Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen ei tajua asemaansa

Vierailija
07.07.2013 |

Minulla on yksi sijoitusyksiö, johon tyttäreni voi opiskelujen alkaessa aikanaan muuttaa. Tällä hetkellä se on vuokralla vuokralaisella, jolla se ei näköjään pitäisi olla.

Viimeisen 12 kuukauden aikana on koko vuokra ollut oikeana päivänä tililläni 4 kertaa. Siis 4. Muina kuukausina vuokra maksetaan pienissä erissä jäjessä koko kuukauden ajan siten, että ihan kuukauden viimeisinä päivinä se saa kasaan ed. kuun vuokran.

Aina eräpäivän tullessa alkaa tulla tekstiviestejä, että en pysty maksamaan kokonaan, maksan osan ensi viikolla. Ja sitten tulee taas viesti, että en pysy maksamaan koko rästiä, vaan vielä jää jotain roikkumaan.

Selaan kuukauden aikana tilitietojani ja yritän laskea niistä pikkusummista, että joko koko vuokra on maksettu, vai vieläkö uupuu 40 euroa tai 50 euroa. Ja sen rästin se maksaa 20 euron erissä.

Taloyhtiössä tehtiin hissiremontti ja siitä tuli myös kustannuksia. Kerroin, että vuokraa pitää tämän myötä korottaa,niin vuokralainen yli närkästynyt, että hänenkö pitää hissiremonttia maksaa, hän ei käytä hissiä, kun asuu eka kerroksessa? Että joo, minä en ainakaan maksa hissiremonttia lainanlyhennysten lisksi.

Se yksinkertainen ihminen ei tajua, että minulla on asunnosta kuluja, ja että minulla on siitä lainaa ja että mulla on muitakin menoja tässä elämässä. Tarkoitus olisi että asunto on minulle sijoitus ja että siitä olisi jotain hyötyäkin joskus.

Sanoin sille vähän aikaa sitten, että ehkä sulla ei ole varaa tähän asuntoon, ja että ne vuokrat pitää alkaa tulla kokonaan eräpäivänä tilille. Vuokralaienen koki ilmeisesti että tämän tosiasian sanominen jotenkin loukkasi häntä, ja hän sanoi että "täytyy sitten varmaan etsiä toinen asunto" . Johon totesin, että hyvä juttu ja onnea vaan etsintään. Tämä vuokrasuhde päättyy tämän kuun lopussa.

Mitä tämmöinen vuokralainen oikein päässään ajattelee? Luuleko se että toistasadan tuhanne euron sijoitus on sille lahjaksi annettu? 

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:05"]

Moraalitonta ja kenties laitontakin pitää omaa lasta kirjoilla asunnossa jonka on vuokrannut vieraalle. Miksi kukaan suostuisi tollaiseen järjestelyyn? 

Opiskelija varsinkin menettäisi heti kaikki tukensa koska kirjoilla oleva on myös maksu velvollinen. 

[/quote]

Mistä tuon keksit? Opiskelija saa täydet tuet, vaikka asuisi samassa asunnossa 5 muun kanssa.

[/quote]

Asumistukeen vaikuttaa. En minä hyväksyisi muita samaan asuntoon kirjiolle, jos olen päävuokralainen, samassa osoitteessa ei silloin asu muita ja piste. 

[/quote]

ei vaikuta enää! vanhan lain mukaan vaikutti, mutta ei enää. luepa KELAN sivuja!

[/quote]

miksi tämä on saanut peukkuja alaspäin? harmittaako faktatieto vai mikä on ongelma?

Vierailija
62/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:06"]

siis asuntoon..miten joku voi edes ajatella jotain niin typerää, että merkkaa lapsensa kirjoille vuokralaisen asuntoon...

[/quote]

Tuo on ihan normikäytäntö silloin, kun vuokrasopimus irtisanottu, koska asunto tarvitaan omaan käyttöön, mutta vuokrataan uudelle vuokralaiselle.

[/quote]

Täh?  Jos mulle vuokrattaisiin asunto, jossa on joku muu kirjoilla, eikä sitä kerrotaisi, niin petoshan se olisi. Minä hitot välitän siitä mikä käytäntö on, jos vuokraan asunnon siellä on kirjoilla vain minä ja mahdolllisesti perheenjäseneni, mutta ei muita. Enkä minä olen minkään tuen saaja vaan ihan työssä käyvä, mutta en hemmetti vieköön suostusi moiseen ja jos tietämättäni noin tehtäisiin, tekisin rikoislmoituksen petoksesta. Minä otan vakuutuksen asunnolle, jossa asun vain minä itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:08"]

Moraalitonta ja kenties laitontakin pitää omaa lasta kirjoilla asunnossa jonka on vuokrannut vieraalle. Miksi kukaan suostuisi tollaiseen järjestelyyn? 

Opiskelija varsinkin menettäisi heti kaikki tukensa koska kirjoilla oleva on myös maksu velvollinen. 

[/quote]

Mistä tuon keksit? Opiskelija saa täydet tuet, vaikka asuisi samassa asunnossa 5 muun kanssa.

[/quote]

Asumistukeen vaikuttaa. En minä hyväksyisi muita samaan asuntoon kirjiolle, jos olen päävuokralainen, samassa osoitteessa ei silloin asu muita ja piste. 

[/quote]

ei vaikuta enää! vanhan lain mukaan vaikutti, mutta ei enää. luepa KELAN sivuja!

[/quote]

miksi tämä on saanut peukkuja alaspäin? harmittaako faktatieto vai mikä on ongelma?

[/quote]Ongelma on se, toinen kirjoitti asumistuesta ja tää yks jankkaa asumislisästä, mitä kukaan muu ei ole kiistänyt.

Vierailija
64/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:45"]

Jos osakkeenomistajan kulut asunnosta nousee, myös vuokralaisen vuokra nousee. Simple as that. 

[/quote]

Just näin. Ihme mussutusta, ettei mukamas saa nostaa. Kyllä vuokraa saa nostaa. Mikä kuvitelma näillä vuokralaisilla on, että he muka voivat asua asunnossa vaikka kymmenen vuotta ilman, että vuokra ikinä nousee. Kyllä varmasti jokaisella nousee. Deal with it.

Vierailija
65/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy avoliittokaan vaikuttaneet vuodesta 2011 alkaen asumislisän määrään. Tarkistin laskurilla. 

Mutta pointti on se, että toisen pitäminen kirjoilla asunnossa jossa asuu ilman asukkaan tietoa - uskomatonta että osa hyväksyy tämän! 

Vierailija
66/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:14"]

Jos osakkeenomistajan kulut asunnosta nousee, myös vuokralaisen vuokra nousee. Simple as that. 

[/quote]

Just näin. Ihme mussutusta, ettei mukamas saa nostaa. Kyllä vuokraa saa nostaa. Mikä kuvitelma näillä vuokralaisilla on, että he muka voivat asua asunnossa vaikka kymmenen vuotta ilman, että vuokra ikinä nousee. Kyllä varmasti jokaisella nousee. Deal with it.

[/quote]

Tietysti saa, mutta e on vain kirjattava vuokrasopimukseen. Korotuksen perusteet on kirjattava siihen. Se voi olla esim. tietty prosenttimäärä vuodessa tai vaikka 50 euroa vuodessa, kunhan se on sopimuksessa, mutta mielivaltainen korottaminen on laitonta. Samoin kun remonteista aiheutuvat kulut, nekin pitää ymmärtää kirjata vuokrasopimuskeen. Se että ilmoittaa korottavansa vuokraa satasella tuosta vaan kun tässä oli remontti, ei ole laillista. Se, että ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen, että remontin takia vuokra tulee nousemaan on laillista. Mutta vuokralainen voi vaatia vuokran alennusta remontin ajalta, jos se häiritsee asumista. 

Vierailija
67/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n vuokralainen kuitenkin maksaa vuokran, vaikkakin "ärsyttävästi" pätkissä, niin ongelmaa ei ole. Vaikka sopimuksessa on eräpäivä, se on kuitenkin keksitty päivämäärä joka voi olla mikä tahansa päivä. Fakta on että kaikille ei riitä edes niitä paska palkkaisia vakituisia töitä, niin sitten mennään niillä vaihtelevilla pätkätyö ja tukituloilla. Sen sijaan että vuokranantajat valittaisivat että vuokrat maksetaan myöhässä, mitä jos valittaisivat siitä oikeasta ongelmasta: olemattomaista työmarkkinoista ja mielivaltaisista tukivirkailijoista.

Toinen asia. Vuokranantajat ovat minusta sijoittajista vastenmielisimpiä. Kiristävät jollain mikä on elämälle välttämätöntä nykypäivänä, kodilla.

Vierailija
68/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yleinen asumistuki

Pienituloinen ruokakunta voi saada Kelasta yleistä asumistukea asumismenojensa vähentämiseksi. Ruokakunnan muodostavat samassa asunnossa asuvat henkilöt, ja asumistuki myönnetään ruokakunnalle yhteisesti.

Luepa ihan ite!

Ja huomioi että ed kirjoitti asumistuesta, eikä asumislisästä,

Vierailija
69/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:18"]

[/quote]

[/quote]

Tietysti saa, mutta e on vain kirjattava vuokrasopimukseen. Korotuksen perusteet on kirjattava siihen. Se voi olla esim. tietty prosenttimäärä vuodessa tai vaikka 50 euroa vuodessa, kunhan se on sopimuksessa, mutta mielivaltainen korottaminen on laitonta. Samoin kun remonteista aiheutuvat kulut, nekin pitää ymmärtää kirjata vuokrasopimuskeen. Se että ilmoittaa korottavansa vuokraa satasella tuosta vaan kun tässä oli remontti, ei ole laillista. Se, että ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen, että remontin takia vuokra tulee nousemaan on laillista. Mutta vuokralainen voi vaatia vuokran alennusta remontin ajalta, jos se häiritsee asumista. 

[/quote]

Niin ja jos vuokranantaja ei ole kirjannut korotuksen perustuksia vuokrasopimukseen sitten saa kärsiä omasta tyhmyydestään ja siitä, ettei ole vaivautunut ottamaan asioista selvää. Sitten asutaan vaikka se 10 vuotta ilman korotuksia, koska vuokranantaja on ollut hölmö. 

Vierailija
70/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:21"]

Jos ap:n vuokralainen kuitenkin maksaa vuokran, vaikkakin "ärsyttävästi" pätkissä, niin ongelmaa ei ole. Vaikka sopimuksessa on eräpäivä, se on kuitenkin keksitty päivämäärä joka voi olla mikä tahansa päivä. Fakta on että kaikille ei riitä edes niitä paska palkkaisia vakituisia töitä, niin sitten mennään niillä vaihtelevilla pätkätyö ja tukituloilla. Sen sijaan että vuokranantajat valittaisivat että vuokrat maksetaan myöhässä, mitä jos valittaisivat siitä oikeasta ongelmasta: olemattomaista työmarkkinoista ja mielivaltaisista tukivirkailijoista.

Toinen asia. Vuokranantajat ovat minusta sijoittajista vastenmielisimpiä. Kiristävät jollain mikä on elämälle välttämätöntä nykypäivänä, kodilla.

[/quote]

Samaa mieltä! Siksi vedän kiskurivuokraa omistamistani asunnoista, koska minusta ne vuokralaisnilkit voisi ihan hyvin ostaa oman kodin. Kiusallaan eivät niin tee, koska silloin jäisi asumistuki saamatta ja olisi pakko asua ahtaammin.

Vierailija
71/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meill'ä on hyvä vuokraisäntä. vuokraa nostettiin kun omistajan vastike nousi. maksetaan mieluusti kun viihddytään ja kaikki toimii mainiosti aina ajoissa. vaikuttaa myös tyytyväiseltä isäntä. ei tupakoida, ei eläimiä ja eletään kun normaali perhe.

Vierailija
72/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yleinen asumistuki

Pienituloinen ruokakunta voi saada Kelasta yleistä asumistukea asumismenojensa vähentämiseksi. Ruokakunnan muodostavat samassa asunnossa asuvat henkilöt, ja asumistuki myönnetään ruokakunnalle yhteisesti.

Luepa ihan ite!

Ja huomioi että ed kirjoitti asumistuesta, eikä asumislisästä,

[/quote]

ja opiskelijat saavat asumisLISÄÄ eivät asumisTUKEA.

Vierailija
73/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:51"]

Kela kyllä kuuntelee myös tuen hakijaa eli jos on kolmio, jossa asuu 2 opiskelijaa ja molemmilla on oma vuokrasopimus 50% asunnosta, niin Kela hyväksyy sen, että eivät ole avoliitossa.

[/quote]

Toki, jos on tuollainen vuokrasopimus. Jos tilanne on kuitenkin se, että olet vuokrannut koko asunnon, mutta siellä onkin salaa kirjoilla myös joku toinen, niin kelan mielestä kyse on avoparista.

[/quote]

mutta ei vaikuta avopuolison tulot opiskelijan tukiin. uusi laki.

[/quote]

Opintotuen määrään ei ole vaikuttanut vuosikausiin, mutta asumistukeen katsotaan kaikki asunnossa asujat ja vuokra jyvitetään. 

[/quote]

ei hyvänen aika! miten voi olla näin vaikeaa ymmärtää. opiskelija saa ASUMISLISÄÄ johon ei vaikuta puolison tuet uuden lain jälkeen. ennen uutta lakia joka tuli joskus 2009-2010 vaikutti. lue kelan sivuja. ei todellakaan vaikuta mihinkään opiskelijan avopuolison tuet.

[/quote]Tajuatko, että toi edellinen kirjoitti asumisTUESTA ei asumislisästä. Myös jotkut opiskelijat saa asumisTUKEA, ei asumislisää.

[/quote]

Mutta ymmärrätkö, että Kela kiinnostuu kyllä siitä tosiasiasta, että asunnossa on kirjoilla kaksi ihmistä, joista vain toinen maksaa vuokraa. Miksi se toinen ei maksa asumisestaan? Se kiinnostaa Kelaa ja se voi johtaa vuokralaisen ongelmiin, vaikkei itse ole tehnyt mitään väärää. Kela voi pitää tätä etuuksien väärinkäyttäjänä. 

Vierailija
74/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:09"]

siis asuntoon..miten joku voi edes ajatella jotain niin typerää, että merkkaa lapsensa kirjoille vuokralaisen asuntoon...

[/quote]

Tuo on ihan normikäytäntö silloin, kun vuokrasopimus irtisanottu, koska asunto tarvitaan omaan käyttöön, mutta vuokrataan uudelle vuokralaiselle.

[/quote]

Täh?  Jos mulle vuokrattaisiin asunto, jossa on joku muu kirjoilla, eikä sitä kerrotaisi, niin petoshan se olisi. Minä hitot välitän siitä mikä käytäntö on, jos vuokraan asunnon siellä on kirjoilla vain minä ja mahdolllisesti perheenjäseneni, mutta ei muita. Enkä minä olen minkään tuen saaja vaan ihan työssä käyvä, mutta en hemmetti vieköön suostusi moiseen ja jos tietämättäni noin tehtäisiin, tekisin rikoislmoituksen petoksesta. Minä otan vakuutuksen asunnolle, jossa asun vain minä itse. 

[/quote]

Koska olet tarkistanut, ketä asunnossasi asuu? Yllättävän usein siellä on kirjoilla muitakin kuin varsinainen asukas. Katsos: kaikki eivät ilmoittele muutoistaan!

Vierailija
75/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki opiskelijat ole opintotuen piirissä. Jotkut saavat esim. kelan kuntoutusrahaa ja yleistä asumistukea tai toimeentulotukea ja yleistä asumistukea. 

Vierailija
76/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin ja jos vuokranantaja ei ole kirjannut korotuksen perustuksia vuokrasopimukseen sitten saa kärsiä omasta tyhmyydestään ja siitä, ettei ole vaivautunut ottamaan asioista selvää. Sitten asutaan vaikka se 10 vuotta ilman korotuksia, koska vuokranantaja on ollut hölmö. 

[/quote]:D

Vierailija
77/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en kyll' kannata sitä että asunnossa on ylimääräisiä ihmisiä, vaikkei mihinkään tukiin vaikuta. se on jotenkin epämääräistä.

mutta siihen asumistukeenkaan ei vaikuta muut asunnossa asujat, jos todistavat kelalle etteivät elä avoliitossa. uskokaa jo.

Vierailija
78/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun tollot lakatkaa lainaamasta 10 edellistä viestiä omaan vastaukseenne, kukaan ei jaksa lukea!

Vierailija
79/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Koska olet tarkistanut, ketä asunnossasi asuu? Yllättävän usein siellä on kirjoilla muitakin kuin varsinainen asukas. Katsos: kaikki eivät ilmoittele muutoistaan!

[/quote]

Tarkistin muuttaessani, kun tähän tuli jonkun postia ja ilmoitin maistraatille välittömästi, että asunnossani ei asu ketään muita (mulla ns. kakkosasunto työpaikkakunnalla, josta olen usein poissa). Tästä oppineena käskin pojan opiskelija-asuntoon muuttaessaan tehdä saman. Vuokrasopimus, jossa olen päävuokralaisena tpdistaa asian ja kehotankin kaikkia muitakin tekemään saman. Se, että joku siirtää kirjansa tähän, jos sen jostain saan tietää pidän sitä petoksena. Usein sitä postia kuitenkin tulee jossain vaiheessa, kun unohtavat uusia osoitteenmuutoksensa. 

Vierailija
80/98 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:30"]

Vitun tollot lakatkaa lainaamasta 10 edellistä viestiä omaan vastaukseenne, kukaan ei jaksa lukea!

[/quote]

Tämän palstan rakenne on sellainen, ne tulee siihen mukaan; pitäisi erikseen pyyhkiä ja tämä kenttä on kovin pieni. Älä lue jos et jaksa, ja ongelma poistuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi