IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääketieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta
Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa ja pitää puhua, mutta olisi kiva myös kuulla, että miten minun ylipaino-ongelma saadaan lopullisesti ratkaistua. Turha sanoa että elintavat ja liikunta ja Ravinto ja motivaatio Blabla, kun minä tiedän nämä kaikki ja tiedän varmasti ravitsemuksesta enemmän kuin yksikään lääkäri ja olen looettsnut tupakoinnin ja viinan juonnin (kumpikaan ei ollut ongelma), vaikka laihat ystävänibeivät ole pystyneet kumpaakaan.
Vtuttaa mennä lääkäriin kuuntelemaan aina sitä samaa paskaa siitä että olet läski ja pitäisi laihduttajalle. Mutta miksi kukaan lääkäri ei oikeasti auta minua -miksi?
Tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin lääkärit ja silti olet ylipainoinen? Kyllä se vastaus löytyy edelleen sieltä ruokalautaselta.
Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi? Näköjään et. Eli silloin ei kannata kommentoida, annat vain itsestäsi työtön ja tyhmän kuvan... Anteeksi, siis paljastat sen miten typerä ja tyhmä olet
Kiitos kommentistasi. Turhautuneisuutesi yrität poistaa menemällä henkilökohtaisuuksiin mutta ei haukku muhun haavaa tee. Minun puolesta jokainen saa olla niin lihava kuin haluaa ja keksiä äärettömästi tekosyitä. Selkeästi kuitenkin huomaa, että ylipaino häiritsee sinuakin, joten ehkä tuo negatiivinen energia kannattaa keskittää nyt siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt kolmesti viikossa 🤣 semmonen tarina!kyllä. Silloin todellakin söin kolmesti viikossa. minulle ei ole koskaan ollut ongelmaa olla syömättä.
mikä sinun tarinasi tuon ylitsevuotavan ilkeytesi taustalla on? Onko vanhepasi piesseet sinua vai miksi olet noin vauroitunut?
Minäkin osaan lentää. Ihan oikeasti osaan, usko tai älä.
Täällä taas kilpparit vauhdissa,mutta mikä siinä on että isoimmilla on aina ne mässyt siellä kassan hihnalla ?
Ei se kilppari oikeuta vetään koko kääretorttua kahvitauolla ja sitte syyttään lääkitystä.
Haukun teidän typerän näköiset lapsenne milloin vain, jos haluatte. Jatkakaa vielä tätä lääkärilähtöistä alistamisketjua, niin pian joku koululaukkunne saa kuulla olevansa ruma, hörökorvainen, laiha, lihakseton, harvahiuksinen tai vaikkapa vaan ääliön näköinen.
Jos yhtään haukkumasanaa lihavuudesta tulee tänään vielä, kostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.
Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?
Niin, tämähän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tämän oksennuspalstan keskivertokäyttäjä on makkaraa täyteen ahdetun jätesäkin näköinen ja kokoinen katkera, pohjattoman kateellinen lumihiutale, joka modernin yhteiskunnan mahdollistamassa harhoissa piehtaroidessaan luulee, että läski on normaalia ja normaalipaino laihuutta.
Toksinen feminiinisyys tihkuu läpi lähes joka ketjusta. Kuvottavaa.
Ahaa, eli ylipainoinen nainen on antanut pakit tälle palsta-jormalle ja nyt se sitten kostaa täällä haukkumalla ylipainoisia naisia. Eipä mene hyvin sinulla. Kyynel-not
Näyttää siltä että todella suuri osa kommentoijista on täysin sokeita trollaukselle, tai sitten tosiasiat vain sattuvat sieluun.
Parasta viihdettä. Lisää löylyä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Haukun teidän typerän näköiset lapsenne milloin vain, jos haluatte. Jatkakaa vielä tätä lääkärilähtöistä alistamisketjua, niin pian joku koululaukkunne saa kuulla olevansa ruma, hörökorvainen, laiha, lihakseton, harvahiuksinen tai vaikkapa vaan ääliön näköinen.
Nyt kyllä pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.
Vieläkö joku jaksaa tätä?
Siitä on kovan luokan tutkimusnäyttö, että lääkärin ottaessa asian puheeksi, potilas itsekin rupeaa miettimään asiaa enemmän, ja todennäköisyys elämänmuutokselle kasvaa.
Vaikka lihavuus ei ole potilaalle ulkonäköongelma, se on hänelle terveysongelma. Diabetes, syövät, sydän- ja verisuonit. Sitä paitsi näiden kaikkien hoitaminen vie järkyttävän määrän yhteiskunnallisia resursseja, joilla voitaisiin esimerkiksi parantaa vanhustenhoitoa.
Nyt on jo sen verran paksua tuubaa, että näytäpäs se tutkimus. Tai joo, voi olla että ihminen jälleen kerran lähtee YRITTÄMÄÄN jotain, mutta jos nämä lääkäreiden puheeksi ottamiset oikeasti auttaisivat jotain, se varmaan näkyisikin jossain.
Vaan näkyykö? Ei näy.
Muutenkin tällaiset keskustelut, joissa täysurpot besserwisserit selostaa mikä lihavia auttaa ja mitä pitäisi tehdä on niiiiiin turhia. Kun ette te ääliöt oikeasti tiedä.
Ihan sama jos minä alkaisin sössöttää, että kyllä ne alkoholistit paranee kun niille vaan tarpeeksi usein kertoo, että viina se on vaarallista, ja vettä kannattaa juoda ja nönnönnöö.
Ymmärtäisitte edes hävetä.
Ja se miten paljon lääkäri toitottaa asiasta ei auta lainkaan. Mikä auttaisi, on esimerkiksi lihaville suunnatut liikuntasalit, joissa ei taritsisi pelätä, että joku salaa kuvaa ja nolaa sinut netissä, mistä et saa niitä kuviasi sitten ikinä pois. Tai muuten edulliset salit, joihin myös köyhillä on varaa. Tai ylipäätänsä yhtiskunta, jossa ei jatkuvasti huudella kaduilla tai mollata netissä.. Ehkä sitten ne lihavat uskaltaisi lähteä ulos liikkumaan.
tai ylipäätään se, että urheiluvaatteita tehtäisiin myös isoja kokoja... olen ollut joskus urheilukaupassa myyjänä ja ai että hävetti, kun isokokoinen nainen tuli ostamaan urheiluvaatteita ja piti myydä eioota. Että ei... meillä suurin koko on L. Tai sitten ohjata miesten puolelle, että kokeile näitä miesten vaatteita. No eihä nekään mahdu, koska naisilla on erilaiset mittasuhteet muutenkin.
Urheiluliikkeen omistaja ei kyennyt ymmärtämään, että myös isokokoiset naiset voivat haluta liikkua ja myös heillä on halu löytää urheiluvaatteita, kun farkuissa ei ole kiva liikkua ja kangashousut hankautuvat rikki aika helposti. Ei auttanut vaikka kerroin, että tällä viikolla on käynyt kolme asiakasta kysymässä isokokoisia vaatteita ja jokainen heistä kysynyt myös onko meillä yleensä sen kokoisia vaattetia myynnissä tai voimmeko tilata. Ei... kaupan omistajan mielestä lihavat eivät liiku. Sitten niitä ei tilattu. Ihan hölmöä. Kyseinen kauppa meni myös konkurssiin, enkä yhtään ihmettele miksi. kun ei haluta palvella kuin pientä osaa liikkuvista ihmisistä, niin sitten on pienemmät määrät asiakkaitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähänkään asioista perillä olevien lääkäreiden kirjoituksia lukenut, niin lihomisasiat on todellakin korkeampaa tiedettä. Juu, liikaa syömällä lihoo, sitä en kiellä. Mutta ne kehon mekanismit siellä takana, jotka aiheuttaa sitä liikasyömistä - ne on korkeampaa tiedettä! Jos laihduttaa liian nopeasti, elimistöllä on hormonien kautta keinoja saada se ihminen repsahtamaan niin että kilot tulevat korkojen kanssa takaisin. Siksi laihduttamisen kanssa pitäisi olla varovainen ja edetä hitaasti.
Ja se rasvasolukin, joka on ollut pullea, se haluaa takaisin pulleaksi. Sen vuoksi ihmisen on vaikea pitää se laihdutustulos, koska rasvasolut kaipaavat takaisin vanhaan. Vasta kun on ollut viisi vuotta laihana ja ne kaikki ex-lihavat rasvasolut ovat kuolleet, alkaa se painonhallinta helpottaa. Viisi vuotta on pitkä aika taistella painonnousua vastaan.
Mutta ilman muuta tästä ongelmasta pitää voida puhua. Mutta pitäisi sitten samaan syssyyn olla niitä apukeinojakin tarjolla. Ei alkoholistillekaan sanota, että kuule ei ole hyvä juttu tämä sinun juominen, sinun pitää lopettaa se. Niille on vaikka mitä hoitoja eikä kukaan edes kuvittele, että ne pystyy noin vain ilman tukea lopettaa sen juomisen. Ihan yleisesti ajatellaan, että alkoholismi on sairaus. Mutta lihavuus - no se nyt vaan on tyhmää syödä liikaa!
Apujahan on tarvolla vaikka kuinka! Totta kai itsekin joutuu näkemään vaivaa, ei kukaan sulle ruokia tee valmiiksi ja ole koko ajan ohjaamassa kädestä pitäen. Ruokapäiväkirja ja keittiövaaka painonpudottajalle tärkeitä. Ja toisekseen: unohtaa pitäisi ne laihikset ja dieetit ja ottaa painonpudotus ja hyvinvointi elämäntapana - ei tuu kilot takaisin.
NO ei kyllä todellakaan ole, ja noi sun keittiövaa´at ja ruokapäiväkirjat voit tunkea sinne minne aurinko ei paista.
Se ihan oikea apu on terapeuttista apua, jossa keskitytään siihen MIKSI ihminen syö niinkuin syö, eikä johonkin halvatun porkkanan punnitsemiseen. Ja jos ja kun siihen tarvitaan apua, se on kovin helposti löydettävissä.
No tulihan se vastaus sieltä viimein! Täällä puhuttu alusta asti, että ylipaino on monesti mielenterveydellinen syy, ja niiden kirjoittajat sai vihat niskaansa. Olen se 42kg painoa pudottanut, joten kiitos, tiedän mitä painonpudotus on.
Mä olen ainakin aina ja jokaisessa läskikeskustelussa nimenomaan sanonut, että kyseessä on juurikin mielenterveydellinen syy varsin usein. Itselläni syömishäiriö, jota just tämänkin paskakeskustelun kaltaiset ykäykset on tehokkaasti ylläpitäneet. Just nää keittiövaaka-mölisijät sun muut. Eli sinä.
Eniten aina ärsyttää se kuvitelma, että ylipainoiset olisi jotenkin homogeeninen joukko, jota voitaisiin auttaa samalla tavalla. Kun ei todellakaan ole. Se jolle kilot on vaan salaa hiipineet kun makkara on maistunut on ihan eri tilanteessa ja erilaisen avun tarpeessa kuin se, joka on lapsesta asti laihdutellut menemään ja kenties sotkenut kaikki nälkään ja kylläisyyteen liittyvät signaalinsa. Puhumattakaan oikeasti syömishäiriöisistä ihmisistä. Jälkimmäiset ryhmät ei todellakaan hyödy niistä keittiövaa´oista ja ruokapäiväkirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kilpparit vauhdissa,mutta mikä siinä on että isoimmilla on aina ne mässyt siellä kassan hihnalla ?
Ei se kilppari oikeuta vetään koko kääretorttua kahvitauolla ja sitte syyttään lääkitystä.
olen kilppari enkä pidä yhtään makeasta ruoasta, en ole koskaan pitänyt. kahvitauollakin juon vettä, koska en tykkää makeista juomista, enkä kahvista. toisinaan otan teetä, jos palelee. kun teen jälkiruokia, en lisää niihin koskaan sokeria,niissä on hedelmiä ja hedelmän oma maku. jos teen marjakiisseliä ja haluan nauttia sen kanssa kermavaahtoa, en laita kermavaahtoonkaan sokeria. en tykkää myöskään karkeista ja jos jollain makeisella herkuttelen, niin se on tumma suklaa, vähintään 85%. minulla on tarkka makuaisti, josta syystä en siitä sokerista tykkää.
eikä kilpparit kläkitystään syytä, se on se lääkitys, joka auttaa kilpparia oireidensa kanssa.
sinä taidat vain olla katkera, onkohan tosiaan niin, että joku läski on nolannut sinut IRL ja nyt kostat sitä netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä pelottaa.
Ei sinua pelota. Yritä olla rehellinen. Joku muu kärsii kiukusta aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt kolmesti viikossa 🤣 semmonen tarina!kyllä. Silloin todellakin söin kolmesti viikossa. minulle ei ole koskaan ollut ongelmaa olla syömättä.
mikä sinun tarinasi tuon ylitsevuotavan ilkeytesi taustalla on? Onko vanhepasi piesseet sinua vai miksi olet noin vauroitunut?
Minäkin osaan lentää. Ihan oikeasti osaan, usko tai älä.
minäkin osaan. yleensä teen sen lentokoneella, pari kertaa olen tehnyt helikopterilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen kilppari enkä pidä yhtään makeasta ruoasta, en ole koskaan pitänyt. kahvitauollakin juon vettä, koska en tykkää makeista juomista, enkä kahvista. toisinaan otan teetä, jos palelee. kun teen jälkiruokia, en lisää niihin koskaan sokeria,niissä on hedelmiä ja hedelmän oma maku. jos teen marjakiisseliä ja haluan nauttia sen kanssa kermavaahtoa, en laita kermavaahtoonkaan sokeria. en tykkää myöskään karkeista ja jos jollain makeisella herkuttelen, niin se on tumma suklaa, vähintään 85%. minulla on tarkka makuaisti, josta syystä en siitä sokerista tykkää.
eikä kilpparit kläkitystään syytä, se on se lääkitys, joka auttaa kilpparia oireidensa kanssa.
sinä taidat vain olla katkera, onkohan tosiaan niin, että joku läski on nolannut sinut IRL ja nyt kostat sitä netissä.
Rasvaisella tai muutenhiilihydraattipitoisella ruoallakin (esim.rasvaiset keksit, lihapiirakka tai pulla) pääsee nopeasti liialliseen energiaan, jos ei varsinkaan liiku.
Makeuttamattomilla alkoholeillakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähänkään asioista perillä olevien lääkäreiden kirjoituksia lukenut, niin lihomisasiat on todellakin korkeampaa tiedettä. Juu, liikaa syömällä lihoo, sitä en kiellä. Mutta ne kehon mekanismit siellä takana, jotka aiheuttaa sitä liikasyömistä - ne on korkeampaa tiedettä! Jos laihduttaa liian nopeasti, elimistöllä on hormonien kautta keinoja saada se ihminen repsahtamaan niin että kilot tulevat korkojen kanssa takaisin. Siksi laihduttamisen kanssa pitäisi olla varovainen ja edetä hitaasti.
Ja se rasvasolukin, joka on ollut pullea, se haluaa takaisin pulleaksi. Sen vuoksi ihmisen on vaikea pitää se laihdutustulos, koska rasvasolut kaipaavat takaisin vanhaan. Vasta kun on ollut viisi vuotta laihana ja ne kaikki ex-lihavat rasvasolut ovat kuolleet, alkaa se painonhallinta helpottaa. Viisi vuotta on pitkä aika taistella painonnousua vastaan.
Mutta ilman muuta tästä ongelmasta pitää voida puhua. Mutta pitäisi sitten samaan syssyyn olla niitä apukeinojakin tarjolla. Ei alkoholistillekaan sanota, että kuule ei ole hyvä juttu tämä sinun juominen, sinun pitää lopettaa se. Niille on vaikka mitä hoitoja eikä kukaan edes kuvittele, että ne pystyy noin vain ilman tukea lopettaa sen juomisen. Ihan yleisesti ajatellaan, että alkoholismi on sairaus. Mutta lihavuus - no se nyt vaan on tyhmää syödä liikaa!
Apujahan on tarvolla vaikka kuinka! Totta kai itsekin joutuu näkemään vaivaa, ei kukaan sulle ruokia tee valmiiksi ja ole koko ajan ohjaamassa kädestä pitäen. Ruokapäiväkirja ja keittiövaaka painonpudottajalle tärkeitä. Ja toisekseen: unohtaa pitäisi ne laihikset ja dieetit ja ottaa painonpudotus ja hyvinvointi elämäntapana - ei tuu kilot takaisin.
NO ei kyllä todellakaan ole, ja noi sun keittiövaa´at ja ruokapäiväkirjat voit tunkea sinne minne aurinko ei paista.
Se ihan oikea apu on terapeuttista apua, jossa keskitytään siihen MIKSI ihminen syö niinkuin syö, eikä johonkin halvatun porkkanan punnitsemiseen. Ja jos ja kun siihen tarvitaan apua, se on kovin helposti löydettävissä.
No tulihan se vastaus sieltä viimein! Täällä puhuttu alusta asti, että ylipaino on monesti mielenterveydellinen syy, ja niiden kirjoittajat sai vihat niskaansa. Olen se 42kg painoa pudottanut, joten kiitos, tiedän mitä painonpudotus on.
Mä olen ainakin aina ja jokaisessa läskikeskustelussa nimenomaan sanonut, että kyseessä on juurikin mielenterveydellinen syy varsin usein. Itselläni syömishäiriö, jota just tämänkin paskakeskustelun kaltaiset ykäykset on tehokkaasti ylläpitäneet. Just nää keittiövaaka-mölisijät sun muut. Eli sinä.
Eniten aina ärsyttää se kuvitelma, että ylipainoiset olisi jotenkin homogeeninen joukko, jota voitaisiin auttaa samalla tavalla. Kun ei todellakaan ole. Se jolle kilot on vaan salaa hiipineet kun makkara on maistunut on ihan eri tilanteessa ja erilaisen avun tarpeessa kuin se, joka on lapsesta asti laihdutellut menemään ja kenties sotkenut kaikki nälkään ja kylläisyyteen liittyvät signaalinsa. Puhumattakaan oikeasti syömishäiriöisistä ihmisistä. Jälkimmäiset ryhmät ei todellakaan hyödy niistä keittiövaa´oista ja ruokapäiväkirjoista.
No hoitakaa ne muut asiat ensin kuntoon! Minä en ole ottanut kantaa syömishäiriöihin. Mutta en myöskään selittele vaikka on kilppariongelmaa ja vakavaa masennusta, joihin saan lääke- sekä psykoterapiaa. Ketjussa oli alun alkaen kyse, että saako ylipainosta lääkäri huomautella. Minusta saa, ja pitää. Ilman terveyttä ei ole pohjaa millekään muullekaan elämässä ja tämä vain korostuu kuin ikää tulee. Kyllä mä itsekin olen lukenut lääkäreiden lausunnoista kuvauksen "obeesi" monet vuodet. En ole ottanut siitä nokkiini vaan tiedostanut asian, etsinyt tietoa, hakenut apua ja muuttanut elintapoja.
Asia kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä pelottaa.
Ei sinua pelota. Yritä olla rehellinen. Joku muu kärsii kiukusta aina.
No ei tietenkään pelota. Kaikki on yhdentekevää. Läskien itku resonoi tyhjyydessä rumien, harvahiuksisten räkänokkien vollottaessa silmiä päästään. Kaikki, aivan kaikki putoaa ikuiseen syöveriin. On vain olemattomuus, loputon tyhjä pimeys. Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lääkäri ja sairastan ahmimishäiriötä. Olen nainen ja mittani ovat 170/95. Kamppailen jatkuvasti painoni kanssa. Minulla on kaikki tieto, miten tulisi syödä ja syönkin pääosin todella terveellisesti ja kävelen päivittäin 5-10 km. Ahmimiskohtaukset kuitenkin "nollaavat" tämän. Syyt ahmimiseen ovat täysin psyykkisiä: ahdistus, voimakas stressi, unettomuus... Näiden hoitaminen ei olekaan kovin helppoa. Monet mt-ongelmiin määrättävät lääkkeet lisäävät ruokahalua ja lihottavat entisestään. Itselleni paras ratkaisu olisi vähentää työntekoa ja minulle se on hyvän palkan ansiosta mahdollista. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä hyvässä tilanteessa. Summa summarum: lihavien syyllistäminen ei auta. Moni lihava on täysin tietoinen lihavuudestaan ja myös siitä, miten pitäisi syödä ja liikkua. Usein lihavuuden taustalla on muita ongelmia/sairauksia, jotka pitää ensin hoitaa, jotta laihtuminen olisi mahdollista.
Jaadijaadi, plaaplaaplaa. Tekosyitä toinen toisensa jälkeen.
MIKSI et sitten hae sitä apua vaan jatkat ahmimista? Ja selittämistä myös.
Tiedoksi vaan, lihava lääkäri on onneksi harvinainen näky, koska paradoksi. Myös usko ammattitaitoon katoaa samoin tein jos kaltaisesi vastaanotolle joutuu. Tieto ja toteutus ovat siinä niin vahvasa ristiriidassa. Mutta kuten sanoin, olet harvinainen ja taatusti kollegat kummastelevat. En muista koskaan edes nähneeni lihavaa lääkäriä ja työskentelin vuosia sairaalarakennuksessa hallintovirassa. :DEnsiksi: viestisi on todella ilkeä, enkä oikein ymmärrä, mihin tuolla ilkeilyllä pyrit. Lääkäreitä löytyy kyllä kaikenkokoisia ja näköisiä eivätkä lääkärit ole mitään yli-ihmisiä, jotka eivät ikinä sairasta. Mistä päättelit, etten ole hakenut apua syömishäiriööni? Nimittäin olen. Painoni ei myöskään vähennä ammattitaitoani mitenkään. Huippu neurokirurgi Juha Hernesniemi on ylipainoinen. Et taida olla terveydenhuollon ammattilainen etkä todennäköisesti tiedä lihavuuden syistä ja hoidosta oikeasti mitään, kunhan ilkeilet ilmeisesti omaa kilpeä kiillottaaksesi.
Edelleen, seliseli. Lihava lääkäri ei ole uskottava. Sinä saat toki olla ihan niin ylipainoinen kuin haluat, mutta älä luule ettei sitä huomata tai kuvitella syiksi mitään muuta kuin ylensyönti. Ei asia ole sen monimutkaisempi.
Juha Hernesniemi on kokenut, upea aivan korvaamaton taidoiltaan, 73-vuotias huom., ehkä hieman ylipainoinen muttei missään tapauksessa paljon eikä ainakaan lihava eli siihen älä tuudittaudu😅Alhaista ja säälittävää tämä sun kommentoinnin taso. Enkä ole tämä lääkäri, jolle kommentoit.
Mutta täyttä asiaa. Enkä ole sen kommentin jättäjä. Lihavat toki tykäävät huudella asian vierestä. Koko ketju todistaa sen. Tuolla mentaliteetilla pyöritte hautoihinne kun meillä hoikilla on hauska ja iloinen elämä jossa ruoka on polttoaine, ei elämisen pääsyy. Otan osaa kun olette valinneet ylipainon.
Siinä olet varmasti oikeassa että keskimäärin hoikat elävät pidempään ja kuluttavat siten yhteiskunnan varoja enemmän kuin muut.
Sen sijaan enpä usko että olette yhtään hauskempia tai iloisempia kuin tukevamman, päinvastoin kireitä useinkin ja pilkun viilaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa ja pitää puhua, mutta olisi kiva myös kuulla, että miten minun ylipaino-ongelma saadaan lopullisesti ratkaistua. Turha sanoa että elintavat ja liikunta ja Ravinto ja motivaatio Blabla, kun minä tiedän nämä kaikki ja tiedän varmasti ravitsemuksesta enemmän kuin yksikään lääkäri ja olen looettsnut tupakoinnin ja viinan juonnin (kumpikaan ei ollut ongelma), vaikka laihat ystävänibeivät ole pystyneet kumpaakaan.
Vtuttaa mennä lääkäriin kuuntelemaan aina sitä samaa paskaa siitä että olet läski ja pitäisi laihduttajalle. Mutta miksi kukaan lääkäri ei oikeasti auta minua -miksi?
Tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin lääkärit ja silti olet ylipainoinen? Kyllä se vastaus löytyy edelleen sieltä ruokalautaselta.
Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi? Näköjään et. Eli silloin ei kannata kommentoida, annat vain itsestäsi työtön ja tyhmän kuvan... Anteeksi, siis paljastat sen miten typerä ja tyhmä olet
Kiitos kommentistasi. Turhautuneisuutesi yrität poistaa menemällä henkilökohtaisuuksiin mutta ei haukku muhun haavaa tee. Minun puolesta jokainen saa olla niin lihava kuin haluaa ja keksiä äärettömästi tekosyitä. Selkeästi kuitenkin huomaa, että ylipaino häiritsee sinuakin, joten ehkä tuo negatiivinen energia kannattaa keskittää nyt siihen.
Ihan näin sivusta seuraajana: pata kattilaa soimaa jne.....Eli nyt taisi ns.osua ja upota, ja sitten alkoikin selittely :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.
Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?
Niin, tämähän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tämän oksennuspalstan keskivertokäyttäjä on makkaraa täyteen ahdetun jätesäkin näköinen ja kokoinen katkera, pohjattoman kateellinen lumihiutale, joka modernin yhteiskunnan mahdollistamassa harhoissa piehtaroidessaan luulee, että läski on normaalia ja normaalipaino laihuutta.
Toksinen feminiinisyys tihkuu läpi lähes joka ketjusta. Kuvottavaa.
Miksi kukaan ei tee mitään näille naisvihakejuille ja naisvihakommenteiöle ja-kommentoijille? Kuvottavaa, ja vielä haukkuvat että naiset muka solvaavat roisiaan- kyllä ne on näitä misogyyn*-miehiä, jotka kirjoittavat kaikki naisvihakommentit täällä, koski ne sitten lihavia, laihoja tai tavallisia. Tuon kirjoittajan kommentit kertovat kyllä kaiken tarvittavan. Vastenmielistä!!!!
https://www.businessinsider.com/half-of-the-sexist-harassment-women-fac…
Niinpä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko palsta ja ketju sinulle liian HC-kamaa? Taitaapa olla. Täällä pitää kestää kritiikkiä varsinkin jos itse kritisoi muita. Ja sinun ongelmasi ydin taitaa löytyä tuosta. Sinuna keksittäisin sinun negatiivisen energian siihen, että opettelisin ottamaan vastaan kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaisella tai muutenhiilihydraattipitoisella ruoallakin (esim.rasvaiset keksit, lihapiirakka tai pulla) pääsee nopeasti liialliseen energiaan, jos ei varsinkaan liiku.
Makeuttamattomilla alkoholeillakin...
eipä nappaa rasvaiset ruoatkaan. 15 vuotta sitten join lasillisen punaviiniä. en pidä alkoholinkaan mausta.
Mille vitseille? Tuo on ihan tosi tarina. Olen itse läski* , joten en kertoisi tuollaista vitsiä. Jos minulle olisi käynyt noin, olisin perunut leikkauksen-vaikka juuri ennen . Kyllä, korkeasti koulutettu lääkäri voi olla noin typerä ja asiaton.