Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhutko sinä koskaan työpaikalla työtovereillesi?

Vierailija
31.07.2020 |

Olen ollut muutaman vuoden pois työelämästä ja nyt työttömyysjakson jälkeen pääsin vihdoin ja viimein työllistymään kassalle, mutta ensimmäinen asia joka oli shokki minulle on tänä työelämän uusin sääntö että työaikana puhumista tulisi välttää koska se voi ja saattaa häiritä muiden työskentelyä. Kuulema puhuva ja sosiaalinen työntekijä ei kuulema ole tehokas kuin kone toisin kun työntekijä joka on hiljaa ja keskittyy ainoastaan vain siihen työnhön. Aika karua minusta. Sanoin että jos jutteluni ja tutustuminen työyhteisöön häiritsee muita niin toivon että siitä sanotaan suoraan minulle. Tähän työnantaja vain tuhahti ja sanoi äkäiseen sävyyn että se vatuu ei kuuluu muille vaan minun tulee osata itse lukea muista koska se on häritsevää ja jos häiriköin muiden työskentelyä niin siitä tulee sanoa suoraan työnantajalle joka ottaa häirikön puhutteluun ja mahdollisesti irtisanoo työsopimuksen. Muutenkin hirveän kireä ja tiukkapipoinen tunnelma tässä työpaikassa kun muut kyttää tekemisiä koko ajan eikä edes taukotilassa tervehditä tai katsota silmiin. Ihmettelen eträ miten työelämästä on tullut Suomessa näin ipäinhimillistä ja epähumaania? Ja kyse on kuitenkin ruokakaupasta?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtehtävät ovat erilaisia. 

Vierailija
2/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumisesta ei makseta palkaa, ainoastaan työnteosta. Jos työntekijä ei käytä koko japasiteettia ja aikaa työhön vaan säheltää, pälättää, juoksentelee ja tekee kaikkea turhaa mikä on tehotonta ja ylimääräistä niin työntekijä on yritykselle hyödytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi kummalliselta. En ole ollut ruokakaupassa töissä, mutta en kyllä ymmärrä minkälaista työ on, jos ei yhtään voi jutella.

Vierailija
4/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun jos mulle puhutaan ensin. Kärsin sos tilanteiden pelosta enkä koskaan uskalla aloittaa keskustelua vieraiden ihmisten kanssa.

Vierailija
5/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumisesta ei makseta palkaa, ainoastaan työnteosta.§Jos työntekijä ei käytä koko japasiteettia ja aikaa työhön vaan säheltää, pälättää, juoksentelee ja tekee kaikkea turhaa mikä on tehotonta ja ylimääräistä niin työntekijä on yritykselle hyödytön.

Ja nimen omaan vain tehdystä työstä. Tekemätön työ ja tehottomuus ovat kelvollinen peruste työntekijän työsuhteen päättämiseen eli irtisanomiselle.

Vierailija
6/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle valitettiin, että puhun liian vähän. Työni on itsenäistä, pitäisikö laukata välillä muiden työntekijöiden luo juttusille. Ohimennen tulee kyllä monenkin kanssa muutama sana vaihdettua, mutta se ei kai riitä.

Vierailija
7/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi kummalliselta. En ole ollut ruokakaupassa töissä, mutta en kyllä ymmärrä minkälaista työ on, jos ei yhtään voi jutella.

Työnanataja on kuulema käynyt useilla johtaja- ja tehokkuuskurseilla parantaakseen kaupan tuottoa ja kasvua. En tiedä onko noilla kursseilla ja ostetuilla konsulteilla ollut tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Ap

Vierailija
8/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kaiken työpaikan ilmapiiristä, jos tuppisuina möllötetään, eikä saa puhua työkavereille mitään. Ankeuden perikuva.

Vierailija
9/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun kahvitauolla tai lounaalla jos istutaan samaan aikaan pöydän äärellä. Työskennellessä joskus jotain työtehtäviin liittyvää, mutta ei mitään muuta höpinää.

Vierailija
10/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mekaanisesti suorittavien täissä ei varmaan joo, vastaavasti jos asiantuntijatehtävissä ei juttele niin tuskin on pätevä.

Vierailija
11/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme että palvelu kaupoissa on nykyään tylyä ja myyjät tympeitä. Puhumattakaan siitä että nuoret palaa yhä useammin loppuun, saikut on lissääntyneet ja vanhat jää sairauseläkkeelle :(

12/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos mun työpisteellä sellainen on 🎢

Vierailija
13/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeää käyttää työaikaa pelkkään jutteluun ja juoruiluun.

Usein just kassoilla näkee kun on kassan vaihto, eli joku joku tulee toisen tilalle niin jäädään siinä juttelemaan turhia ja asiakaat joutuvat odottomaan.

