Puhutko sinä koskaan työpaikalla työtovereillesi?
Olen ollut muutaman vuoden pois työelämästä ja nyt työttömyysjakson jälkeen pääsin vihdoin ja viimein työllistymään kassalle, mutta ensimmäinen asia joka oli shokki minulle on tänä työelämän uusin sääntö että työaikana puhumista tulisi välttää koska se voi ja saattaa häiritä muiden työskentelyä. Kuulema puhuva ja sosiaalinen työntekijä ei kuulema ole tehokas kuin kone toisin kun työntekijä joka on hiljaa ja keskittyy ainoastaan vain siihen työnhön. Aika karua minusta. Sanoin että jos jutteluni ja tutustuminen työyhteisöön häiritsee muita niin toivon että siitä sanotaan suoraan minulle. Tähän työnantaja vain tuhahti ja sanoi äkäiseen sävyyn että se vatuu ei kuuluu muille vaan minun tulee osata itse lukea muista koska se on häritsevää ja jos häiriköin muiden työskentelyä niin siitä tulee sanoa suoraan työnantajalle joka ottaa häirikön puhutteluun ja mahdollisesti irtisanoo työsopimuksen. Muutenkin hirveän kireä ja tiukkapipoinen tunnelma tässä työpaikassa kun muut kyttää tekemisiä koko ajan eikä edes taukotilassa tervehditä tai katsota silmiin. Ihmettelen eträ miten työelämästä on tullut Suomessa näin ipäinhimillistä ja epähumaania? Ja kyse on kuitenkin ruokakaupasta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
On törkeää käyttää työaikaa pelkkään jutteluun ja juoruiluun.
Usein just kassoilla näkee kun on kassan vaihto, eli joku joku tulee toisen tilalle niin jäädään siinä juttelemaan turhia ja asiakaat joutuvat odottomaan.
Samoin kassat heittelevät jopa vitsejä toisille kassoille, samalla kun höyläävät asiakkaan ostoksia.Se on erittäin huonoa asiakaspalvelua, ikäänkuin asiakasta ei olisi olemassakaan, vaan kassa siinä ajankulukseen heittää läppää.
Olen huomauttanut tästä muutaman kerran kassoille ja ottanut yhteyttä myös heidän esimiehiinsä.
Töissä ollaan töissä ja asiakas on se joka rahan kauppaan. Ilman asiakas ei kassalla olisi tuota työpaikkaansa.
Eivätkö nuoret hallitse edes alkeellisimpia työelämän sääntöjä.
Voi Hyvä Luoja!
Kyllä osaa olla pimeä sielunmaisema ihmisellä! Ja ikävä kyllä, tuo tuollainen taitaa olla vain lisääntymään päin ainakin suomalaisten keskuudessa. Toivotaan, ettei tuo sama raakalaismainen ja barbaari mieliala leviä sivistysvaltioihin eikä -kulttuureihin, niin että tätä hullua mielenmaisemaa pääsee sentään edes maanpakoon.
Sinulla parahin yllä lainaamani kirjoittaja nro 13, ei varmaankaan ole yhtään ystävää ja Sinua varmaan inhoavat kaikki jotka Sinut tuntevat. Levität ankeutta, vihaa ja kaikkea kurjuutta joka puolelle ympäristöösi, missä kuunaan liikutkin.
Ja älkää hyvät "nuoret" vain missään tapauksessa omaksuko tuon kirjoittajan esittämää mallia työelämästä.
Hölöttämistä on arvotettu korkealle jo iät ja ajat. Sitten kun hölöttää kuten suotavaa on, menee taas mönkään. Onko hölöttämisessä saavutettu ääriraja, jolloin työteho heikkenee?
Jätkäshenkilö 48 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkeää käyttää työaikaa pelkkään jutteluun ja juoruiluun.
Usein just kassoilla näkee kun on kassan vaihto, eli joku joku tulee toisen tilalle niin jäädään siinä juttelemaan turhia ja asiakaat joutuvat odottomaan.
Samoin kassat heittelevät jopa vitsejä toisille kassoille, samalla kun höyläävät asiakkaan ostoksia.Se on erittäin huonoa asiakaspalvelua, ikäänkuin asiakasta ei olisi olemassakaan, vaan kassa siinä ajankulukseen heittää läppää.
Olen huomauttanut tästä muutaman kerran kassoille ja ottanut yhteyttä myös heidän esimiehiinsä.
Töissä ollaan töissä ja asiakas on se joka rahan kauppaan. Ilman asiakas ei kassalla olisi tuota työpaikkaansa.
Eivätkö nuoret hallitse edes alkeellisimpia työelämän sääntöjä.
Voi Hyvä Luoja!
Kyllä osaa olla pimeä sielunmaisema ihmisellä! Ja ikävä kyllä, tuo tuollainen taitaa olla vain lisääntymään päin ainakin suomalaisten keskuudessa. Toivotaan, ettei tuo sama raakalaismainen ja barbaari mieliala leviä sivistysvaltioihin eikä -kulttuureihin, niin että tätä hullua mielenmaisemaa pääsee sentään edes maanpakoon.
Sinulla parahin yllä lainaamani kirjoittaja nro 13, ei varmaankaan ole yhtään ystävää ja Sinua varmaan inhoavat kaikki jotka Sinut tuntevat. Levität ankeutta, vihaa ja kaikkea kurjuutta joka puolelle ympäristöösi, missä kuunaan liikutkin.
Ja älkää hyvät "nuoret" vain missään tapauksessa omaksuko tuon kirjoittajan esittämää mallia työelämästä.
Kyllä ne tehokkaat ja toimeliaat ystävät ovat mukavempia kuin laiskat siivellä loisivat.
Vierailija kirjoitti:
Hölöttämistä on arvotettu korkealle jo iät ja ajat. Sitten kun hölöttää kuten suotavaa on, menee taas mönkään. Onko hölöttämisessä saavutettu ääriraja, jolloin työteho heikkenee?
Nykyisin se ääriraja tulee vastaan ikävä kyllä jo siinä kun avaat suun. Olisit ehtinyt käyttää senkin ajan tehokkaaseen työntekoon jonka käytit leukaluun liikuttamiseen. Näin ne sanovat.
Puhun vaikkakin työkaverini ovat lehmiä ja sonneja. Eivät ole valittaneet joten jatkan jatkossakin, joskin välillä harmittaa että onhan tämä vähän yksipuolista ja huolettaa pysyykö ne jutut niiden seinien sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Työtehtävät ovat erilaisia.
Aivan. Ehkä ap:lle sopisi jokin vahvasti sosiaalisuuteen perustuva työ, jossa saa rupatella sydämensä kyllyydestä. Ei niin tulostavoitteellinen.
Juttelen jos on sellainen työkaveri jonka kanssa jutella. Edellisessä paikassa se onnistui hyvin ja kyllä työssä viihtyminen parani 100% kun oli kaveri jonka kanssa jutella (muuten aivot olisi sulanut niin pitkäveteisessä hommassa). Mutta työni on nyt sellaista ettei ainakaan minulta onnistu puhuminen ja työskentely yhtäaikaa joten on pakko keskittyä työhön mutta aina niitä hiljaisia välejä tulee.
Olisi surullista jos töissä ei saisi sosialisoida muualla kuin tauoilla jotka on jotain 10-15min pitkiä kun sosiaalisia olentoja tässä ollaan ja töissä vietetään jopa 8h päivästä. Ainakin minulla pää sulaisi jos töissä ei sanottaisi muuta kuin moikat ja työasioita. Varmaan harva ihminen viihtyy tuollaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ehkä ap:lle sopisi jokin vahvasti sosiaalisuuteen perustuva työ, jossa saa rupatella sydämensä kyllyydestä. Ei niin tulostavoitteellinen.
Sellaisia työpaikkoja ei ole enää nykyään. Pakollinen tulostavotteisuus, yrityskasvu ja tehokkuus on kirjattu lakiin. Jos nämä kolme ei toteudu niin yritys on lain mukaan konkurssissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin sairaaloisen suulas eli puhelias, ettei pysty 8 tuntia toimimasn työpaikalla, työpaikan sääntöjen mukaan, niin kannattaa yrittää hakea työttökyvyttömyys eläkettä tuon sairauden takia.
Jos sopeudu työpaikan oloihin, pitää hakea toinen työpaikka tai jäädä työttömäksi tai siis jopa yrittää hakea eläkettä, soputumishäiriön takia.
Vapaa-ajalla voi sitten puhua pulputtaa 7/24/365.
Voi hyvä luoja! En ihmettele Suomen työkyvyttömyyseläkkeiden määrää, kun asenne on tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle valitettiin, että puhun liian vähän. Työni on itsenäistä, pitäisikö laukata välillä muiden työntekijöiden luo juttusille. Ohimennen tulee kyllä monenkin kanssa muutama sana vaihdettua, mutta se ei kai riitä.
Pitäisi.
Itse puhun harvoin vaikka kaikki työkaverini puhuvat jatkuvasti. Taikka työkaverini puhuu minulle kokoajan eikä ole sekunttiakaan hiljaa, mutta ihan hauskoista asioista yleensä puhuu niin se ei häiritse. :D
Olen itse vain tosi ujo enkä puhu paljoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia työpaikkoja ei ole enää nykyään. Pakollinen tulostavotteisuus, yrityskasvu ja tehokkuus on kirjattu lakiin. Jos nämä kolme ei toteudu niin yritys on lain mukaan konkurssissa.
Kunnalliset, valtiolliset.
Mutta joo ei valtiofirmat eteenkän jos ovat pörssissä. Tosin valtio omisteisissa pörssiyhtiöissä ei sentään ihan vaan lööppien takia potkita kolmasosa väestä pois. Haittaisi hallituksen puolueita ja siten pääomistajaa.
Joten eiku kunnalle jos ei ole korkeakoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Juttelen jos on sellainen työkaveri jonka kanssa jutella. Edellisessä paikassa se onnistui hyvin ja kyllä työssä viihtyminen parani 100% kun oli kaveri jonka kanssa jutella (muuten aivot olisi sulanut niin pitkäveteisessä hommassa). Mutta työni on nyt sellaista ettei ainakaan minulta onnistu puhuminen ja työskentely yhtäaikaa joten on pakko keskittyä työhön mutta aina niitä hiljaisia välejä tulee.
Olisi surullista jos töissä ei saisi sosialisoida muualla kuin tauoilla jotka on jotain 10-15min pitkiä kun sosiaalisia olentoja tässä ollaan ja töissä vietetään jopa 8h päivästä. Ainakin minulla pää sulaisi jos töissä ei sanottaisi muuta kuin moikat ja työasioita. Varmaan harva ihminen viihtyy tuollaisessa työssä.
Harva ehkä viihtyy, mutta koska pakollinen tulostavotteisuus, yrityskasvu ja tehokkuus on lakiin kirjoitettuja asioita niin jokaisen on pakko sellaisessa työssä viihtyä. Jos ei viihdy niin sitten on vain opeteltava vihtymään ja muutettava omaa persoonallisuuttaan paremmin nykyiseen hektiseen ja tehostettuun työelämään sopivammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin sairaaloisen suulas eli puhelias, ettei pysty 8 tuntia toimimasn työpaikalla, työpaikan sääntöjen mukaan, niin kannattaa yrittää hakea työttökyvyttömyys eläkettä tuon sairauden takia.
Jos sopeudu työpaikan oloihin, pitää hakea toinen työpaikka tai jäädä työttömäksi tai siis jopa yrittää hakea eläkettä, soputumishäiriön takia.
Se on terve joka ei noudata sairaita sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se voi olla tarve, mutta jos työpaikkansa haluaa pitää niin niitä sääntöjä on pakollista noudattaa. Ihminen kyllä osaa alistaa omam eläimellisen puolensa ja sammuttaa tarpeensa, me olemme kuitenkin sivistyneempiä kuin villit eläimet. Nykyään työpaikkaa ei ole mahdollista valita, on pakko osata osata muuttua ja sopeutua sen työpaikan vaatimuksiin jonka vain mahdollisesti saa jos nyt edes saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ollaan rehellisiä ja oikein tarkkoja niin juuri näitä liskonaivoisia tunteillaan ja tarpeillaan eläviä luola ihmisiäkin tarvitaan kaikkein vähiten modernissa työelämässä. Opetelkaa käyttämään isoaivokuorta kun se teillä on ja käyttäytymään kuin ihmisten sopii.
Kasvakaa omien tunteidenne ja tarpeidenne yli niin olette ihmisiä. Ihminen ei voi olla omien tunteittensa ja tarpeittensa orja. Me ei olla enää kivikautisia luolamiehiä meillä on iso aivokuori ja meidän tulee käyttää sitä.
Ymmärrän. Meillä on työpaikalla samanlainen kyttäys kulttuuri ja koko ajan ollaan hoputtamassa. Pitää olla tehokkaampi, pitää olla ahkerampi, pitää antaa kaikkensa, jaksaa jaksaa. Itse alan jo olemaan ihan loppu.
Minulle on sanottu koulussa omista luonteenpiirteistä ja taipumuksista samaa.Yritykset haluavat kuulema tunnollisen ja tehokkaan alaisen joka tottelee käskyjä, eivät kilpailevaa toimitusjohtajaa.