Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen ei tajua asemaansa

Vierailija
07.07.2013 |

Minulla on yksi sijoitusyksiö, johon tyttäreni voi opiskelujen alkaessa aikanaan muuttaa. Tällä hetkellä se on vuokralla vuokralaisella, jolla se ei näköjään pitäisi olla.

Viimeisen 12 kuukauden aikana on koko vuokra ollut oikeana päivänä tililläni 4 kertaa. Siis 4. Muina kuukausina vuokra maksetaan pienissä erissä jäjessä koko kuukauden ajan siten, että ihan kuukauden viimeisinä päivinä se saa kasaan ed. kuun vuokran.

Aina eräpäivän tullessa alkaa tulla tekstiviestejä, että en pysty maksamaan kokonaan, maksan osan ensi viikolla. Ja sitten tulee taas viesti, että en pysy maksamaan koko rästiä, vaan vielä jää jotain roikkumaan.

Selaan kuukauden aikana tilitietojani ja yritän laskea niistä pikkusummista, että joko koko vuokra on maksettu, vai vieläkö uupuu 40 euroa tai 50 euroa. Ja sen rästin se maksaa 20 euron erissä.

Taloyhtiössä tehtiin hissiremontti ja siitä tuli myös kustannuksia. Kerroin, että vuokraa pitää tämän myötä korottaa,niin vuokralainen yli närkästynyt, että hänenkö pitää hissiremonttia maksaa, hän ei käytä hissiä, kun asuu eka kerroksessa? Että joo, minä en ainakaan maksa hissiremonttia lainanlyhennysten lisksi.

Se yksinkertainen ihminen ei tajua, että minulla on asunnosta kuluja, ja että minulla on siitä lainaa ja että mulla on muitakin menoja tässä elämässä. Tarkoitus olisi että asunto on minulle sijoitus ja että siitä olisi jotain hyötyäkin joskus.

Sanoin sille vähän aikaa sitten, että ehkä sulla ei ole varaa tähän asuntoon, ja että ne vuokrat pitää alkaa tulla kokonaan eräpäivänä tilille. Vuokralaienen koki ilmeisesti että tämän tosiasian sanominen jotenkin loukkasi häntä, ja hän sanoi että "täytyy sitten varmaan etsiä toinen asunto" . Johon totesin, että hyvä juttu ja onnea vaan etsintään. Tämä vuokrasuhde päättyy tämän kuun lopussa.

Mitä tämmöinen vuokralainen oikein päässään ajattelee? Luuleko se että toistasadan tuhanne euron sijoitus on sille lahjaksi annettu? 

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen pitkä pinna ap:llä minun mielestäni. Jos ei vuokralainen kykene maksamaan vuokraa ajallaan niin vaihtoon vain sillä aina löytyy maksukykyisiäkin. Onnittelut että pääsit eroon ja parempaa onnea uuden vuokralaisen kanssa. Jos seuraavakin alkaa vedättää vuokran maksun kanssa niin heti tiukempi ote asiaan.

Vierailija
2/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaava tapaus. Kun vuokra oli ensimmäisen kerran myöhässä, annoin kirjallisen varoituksen ja toisesta asia meni oikeuden päätettäväksi. Vuokralainen ei ymmärtänyt, miksi ihmeessä, hänhän on luvannut maksaa.

Minua kiinnostaa vain vuokratuotto, ei vuokralaisen yksityiselämä. Joko maksaa tai lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ilmaista asumista. Eikä vuokranmaksu ole myönnytys asunnon omistajalle.

Vierailija
4/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vuokralaiselle ei tarvitse alkaa selitellä vuokrannousun syitä. Vuokra nousee, ja piste. Sinun olisi pitänyt olla jämäkämpi. On ihmisiä jotka käyttävät toisia hyväkseen niin kauan kuin saavat siihen mahdollisuuden.

Vierailija
5/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:06"]

Vaikutat tosin itsekin aika kusipäältä. 

[/quote]

Miten muka niin?

Luuletko että vuokrausbisnes on hyväntekeväisyyttä?

Vierailija
6/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pakko olla monesta vuokralla asujasta ihan samaa mieltä. Vaikka vuokra tulisi ajoissa, on asenne sellainen että omistaisivat koko talon! Että kun "minä maksan vuokraa niin minä saan päättää siitä ja tästä ja tuosta, ja että minähän en pidä kunnossa parveketta ja minä saan polttaa missä haluan ja minä saan pitää lemmikkejä" ja blaa, blaa.

Meillä on samasta syystä kaksi sijoitusasuntoa, joiden on tarkoitus siirtyä omien lasten käyttöön velattomina sitten aikanaan. Välillä houkuttaa asuntojen myynti ja lähtö niillä rahoilla jonnekin Aruballe hengähtämään.

Vierailija
7/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten, että irtisanomisaika on vuokranantajan puolelta pitkä, vähintään 3 kk ja yli vuoden asuneen osalta puoli vuotta, jos ette ole ammattisijiottajia. Tämä on kuulemma tullut joillekin yllätyksenä, ettei asuntoa saakaan sitten käyttöön samana syksynä heti, kun opiskelupaikasta on tieto tullut. 

Remontit eivät kuulu vuokralaiselle, paitsi omien sotkujen korjaaminen, mutta siivous kuuluu. Lumien pudottelu parvekkeelta kuuluu, mutta parveketta ei tarvitse sen kummemmin hoitaa kuin siivota ja pudotella nuo lumet. Mitään koristeita sinne ei tarvitse laittaa. Parvekelasien pesu myös kuuluu. 

Vierailija
8/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:47"]

Muistakaa sitten, että irtisanomisaika on vuokranantajan puolelta pitkä, vähintään 3 kk ja yli vuoden asuneen osalta puoli vuotta, jos ette ole ammattisijiottajia. Tämä on kuulemma tullut joillekin yllätyksenä, ettei asuntoa saakaan sitten käyttöön samana syksynä heti, kun opiskelupaikasta on tieto tullut. 

Remontit eivät kuulu vuokralaiselle, paitsi omien sotkujen korjaaminen, mutta siivous kuuluu. Lumien pudottelu parvekkeelta kuuluu, mutta parveketta ei tarvitse sen kummemmin hoitaa kuin siivota ja pudotella nuo lumet. Mitään koristeita sinne ei tarvitse laittaa. Parvekelasien pesu myös kuuluu. 

[/quote]

Kun lapsen yo-kirjoitukset alkavat, irtisanotaan vuokralainen. Sillä ei ole merkitystä, pääseekö lapsi opiskelemaan tms. vaan sillä, että asunto tarvitaan omistajaperheen käyttöön syksyllä. Ja jos lapsi ei pääse opiskelemaan, voi hän olla asunnossa kirjoilla muutaman kuukauden (vaikka siellä asuisi silloin jo uusi vuokralainen), koska edellinen ei todellakaan voi tietää, muuttiko sinne kuka ja miksi.

Vierailija
9/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen kyllä ap:n puolella, mutta miksi ihmeessä hissiremontin kustannukset otettaisiin vuokralaisen pussista??? Se asunto on sinun sijoituksesi eli tietenkin sinun pitää kustantaa sen remontoinnit (jos vuokralainen ei ehdoin tahdoin halua omasta pussista esim. maalailla seiniä). Eihän se nyt millään järjellä kuulu vuokralaiselle maksaa remonttia, joka todennäköisesti kasvattaa sinun sijoituksesi arvoa. En minä ainakaan olisi koskaan vuokralaisena suostunut tuollaiseen diiliin. Ennemminkin remontin aikana vuokran pitäisi joka laskea, jos se haittaa kunnolla asumismukavuutta (esim. ylemmissä kerroksissa ei enää hissiä käytössä tai remontista tulee kohtuuttomia meluhaittoja).

Vierailija
10/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että teillä on asiat mietitty valmiiksi. Olen tosiaan parista hyväuskoisesta puolitutusta perheestä kuullut, että asuntoa ei olekaan saatu, kun ovat luulleet irtisanomisajan olleen kuukausi, kirjoittaneet jopa vuokrasopimukseen sen mutta sehän on pätemätön. Noissa molemmissa tapauksissa on joku sukulainen valistanut vuokralaista. 

Vierailija
11/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 on oikeassa. Vuokraa saa korottaa huomattavien peruskorjausten yhteydessä, jotka nostavat asumisen tasoa mutta hissiremontti ei ole sellainen. On lain vastaista korottaa vuokraa hissiremontin vuoksi, kun se ei 1. kerroksessa asuvan vuokralaisen elintasoa korota. Senkään takia ei saa, jos taloyhtiössä tehdään saunaremontti, joka velotetaan osakkailta, vaikka vuokralaisella saunavuoro olisikin. Tason kohoaminen on tuossa tapauksessa niin pieni. Eli lain mukaan et saa taloyhtiön yleisten tilojen remonttien kuluja periä vuokralaiselta, elleivät ne kohota asumisen tasoa huomattavasti. 

Vierailija
12/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:54"]

Muuten olen kyllä ap:n puolella, mutta miksi ihmeessä hissiremontin kustannukset otettaisiin vuokralaisen pussista??? Se asunto on sinun sijoituksesi eli tietenkin sinun pitää kustantaa sen remontoinnit (jos vuokralainen ei ehdoin tahdoin halua omasta pussista esim. maalailla seiniä). Eihän se nyt millään järjellä kuulu vuokralaiselle maksaa remonttia, joka todennäköisesti kasvattaa sinun sijoituksesi arvoa. En minä ainakaan olisi koskaan vuokralaisena suostunut tuollaiseen diiliin. Ennemminkin remontin aikana vuokran pitäisi joka laskea, jos se haittaa kunnolla asumismukavuutta (esim. ylemmissä kerroksissa ei enää hissiä käytössä tai remontista tulee kohtuuttomia meluhaittoja).

[/quote]

Vuokraa kannattaa korottaa kerran vuodessa automaattisesti eikä perustella esimerkiksi remontilla. Silloin ei pääse vuokralainen itkemään asiasta. Tuo ap:n vuokralainen oli kyllä melkoinen tapaus. Varmasti hänellä muutkin elämän perusasiat aivan hukassa kun ei pysty edes raha-asioistaan huolehtimaan vaikka aikuinen ihminen kyseessä.

Vierailija
13/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älkää vuokratko niitä asuntojanne jos noin tiukkaa tekee ja vanne alkaa puristaa päätä. Onko joku pakottanut aloittajan tähän ah niin rankkaan vuokrabisnekseen? Vuokratkaa vaikka vain omille tutuillenne tai pitäkää jotkut pääsykokeet asuntoon. Tietenkään aloitusviestissä kuvailtu vuokralaisen toiminta ei ole hyväksyttävää. Tyhmä ei kuitenkaan ole se, joka jättää vuokran maksamatta, vaan se joka ottaa tällaisen vuokralaisen ja antaa maksamattomuuden jatkua. Onnea ap, olet ansainnut vuokralaisesi.

Vierailija
14/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraaminen on aina onnenkauppaa, sekä vuokralaiselle että etenkin vuokranantajalle.

Ap:llä on käynyt huono tuuri ja olet saanut juuri sen huonommanlaisen vuokralaisen. Tästä sympatiani sinulle ja toivottavasti vuokralainen vaihtuu piakkoin.

Toivon vain näin vuokralaisen näkökulmasta, että et tämän yksittäistapauksen vuoksi ala ns. kyttääjä-vuokraemännäksi. Sellaisen kanssa tekemisissä oleminen on nimittäin yhtä helvettiä.

Joka tapauksessa, tässä tapauksessa olen kyllä ap:n puolella. Vuokra pitää maksaa ajallaan, kokonaisuudessaan, ja hissiremontti on ihan järkisyy sen korottamiseen. Moni vuokrankorotus tapahtuu kevyemmilläkin perusteilla.

Vierailija
15/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrankorotuksesta pitää sopiva vuokrasopimuksessa. Ei sitä voi mielivaltaisesti korottaa. Sitten nuo remontit on tapauskohtaisia, mutta tosiaan remonttien kuluja ei saa periä vuokralaiselta automaattisesti. Ennen kuin vuokraa mitään, pitää tutustua myös vuokranantajan velvollisuuksiin. 

Vierailija
17/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sijoitukset tehdään omalla rahalla. Miksi olet ostanut sijoitusasunnon lainarahalla? Eikö tuo ole kauhean stressaavaa?

Vierailija
18/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että saat uuden vuokralaisen. Vuokraaminen ei ole hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
19/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hissiremontti parantaa vuokralaisen asumismukavuutta, jos hänellä on esim. käytössään vinttikomero.

T: alakerroksen vuokralainen, joka käyttää mielellään hissiä vinttireissuilla

Vierailija
20/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jo vuodesta 1995 lähtien voimassa ollut laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, jossa edellytetään, että vuokrasuhteen osapuolet sopivat vuokrankorotusperusteen yhdessä, on jäänyt osin edelleen vuokrasuhteiden osapuolille vieraaksi.

Lähde: http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=124304&lan=fi

Eli jos remonttien perusteella vuokraa korotetaan, sekin on kirjattava vuokrasopimukseen. Eikä vuotuista korotusta voi tehdä, jos ei ole kirjattu sopimukseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi