Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aivan liian korkeat sosiaalituet ja laiskistuva yhteiskunta - mikä ratkaisuksi?

Vierailija
31.07.2020 |

Yhteiskuntamme laiskistuu ja laiskistuu, mutta vaaditaan silti jatkuvasti käsi ojossa kaiken sosiaalitukia. Marjat mätänee metsään, roikutaan netissä eikä mitään olla valmiita tekemään minkään eteen. Niitä töitä pitää ihan itse hakea. Kukaan ei tuu sua sohvalta sinne hakemaan. Jos ei tärppää, niin katse peiliin ja uutta yritystä kehiin.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta.

Vierailija
62/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäisin mielelläni kotiin työmarkkinatuelle. Velaton asunto mahdollistaisi sen.

Nyt olen osapäivätöissä ja elätän itseni ilman tukia.

N57

Vaihtaisin mielelläni kanssasi, kun ei ole velatonta asuntoa. Sinnittelen nyt työmarkkinatuella ja asumistuella, mutta mieluummin kävisin vaikka osa-aikatöissä, jos kokoaikatyötä ei ole.

Ajattele, valtion menot eivät kasvaisi ollenkaan, mutta yleinen tyytyväisyys lisääntyisi, kun me kumpikin olisimme entistä tyytyväisempiä. Missä olet ja mitä teet?

Toinen N57

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian korkeat sossutuet passivoittaa ja kannustaa makaamaan sohvalla. Pelätään, että vaatteisiin voi tulla vähän likaa ja yhyy. Asenne kuntoon.

Sanoisin, että ongelma on enemminkin työn kannttamattomuus. Siitä ei saa palkkaa, joka päihittäisi tuilla elämisen.

Jos joku saa vaikka satasen tt-tukea, niin ei sen kannata alkaa osa-aika duuniin, josta saa parisataa, tuki menee.

Jos ei onnistu saamaan oikeaa kokoaikaduunia jolla tulee oikeasti toimeen, niin on aika nalkissa.

Tukiloukko on ihan todellinen, työntekoon ei kannusteta.

Jokaisella on vastuu itsensä elättämisestä. Sosiaalituet ovat vihoviimeinen oljenkorsi. Ei viitsitä mennä töihin, koska saan 200 € palkkaa ja menetän 100 € sosiaalitukia - saat kuitenkin 100 € enemmän käteen, niin jossain on oikeasti mätää ja paljon, jos 100 € lisää ei kiinnosta. Minua ainakin kiinnostaisi.

Misät tiedät että on noin? Kuuluuko ystäväpiiriisi tai sukulaisiisi paljonkin niitä, jotka eivät tukien takia viitsi mennä töihin? Missä on ne työpaikat, jotka kaipaavat heidän työpanostaan? Tietäisitkö täältä Tampereelta tai lähikunnista jonkun sellaisen paikan, niin voisin hakea?

Vierailija
64/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalituissa on hyvätuloisten osalta se ongelma, että iso osa niistä on välillisiä tulonsiirtoja hyvin toimeentuleville. Kyllä siellä työkokeilussa on melko paljon ihmisiä tekemässä ihan normaalia työtä työmarkkinatuen turvin, vaikka näistä halutaan antaa toisenlainen kuva. Näistä normaalia työtä tekevistä ei haluta puhua vaan heitä koetetaan mollata, koska pelätään, että näiden tilalle joutuisikin palkkaamaan tavallisen työntekijän. Lisäksi asumistuet, niiden lakkauttamista harva asuntosijoittaja kannattaa.

Vierailija
65/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä töitä pitää ihan itse hakea. Kukaan ei tuu sua sohvalta sinne hakemaan.

No shit, Sherlock! Ihan itsekö keksit tuon`?

4 x olen saanut töitä ihan ilman hakematta sitä! Ihan on tultu kotiin tai soitettu hommiin. Ja JOKA KERTA, kaikki nuo henkilöt/yritykset on olleet mulle sillä hetkellä täysin tuntemattomia! Olen monesti miettinyt, että miten ja miksi juuri minua on ko.hommiin ajateltu ja kuka suosittelijoista on tuntenut minut niin hyvin että on päätynyt soittamaan minulle. Ja kaikista kumminta asiassa on, että minulla on todella surkeen pieni kaveripiiri eli tuttuja ei edes ole kovinkaan monta. Ja tämä kirjoitus on sitten taivaan tosi. Ei ole piiruakaan omakeksittyä tahi provoilua! Nytkin olen töissä mihin minut on nimenomaisesti valittu ja kutsuttu. Ollut jo 2.5 vuotta ja ennen töihin menoani oli kuullut firmasta vain nimen! Tuli vain soitto tuntemattomasta numerosta istuessani päiväkahvilla paikallisen kahvion kahvilassa munkkikaffeella ja pyydettiin heti hommiin kun mahdollista. Epäilin itsekin mutta osottautui todeksi. Mutta olihan tätä tapahtunut jo 3 kertaa aiemmin niin ei ihmeemmin ihmettänyt....

Vierailija
66/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: Ensi vuonna jokainen tulee toimeen omillaan. Kelasta ei anneta kenellekään mitään!

Okei, miten sen jälkeen ratkaistaan ryöstely ja turvattomuus?

Tuossahan se sanottiin: "Jokainen tulee toimeen omillaan". Eli jos haluaa kotiaan puolustaa, se on tehtävä ihan itse. Saattaisi kermaperseillä tulla tukalat paikat. 

No ne kermap*rseet ovat IHAN ITSE tienanneet rahansa ja ansainneet asemansa tosin kuin ne, jotka ei keksi muuta kuin varastaa. Yrittäjäksi voi ryhtyä aina.

Harvalla on sellaista taitoa ja osaamista, että voisi rikastua yrittämisellä. Eikä perijät ole ansainneet itse rahojaan Siinä porukassa on paljon sellaisia, jotka eivät tyhjästä pääsisi mihinkään - ovat vain saaneet kaiken kultatarjottimella.

Jos näillä on ollut yksikin työntekijä ilman että on maksettu palkkaa normaalissa tuottavassa työssä, niin silloin hekin ovat saaneet yhteiskunnan tukia, muista se. Tai jos ovat saaneet yritystukia.

Vain sellainen, joka on 100 % saanut kaiken itse, ei nostanut mitään avustuksia, yritystukia eikä käyttänyt työharjoittelijoita palkattomana, on itse ansainnut kaiken. Muista se.

Vierailija
67/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä töitä pitää ihan itse hakea. Kukaan ei tuu sua sohvalta sinne hakemaan.

Ai jaa. Kyllä minua on tultu. Ihan LinkedIn-profiilin perusteella on tultu pyytämään työhaastatteluun.

Tultiin soittamaan ovikelloa ja haettiin sohvalta tyyliin: "No niin Maija, lähdepäs töihin"????

Siihen tapaan osaajia hommataan. Headhunterit hakee työnantajan puolesta työntekijöitä, ja Linkedln nyt sattuu olemaan sellainen, minne ihmitsen osaaminen ja kokemus saadaan samalle alustalle. 

Emme elä amerikkalaisessa tv-sarjassa, joten eipä viitsitä höpistä. Ei työnantajilla ole mielenkiintoa kierrellä kenenkään kodeissa "osaajia" hakemassa. Osaajat osaavat ihan itse hakeutua sinne työhaastatteluun ja sitä kautta töihin. 

Siis et ole kuullut, että headhunterit toimivat myös Suomessa. Jep jep. Ei ne tietenkään kaikille aloille hae, mutta jos haetaan vaikka toimaria johonkin firmaan, otetaan yhteyttä headhunteriin, joka karsii mahdolliset hakijat haastatteluun.

Mainitse yksikin ala, jolla soitellaan ovikelloa ja tulla kirjaimellisesti kotoa hakemaan töihin. Vaihdan sille heti. Ja nettiprofiili ei nyt ole kotisohvalta hakemista. 

Miksei sinulle kelpaa vaihtaa alalle, jolle haetaan nettiprofiilisi perusteella? Oletko niin laiska ehkä, tai et osaa tehdä LinkedIniiin profiilia? Ihan hyvin voit istua sohvalla läppäri sylissä silloin kun luet sen työnantajan yhteydenoton, joka on profiilisi takia sinusta kiinnostunut.

Itse olen it-alalla, ja LinkedIn-profiilin kautta olen saanut työnantajien yhteydenottoja. Sinä tosin et voi vaihtaa alalle heti, tarvitset ensin useita vuosia opintoja, sitten päälle työkokemusta ja mielellään omia projekteja esiin esin GitHubiin, ennen kuin olet tarpeeksi kiinnostava.

Vierailija
68/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ime porvari mailaa.

Älä nyt lankea ilmiselvään kieli poskessa tehtyyn provoon.

Vierailija
69/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: Ensi vuonna jokainen tulee toimeen omillaan. Kelasta ei anneta kenellekään mitään!

Tuossahan se sanottiin: "Jokainen tulee toimeen omillaan". Eli jos haluaa kotiaan puolustaa, se on tehtävä ihan itse. Saattaisi kermaperseillä tulla tukalat paikat. 

No ne kermap*rseet ovat IHAN ITSE tienanneet rahansa ja ansainneet asemansa tosin kuin ne, jotka ei keksi muuta kuin varastaa. Yrittäjäksi voi ryhtyä aina.

Ai hitto kun en ollut älynnyt, ryhdynkin heti huomenna yrittäjäksi!

Minkähänlaisen liikeidean sitä keksisi, ja mistähän sitä saisi aloituspääomaa? Ja työtilan/liiketilan? Nettisivujen tekijän? Markkinoijan? Kirjanpitäjän?

R-kioskit etsivät yrittäjiä (tai "yrittäjiä") aika usein ja ympäri maata. Mitään oikeaa yrittämistähän se ei ole, kun ketju sanelee kaiken, mutta liikeidea, markkinointi, nettisivut ja kirjanpito on ketjun puolesta. Tarvittava alkupääoma on pieni, voit ottaa lainaa. Moni on kioskiyrittäjänä menettänyt omaisuutensa ja lisäksi joutunut korviaan myöten velkoihin.

Vierailija
70/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii no, kiertoon ne yhteiskunnan maksamat tuetkin menee. Voi miettiä miksi meillä maksetaan täysiä 80% asumistukia ja kenen taskuun ne lopulta päätyvät. Kaikki työttömät ei asu kaupungin omistaman yhtiön asunnoissa.

Enkä nyt enää pidä suomalaista työelämää kovin tavoittelemisen arvoisena. Työssäkäyntialueet pidentyneet, palkat jääneet yli 20 vuotta jälkeen, jatkuvasti kiristyvä verotus vie viimeisenkin ilon työstä.

Että kumpiko se on parempi. Työttömänä jolloin tulot tulee yhteiskunnalta ja saat niillä katettua perusmenot vai palkkatyössä jolloin se perusmenojen jälkeen käteen jäävä osuus kuluu työssäkäynnin ylläpitämiseen.

Vierailija
71/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian korkeat sossutuet passivoittaa ja kannustaa makaamaan sohvalla. Pelätään, että vaatteisiin voi tulla vähän likaa ja yhyy. Asenne kuntoon.

Sanoisin, että ongelma on enemminkin työn kannttamattomuus. Siitä ei saa palkkaa, joka päihittäisi tuilla elämisen.

Jos joku saa vaikka satasen tt-tukea, niin ei sen kannata alkaa osa-aika duuniin, josta saa parisataa, tuki menee.

Jos ei onnistu saamaan oikeaa kokoaikaduunia jolla tulee oikeasti toimeen, niin on aika nalkissa.

Jokaisella on vastuu itsensä elättämisestä. Sosiaalituet ovat vihoviimeinen oljenkorsi. Ei viitsitä mennä töihin, koska saan 200 € palkkaa ja menetän 100 € sosiaalitukia - saat kuitenkin 100 € enemmän käteen, niin jossain on oikeasti mätää ja paljon, jos 100 € lisää ei kiinnosta. Minua ainakin kiinnostaisi.

Saat vaikka 20 viikkotyötunnista eli 80 tunnista kuussa satasen lisää palkkaa. Mätää on ainoastaan siellä päässä, jos tuo on sinusta hyvä diili.

Vierailija
72/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Virossakaan mitään ryöstelyaaltoa tullut 90-luvulla. Mummot siellä yritti myydä sinivuokkokimppuja ja vanhoja kattiloita hengen pitimiksi, eikä yksikään virolainen ostanut niiltä mitään kun itsellään ei mennyt kovin hyvin. Niin tulee käymään myös Suomessa paitsi, että naapurimaihin on turha mennä töitä etsimään.

Maailman köyhimmissä maissa, joissa ei ole mitään sosiaaliturvaa, tuo on yleensä ratkaistu niin, että perheellä, suvulla ja heimolla on velvollisuus pitää huolta omistaan. Ei aina mitään lailla säädettyä velvollisuutta, mutta todella vahva sosiaalinen paine, ja laistamiset saa tuntea (joskus kirjaimellisesti) nahoissaan.

Viro on tietenkin eri tapaus, kun siellä oli jo totuttu järjestelmään, jossa valtio elättää kaikki, eikä sukulaisistaan tarvinnut huolehtia. Valtiohan kyllä sitten vastapainoksi vaati kaikilta työikäisiltä työntekoa ja tarvittaessa osoitti työpaikan, jossa sai puuhastella jotain tuottamatonta palkkansa vastineeksi.

Vierailija
73/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois, niin paskatyökin kannattaa!

Vierailija
74/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalituissa on hyvätuloisten osalta se ongelma, että iso osa niistä on välillisiä tulonsiirtoja hyvin toimeentuleville. Kyllä siellä työkokeilussa on melko paljon ihmisiä tekemässä ihan normaalia työtä työmarkkinatuen turvin, vaikka näistä halutaan antaa toisenlainen kuva. Näistä normaalia työtä tekevistä ei haluta puhua vaan heitä koetetaan mollata, koska pelätään, että näiden tilalle joutuisikin palkkaamaan tavallisen työntekijän. Lisäksi asumistuet, niiden lakkauttamista harva asuntosijoittaja kannattaa.

Kerropa esimerkiksi peruspäivärahaa saavan näkökulmasta, miten asumistuen poisto parantaisi hänen elämäänsä? Kun se "riistävä" ehkä yhden asunnon omistava ihminen saattaa maksaa asunnostaan pelkkiä vastikkeita 250 € kk eikä voi puolittaa vuokraa vaikka vasemmisto taas jaksaa helliä mielikuvaa ilkeästä lordista. Jos asumistuessa on korjattavaa tai porsaanreikiä sen voi toki korjata.

Vierailija
75/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois, niin paskatyökin kannattaa!

Mutkun sitä tekemätöntä paskatyötäkään ei meinaa saada. 

Olen 57-vuotias korkeakoulutettu työtön, ja tuntuu että sitä saadakseen pitäisi olla nuori ja kouluttamaton ja ehkä mielellään ei suomalainen. Joissakin töissä vaaditaan omaa autoa, vaikka palkka on paska, eli milläs ylläpidät autoa. Lisäksi pitäisi puhkua intoa saada tehdä juuri sitä työtä eikä mitään muuta.

Tuo viimeinen on kai siksi, ettei työnantaja haluaisi olla alituiseen rekrytoimassa. Mutta niin se vain menee, että paskalla palkalla et vakiduunareita saa, vaan vaihtavat parempaan heti kun pystyvät.

Vierailija
76/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä juttu, että monet sosiaalituilla elelevät äänestävät persuja. Kun siis persupoliitikot ovat oikeasti tuilla lorvailua vastaan.

Eivät kaikki ajattele aina vain omaa napaansa, vaan merkitystä on sellaisillakin asioilla kuin kohtuus ja oikeudenmukaisuus. Ja myös monet työssä käyvät maksumiehet äänestävät persuja, kuten esimerkiksi minä.

Vierailija
77/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo

Perustulo maksaisi 600/kk * 12kk * 5 000 000 ihmistä = 36 mrd/v.

Se raha saadaan valtion budjetista (55 mrd) kun lopetetaan:

- Valtiovarainministeriön menot (17 mrd) sisältäen mm. eläkkeiden maksut ja kuntien tukeminen.

- Sosiaali- ja terveysministeriön menot (15 mrd) sisältäen mm. sairaalat ja sosiaaliturvan.

- Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala (6,5 mrd) sisältäen mm. koulut, yliopistot ja museot.

Hienoa, sitten vaan toimeksi ja ehdotettu perustulomalli käyttöön. Mihin me sairaaloita ja kouluja tarvitsemmekaan, jokainen voi perustulollaan hankkia samat palvelut yksityiseltä.

Vierailija
78/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi sopiva määrä ap mielestä?

Vierailija
79/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat vaikka 20 viikkotyötunnista eli 80 tunnista kuussa satasen lisää palkkaa. Mätää on ainoastaan siellä päässä, jos tuo on sinusta hyvä diili.

Juuri tuo on tehnyt Suomesta nykyisen oleskeluyhteiskunnan yhdessä maailman korkeimman sosiaaliturvan kanssa. Makaan kotona sohvalla tekemättä mitään koska minä voin. Yhteiskuntamme ei kestä tuota että entistä suurempi joukko laskelmoi tarkkaan kannattaako töihin mennä tai työ ottaa vastaan kun sohvaruokinnassa maksetaan yhtä hyvin.

Nokian huippuvuosien huumassa sosiaaliturva työttömien lasten päivähoitoineen ym. säädettiin kestämättömälle tasolle. Meidän on ennen pitkää pakko palata siihen että jokainen elättää itse itsensä, kuten vielä 40 vuotta sitten oli tila.

Vierailija
80/118 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on kallista. Siinäpä se. Ja toki kaikki muukin on kallista täällä. Jos olisi halvempaa tukiin menisi valtiolla vähemmän rahaa. Kuka haluaa tietää miksi esim. asumisen kalleudelle ei tehdä mitään? Koska siitä hyötyvät niin monet tahot.