Miten jakaisitte perheen kulut tasapuolisesti meidän tapauksessa?
Minä saan nettona 1600 euroa, mies saa 2000 euroa. Jos haluttaisiin laittaa oikeassa suhteessa rahaa lainaan, laskuihin ja talousmenoihin, niin millai se menis? Nyt meil on yhteinen tili, ja mulla ei ole koskaan ns. omaa rahaa.
Kommentit (37)
Tulojen suhteessa tietenkin. Eli laskette, kuinka paljon teillä on yhteisiä menoja kuussa keskimäärin. Sitten lisäätte satasen tai pari yllättäviä menoja varten. Kerro tämä summa 0,6:lla. Se on miehesi osuus. Kerro se sama summa 0,4:llä. Tämä on sinun osuutesi. Kumpikin siirtää oman osuutensa yhteiselle tilille aina palkkapäivänä. Tätä varten kannattaa luoda verkkopankissa toistuva automaattinen tilisiirto. Loput rahat voi kumpikin käyttää mielensä mukaan, eikä teidän tarvitse koskaan riidellä rahasta.
Meillä vaimon kanssa omat tilit. Minä tienaan enemmän, joten luonnollisesti otan isomman vastuun menoista, että molemmille jää rahaa käyttöön. Raha ei ole koskaan aiheuttanut meillä ongelmia. Yhteinen tili tai menojen jakaminen puoliksi ei tule kummankaan mielestä kysymykseenkään. Hyvin pärjätään ja molemmilla hyvä mieli.
Ei hyvää päivää. Vain tunnevammainen ja laskelmoiva ihminen laskeskelee tuloja ja menoja, ettei vaan jää huonommalle. En ihmettele yhtään, miksi puolet parisuhteista päättyy eroon. Jos kumppani on se maailman tärkein ihminen ja elämän rakkaus niin rahasta vääntäminen kusee lopulta koko parisuhteen päälle.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 01:56"]
Ei hyvää päivää. Vain tunnevammainen ja laskelmoiva ihminen laskeskelee tuloja ja menoja, ettei vaan jää huonommalle.
[/quote]
Vain moraaliton vässykkä tyytyy järjestelyyn, joka ei ole reilu ja tasapuolinen. Kyllä rahariitoja aiheuttaa juuri se, ettei asioita ole sovittu selvästi etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 01:58"][quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 01:56"] Ei hyvää päivää. Vain tunnevammainen ja laskelmoiva ihminen laskeskelee tuloja ja menoja, ettei vaan jää huonommalle. [/quote] Vain moraaliton vässykkä tyytyy järjestelyyn, joka ei ole reilu ja tasapuolinen. Kyllä rahariitoja aiheuttaa juuri se, ettei asioita ole sovittu selvästi etukäteen. [/quote] Raha on minulle vähiten tärkein asia elämässä. Viimeisessä palttoossa ei ole taskuja. Teen sitä rahaa sen verran, että sitä riittää mukavaan elintasoon meidän perheelle ja jokainen hyötyy siitä. Pidän kuitenkin huolen, ettei rahan vääntäminen vie liikaa aikaa muulta elämiseltä. Jokaisella on eri käsitys siitä miten elämää eletään ja miten asiat arvottaa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 02:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 01:58"][quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 01:56"] Ei hyvää päivää. Vain tunnevammainen ja laskelmoiva ihminen laskeskelee tuloja ja menoja, ettei vaan jää huonommalle. [/quote] Vain moraaliton vässykkä tyytyy järjestelyyn, joka ei ole reilu ja tasapuolinen. Kyllä rahariitoja aiheuttaa juuri se, ettei asioita ole sovittu selvästi etukäteen. [/quote] Raha on minulle vähiten tärkein asia elämässä. Viimeisessä palttoossa ei ole taskuja. Teen sitä rahaa sen verran, että sitä riittää mukavaan elintasoon meidän perheelle ja jokainen hyötyy siitä. Pidän kuitenkin huolen, ettei rahan vääntäminen vie liikaa aikaa muulta elämiseltä. Jokaisella on eri käsitys siitä miten elämää eletään ja miten asiat arvottaa.
[/quote]
Mitä vääntämistä siinä on, että sopii kerralla selväksi, miten talousasiat perheessä hoidetaan ja asettaa pari automaattista tilisiirtoa? Kyllähän se päinvastoin vähentää epäselvyyttä ja ehkäisee riitoja. Kaikilla ei ole sitä luksusta, ettei tarvitsisi olla kiinnostunut talousasioista.
Ei meillä ehdi laskea kuka maksaa ja mitä, koska kaikki raha menee joka tapauksessa. Olemme olleet yhdessä 35 v. ja omaisuuttakin on kertynyt, se on yhteistä. Olisi todella moukkamaista mitata ihmisen arvoa sen mukaan paljonko hän ansaitsee eikä se ole realistinen mallikaan, koska nainen ensinnäkin raskautuu ja synnyttää ja hoivaa vauvaa ja siksi, että yhteiskunnassa naisen euro on 80 senttiä.
Minusta on vähän kyseenalainen ajatus, että rahaa pitäisi jäädä huvituksiin yhtä paljon molemmille aina, riippumatta tuloista. Eikö silloin olisi aina edullisinta ottaa mahdollisimman huonopalkkainen työ, vaikka roikkua vuosia osa-aikaisena? Tällöin ei joutuisi ottamaan juuri mitään vastuuta taloudesta, saisi vapaa-aikaa kun työt ei paina ja voisi maksattaa asiat puolisollaan maailman tappiin, kuitaten tyynesti "perheessä kaikki on yhteistä".
Rehellisesti, kuinka moni nainen katselisi kauan tällaista menoa? Itse painaisit pitkää päivää vaativassa työssä, työ veisi kauhesti voimavaroja ja energiaa, ja mies tekisi kolme päivää viikossa siivoojan töitä, mutta vaatisi että hänellä on rahaa vaatteisiin ja elektroniikkaan ihan yhtä paljon kuin sinullakin, ja että asuisitte isossa omakotitalossa hyvällä alueella, plus molemmilla uudehkot autot? Jostain syystä tällaista järjestelyä en ole vielä nähnyt missään perheessä, missä mies on huonotuloisempi.
Niin että molemmille jää saman verran. Esimerkiksi niin, että sinä laitat yhteiselle tilille aina 1000 euroa ja miehesi 1400 euroa
Meillä on suurinpiirtein sama palkka, noin 4200 brutto kuukaudessa. Maksamme kumpikin yhteiselle tilillemme 1600 euroa kuussa. Kun olin työttömänä lyhyen kauden, maksoin vain siten että meille jäi molemmille käteen saman verran. Meidän parisuhteessamme ei tulisi mieleenkään tarkoituksellisesti jäädä elämään toisen siivellä, kuten tuolla joku epäili. Olisi aika surkea parisuhde. Toki itsestä riippumattomsta syistä tulot voivat romahtaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 20:58"]
Miten "kulut tasan puoliksi" perheissä hoidetaan äitiys- ja perhevapaat?
[/quote]
Noita ei edes pitäisi olla. En ikinä suostuisi siihen että jompi kumpi jäisi kotiin.
Meilläkin asuntolaina puoliksi, mutta minä sen kerran kuussa lyhennän, muut laskut hoitaa mies. Mies tienaa huomattavasti enemmän kuin minä, joten hänelle myös jää kuukaudessa enemmän rahaa kuin minulle. Joku sitä jo aiemmin kirjoitti, että miksi paremmin tienaavaa kuuluisi "rankaista" siitä, että hän saa parempaa palkkaa..
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 08:27"]
Miten "kulut tasan puoliksi" perheissä hoidetaan äitiys- ja perhevapaat?
Noita ei edes pitäisi olla. En ikinä suostuisi siihen että jompi kumpi jäisi kotiin.
[/quote]
Ja miten vastasyntyneen hoito järjestetään teidän perheessänne? Vai onko parempi ettei kellään olisi lapsia?
Kumoikin laittaa yhteisesti sovitusti esim. 80% tai 90% tuloistaan yhteiselle tilille. Hyvi yksinkertaista. Sitten pitää sopia koskeeko vain palkkatuloja vai myös muita tuloja esim. bonuksia
Meillä jos olis ongelmaa asian vuoksi, niin silloin viimeistään sovittaisiin, että "perhekassaan" molemmat laittaa 70% tuloistaan ja loput on omaa.
Puoliksi, miksi pitäisi enemmän tienaavan laittaa rahaa enemmän? Yhteiset kulut ovat kuitenkin samat. Ruokaa minä miehenä ostan enemmän, koska syönkin enemmän,, kaikki muut kulut puoleksi.
Kulutuksen mukaan. Yhteiset kulut esim. asumiseen laitetaan puoliksi, enemmän ja kalliimpaa ruokaa syövä maksaa siitä enemmän jne.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 21:46"]
Tämä teidän systeemin on kyllä harvinaisen typerä:
Mies siis maksaa asuntolainaa, joka oletettavasti on hänen nimissään. Näin ollen sinä et omista asunnosta samaa osuutta kuin mies. Eron tullessa miehelle jää asunto, sulle ei mitään!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 21:18"]
Tämä kulujen jatkuva puolittaminen on jotain, mitä minä en ymmärrä yhtään. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 21 v ja koskaan meillä ei ole laskettu rahoja puoliksi. Nykyisin rahat menee suunnilleen näin: mies maksaa asuntolainan kokonaan, lisäksi omat puhelinlaskunsa, nettimaksut, tv-kortit, ruoat silloin kun käy kaupassa. Minä maksan sähköt, vesimaksut, jätemaksut, lapsen harrastuksen ja ruokalaskun kun käyn kaupassa (harvoin muuten käydään yhdessä). Muita pieniä laskuja maksetaan kumpi maksaa. Koskaan ei ole ollut riitaa rahasta, että sulla ois enemmän kuin mulla omaa rahaa tms. Ulkomaanreissun maksoin minä, siellä syömiset pääasiassa mies. Näitäkään ei siis puolitettu millään lailla. No, tämä sopii meille ja näillä mennään. Niin, ja meillä on omat tilit olleet aina, yhteistä tiliä ei ole eikä varmaan tule. Jäälkaapin sisältöä ei olla koskaan eritelty myöskään, se mitä siellä on, on kaikkien käytössä.
[/quote]
[/quote]
Kyllä tämän talon toinen puoli on minun vaikka mies tätä maksaakin.
t. 14