Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on Oulun murre

Vierailija
08.07.2013 |

Puhuuko nuoriso sitä siellä yleisesti vai onko pelkkä vanhojen ihmisten muisto enää?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 23:06"]

Oululainen sannoo: mää hyppein, pompein, tekkiin (hypin, pompin, tein), sielä myös lorkitaan (kahlataan ojissa) ja haukutaan ihimisiä tollonkopiksi (hölmöksi). Oulusa kävellään pahki ja kuliaillaan kylillä ja juuaan maitua. Jos jotaki on hukassa, se ehitään.

[/quote]

Mää oon palijasjalakane Oululaine ja sanon mää HYPPIIN, mää POMPIN ja mää TEKKIIN. Mistä nää oot Een sinne keksiny sekkaan? Ja vielä ETITÄÄN ei ehitään. Onnikkaan ehitään.

Lappilaiset ja lappalaiset ne lissää H:n joka paikkaan.

Vierailija
22/103 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia, syökkö nää sisua? Ajakko nää onnikalla? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanahemmat ovat kumpiki Oulusta kotoisin. Olen ite syntyny ja kasvatettu Ruotissa. Ja kyllä mää Suomee opin puhumaan jonkinlailla ainikin. Ja se oli näköjään Oulun murre Suomee. Mää saan aina kuulla Suomessa että- ookkonää Oulusta? Mää kyllä käytän sanoja esim ku lehemä, kahavi, hantuukki, likeellä, porisemaan, ettiä. Melkein aina kysymyksissä käytän - nää -sää -tää.

Vasta aikusena tajusin että mää en vaan näköjään puhu Suomenkieltä mutta Suomenkieltä paksulla Oulunmurreella. Aika hauskaa jos ajattellee että mää oon koko elämäni asunu Ruotsissa.

Niin voin kyllä rehellisesti sanoo että Oulun murre on hyvin elossa Länsiruotsissa.

Vierailija
24/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisten muisto ainakin myös:)

Vierailija
25/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookkonää pölijä?

Vierailija
26/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso puhuu = elävä murre.

Vierailija
27/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 09:50"]

[/quote]

Eli onko elävä murre? Ainakaan telkkarissa sitä ei kuule koskaan tai sitten se ei eroa juuri yleiskielestä!

Vierailija
28/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin konsonantit usein kahdeuntuvat "oudoissa" paikoissa, kuten hakea = hakkee jne.

Vierailija
29/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 09:52"]

[/quote]

Eli onko elävä murre? Ainakaan telkkarissa sitä ei kuule koskaan tai sitten se ei eroa juuri yleiskielestä!

[/quote]

Eli on elävä murre. Miksi sitä telkkarissa kuulisikaan? Mene Oulun seudulle niin varmasti kuulet :) Ja todellakin eroaa yleiskielestä.

Vierailija
30/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se ellää ja voi hyvin varsinki maaseuvulla päin. Nuorehko puhhuu mutta riippuu se vähän taustoistaki. Jos telekkarisa ei tätä murretta kuulu, niin se johtuu vaan siitä että ollaan liian kaukana etelästä.

Vierailija
31/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 10:03"]

[/quote]

[/quote]

Eli on elävä murre. Miksi sitä telkkarissa kuulisikaan? Mene Oulun seudulle niin varmasti kuulet :) Ja todellakin eroaa yleiskielestä.

[/quote]

Savoa ja pohojammaata kuulee kyllä telkus

Vierailija
32/103 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookkonää Oulusta ja juokkonää pillillä piimää ja naikkonää mättäällä, en ole Oululainen

Vierailija
33/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte oon 11wee koululainen ja kaveriporukas aineskii puhuttaa "Voikko nää alakkaa?" tai "oom mää nää tälläiin!?" Muutettiin siis niiku 5kk sitte nii olihhan se aluks vähhä outtoo:3

Vierailija
34/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun murteella on minun korviin kuiskailtu niin paljon helliä sanoja, että nykyään kun kuulenkin sitä niin hymyilyttää. <3

Vierailija
35/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen esim. Idolsin Oulun karsinnoista huomasi, että Oulussa ollaan eikä kirjakieli kukoista. :D Niin oli selevästi leviän kuulosta se kilipailijoitten puhe vaikka ei olis ihan hirveesti ees murre sanoja käyttäny. Jotenki se on semmosta lupsakkaa ja rentua ja vähän niinku se puhuja olis vähän laiskalla tuulella. :) Tai ei ehkä laiskalla tuulella vaan semmonen, ettei kiirettä oo mihinkään.

Vierailija
36/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 10:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Savoa ja pohojammaata kuulee kyllä telkus

[/quote]

Kyllä ouluakin kuulee joskus. Se vain usein "eteleläisten" mielissä on sama murre kuin savo tai pohjanmaan murre. Itse saan jatkuvasti kyselyitä, oonko savosta päin kun puhun oulua.

Vierailija
37/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en oo ennää aikoihi asunu Oulusa nii kyllä vähä huolettaa mitem murre on säilyny. Mutta ko näkkee oululaisia kavereita nii sitähä alakaa pulupattaa iha automaattisesti määtä ja näätä :) että kyllä se vaa pyssyy völijyssä vaikka ei ehkä niiv voimakkaana ko ennen. Em mää kyllä iha paliasjalakanen oululainen oo, puhuv vähä kainuuta ja lappiaki sekkaa.

Vierailija
38/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulee nuortenkin suusta, ainakin pari Oululaista kaveriani puhuu sitä. Itse olin ihan yllättynyt, kuinka ihanasti se murre siellä elää, kun ei meillä savossa oikein kuule nuorten puhuvan murteella. Itsekään en puhu. Pitäeski ruveta huastelemmaan savvoo.

Vierailija
39/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Oulun murre on ihan elävä murre. Toki siihen on sekottunu etenki nuorten puhheessa vaikutteita yleiskielestä ja esimerkiksi Helsingin murteesta, mutta noin ylleensä Oulun murre ellää ja voi hyvin. Mää luulen, että oululaisilla on tarpeeksi kotiseuturakkautta, että me ollaan ylypeitä meijän murteesta ja puhutaan sitä rohkiasti. Telekkarissa sitä ei ehkä kuule niin palijon ku me ollaan kuitenki aika pohojosessa. Mutta kyllä mää puhun ommaa murretta olin mää missä päin maata sitten tahansa. Jos joku ei tykkää, niin sitte ei tykkää. Oulun murre on mun äidinkieli ja mää aion puhua sitä jatkossaki.

Vierailija
40/103 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja sää kyssyit, että minkälaista on Oulun murre. Tässä on muutama esimerkki. Jos sanassa on tavujen taitteessa kaksi eri konsonanttia, tulee niistä usein kaksoiskonsonantti, esim. 'katsoi' saa muodon 'katto'. Samoin saman tavun sisällä diftongit muuttuvat usein yhdeksi vokaaliksi, esim. 'ilmoittautua' saa muodon 'ilmottautua'. Oulun murre tunnetaan ehkä parhaiten ns. svaa-vokaalista. Se tulee tavujen taitekohtaan, ja on sama kuin edeltävän tavun vokaali, esim. 'lehmä' saa muodon 'lehemä'. Ja 'sinä' on tietysti 'nää', mutta myös 'sää' on ihan tavallisesti käytössä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi