Vuokralainen ei tajua asemaansa
Minulla on yksi sijoitusyksiö, johon tyttäreni voi opiskelujen alkaessa aikanaan muuttaa. Tällä hetkellä se on vuokralla vuokralaisella, jolla se ei näköjään pitäisi olla.
Viimeisen 12 kuukauden aikana on koko vuokra ollut oikeana päivänä tililläni 4 kertaa. Siis 4. Muina kuukausina vuokra maksetaan pienissä erissä jäjessä koko kuukauden ajan siten, että ihan kuukauden viimeisinä päivinä se saa kasaan ed. kuun vuokran.
Aina eräpäivän tullessa alkaa tulla tekstiviestejä, että en pysty maksamaan kokonaan, maksan osan ensi viikolla. Ja sitten tulee taas viesti, että en pysy maksamaan koko rästiä, vaan vielä jää jotain roikkumaan.
Selaan kuukauden aikana tilitietojani ja yritän laskea niistä pikkusummista, että joko koko vuokra on maksettu, vai vieläkö uupuu 40 euroa tai 50 euroa. Ja sen rästin se maksaa 20 euron erissä.
Taloyhtiössä tehtiin hissiremontti ja siitä tuli myös kustannuksia. Kerroin, että vuokraa pitää tämän myötä korottaa,niin vuokralainen yli närkästynyt, että hänenkö pitää hissiremonttia maksaa, hän ei käytä hissiä, kun asuu eka kerroksessa? Että joo, minä en ainakaan maksa hissiremonttia lainanlyhennysten lisksi.
Se yksinkertainen ihminen ei tajua, että minulla on asunnosta kuluja, ja että minulla on siitä lainaa ja että mulla on muitakin menoja tässä elämässä. Tarkoitus olisi että asunto on minulle sijoitus ja että siitä olisi jotain hyötyäkin joskus.
Sanoin sille vähän aikaa sitten, että ehkä sulla ei ole varaa tähän asuntoon, ja että ne vuokrat pitää alkaa tulla kokonaan eräpäivänä tilille. Vuokralaienen koki ilmeisesti että tämän tosiasian sanominen jotenkin loukkasi häntä, ja hän sanoi että "täytyy sitten varmaan etsiä toinen asunto" . Johon totesin, että hyvä juttu ja onnea vaan etsintään. Tämä vuokrasuhde päättyy tämän kuun lopussa.
Mitä tämmöinen vuokralainen oikein päässään ajattelee? Luuleko se että toistasadan tuhanne euron sijoitus on sille lahjaksi annettu?
Kommentit (98)
23 tarkentaa, en aio huomauttaa siitä, että hommia on tehty, vaan siitä, että mulle ei ole tiedotettu asiasta. Yhteystietoni on sekä vuokranantajalla että isännöitsijällä, sekä sähköposti että puhelinnumero, joten estettä tiedottamiselle ei ole. Postilaatikossakaan ei ollut mitään tietoa.
Vuokran korotusta ei tarvitse ilmoittaa vuokralaiselle, jos korotusperusteet on sopimukseen kirjattu. Vuokraa voi myös korottaa muilla kuin vuokrasopimuksessa ilmoitetuilla perusteilla, jos niistä ilmoittaa 6 kuukautta ennen vuokrankorotusta. Hissiremontti on ihan pätevää syy korottaa vuokraa, varsinkin jos taloyhtiö ottaa siihen lainaa ja perii jotain vastiketta lainan johdosta.
Aika moni takertui vuokran korotuksen syihin vaikka vuokran maksaminen useassa erässä jatkuvasti myöhässä on lakisääteinen häätöperuste jolloin aikaa muuttaa pois on yksi kuukausi.
Huolestuttavaa miten yleistä vuokranmaksun laiminlyönti on. Kyse ei edes ole pelkästään nuorista ja opiskelijoista. Mä olen joutunut häätämään yhden yli kolmekymppisen äidin joka perusteli vuokranmaksun osittaista laiminlyöntiä ja eräpäivästä piittaamattomuutta sillä et "kelan ja sossun rahat tulee eri päivinä"
Kolmekymppinen nainen ei osannut maksaa vuokraa kerralla koska lapsilisä tulee kuun lopussa ja asumistuki kuun alussa.? =D
Häätäminen on ok, mutta koska ap on saanut vuokralaisen häädettyä, ajattelin vain valistaa jatkossa, ettei tee samoja virheitä - siispä vuokrasopimukseen kirjaa kaikki mahdollinen. Mulla on vuokrasopimuksessa 4 sivua, mutta vuokranantaja unohti korotuspykälän. Kyllä mä suostun silti jos korottaa, koska vuokra on alle markkinahinnan ja tämän asunnon piti olla tilapäinen, mutta en ole vielä löytänyt mieleistäni uutta ja nyt lainanantokin on nihkeämpää kuin vuosi sitten.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.
[/quote]
Kun lapsen yo-kirjoitukset alkavat, irtisanotaan vuokralainen. Sillä ei ole merkitystä, pääseekö lapsi opiskelemaan tms. vaan sillä, että asunto tarvitaan omistajaperheen käyttöön syksyllä. Ja jos lapsi ei pääse opiskelemaan, voi hän olla asunnossa kirjoilla muutaman kuukauden (vaikka siellä asuisi silloin jo uusi vuokralainen), koska edellinen ei todellakaan voi tietää, muuttiko sinne kuka ja miksi.
[/quote]
Jos talossa peritään vesimaksuja, niin ne peritään myös näiltä haamuasukkailta, jotka ovat vain kirjoilla mutta asuvat muualla. Asiasta on korkeimman oikeuden päätös.
. Ja jos lapsi ei pääse opiskelemaan, voi hän olla asunnossa kirjoilla muutaman kuukauden (vaikka siellä asuisi silloin jo uusi vuokralainen),
Ei voi. Uusi vuokralainen voi nostaa tuosta äläkän, jos joku on merkitty asumaan hänen kanssaan. Ei varmaan edes laillista. Jos uusi vuokralainen ei tiedä, että joku on merkitty kirjoille samaan asiaan ja nostaa oikeusjutun, varaudu maksamaan.
Moraalitonta ja kenties laitontakin pitää omaa lasta kirjoilla asunnossa jonka on vuokrannut vieraalle. Miksi kukaan suostuisi tollaiseen järjestelyyn?
Opiskelija varsinkin menettäisi heti kaikki tukensa koska kirjoilla oleva on myös maksu velvollinen.
siis asuntoon..miten joku voi edes ajatella jotain niin typerää, että merkkaa lapsensa kirjoille vuokralaisen asuntoon...
Ihan vasta kuulin, vai oliko se täällä, että joku tuntematon oli merkannut kirjansa opiskelijan asuntoon. Liekö joku saman tapainen tollo?
Jos osakkeenomistajan kulut asunnosta nousee, myös vuokralaisen vuokra nousee. Simple as that.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:05"]
. Ja jos lapsi ei pääse opiskelemaan, voi hän olla asunnossa kirjoilla muutaman kuukauden (vaikka siellä asuisi silloin jo uusi vuokralainen),
Ei voi. Uusi vuokralainen voi nostaa tuosta äläkän, jos joku on merkitty asumaan hänen kanssaan. Ei varmaan edes laillista. Jos uusi vuokralainen ei tiedä, että joku on merkitty kirjoille samaan asiaan ja nostaa oikeusjutun, varaudu maksamaan.
[/quote]
Maksamaan mistä? On ihan laillista, että asunnossa asuu enemmän väkeä kuin 1 ihminen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:06"]
siis asuntoon..miten joku voi edes ajatella jotain niin typerää, että merkkaa lapsensa kirjoille vuokralaisen asuntoon...
[/quote]
Miksi ei tekisi noin? Mun lapsi on kirjoilla asunnossa, jossa on vuokralainen. Ei siitä mitään ongelmia ole tullut kummallekaan. Vuokralaisella on selkeä vuokrasopimus, joka on kelvannut niin Kelalle kuin hänelle itselleenkin.
Voisitko selittää, mitä ongelmia tästä voi aiheutua? Vesimaksua ei ole henkilöluvun mukaan (huoneistokohtainen mittari).
Moraalitonta ja kenties laitontakin pitää omaa lasta kirjoilla asunnossa jonka on vuokrannut vieraalle. Miksi kukaan suostuisi tollaiseen järjestelyyn?
Opiskelija varsinkin menettäisi heti kaikki tukensa koska kirjoilla oleva on myös maksu velvollinen.
[/quote]
Mistä tuon keksit? Opiskelija saa täydet tuet, vaikka asuisi samassa asunnossa 5 muun kanssa.
[/quote]
Mikä laki kieltää?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.
[/quote]
Kun lapsen yo-kirjoitukset alkavat, irtisanotaan vuokralainen. Sillä ei ole merkitystä, pääseekö lapsi opiskelemaan tms. vaan sillä, että asunto tarvitaan omistajaperheen käyttöön syksyllä. Ja jos lapsi ei pääse opiskelemaan, voi hän olla asunnossa kirjoilla muutaman kuukauden (vaikka siellä asuisi silloin jo uusi vuokralainen), koska edellinen ei todellakaan voi tietää, muuttiko sinne kuka ja miksi.
[/quote]
Jos talossa peritään vesimaksuja, niin ne peritään myös näiltä haamuasukkailta, jotka ovat vain kirjoilla mutta asuvat muualla. Asiasta on korkeimman oikeuden päätös.
[/quote]
Kun on huoneistokohtaiset vesimittarit, ei tätä ongelmaa tule.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:06"]
[/quote]
Tuo on ihan normikäytäntö silloin, kun vuokrasopimus irtisanottu, koska asunto tarvitaan omaan käyttöön, mutta vuokrataan uudelle vuokralaiselle.
kai se siihen asumistukeen vaikuttaa?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:59"]
kai se siihen asumistukeen vaikuttaa?
[/quote]
Perustele. miksi vaikuttaisi. Vuokrasopimus on vain vuokralaiselle.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 16:54"]
Muuten olen kyllä ap:n puolella, mutta miksi ihmeessä hissiremontin kustannukset otettaisiin vuokralaisen pussista??? Se asunto on sinun sijoituksesi eli tietenkin sinun pitää kustantaa sen remontoinnit (jos vuokralainen ei ehdoin tahdoin halua omasta pussista esim. maalailla seiniä). Eihän se nyt millään järjellä kuulu vuokralaiselle maksaa remonttia, joka todennäköisesti kasvattaa sinun sijoituksesi arvoa. [/quote]
Aivan samaa mieltä. Tässä on nyt sijoitusasunnon omistajalla realiteetit kateissa. Sijoittaminen on aina riskibisnestä. Olet toki asuntoa ostaessasi älynnyt tinkiä ostohinnasta sen verran, että lähiajan remontit eivät sisältyneet hintaan.
Itsellä on ns. kakkosasunto vuokralla, siis olen itse vuokralainen Maksan vuokrat ajallaan ja etukäteen ja pidän asunnon siistinä ja kunnossa. Mutta jos vuokranantaja rupeaa urputtamaan, että nyt pitää korottaa vuokraa kun taloyhtiössä on tehty piharemonttia, niin en suostu siihen. Siitä ei ole sovittu vuokrasopimuksessa. Onneksi vuokranantaja itsekin tietää sen.
Tosin mun asuntoni ympäristössä (eka kerros, parveke maantasolla) on tehty hommia sopimukseen kuuluvalla alueella lomani aikana, eikä mulle ole tullut siitä mitään tietoa. Aion antaa asiasta huomautuksen. Aion tosin aika pian muuttaa tästä pois muutenkin, mutta lakia on noudatettava molemmin poulin.