Samoin kassat heittelevät jopa vitsejä toisille kassoille, samalla kun höyläävät asiakkaan ostoksia.

Se on erittäin huonoa asiakaspalvelua, ikäänkuin asiakasta ei olisi olemassakaan, vaan kassa siinä ajankulukseen heittää läppää.

Olen huomauttanut tästä muutaman kerran kassoille ja ottanut yhteyttä myös heidän esimiehiinsä.

Töissä ollaan töissä ja asiakas on se joka rahan kauppaan. Ilman asiakas ei kassalla olisi tuota työpaikkaansa.

Eivätkö nuoret hallitse edes alkeellisimpia työelämän sääntöjä.

Vierailija
14/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele,että myyjät ovat niin väsyneen ja masentuneen oloisia, jos tuppisuina joutuvat päivät olemaan. Juttelu silloin tällöin piristää tuöpäivää ja pitää yhteishenkeä yllä.

Vierailija
15/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jtkuva tehokkuuden tavoittelu ja tehokkuutta lisäävät pyrkimykset alkavat olemaan jo sairasta. Mennään aivan rajalla. Ihminen ei ole mikään kone vaan elollinen organismi joka oireilee psyykkisesti ja fyysisesti jos kaikki ei ole ympäristössä hyvin. Itse kaipaan sitä aikaa kun työelämä oli rentoa, leppoisaa ja hauskaa jolloin myös oma työmotivaatio pysyi yllä. Nyt nykyisessä työelämässä tätä työnimua on vaikeaa löytää kun kaikki on niin kireää ja kiireistä ja koko ajan hengitetään niskaan ja ollaan hoputtamassa että pitää olla tehokkaampi.

Vierailija
16/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin sairaaloisen suulas eli puhelias, ettei pysty 8 tuntia toimimasn työpaikalla, työpaikan sääntöjen mukaan, niin kannattaa yrittää hakea työttökyvyttömyys eläkettä tuon sairauden takia.

Jos sopeudu työpaikan oloihin, pitää hakea toinen työpaikka tai jäädä työttömäksi tai siis jopa yrittää hakea eläkettä, soputumishäiriön takia.

Vapaa-ajalla voi sitten puhua pulputtaa 7/24/365.

Vierailija
17/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele,että myyjät ovat niin väsyneen ja masentuneen oloisia, jos tuppisuina joutuvat päivät olemaan. Juttelu silloin tällöin piristää tuöpäivää ja pitää yhteishenkeä yllä.

Olisihan se mukavaa, mutta kun koko ajan saa esimieheltä palautetta että minut on palkattu tekemään töitä eikä toimimaan seurustelupäälikkönä ja yhteihengen ylläpitäjänä. Mulle kyllä koulussa varoitettiin että mun johtajahenkisyydestä, sosiaalisuudesta ja tsemppari luonteesta voi työelämässä koitua vaikeuksia ja kehotti opetella hillitsemään tai piilottamaan ne luonteenpiirteen ja persoonalliset ominaisuudet.

Vierailija
18/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jutellaan jotain tauoilla. Muutenpa ei ehdi työpäivän aikana juttelemaan, päivät ovat kiireisiä ja asiakkaiden kanssa tulee aina lyhyesti jotain puhuttua.

Vierailija
19/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On törkeää käyttää työaikaa pelkkään jutteluun ja juoruiluun.

Usein just kassoilla näkee kun on kassan vaihto, eli joku joku tulee toisen tilalle niin jäädään siinä juttelemaan turhia ja asiakaat joutuvat odottomaan.

Samoin kassat heittelevät jopa vitsejä toisille kassoille, samalla kun höyläävät asiakkaan ostoksia.

Se on erittäin huonoa asiakaspalvelua, ikäänkuin asiakasta ei olisi olemassakaan, vaan kassa siinä ajankulukseen heittää läppää.

Olen huomauttanut tästä muutaman kerran kassoille ja ottanut yhteyttä myös heidän esimiehiinsä.

Töissä ollaan töissä ja asiakas on se joka rahan kauppaan. Ilman asiakas ei kassalla olisi tuota työpaikkaansa.

Eivätkö nuoret hallitse edes alkeellisimpia työelämän sääntöjä.

Minä taas olen saanut paljon sanomista siitä että tervehdin, juttelen ja vaihdan kuulumisia asiakkaiden kanssa. Työnanatajan mukaan suomalaiset eivät kuulemma halua ja ole tottuneet saamaan tällaista palvelua.

Vierailija
20/59 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin tuolleen. Yleensä *tuppisuita* uhkaillaan ja arvostellaan.