Vuokralainen ei tajua asemaansa
Minulla on yksi sijoitusyksiö, johon tyttäreni voi opiskelujen alkaessa aikanaan muuttaa. Tällä hetkellä se on vuokralla vuokralaisella, jolla se ei näköjään pitäisi olla.
Viimeisen 12 kuukauden aikana on koko vuokra ollut oikeana päivänä tililläni 4 kertaa. Siis 4. Muina kuukausina vuokra maksetaan pienissä erissä jäjessä koko kuukauden ajan siten, että ihan kuukauden viimeisinä päivinä se saa kasaan ed. kuun vuokran.
Aina eräpäivän tullessa alkaa tulla tekstiviestejä, että en pysty maksamaan kokonaan, maksan osan ensi viikolla. Ja sitten tulee taas viesti, että en pysy maksamaan koko rästiä, vaan vielä jää jotain roikkumaan.
Selaan kuukauden aikana tilitietojani ja yritän laskea niistä pikkusummista, että joko koko vuokra on maksettu, vai vieläkö uupuu 40 euroa tai 50 euroa. Ja sen rästin se maksaa 20 euron erissä.
Taloyhtiössä tehtiin hissiremontti ja siitä tuli myös kustannuksia. Kerroin, että vuokraa pitää tämän myötä korottaa,niin vuokralainen yli närkästynyt, että hänenkö pitää hissiremonttia maksaa, hän ei käytä hissiä, kun asuu eka kerroksessa? Että joo, minä en ainakaan maksa hissiremonttia lainanlyhennysten lisksi.
Se yksinkertainen ihminen ei tajua, että minulla on asunnosta kuluja, ja että minulla on siitä lainaa ja että mulla on muitakin menoja tässä elämässä. Tarkoitus olisi että asunto on minulle sijoitus ja että siitä olisi jotain hyötyäkin joskus.
Sanoin sille vähän aikaa sitten, että ehkä sulla ei ole varaa tähän asuntoon, ja että ne vuokrat pitää alkaa tulla kokonaan eräpäivänä tilille. Vuokralaienen koki ilmeisesti että tämän tosiasian sanominen jotenkin loukkasi häntä, ja hän sanoi että "täytyy sitten varmaan etsiä toinen asunto" . Johon totesin, että hyvä juttu ja onnea vaan etsintään. Tämä vuokrasuhde päättyy tämän kuun lopussa.
Mitä tämmöinen vuokralainen oikein päässään ajattelee? Luuleko se että toistasadan tuhanne euron sijoitus on sille lahjaksi annettu?
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:06"]
siis asuntoon..miten joku voi edes ajatella jotain niin typerää, että merkkaa lapsensa kirjoille vuokralaisen asuntoon...
[/quote]
Tuo on ihan normikäytäntö silloin, kun vuokrasopimus irtisanottu, koska asunto tarvitaan omaan käyttöön, mutta vuokrataan uudelle vuokralaiselle.
[/quote]
Täh? Jos mulle vuokrattaisiin asunto, jossa on joku muu kirjoilla, eikä sitä kerrotaisi, niin petoshan se olisi. Minä hitot välitän siitä mikä käytäntö on, jos vuokraan asunnon siellä on kirjoilla vain minä ja mahdolllisesti perheenjäseneni, mutta ei muita. Enkä minä olen minkään tuen saaja vaan ihan työssä käyvä, mutta en hemmetti vieköön suostusi moiseen ja jos tietämättäni noin tehtäisiin, tekisin rikoislmoituksen petoksesta. Minä otan vakuutuksen asunnolle, jossa asun vain minä itse.
[/quote]
Koska olet tarkistanut, ketä asunnossasi asuu? Yllättävän usein siellä on kirjoilla muitakin kuin varsinainen asukas. Katsos: kaikki eivät ilmoittele muutoistaan!
[/quote]
Lain mukaan pitää ilmoittaa.
http://yle.fi/uutiset/haamumuuttaja_jaa_kiinni/5944422
Tosin rangaistus on pieni näköjään, sakoilla selviää.
Omaa "tyhmmyyttäsi" jos et vuokrasopimuksessa määrittele, että lemmikkieläimet, tupakointi tms on kielletty. Jos olet määritellyt, anna tommoselle vuokralaiselle kenkää
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:24"]
minusta ne vuokralaisnilkit voisi ihan hyvin ostaa oman kodin. Kiusallaan eivät niin tee, koska silloin jäisi asumistuki saamatta ja olisi pakko asua ahtaammin.
[/quote]
Ja siinä tapauksessa sinulla ei olisi sijoitusasunnossasi vuokralaisia, joilta saisit vuokratuottoa.
On sinulla ihmeellinen ajatusmaailma, on kerta kaikkiaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:31"]
Tämän palstan rakenne on sellainen, ne tulee siihen mukaan; pitäisi erikseen pyyhkiä ja tämä kenttä on kovin pieni. Älä lue jos et jaksa, ja ongelma poistuu.
[/quote]
Liiallisten kommenttien deletoiminen on hyvin helppoa. Kun minä osasin niin tehdä, niin osaat varmasti sinäkin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:28"]
niin en kyll' kannata sitä että asunnossa on ylimääräisiä ihmisiä, vaikkei mihinkään tukiin vaikuta. se on jotenkin epämääräistä.
mutta siihen asumistukeenkaan ei vaikuta muut asunnossa asujat, jos todistavat kelalle etteivät elä avoliitossa. uskokaa jo.
[/quote] Mutta jos on 100% vuokrasopimus, niin ei ainakaan mun tyttärelle Kelasta hyväksyneet mitään selityksiä. No alivuokralaissopimus ratkaisi tuon asian. Huomioitakoon myös, että VVO ei suostunut tekemään 50% vuokrasopimusta.
Ei opiskelijat tai työuran alkuvaiheessa olevat nuoret saa vielä asuntolainaa, eikä säästöjäkään ole. Itselläni on vuokra-asunto, kun vaihdoin työpaikkakuntaa ja halusin ensin nähdä viihdynkö paikkakunnalla, jossa en ole ennen asunut. Nyt etsin omaa kotia, mutta niin hätä ei ole, että ottaisin mitä vaan, vaan etsin sitä oikeaa. Vielä ei ole tullut vastaan. Olen aika tarkka siitä, mitä haen. Entisellä paikkakunnalla on vielä asunto, jossa asuu ihan laillisesti aikuinen lapseni, joka muuttaa pian opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, sekä mieheni, joka tulee samaan aikaan lapsen lähtiessä tänne. Pitääkin muistaa ottaa tarkkaan selvää, ettei tulevaan asuntoon ole merkitty muita tai ettei kukaan ole unohtanut tehdä muuttoilmoitusta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:44"]
Minun on pakko olla monesta vuokralla asujasta ihan samaa mieltä. Vaikka vuokra tulisi ajoissa, on asenne sellainen että omistaisivat koko talon! Että kun "minä maksan vuokraa niin minä saan päättää siitä ja tästä ja tuosta, ja että minähän en pidä kunnossa parveketta ja minä saan polttaa missä haluan ja minä saan pitää lemmikkejä" ja blaa, blaa.
Meillä on samasta syystä kaksi sijoitusasuntoa, joiden on tarkoitus siirtyä omien lasten käyttöön velattomina sitten aikanaan. Välillä houkuttaa asuntojen myynti ja lähtö niillä rahoilla jonnekin Aruballe hengähtämään.
[/quote]
Niin no vuokralaisenhan ei tarvitse pitää parveketta mitenkään erityisesti kunnossa...
Hohhoijaa.
-Vuokraa ei passaa korotella mielivaltaisesti, yleensä oikeus on vain elinkustannusindeksin verran vuodessa ja jokatapauksessa korotus JA korotusperuste pitää kirjata soppariin JA antaa kirjallisesti tiedoksi tietyssä ajassa vuokralaiselle
-jos vuokra ei tule ajallaan jo yksi myöhästynyt kerta on peruste vuokrasopimuksen PURKAMISELLE joka on täysin eri asia kuin irtisanominen
Onneksi on finlex, tai vaihtoehtoisesti tietty vauvapalstan yhtä pätevä musta tuntuu-tieto...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:40"]
Vuokran korotusta ei tarvitse ilmoittaa vuokralaiselle, jos korotusperusteet on sopimukseen kirjattu. Vuokraa voi myös korottaa muilla kuin vuokrasopimuksessa ilmoitetuilla perusteilla, jos niistä ilmoittaa 6 kuukautta ennen vuokrankorotusta. Hissiremontti on ihan pätevää syy korottaa vuokraa, varsinkin jos taloyhtiö ottaa siihen lainaa ja perii jotain vastiketta lainan johdosta.
[/quote]
Jos vuokran korotuksesta ei ilmoita vuokralaiselle niin mistä hän tietää että vuokra nousee???
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:31"]
Tämän palstan rakenne on sellainen, ne tulee siihen mukaan; pitäisi erikseen pyyhkiä ja tämä kenttä on kovin pieni. Älä lue jos et jaksa, ja ongelma poistuu.
[/quote]
Liiallisten kommenttien deletoiminen on hyvin helppoa. Kun minä osasin niin tehdä, niin osaat varmasti sinäkin.
[/quote]
Puhelimella en ainakaan lähde edes yrittämään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:40"]
Vuokran korotusta ei tarvitse ilmoittaa vuokralaiselle, jos korotusperusteet on sopimukseen kirjattu. Vuokraa voi myös korottaa muilla kuin vuokrasopimuksessa ilmoitetuilla perusteilla, jos niistä ilmoittaa 6 kuukautta ennen vuokrankorotusta. Hissiremontti on ihan pätevää syy korottaa vuokraa, varsinkin jos taloyhtiö ottaa siihen lainaa ja perii jotain vastiketta lainan johdosta.
[/quote]
Jos vuokran korotuksesta ei ilmoita vuokralaiselle niin mistä hän tietää että vuokra nousee???
[/quote]
Se on siellä sopimuksessa! Siellä kerrotaan, miten ja koska vuokra nousee.
Mulla on helppoa, kun vuokraisäntä tulostaa maksulaputkin valmiiksi. Ei tartte sopimuksia tarkistella, sen olen tarkistanut toki mitä on sovittu.
Lain mukaan vuokralaisen pitää osata maksaa korotettu vuokra oma-alotteisesti, jos vuokran korotuksesta on sopimuksessa sovittu. Mutta - kyllä täyspäinen vuokranantaja jo oman etunsakin nimissä myös muistuttaa asiasta.
Kyllä täällä on kummallisen jyrkkiä asenteita. Olen vuokrannut vuosia useaa asuntoani, vanhempani ovat parhaimmillaan vuokranneet yli 20 asuntoa, joiden hoidossa olen tiiviisti ollut mukana. Hyvin harvoin on mitään ongelmia ja pienet myöhästymiset siedetään hyvin. Vuokria korotetaan, kun jaksetaan, mutta joskus hyvä vuokralainen saa pitää asuntoa edullisemminkin, kun "ei ole vaivaksi". Eli unelma on vuokralainen, joka ottaa asunnon, ei kysy mitään, ei pyydä mitään ja parhaimmillaan sellaisesta ei kuulu vuosiin, jos mitään ei mene rikkikään. Ennätys oli eräs naisvuokralainen, josta ei kuulunut koko seitsemään vuoteen mitään, vuokra tuli tasan samana päivänä aina ja lopuksi asunto oli täysin samassa kunnossa kuin vuokrattaessa. Ei sellaiselta unelmavuokralaiselta viitsi edes joka penniä kiskoa. Sitäkin arvostaa, kun joskus on näitä, joilla on koko ajan jotain ongelmaa, kysyttävää, vuokrien kanssa saa säätää, eläimiin antaa lupia tai evätä jne.
Sinänsä vuokranantajana olen ja myös vanhempani ovat ihan ihmisiä. Vuokralainen on ihminen ja kyse on hänen kodistaan. Tietty ryhti pitää olla, mutta hirveän aggressiivista asennetta "tää on mun kämppä ja sä olet nöyränä.." ei kannata nykyään pitää. Vuokralaisten taso laskee koko ajan ja hyvä vuokralainen on kullanarvoinen. Kaikki kynnelle kykenevät ostavat nykyään oman asunnon, jopa opiskelijatkin.
Haamuasukkaat tuensaajien asunnoissa pahimmillaan pitkittää tuen saamista useilla viikolla, jos pitää alkaa todistella sitä sun tätä. Ei varmaan asuntosijoittajat osaa nähdä tätä ongelmana, kun itsellä ei ole rahasta pulaa.
No kyllä minusta on oikeus suuttua, jos kämpässä on kirjoilla koko kylä itsensä tietämättä. Vai ei hyvä vuokralainen pyydä mitään? Kyllä normaalia kulumista tapahtuu ja olisinko ollut hyvä vuokralainen, jos en olisi pyytänyt korjaamaan rikkinäistä pistorasiaa, vai itsekö se olisi pitänyt korjata? Pistorasiat eivät yleensä kuulu huoltoyhtiön toimialueeseen, kun sitä ei saa kuka korjata. Tai olisiko pitänyt jättää vuokraisäntä informoimatta vuotavasta vessanpytystä? Se teki minulle isoa vesilaskua ja ongelma oli kun muutin, se on vuotanut ties kuinka kauan. Vähän olen eri mieltä siitä, että hyvästä vuokralaisesta ei kuulu mitään...millä ihmeen rahalla parikymppinen opiskelija asunnon ostaa?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 22:31"]
No kyllä minusta on oikeus suuttua, jos kämpässä on kirjoilla koko kylä itsensä tietämättä. Vai ei hyvä vuokralainen pyydä mitään? Kyllä normaalia kulumista tapahtuu ja olisinko ollut hyvä vuokralainen, jos en olisi pyytänyt korjaamaan rikkinäistä pistorasiaa, vai itsekö se olisi pitänyt korjata? Pistorasiat eivät yleensä kuulu huoltoyhtiön toimialueeseen, kun sitä ei saa kuka korjata. Tai olisiko pitänyt jättää vuokraisäntä informoimatta vuotavasta vessanpytystä? Se teki minulle isoa vesilaskua ja ongelma oli kun muutin, se on vuotanut ties kuinka kauan. Vähän olen eri mieltä siitä, että hyvästä vuokralaisesta ei kuulu mitään...millä ihmeen rahalla parikymppinen opiskelija asunnon ostaa?
[/quote]Mä oon sun kanssas samaa mieltä tuosta hyvästä vuokralaisesta. Mulla on hyvä vuokralainen, se on asunut yli 5v enkä ole kertaakaan vuokraa korottanut, tuskin ihan pian korotankaan. Asiallisesti informoi huoltotarpeesta (jääkaappi, vessanpytty, yleistä kohennusta...) Mielelläni hoidan asiat ensitilassa, onhan siitä aina itselle etua, kun kämppä pysyy mahdollisimman hyvässä kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:51"]
Kela kyllä kuuntelee myös tuen hakijaa eli jos on kolmio, jossa asuu 2 opiskelijaa ja molemmilla on oma vuokrasopimus 50% asunnosta, niin Kela hyväksyy sen, että eivät ole avoliitossa.
[/quote]
Toki, jos on tuollainen vuokrasopimus. Jos tilanne on kuitenkin se, että olet vuokrannut koko asunnon, mutta siellä onkin salaa kirjoilla myös joku toinen, niin kelan mielestä kyse on avoparista.
[/quote]
mutta ei vaikuta avopuolison tulot opiskelijan tukiin. uusi laki.
[/quote]
Opintotuen määrään ei ole vaikuttanut vuosikausiin, mutta asumistukeen katsotaan kaikki asunnossa asujat ja vuokra jyvitetään.
[/quote]
ei hyvänen aika! miten voi olla näin vaikeaa ymmärtää. opiskelija saa ASUMISLISÄÄ johon ei vaikuta puolison tuet uuden lain jälkeen. ennen uutta lakia joka tuli joskus 2009-2010 vaikutti. lue kelan sivuja. ei todellakaan vaikuta mihinkään opiskelijan avopuolison tuet.
[/quote]Tajuatko, että toi edellinen kirjoitti asumisTUESTA ei asumislisästä. Myös jotkut opiskelijat saa asumisTUKEA, ei asumislisää.
[/quote]
Mutta ymmärrätkö, että Kela kiinnostuu kyllä siitä tosiasiasta, että asunnossa on kirjoilla kaksi ihmistä, joista vain toinen maksaa vuokraa. Miksi se toinen ei maksa asumisestaan? Se kiinnostaa Kelaa ja se voi johtaa vuokralaisen ongelmiin, vaikkei itse ole tehnyt mitään väärää. Kela voi pitää tätä etuuksien väärinkäyttäjänä.
[/quote]Nyt mä en ymmärtänyt että miks sä toi kommentin laitoit mulle.
ed.