi. Myös usko ammattitaitoon katoaa samoin tein jos kaltaisesi vastaanotolle joutuu. Tieto ja toteutus ovat siinä niin vahvasa ristiriidassa. Mutta kuten sanoin, olet harvinainen ja taatusti kollegat kummastelevat. En muista koskaan edes nähneeni lihavaa lääkäriä ja työskentelin vuosia sairaalarakennuksessa hallintovirassa. :D

Ensiksi: viestisi on todella ilkeä, enkä oikein ymmärrä, mihin tuolla ilkeilyllä pyrit. Lääkäreitä löytyy kyllä kaikenkokoisia ja näköisiä eivätkä lääkärit ole mitään yli-ihmisiä, jotka eivät ikinä sairasta. Mistä päättelit, etten ole hakenut apua syömishäiriööni? Nimittäin olen. Painoni ei myöskään vähennä ammattitaitoani mitenkään. Huippu neurokirurgi Juha Hernesniemi on ylipainoinen. Et taida olla terveydenhuollon ammattilainen etkä todennäköisesti tiedä lihavuuden syistä ja hoidosta oikeasti mitään, kunhan ilkeilet ilmeisesti omaa kilpeä kiillottaaksesi.

Edelleen, seliseli. Lihava lääkäri ei ole uskottava. Sinä saat toki olla ihan niin ylipainoinen kuin haluat, mutta älä luule ettei sitä huomata tai kuvitella syiksi mitään muuta kuin ylensyönti. Ei asia ole sen monimutkaisempi.

Juha Hernesniemi on kokenut, upea aivan korvaamaton taidoiltaan, 73-vuotias huom., ehkä hieman ylipainoinen muttei missään tapauksessa paljon eikä ainakaan lihava eli siihen älä tuudittaudu😅

Alhaista ja säälittävää tämä sun kommentoinnin taso. Enkä ole tämä lääkäri, jolle kommentoit.

Mutta täyttä asiaa. Enkä ole sen kommentin jättäjä. Lihavat toki tykäävät huudella asian vierestä. Koko ketju todistaa sen. Tuolla mentaliteetilla pyöritte hautoihinne kun meillä hoikilla on hauska ja iloinen elämä jossa ruoka on polttoaine, ei elämisen pääsyy. Otan osaa kun olette valinneet ylipainon.

Siinä olet varmasti oikeassa että keskimäärin hoikat elävät pidempään ja kuluttavat siten yhteiskunnan varoja enemmän kuin muut.

Sen sijaan enpä usko että olette yhtään hauskempia tai iloisempia kuin tukevamman, päinvastoin kireitä useinkin ja pilkun viilaajia.

Katkeruus normaalipainoisia kohtaan ja itsesääli omasta ylipainoasta on helppo muotoilla hoikaksi olkinukeksi, jota vastaan sitten voi hyökätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa ja pitää puhua, mutta olisi kiva myös kuulla, että miten minun ylipaino-ongelma saadaan lopullisesti ratkaistua. Turha sanoa että elintavat ja liikunta ja Ravinto ja motivaatio Blabla, kun minä tiedän nämä kaikki ja tiedän varmasti ravitsemuksesta enemmän kuin yksikään lääkäri ja olen looettsnut tupakoinnin ja viinan juonnin (kumpikaan ei ollut ongelma), vaikka laihat ystävänibeivät ole pystyneet kumpaakaan.

Vtuttaa mennä lääkäriin kuuntelemaan aina sitä samaa paskaa siitä että olet läski ja pitäisi laihduttajalle. Mutta miksi kukaan lääkäri ei oikeasti auta minua -miksi?

Tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin lääkärit ja silti olet ylipainoinen? Kyllä se vastaus löytyy edelleen sieltä ruokalautaselta.

Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi? Näköjään et. Eli silloin ei kannata kommentoida, annat vain itsestäsi työtön ja tyhmän kuvan... Anteeksi, siis paljastat sen miten typerä ja tyhmä olet

Kiitos kommentistasi. Turhautuneisuutesi yrität poistaa menemällä henkilökohtaisuuksiin mutta ei haukku muhun haavaa tee. Minun puolesta jokainen saa olla niin lihava kuin haluaa ja keksiä äärettömästi tekosyitä. Selkeästi kuitenkin huomaa, että ylipaino häiritsee sinuakin, joten ehkä tuo negatiivinen energia kannattaa keskittää nyt siihen.

Onko palsta ja ketju sinulle liian HC-kamaa? Taitaapa olla. Täällä pitää kestää kritiikkiä varsinkin jos itse kritisoi muita. Ja sinun ongelmasi ydin taitaa löytyä tuosta. Sinuna keksittäisin sinun negatiivisen energian siihen, että opettelisin ottamaan vastaan kritiikkiä.

Kritiikki ihan tervetullutta, idiootiksi haukkuminen sitä vastoin ei ole. Sillä ei saavuteta rakentavaa keskustelua.

Vierailija
544/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiquote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Niin, tämähän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tämän oksennuspalstan keskivertokäyttäjä on makkaraa täyteen ahdetun jätesäkin näköinen ja kokoinen katkera, pohjattoman kateellinen lumihiutale, joka modernin yhteiskunnan mahdollistamassa harhoissa piehtaroidessaan luulee, että läski on normaalia ja normaalipaino laihuutta.

Toksinen feminiinisyys tihkuu läpi lähes joka ketjusta. Kuvottavaa.

Miksi kukaan ei tee mitään näille naisvihakejuille ja naisvihakommenteiöle ja-kommentoijille? Kuvottavaa, ja vielä haukkuvat että naiset muka solvaavat roisiaan- kyllä ne on näitä misogyyn*-miehiä, jotka kirjoittavat kaikki naisvihakommentit täällä, koski ne sitten lihavia, laihoja tai tavallisia. Tuon kirjoittajan kommentit kertovat kyllä kaiken tarvittavan. Vastenmielistä!!!!

https://www.businessinsider.com/half-of-the-sexist-harassment-women-fac…

Niinpä niin.

https://yle.fi/uutiset/3-6501831

Joopa Joo. Tässäkin ketjussa taas miehet tottakai vähättelevät ja mitätöivät ja syyttävät naisia naisten haukkumisesta netissä. Tällä yritetään peittää ja poistaa se oikea ongelma eli miesten henkinen väkivalta naisia kohtaan netissä.

Vierailija
545/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.

Vieläkö joku jaksaa tätä?

Siitä on kovan luokan tutkimusnäyttö, että lääkärin ottaessa asian puheeksi, potilas itsekin rupeaa miettimään asiaa enemmän, ja todennäköisyys elämänmuutokselle kasvaa.

Vaikka lihavuus ei ole potilaalle ulkonäköongelma, se on hänelle terveysongelma. Diabetes, syövät, sydän- ja verisuonit. Sitä paitsi näiden kaikkien hoitaminen vie järkyttävän määrän yhteiskunnallisia resursseja, joilla voitaisiin esimerkiksi parantaa vanhustenhoitoa.

Vanhustenhoitoa ei tarvitse parantaa, sillä lihavat kuolevat suhteellisen nuorina. Näin säästyy nekin jenit.

Vierailija
546/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kalorin kulutus ihan adiantuntija laskenut 1400 kaloria/päivä.

...

Ja itse kuntoilen raskaasti 5krt viikossa. Ja istumatyö, istun 8 t päivässä, mikä tutkitusti hidastaa aineenvaihduntaa.

Jossain on jotain pahasti vialla, jos kuntoilemalla raskaasti 5 krt/vko kalorinkulutus on vain 1400 kcal/päivä.

Vierailija
547/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käsittänytkään miten paljon te ylipainoiset saatte niskaanne suoranaista vihaa. Tämä ketju on auttanut näkemään sen. En voi sanoa muuta kuin että pitäkää huolta lapsistanne ja kasvattakaa heidät sellaisiksi etteivät kasva ns. "vauvapalstan naisia vihaaviksi kilttimiehiksi". Toivottavasti joskus elämme yhteiskunnassa, jossa ei tarvita uhrata esimerkiksi ylipainoisia vihan alttarille, vaan kaikki saisivat jo alakoulusta lähtien tasaveroiset mahdollisuudet harrastaa liikuntaa ja löytää itselleen sopiva liikuntalaji. Tai ylipäätään, että kaikilla olisi varaa ja mahdollisuuksia ostaa jaluoda itselleen sopiva ja ravitseva ruokavalio.

Meinasin kirjoittaa että älkää välittäkö kiusaajista, mutta ymmärrän, että se olisi väärin sanottu. Välittäkää ja älkää antako heidän kiusata, älkää suostuko uhriksi. Minä olen todella iloinen siitä, että ystäväpiirini ei valitse ihmisiä heidän painonsa perusteella, joten meillä on kaiken kokoisia ystäviä siellä. Jännä juttu ettemme juuri ole koskaan puhuneet painosta, se vain ei ole meille niin tärkeä asia, mutta kyllä vähän mietityttää onko ysätäväpiirini painavimmat kokeneet samanlaista vihamielisyyttä kuin tässä ketjussa tuo nais ja läskivihaava kirjoittaja on esittänyt omalla käytöksellään. Jos on, niin tosi surullista.

Vierailija
548/884 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut juurikaan kommentteja mutta vastaan silti.

Tässä maassa naiset saa todella huonosti hoitoa oikeastaan mihinkään. Mitään ei tutkita, väsymystä varsinkaan. Näin kävi omallakin kohdalla. Vuosia valitin väsymystä, oikein lamaannuttavaa johon ei uni auta. Se väsymys ja kipu ei antanut urheilla ja voimia ei ollut mihinkään, kaikki ne vähät meni lasten hoitamiseen. Lihoin tuona aikana yli 20 kiloa ja sitten olikin hyvä syyttää ylipainoa kaikesta kun jo äitiys ja mielenterveys oli käytetty.

7 vuotta meni kaikkineen kun tuohon kaikkeen selvisi ihan oikea lääketitieteellinen syy johon on hoito ja lääkitys. Jännästi hävisi ylipaino ja kaikki kun hoito alkoi tehota.

Osalla ihmisistä ylipaino on seuraus jostakin konkreettisesta. Aina ihmettelen miksei lääkäreillä ole mitään mielenkiintoa selvittää syitä.

Jep, diagnosoin sulle nyt aivan käsittämättömällä taidolla; lihavuus johtuu aivan liiasta syömisestäsi. Ei yhtään mistään muusta. Piste. Kun syöt vähemmän, laihdut, oli kilpparia tai mitä tahansa pilpparia. Mikään lääke ei kerrytä ihmiselle läskiä, koskaan.

Tavallaan ehkä toivoisin sulle kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olis mielenkiintoista nähdä kuinka sinä laihduttaisit siinä totaaliuupumuksen ja aivosumun keskellä. Samalla kun kroppa on hidastanut itsensä käymään todella hitaalla. Mutta enpä silti toivo. Mutta voisi se ehkä ymmärrystä lisätä.

Kiva kuitenkin, kun meillä täällä palstalla on viisaampia ihmisiä kuin kilpirauhaseen erikoistuneet lääkärit. Sun kannattais ottaa yhteyttä yliopistosairaaloihin ja ohjeistaa nää tyhmät sisätautilääkärit. Ne kun jakelee nyt ihan vääriä neuvoja vajaatoiminta sairastaville. Käskevät ensin pistämään lääkityksen kuntoon ja sitten vasta aloittamaan elämäntaparemontin ja laihdutuksen. Väittävät yllättäen, ettei vajaalla käyvää elimistöä ole hyvä stressata vielä entisestään.

p.s. ei se lääke sitä painoa kerrytä vaan se sairaus.

Miksi te joille on ihan selkeitä ja ehkä jopa todella vakavia sairauksia tulette näihin ylipainokeskusteluihin? Tottakai me kaikki ymmärrämme, että jos vaikka kasvain painaa jotain määrättyä aivojen osaa ehkä nälän säätely ei toimi tai on vakavia endokrinisiä ongelmia, painon kanssa voi olla molempiin suuntiin pahojakin ongelmia, mutta kun puhumme noin yleisesti 2,5 miljoonasta suomalaisesta puhumme niistä monesta täysin perusterveestä 18-65 vuotiaasta, jota varsinkin todella moni alle 30 vuotias lihava on. Heistä, jotka eivät ole omaishoitajia, heistä joilla ei ole edes lapsia tai lapset ovat jo muuttaneet kotoa ja heistä, joilla kilpirauhanenkin toimii aivan moitteettomasti. Koska heitäkin on ja paljon onkin.

Koska meitä kiinnostaa painomme. Olemme yrittäneet taistella vastaan ja tuskastuneet asian kanssa ja ehkä pakosta nostaneet kädet pystyyn.

He, joita ei ylipainonsa kiinnosta, ei kiinnosta tämä keskustelukaan.

Vierailija
549/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että varsinkaan naisten ylipainosta ei saisi puhua. Täälläkin jos on ketju missä puhutaan naisten lihavuudesta tai siihen suuntaan, tulee välittömästi äkäisiä kommentteja että miehet ovat läskejä jne. Mistä tuo johtuu? Veikkaan itse että häpeästä. Ylipaino johtuu 99 % varmuudella liiallisesta syömisestä. 

Ne kalorithan ei sieltä lääkepilleristä tule, eikä kilpirauhasen vajaatoiminta sairautena tuota ylimääräistä rasvaa elimistöön. Itse se ruokamäärä työnnetään kurkusta alas. Uskoisin että lihavia ihmisiä auttaisi se että he myöntäisivät ongelman, liian isot annoskoot ja epäterveellisen ravinnon. Sen sijaan he keskittyvät tarinoimaan mitä ihmeellisimpiä syitä ylipainoonsa. Lihavuus on elintapa, se ei ole sairaus joka tarvisi hoitoa. Se on vaan itseä niskasta kiinni ja lenkille. Aloittakaa vaikka joku harrastus niin ei ole syöminen mielessä koko ajan. 

Vierailija
550/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tää lihomiskeskustelu muistuttaa 1900-luvun alun seksuaalikauhistelua. Silloin pidettiin lihan heikkoutena ja moraalin romahtamisena sitä, että ihmiset halusivat harrastaa seksiä vain nautinnon vuoksi, vailla jumalan lupaa. Lisääntymishalu on kuitenkin todella syvällä oleva tarve, joka kyllä ruokkii itse itseään, jos ympäröivä kulttuuri ei sitä kontrolloi.

Samalla lailla energiarikkaan ruoan syöminen on ”luonnollinen” himo, jota yksilön on äärimmäisen vaikea hallita vain omalla tahdonvoimalla. Jos rasvaa ja sokeria on joka paikassa helposti tarjolla, sen pariin myös ajautuu helposti. Aina välillä näitä kontrollikauhistelijoita sitten ilmaantuu jostain, jotka ovat näennäisen luonnontieteellisiä, mutta todellisuudessa pitävät ylipainoa heikon moraalin tuotoksena.

Oi, muistan nuo ajat kun kauhisteltiin porukalla. Olin silloin 120 vuotta sitten vielä nuori tyttönen :)

Vierailija
551/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että varsinkaan naisten ylipainosta ei saisi puhua. Täälläkin jos on ketju missä puhutaan naisten lihavuudesta tai siihen suuntaan, tulee välittömästi äkäisiä kommentteja että miehet ovat läskejä jne. Mistä tuo johtuu? Veikkaan itse että häpeästä. Ylipaino johtuu 99 % varmuudella liiallisesta syömisestä. 

Ne kalorithan ei sieltä lääkepilleristä tule, eikä kilpirauhasen vajaatoiminta sairautena tuota ylimääräistä rasvaa elimistöön. Itse se ruokamäärä työnnetään kurkusta alas. Uskoisin että lihavia ihmisiä auttaisi se että he myöntäisivät ongelman, liian isot annoskoot ja epäterveellisen ravinnon. Sen sijaan he keskittyvät tarinoimaan mitä ihmeellisimpiä syitä ylipainoonsa. Lihavuus on elintapa, se ei ole sairaus joka tarvisi hoitoa. Se on vaan itseä niskasta kiinni ja lenkille. Aloittakaa vaikka joku harrastus niin ei ole syöminen mielessä koko ajan. 

Lihavuudesta pitäisi puhua ilman sukupuolisidonnaisuutta ja haukkumista. Sen lisäksi pitäisi leskittyä vain siihen puheeseen, jolla lihavuus kaikkoaa. Mutta mitäpä on media täynnä? Näin herkuttelet jne.

Vierailija
552/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Ja itse kuntoilen raskaasti 5krt viikossa. Ja istumatyö, istun 8 t päivässä, mikä tutkitusti hidastaa aineenvaihduntaa.

Jossain on jotain pahasti vialla, jos kuntoilemalla raskaasti 5 krt/vko kalorinkulutus on vain 1400 kcal/päivä.

Niin, mitäs muuta luulit? Se lihava voi käydä lenkillä 3 tuntia päivässä ja kuntosalit päälle, syödä terveellisesti ja olla läski.

- eri

Vierailija
553/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tekemisissä paljon espanjalaisten ja italialaisten kanssa viime vuosien töistäni johtuen, sekä naisten että miesten.

Eron ruokatavoissa olen huomannut selvästi. Mitään "lohtusyömistä" ei ole. Lisäksi aterioilla ollaan hyvin pidättyväisiä, otetaan vain se pienehkö annos pastaa eikä santsata ja sitä syödään pitkään. Suomalainen buffaruokailu olisi heille kauhistus.

Karkkeja, sipsejä ei ollenkaan käytetä (ehkä 2 konvehtia otetaan max, mutta en voisi ikinä kuvitella heitä syömässä kokonaista karkkipussia) ja jälkiruokakin on aika harvinaisuus.

Eikä tästä vähän syömisestä tehdä mitään numeroa. Jos Suomessa olisivat, katsottaisiin kummeksuen ja käskettäisiin ottamaan lisää, kun niin vähän syövät.

Oikeasti aikuiset ihmiset tarvitsevat paljon vähemmän kuin se 2000 kcal vuorokaudessa.

Viimeinen lauseesi osoittaa, ettet oikeasti tunnu tajuavan asiasta mitään. Liika syömisen rajoittaminen johtaa vain ahmimiseen. Esim. itse en pärjäisi kovin pitkään paljon vähemmällä kuin 2000 kalorilla. Nimenomaan ”aikuinen ihminen” tarvitsee energiaa jaksaakseen tehdä päivän työt.

Terveisin keski-ikäinen nainen jolla BMI 20

Vierailija
554/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.

Vieläkö joku jaksaa tätä?

Siitä on kovan luokan tutkimusnäyttö, että lääkärin ottaessa asian puheeksi, potilas itsekin rupeaa miettimään asiaa enemmän, ja todennäköisyys elämänmuutokselle kasvaa.

Vaikka lihavuus ei ole potilaalle ulkonäköongelma, se on hänelle terveysongelma. Diabetes, syövät, sydän- ja verisuonit. Sitä paitsi näiden kaikkien hoitaminen vie järkyttävän määrän yhteiskunnallisia resursseja, joilla voitaisiin esimerkiksi parantaa vanhustenhoitoa.

Nyt on jo sen verran paksua tuubaa, että näytäpäs se tutkimus. Tai joo, voi olla että ihminen jälleen kerran lähtee YRITTÄMÄÄN jotain, mutta jos nämä lääkäreiden puheeksi ottamiset oikeasti auttaisivat jotain, se varmaan näkyisikin jossain.

Vaan näkyykö? Ei näy.

Muutenkin tällaiset keskustelut, joissa täysurpot besserwisserit selostaa mikä lihavia auttaa ja mitä pitäisi tehdä on niiiiiin turhia. Kun ette te ääliöt oikeasti tiedä.

Ihan sama jos minä alkaisin sössöttää, että kyllä ne alkoholistit paranee kun niille vaan tarpeeksi usein kertoo, että viina se on vaarallista, ja vettä kannattaa juoda ja nönnönnöö.

Ymmärtäisitte edes hävetä.

Ja se miten paljon lääkäri toitottaa asiasta ei auta lainkaan. Mikä auttaisi, on esimerkiksi lihaville suunnatut liikuntasalit, joissa ei taritsisi pelätä, että joku salaa kuvaa ja nolaa sinut netissä, mistä et saa niitä kuviasi sitten ikinä pois. Tai muuten edulliset salit, joihin myös köyhillä on varaa. Tai ylipäätänsä yhtiskunta, jossa ei jatkuvasti huudella kaduilla tai mollata netissä.. Ehkä sitten ne lihavat uskaltaisi lähteä ulos liikkumaan.

Kannattaisiko ihan oikeasti siirtyä live-elämään sieltä somesta tai ainakin lopettaa tekosyiden keksiminen? Laihduttamisen takia kun ei tarvitse minkäänlaisella salilla eikä itseasiassa edes liikkua vaan suurimmaksi osaksi homma on ruokavaliosta kiinni. Toki ihan oman hyvinvoinnin takia kannattaa liikkuakin mutta siitä ei laihtuminen ole siis kiinni.

Ja herranjestas, eihän sitä kenenkään tarvitse laihtuakseen keimailla peilin edessä sen seitsemällä mutkalla ja pistää sitten perzekuvaa someen. Sen kun vetäisee jumpan oman olohuoneen lattialla eikä kerro kenellekään mitään. Kävelylenkilläkin voi käydä ihan rauhassa ja ilman että jakaa sitä someen. Eikä tarvitse olla viimeisen päälle "makeita" kuteita vaan ihan voi mennä normicollareissakin. Itsekin olen ollut ylipainoinen (+30kg) eikä kukaan ole lenkkeillessä sanonut koskaan mitään enkä kyllä ole kuullut että muillekaan olisi huudeltu.. Ja toisaalta mitä sitten vaikka joku huutaisikin? Tekeekö se huonon ihmisen sinusta vai siitä huutelijasta? Niinpä.

Vierailija
555/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai vaan töräytellyt viisauksiasi lukematta ketjua? Nämä sun suuret totuutesi on kerrottu täällä ketjussa jo moneen kertaan, ja osittain niihin on myös annettu vasta-argumentteja.

Vierailija
556/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse entinen ylipainoinen ja minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Laihduin sillä että lopetin tekosyiden keksimisen ja vähensin syömistä. 

Vierailija
557/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Mitä ihmeellistä tuossa on? Kevyt sisätyö ja työmatkat omalla autolla ei ihan kamalasti energiaa kuluta varsinkaan keski-ikäisellä, lyhyellä naisella joten sitä kulutusta pitää lisätä lenkkeilemällä. Silti yli 1500kcal/pv nostaa tasaisen varmasti painoa sen kilon/kaksi vuodessa.

Itsekin kuvittelin nuorempana, että se parituhatta kaloria päivässä kuluu kaikilla ihan jo normiolemiseen ja ihmettelin kuinka lihoin vaikka kuinka kävin lenkillä ja jumppasin. Sitten kun ymmärsin alkaa vähentämään kalorinsaantia tuohon 1500/pv niin paino alkoi laskea ja nyt on pysynyt jo vuosia normina. 

Vierailija
558/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu olevan monella (ilmeisesti ylipainoisella) käsitys että tulee jotain vakavia "puutostiloja" jos syö n. 1500kcal/päivä...

Vierailija
559/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon kanssa on vaikeaa. Minulta on poistettu kilpirauhanen. Vaikka saan hormonini pelkällä lääkkeellä, arvot heittelevät, olo heittelee, ja lääkeannosta rukataan jatkuvasti. Painoa on tosi vaikeaa pitää tietyssä lukemassa, kun koko ajan se kiskoo nousemaan. Ihan turha selittää kellekään, että syön normikotiruokaa, säännöllisesti ja kohtuuannoksia, mutta sairaudestani johtuen tuntuu että kaikki jää kehoon. Ihan syömättäkään ei voi olla. Vaikka painoi hilautuu ylemmäs, olen vielä normipainon rajoissa kuitenkin. En tiedä, kuinka kauan :-( Tän sairauden takia opin käymään vaa´alla. Se ei ole kivaa hommaa. Siitä tulee pakkomielle. Ennen en käynyt koskaan vaa´an päällä, söin mitä vain eikä paino noussut.

Vierailija
560/884 |
03.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan monella (ilmeisesti ylipainoisella) käsitys että tulee jotain vakavia "puutostiloja" jos syö n. 1500kcal/päivä...

tuntuuko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi