Lääkärin neuvot makean himoon
Olen huomattavan ylipainoinen ja minulla on kauhea makean himo. Olen joskus kuullut, että pitää odottaa 15 min, niin himo menee ohi. Ei pidä paikkaansa. Jos mulla alkaa tehdä mieli makeaa klo 11, niin se mieliteko on voimassa vielä illalla kun menen kauppaan.
Lääkärin ohje oli, että älä osta makeaa, niin ei tule syötyä kun sitä ei ole kotona. Täh? Mutta kun mulla tekee mieli sitä makeaa jo siellä kaupassa eikä vasta kotona.
Mielestäni ohje oli tyhmä ja huono. Neuvotaanko tupakoitsijaa, että älä osta sitä tupakkaa tai alkoholistia, että älä osta viinaa?
Jos neuvotaan, niin tuskin noilla ohjeilla saadaan käyttö loppumaan. Eikä saada minun makean syömistäkään.
Kommentit (33)
Jaa, minusta tuo on varsin hyvä neuvo. Itse en osta juuri koskaan mitään herkkuja kotiin, niin ei tule syötyä ylimääräisiä. Jos kaupassa makeanhimo on ihan ylitsepääsemätön, niin ostan Pätkiksen tms. jotain pientä. Mutta kotona en koskaan varastoi mitään.
Koeta löytää itsestäsi voima suoda lääkärillesi anteeksi se, että hän erehtyi pitämään sinua aikuisena, itsenäiseen ajatteluun kykenevänä yksilönä.
Pohjalla taitaa olla idea, että kun makeanhimolle pystyy kaupassa sanomaan "Ei" on se kieltäytyminen jatkossa aina helpompaa. Ja kun kotona ei ole huokuttumia, niin illalla ei jaksa uudestaan lähteä kauppaan. Mutta ei toimi myöskään mulla! :D
Hyvä neuvohan tuo on. Mikä on ongelmasi?
Monia muitakin himoja ja mielihaluja tulee pitkin päivää. Kannattaisi suhtautua tuohon himoo samoin - aina ei voi tehdä sitä mitä huvittaa, vaan sitä mitä pitää tehdä.
No, kokeile sitten sitä, että et varastoi makeaa vaan jokaisen himon kohdalla menet erikseen ostamaan kaupasta yhden pätkiksen tai lakun. Ja kun himo tulee seuraavan kerran, on edessä uusi kauppareissu tai sitten himon siirto seuraavalle päivälle.
Toinen vaihtoehto on se, että kannat laukussasi suklaapatukkaa tai karkkipussia ja käyt itsesi kanssa kauppaa siitä, että voisit syödä, mutta et vaan syö koska haluat olla syömättä. Tämä konsti ei kylläkään toimi, jos todella retkahdat syömään aina tuon mukanasi pitämän jutun. Mutta jos olet periaatteen ihminen, se voi toimia hyvinkin.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 20:49"]
Hyvä neuvohan tuo on. Mikä on ongelmasi?
[/quote]
Ongelmani on makeanhimo ja se, etten voi vastustaa sitä.
Niin,.ja jos makeaa ei kertakaikkiaan ole saatavilla, syön leipää. Jotain pitää syödä.
Jep. Yhteiskunnan vika lihavuutesi.
Sinä olet se, joka lappaa syötävää suuhusi. Jos sinä et sitä lopeta, ei kukaan muukaan voi sitä lopettaa. Ymmärrätkö, sinä olet se, jonka pitää muuttua ja vain sinä voit sen muutoksen tehdä. Kukaan muu ei voi sinua ja tapojasi muuttaa. Opettele siis sanomaan ei!!!!
Jos leipä on ongelma, niin älä osta sitäkään. Osta vaikka porkkanoita ja syö niitä.
Itse olen joka kerta halutessani päässyt irti sokerista sillä että muutaman päivän jaksaa olla kokonaan ilman karkkia. Kyllä sitä koko ajan silloin miettii ja kovasti tekee mieli mutta kun tajuaa sen, että se on vain vieroitusoireita eikä jotain, mitä elimistö oikeasti tarvitsee, pääsee jo pitkälle.
Kyllä siitä pääsee ohi kun olet vaan ilman, ihan oikeassa se lääkäri oli. Siellä kaupassa tai ilmaisten tarjoilujen kanssa on kaikista vaikeinta. Mutta se tunne heti ekalla kerralla, kun pystyy voittamaan itsensä ja olemaan ilman, on mahtava. Jos sortuu, tulee vaan morkkis -oliko se nyt sitten sen arvoista?
Ensimmäiset pari viikkoa on pahimmat kun tulee vierotusoireita (ihan oikeasti) ja mielihaluja ihan sikana. Ne pitää vaan kärsiä ja kestää, itsekuristahan siinä vaan on kyse loppupeleissä. Itse kun lopetin sokerin ja vehnän, tuli migreeniä, päänsärkyä, kiukkuisuutta, unettomuutta, kaikki vitutti ja ärsytti, teki mieli koko ajan syödä jotain, teki kahta kauheammin mieli sokeria vehnää. Kannattaa siis lopettaa sekä sokeri että vehnä, ne aiheuttavat molemmat riippuvuutta ja ovat epäterveellisiä.
Eihän muistakaan riippuvuuksista päästä eroon ilman vierotusoireita, mutta ilman se vaan pitää silti olla. Jos oikeasti haluat olla ilman, niin sitten olet ja kestät ne viekkarit kuin aikuinen. Parhaimmat asiat tapahtuvat kun poistut omalta mukavuusalueeltasi, muista aina se :).
Muista myös juoda tarpeeksi vettä -todella todella usein ihmiset napostelevat ja syövät janontunteeseen. Jotenkin elimistö ei aina tajua, että nyt olisi jano, tajuaa vaan, että jotain puuttuu. Ja aivot kääntää sen sitten helposti johonkin tollaseen mielihaluun. Eli aina makeanhimon tullessa juo vettä. Joka kerta. Voit myös ehdollistaa itsesi johonkin terveellisempään. Aina kun tulee makeanhimo, syö joku hedelmä. Ei se ole sama asia, mutta sillä tavalla pystyt ehdollistamaan itsesi ja loppujen lopuksi huomaat, että tekeekin mieli jotain tiettyä hedelmää sen entisen karkkihimon sijasta.
Tsemppiä, kyllä se siitä helpottaa, pidä vaan mieli tiukkana! Ja muista, että ekat kaksi viikkoa on pahimmat.
- Yritä kestää kolme päivää, sitten makeanhimo hellittää.
- Muista syödä aamupalalla ja lounaalla riittävästi hyvää rasvaa ja proteiinia ja muutenkin pitää kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista niin ei nälkä ja makeanhimo pääse niin helposti yllättämään.
- älä mene nälkäisenä kauppaan, silloin sorrut varmasti
- älä osta herkkuja varastoon, vaan aina kun tekee mieli makeaa on lähdettävä kauppaan kävellen tai pyörällä (ei autolla)
- käy lenkillä tai jumpalla kun tekee mieli makeaa ja sen jälkeen voi sitten palkita itsesi pienellä herkulla, jos tekee vielä mieli. Usein liikunta saa kehossa aikaan samoja mielihyvän tunteita kuin suklaan syöminen eli ehkä teekään enää mieli makeaa
Nämä vinkit 30 kg tiputtaneelta herkkusuulta
Ainiin, mulla tuli vielä noiden mainittujen vierotusoireiden lisäksi ihan hullu kahvinhimo ekalla viikolla, vaikka olin ollut ilman kahvia jo kuukausia! Jotenkin kaikki vanhat riippuvuudet vaan puski esiin siinä vierotusoireivaiheessa. Mutta älä pelkää ja odota pahinta, koita suhtautua niin, että selviät siitä ja ei se niin kamalaa oikeasti ole. Mitä negatiivisemmin suhtaudut ja mitä negatiivisemmin odotat tulevaa, sitä pahemmalta se tulee tuntumaan. Optimismi ja positiviisuus ja usko siihen, että onnistut, ovat tosi tärkeitä!
t. 14
Osta vahvinta kromia ja syö maksimiannos/päivä. Joillakin se toimii, joillakin ei. Sen vaikutus ei ala heti, saattaa menmä useampi päivä tai vko ja sitä pitää syödä säännöllisesti, joka päiä.
Kromi auttaa. Oikeeati. Sillä minä pääsin tuosta yli.
Ja se paha makeanhimo tarkoittaa tosiaan sitä, että lähtee vaikka kotoa kaupasta sitä hakemaan. Nimim. Kokemusta on.
Itselläni auttaa että syön puoli teelusikallista sokeria jos makeanhimo on sietämätön. Jos selviät 3-7 päivää ilman makeaa niin himo ainakin minulla loppuu. Paha vaan että jos syön makeaa se alkaa taas armottomana eli en oikein voi syödä sitä.
Itselläni auttaa että syön puoli teelusikallista sokeria jos makeanhimo on sietämätön. Jos selviät 3-7 päivää ilman makeaa niin himo ainakin minulla loppuu. Paha vaan että jos syön makeaa se alkaa taas armottomana eli en oikein voi syödä sitä.
Lääkärit nyt ovat aika yksinkertaisia eikä heillä ole osaamista psykologian osa-alueella.