IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääketieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta
Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.
Kommentit (884)
Minulla on todnäk. kilpparin vajis ja olen lihava.
En ymmärrä, miten ja miksi vajis lihottaa.
Siis se itse sairaus. En ole väsymyksen ja aivosumun takia jaksanut panostaa syömiseen, joten olen lihonut. Mutta silti ruuan vika tietty.
Tiedän vain, että hidastaa aineenvaihduntaa.
Voisiko joku selittää tai laittaa linkin?
Jos nyt unohdetaan ne kilpparityypit saatte olla läskejä ihan rauhassa
Mutta miten loput?
Suomessa ainakin kolmannes ylipainoisia ja en usko et kaikilla on kilpirauhasen vajaatoiminta
En ymmärrä tätä nykyajan hyssyttelykulttuuria.
Ylipaino on haitallista ja verottaa monin tavoin terveyttä.
Miksi siitä ei saisi puhua?
Moni ylipainoinen on omien huomioiden mukaan ensisijaisesti psyykkisen avun tarpeessa, sillä syömisellä hoidetaan jotakin tunnepuolen ongelmaa.
Ylipainoisen ei pidä ottaa nokkiinsa lääkärien huomautuksesta vaan oikeasti alkaa tehdä töitä muutoksen eteen.
Jokainen pystyy siihen. Ei mitään tekosyitä.
Tiedän sen sillä oon itsekin taistellut painon kanssa elämäni ja nyt aletaan olla normaalin rajoissa.
Eiköhän tuosta puhuta ihan jatkuvasti. Tässäkin moni on oikein intoutunut. Jos lihava ei osaa laihduttaa, niin pitää olla jotain mihin se lääkäri hänet ohjaa. Mitä se hyödyttää, että toteaa potilaan olevan lihava? Kai se potilas sen itsekin tietää. Lääkäri voi määrätä henkilön 6 kk kunto/ravintopiiriin. Auttaisi paljon enemmän kuin meuhkaaminen saako lihavuutta mainita vai ei.
Suomalaisilla on monella peritty kilpparivajaatoiminta.
Tavoista voisi sanoa että täällä syödään paljon makeaa ja leivonnaisia. Ei ole säännöllisiä ruoka-aikoja, kuten Keski-Euroopassa. Jos kaikki syö aina samoihin aikoihin, ei tule syötyä turhia välipaloja, ateriaan pystyy odottamaan. Ei ole pullakahveja tai aikuisten karkinsyöntiä.
Kyllä ylipainosta pitää keskustella esim. lääkärissä, mutta se, että omassa arjessa saa kuulla jatkuvaa kuittailua painosta, ei kyllä edistä kenenkään terveyttä. Läskivihaa on ihan turha naamioida huoleksi ylipainoisten ihmisten terveydentilasta!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla joko hemmetin saamaton tai sitten hyvin matala älykkyysosamäärä, jos ei saa painoa alas.
Matematiikka on armoton ja kaikki kulutusta pienemmät energiamäärät laskevat painoa. Ei se laske silleen, että pistetään verhot kiinni, syödään purkki Nutella ja dissataan sen purkin syöminen ja todelliset nautitut kalorit.
Kerran kuussa voi helposti juopotella kunnolla kolmena viikonloppuna viettää herkkupäivä ja silti ei ole ongelma laihduttaa, jos ei huijaa itseään.
Tuo toimi 45 vuotiaaksi asti😁
Maailmassa on saamattomia ja tyhmiä ihmisiä. Mitä tuollainen puhe auttaa? Se antaa vain puhujasta tietynlaisen kuvan.
Ja tutkimusten mukaan lihavuuteen vaikuttaa moni asia. Vaivana lihava, ei koskaan elämässään pysty olemaan laiha tai se on erittäin vaikeaa. Saavutetuista edusta on vaikea luopua. Elimistön tarve on täyttää ne rasvasolut, mitkä ihminen on saavuttanut.
Lopettakaa se vajiksesta jauhaminen! 😬
Noin 17 prosenttia suomalasista syö tarpeeksi kasviksia päivässä ja elintasosairaudet räjähtää käsiin.
Elintavoista on kyse, ei siitä kilpparista!
Suomalainen arkiruoka ei sisällä kasviksia, lähinnä hiilari ja enemmän tai vähemmän prosessoitua lihaa. Onko ihme, kun lihotaan?!
Esim. kinkkukiusaus, lihapullat ja muusi, makaronilaatikko, kanakastike ja riisi, nakkikastike jne.
T. Vajislainen myös
Terveys edellä kirjoitti:
Kyllä ylipainosta pitää keskustella esim. lääkärissä, mutta se, että omassa arjessa saa kuulla jatkuvaa kuittailua painosta, ei kyllä edistä kenenkään terveyttä. Läskivihaa on ihan turha naamioida huoleksi ylipainoisten ihmisten terveydentilasta!
Miksi ihmeessä siitä pitäisi keskustella lääkärissä?
Siitä pitää siellä keskustella vain, jos lääkäri voi ohjata eteenpäin vaikka painonhallintaryhmään tai ravitsemusterapeutille. Näin harvoin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Syöt kolmesti viikossa 🤣 semmonen tarina!
kyllä. Silloin todellakin söin kolmesti viikossa. minulle ei ole koskaan ollut ongelmaa olla syömättä.
mikä sinun tarinasi tuon ylitsevuotavan ilkeytesi taustalla on? Onko vanhepasi piesseet sinua vai miksi olet noin vauroitunut?
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus aiiheuttaa useita vaaratilanteita potilaan hoidassa jaon järkyttävä stressi terveydenhuollon ammattilaisille.
Esim. anestesialääkärin on usein todella vaikea saada intubaatioputkea paikalleen leikkauksissa, jos potilas on lihava. Tipan laitto on niin ikään vaikeaa, kun suonia ei saa näkyviin.
Kirurgille erityisesti lihavien leikkaukset ovat todella stressaavaa tavaraa, kun elimiä ja verisuonia on vaikea käsitellä sen rasvavuoren keskellä.
Lihavien hoito on todella kuormittavaa hoitajille ja aiheuttaa heille runsaasti rasitusvammoja ja selkäongelmia. Nosteleminen sängystä on hennolle naishoitajalle todella kova ponnistus.
Sydämen ja keuhkojen kuunteleminen ongelmallista, kun rasva peittää alleen sydämen sivuäänet, jotka voisivat johtaa sydänsairauden jäljille.
Lihavien kuvantaminen on vaikeaa, kun ultraäänessä rasva estää elinten oikeanlaisen hahmottamisen. Vatsan rtg-kuvassa suolen mutkia on vaikea havaita, ja siten akuutti vatsaongelma voi jäädä diagnosoimatta.
Syytä siinä sitten terveydenhuoltohenkilökuntaa hoitovirheestä.
Kyse taitaa olla kokemuksesta, jota luonnollisesti ei voi kaikilla olla.
Vierailija kirjoitti:
Siis se itse sairaus. En ole väsymyksen ja aivosumun takia jaksanut panostaa syömiseen, joten olen lihonut. Mutta silti ruuan vika tietty.
No ihan yksinkertaisimmin sanottuna, vajaatoiminta vähentää energiankulutusta, sen takia voit syödä 20-45% vähemmän kaloreita lihomatta kuin mitä voisit syödä terveenä.
Vierailija kirjoitti:
lääkitys korjaa sen iänikuisen kilpparin toiminan, ei jaksa kuunnella siitä mankujia enää.
Minullaki tuli kiloja, ja ne lähti myös ja oli ruokavaliollakin osansa.
Niin monelle kilppari on tekosyy että silloin saa syödä mitä haluaa koska lihoo kuitenkin.
Kyllä, kun löytyy se tasapaino.
Vierailija kirjoitti:
Noin 17 prosenttia suomalasista syö tarpeeksi kasviksia päivässä ja elintasosairaudet räjähtää käsiin.
Suomalainen arkiruoka ei sisällä kasviksia, lähinnä hiilari ja enemmän tai vähemmän prosessoitua lihaa. Onko ihme, kun lihotaan?!
Esim. kinkkukiusaus, lihapullat ja muusi, makaronilaatikko, kanakastike ja riisi, nakkikastike jne.
T. Vajislainen myös
Tätä mä peräänkuulutin kun sanoin, että laihdun kun joku tekee annokset valmiiksi. Laita palvelu pystyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juurikaan kommentteja mutta vastaan silti.
Tässä maassa naiset saa todella huonosti hoitoa oikeastaan mihinkään. Mitään ei tutkita, väsymystä varsinkaan. Näin kävi omallakin kohdalla. Vuosia valitin väsymystä, oikein lamaannuttavaa johon ei uni auta. Se väsymys ja kipu ei antanut urheilla ja voimia ei ollut mihinkään, kaikki ne vähät meni lasten hoitamiseen. Lihoin tuona aikana yli 20 kiloa ja sitten olikin hyvä syyttää ylipainoa kaikesta kun jo äitiys ja mielenterveys oli käytetty.
7 vuotta meni kaikkineen kun tuohon kaikkeen selvisi ihan oikea lääketitieteellinen syy johon on hoito ja lääkitys. Jännästi hävisi ylipaino ja kaikki kun hoito alkoi tehota.Osalla ihmisistä ylipaino on seuraus jostakin konkreettisesta. Aina ihmettelen miksei lääkäreillä ole mitään mielenkiintoa selvittää syitä.
Jep, diagnosoin sulle nyt aivan käsittämättömällä taidolla; lihavuus johtuu aivan liiasta syömisestäsi. Ei yhtään mistään muusta. Piste. Kun syöt vähemmän, laihdut, oli kilpparia tai mitä tahansa pilpparia. Mikään lääke ei kerrytä ihmiselle läskiä, koskaan.
Väitinkö muuta? Kyse oli vuosista kun liikuntakyky oli melko nolla, kivut piti sängyssä. Jos kävelin kilometrin, makasin viikon kivuissani ja ne vähät kävelyt meni keppien kanssa. Se väsymys oli myös ihan järkyttävää. Paino nousi kun en liikkunut edes peruskulutuksen vertaa.
Kyse ei todellakaan ollut kilpparista vaan erittäin ärhäkästä reumasairaudesta (jota en tähän tarkemmin erittele). Kropassa ei ollut kohtaa missä ei tulehdusta olisi ollut.
Lääkityksen myötä paino tippui koska pystyin taas liikkumaan ja jaksoin muutenkin enemmän. Nykyään harrastan taas mm crossfittiä ja juoksua.
Minulta ei suostuttu tutkimaan mitään. Ensin olin raskaana, kaikki johtui siitä. Sitten johtui äitiydestä, sitten pikkulapsi vuosista. Sen jälkeen tarjottiin mielenterveyspalveluita. Ainoa minkä tuona aikana tutkittiin oli hemoglobiini.
Sitten sattui lääkäri joka kuunteli ja laittoi kattavat verikokeet. Syy löytyi heti ja tuosta kuukauden sisään minut oli luvattu ja tutkittu tarkasti. Reumapolin lääkäri kauhisteli missä kunnossa olin, sanoi että luuli kuvissa olevan vikaa kun pelkkiä tulehduksia näkyi. Pää oli ainut missä ei ollut tulehdusta näkyvissä.
Ihan oikeasti, kuinka moni ylipainoinen pystyy myöntämään rehellisesti sen, mistä ne kilot tulevat? Ja, joo. Kilpirauhasogelmat hidastavat aineenvaihduntaa, mutta tekeekö se ihmisestä sairaanloisen lihavan?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, kuinka moni ylipainoinen pystyy myöntämään rehellisesti sen, mistä ne kilot tulevat? Ja, joo. Kilpirauhasogelmat hidastavat aineenvaihduntaa, mutta tekeekö se ihmisestä sairaanloisen lihavan?
Joku asiantuntija joskus sanoi, että ehkä n. 5-10 kg usein vain johtuu siitä vajiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vajislainen myös
Tätä mä peräänkuulutin kun sanoin, että laihdun kun joku tekee annokset valmiiksi. Laita palvelu pystyyn!
Mitä?
Kai nyt aikuinen ihminen osaa itse koostaa ateriansa?
Ei meill ainakaan vedellä mitään makaroonilaatikoita, syömme paljon kasviksia ja ruokaa, jossa on makua (toisin kuin makaronilaatikossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan yksinkertaisimmin sanottuna, vajaatoiminta vähentää energiankulutusta, sen takia voit syödä 20-45% vähemmän kaloreita lihomatta kuin mitä voisit syödä terveenä.
Lähde?
Ei muuten korjaa kokonaan. Myksedeemakilot lähtevät lääkityksen aloituksen myötä, mutta perusaineenvaihdunta ei palaa takaisin normaaliksi. Älä kysy miksi, en tiedä kun tutkijatkaan eivät tiedä.