TE-toimiston virkailijan puhelinhaastattelu oli pelkkää uhkailua karensseilla ja muilla toimenpiteillä, mielipiteideni lyttäämistä ja lannistamista
Virkailija tuntui tietävän kaiken paremmin kuin minä. Mielestään tekniikan maisterille on hyödyllistä olla puoli-ilmaisena pyöränkorjaajana tai vastaavana kuin etsiä aktiivisesti oman alansa töitä ja etsiä mahdollisia lisäkoulutusmahdollisuuksia jotka parantavat hakijan työllistymismahdollisuuksia. Oli kyllä melkoinen tyranni ja uhkailija. Pitää varmasti kaikkia työttömiä yhtenäisenä massana. Vartiaisen opissa luultavasti ollut. Mikähän noiden koulutus on kun ovat olevinaan niin tietäväisiä tuntemattoman ihmisen tilanteesta ja hänen tarpeistaan? Vieläkin puistattaa tuo puhelu.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Niin ne tekee.Siellä voi olla soittajana tyyppi jolla ei ole koulutusta,antavat tehtäväksi saada mahd.monta
työnhakijaa ihan mihin vaan töihin,saavat siitä jotakkin bonusta?näin oon kuullut.Hoida asiat nettisivun kautta niin ei tarvitse kuunnella epäasiallisuuksia.Ota heti soittajan nimi talteen ja tee ilmoitus eteenpäin. Nauhoita puhelu jos muu ei auta.Netti paras on ainakin kirjallisena tiedot.
Ei saa bonuksia, mutta tietylle määrälle (noin 800 asiakasta) pitää soittaa kerran 3 kuukauden aikana. Se tarkoittaa sitä, että päivässä puhelimitse pitää keskustella noin 12 asiakkaan kanssa ja lisäksi joutuu soittamaan noin 20:lle, jotka eivät vastaa puhelimeen.
Kannattaa tehdä ilmoitus, että soittaja päättäväisesti painostaa hakemaan töitä. Se kun sattuu olemaan sen virkailijan työtä.
Painostaminen ei ole missään nimessä te-virkailijan työtä.
Työnhaussa tukeminen on. Yhteistyössä ja VUOROVAIKUTUKSESSA työnhakijan kanssa. Näin toimii menestyksekkäimmät virkailijat jotka ovat fiksuja. Heitäkin onneksi on vielä kentällä muutama.
Ja mistähän syystä et voi olla pyöränkorjaajana samalla kun etsit töitä? Aina parempi mahis saada töitä kunnon töissä.
Joku vikahan sussa on, kun et itse saa töitä. Virkailija varmaan ihan oikeassa siinä, että työ kuin työ parempi kuin maata himassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän syystä et voi olla pyöränkorjaajana samalla kun etsit töitä? Aina parempi mahis saada töitä kunnon töissä.
Joku vikahan sussa on, kun et itse saa töitä. Virkailija varmaan ihan oikeassa siinä, että työ kuin työ parempi kuin maata himassa.
Mä kävin kerran pakosta karenssin pelosta kattelemassa jotain työllistämispajojen esittelyjä ja yksi paikka tarjosi polkupyörän tarkastajan hommia. Eli toinen porukka kunnostaa ne ja sitten toinen porukkaa testaa ne. Että ne toimii.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, siihen on syy miksi työkkärillä ei ole mun puhelinnumeroa... Sattuu olemaan salainen, joten eivät onneksi saa vaikka kysyisivät.
Eikö sinne omiin tietoihin ole pakko laittaa puhnumero?
Vierailija kirjoitti:
Selvä, puoli miljoonaa suomalaista on siis viallisia. t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin todella epämiellyttävä kokemus Oulun TE-virkailijan kanssa. Tapahtuneesta on jo muutama vuosi. Kysyin selkeitä kysymyksiä, joihin sosionomiksi juuri valmistunut miesvirkailija ei osannut vastata. Vetosi vain siihen, että hän ei voi tehdä päätöksiä puhelimessa. En sitä edes kysynyt; halusin vain tietää, miten te-toimisto määrittelee opintojen sivu- ja päätoimisuuden. Kuitenkin kyseessä oli yleisellä tasolla täysin vakioituneet määritelmät, joissa ei te-virkailijalle olisi pitänyt olla mitään epäselvää. Sain osakseni todella epäasiallista käytöstä. Soitin valtakunnalliseen neuvontaan, jossa virkailija oli ihan pöyristynyt oululaisen kollegansa osaamattomuudesta ja käytöksestä. Neuvoi tekemään valituksen, koska asioihin tule muuten ikinä muutosta. Sain häneltä myös vastauksen kysymykseenkin ja hyviä neuvoja muutoinkin. Oma tilanteeni ratkesi sillä, että työllistyin muutaman viikon kuluessa. Kiitos Oulun virkailijan yöunet kuitenkin menivät viikoksi.
Olen itsekin kysynyt rajanvedosta kokoaikaisen ja osa-aikaisen opiskelun rajanvedosta erityistapauksessa. Työlinjalta ei osattu vastata, ja korjasin jälleen kerran erään toisen virkailjan esittämän väittämän oikeaksi. Seuraavaksi kysyin koulutusasiaa Hämeen TE-toimistosta, ja asia luvattiin selvittää ja palata asiaan. Tästä on nyt 5,5 kk aikaa😁, odottelen.
MIkä on Työlinja?
Eihän kokoaikaisessa ja osa-aikaisessa opiskelussa ole mitään rajanvetoa, laki on pääsääntöisen kannalta hyvin yksiselitteinen. Erityistapauksia ei ole.No miksi sitä valtakunnallista puhelinpalvelua nykyään sanotaan, pahoittelen vanhentunutta termiä.
Onhan siinä rajanveto jos minä niin sanon.
Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja. (Kysyin myös toista asiaa tähän liittyen ja sain ensin väärän vastauksen. Tämä oli ehkä neljäs kerta kun sain heiltäväärän ohjeen. Miksi ei voi sanoa ettei ole varma?)
Puhelinpalvelu: ööh, tota, no se riippuu tapauksesta.
Minä: no, mutta onko mitään ohjesääntöä tai periaatetta missä tapauksissa voi näin tehdä ja voiko tehdä?
Puhelinpalvelu: ööh, tuota, laitan kysymyksesi paikalliseen toimistoon.Siellä ensin vastattiin kokoaikaisen jaksotuksesta väärin, jonka jälkeen luvattin selvittää pääkysymys jota ei löytynyt laeista eikä työministeriön ohjeista. Sitä tässä nyt venailen edelleen.
Tämä on siis kysymys: Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja.
Ja tässä vastaus:
Jos kyseessä ovat päätoimiset opinnot (eli ole tutkinto-opiskelijana ko. oppilaitoksessa), niin sinut katsotaan opiskelijaksi, vaikka opiskelisit miten vähän tahansa. (TTL 2 luvun 10 §)
Jos olet jo ollessasi töissä suorittanut ko. opintoja vastaavalla tavalla, ei ole mitään estettä sille, ettetkö voisi jatkaa opintoja työttömänä saaden työttömyysetuutta. Tee TE-toimistolle selvitys siitä, että olet jo yli 6 kk ajan opiskellut työn ohessa tällä tavalla ja saat jatkaa samoin, koska opintoja ei tällöin katsota työnhakua estäviksi. (TTL 2 luvun 10 §:n 3 momentti)
Jos taas olet vasta aloittamassa opintoja ja ko. opinnot on jaksotettu siten, että joka toinen kuukausi suoritetaan 5 op, joka toinen kuukausi ei ainuttakaan, niin sivutoimisuuden arviointi tehdään opetussuunnitelman tai henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman (HOKS) perusteella. Siksi on mahdotonta sanoa etukäteen, ovatko opinnot sivutoimisia vai ei. Jos esim. tentti on vain joka toinen kuukausi tai suorituspisteet merkitään joka toinen kuukausi, vaikka opintoja tosiasiassa on koko ajan, niin opinnot voidaan katsoa sivutoimisiksi. Jos taas opintopisteettöminä kuukausina ei ole minkäänlaista opiskelua (ei etänä, ei tehtävinä, ei luentoina jne.) ja joka toinen kuukausi on esim. opiskelijan itse valitsema lyhyt jakso tenteineen (ja 5 op raja ylittyy) ei opintoja tuolloin voida katsoa sivutoimisiksi ko. kuukauden osalta. Perusperiaate siis on se, että raja ei saa ylittyä yhtenäkään kuukautena, mutta koska suoritukset pääsääntöisesti kirjautuvat ei-reaaliaikaisesti, asiaa tarkastellaan asiakaskohtaisesti opetussuunnitelman perusteella.
Tähän kysymykseen ei siten ole olemassa yksiselitteistä vastausta, joka pätee aina ja kaikkialla.
Tosin tämän vastauksenhan jo oletkin saanut puhelinpalvelusta.Itse asiassa ei pitäisi mennä noin, vaan opintojen laajuus lasketaan opinto-oikeuden voimassaoloajalla suhteessa opintopisteisiin. Ongelmia tulee, jos työttömänä otat vastaan opiskelupaikan > olet päätoiminen opiskelija. Jos olet ottanut paikan vastaan työssä olessa, on opiskelu sivutoimista.
Sen sijaan jos työttömänä aloitat opiskelut esimerkiksi avoimessa yliopistossa, on tilanne eri. Jos otat suoritettavaksi yhden kurssin, joka on laajuudeltaan 5op ja suoritusaika (eli takaraja, jolloin opinto-oikeutesi päättyy) on 12kk > 5op÷8kk=0,62 op/kk. Ei ole mitään väliä vaikka opintopisteet kirjataan toukokuussa 5op > olet silti sivutoiminen opiskelija myös toukokuussa, vaikka yksittäinen suoritus ylittää päätoimisen rajan. Keskiarvo suhteessa voimassaoloaikaan on ainoa, jolla on merkitystä.
Jos sinulla ei ole opinto-oikeutta johonkin kokonaisuuteen, vaan valitset yksittäisiä kursseja , niin silloin ei lasketa mitään keskiarvoja, silloin katsotaan tylysti kuukausikohtaiset suoritukset. Kysyjä ei yksilöinyt sitä, suorittaako hän esim. perusopintoja vai yksittäisiä kursseja ja juuri siksi hänelle on aika lailla mahdotonta vastata yksiselitteisesti.
No niin, ja näistä lukuisista erilaisista vastauksista päätellen kysyn ihan epäironisesti: jos itse virkailjoillakin (näin oletan) on näin vaihtevat käsitykset siitä mikä on työttömänä sallittua niin miten asiakkaan oikeudet voivat toteutua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Minua vit.ttaa kun haluaisin saada osa-aikaisen työn ja työkkäri pakottaa hakemaan kokoaikaisia. En edes tarvitse isoja tuloja tullakseni toimeen (en hae lisäksi tukia).
Minullekin eräs osa-aikatyöläinen sanoi että hänelle sopii nämä tunnit aivan loistavasti omaan elämään kun on pienet lapset ja harrastukset, kilpailut ym mutta TE-virkailija pakottaa hakemaan kokopäivätyötä.
No sitten hankkii sen osa-aikatyön ja elää sillä niin ei tarvii työkkärin kanssa asioida, problem solved. Ihmiset on kyllä ärsyttäviä loisia ja kermap**seitä nykyään, ovat olevinaan turhan hyviä alempitasoisiin töihin niin mieluummin haluavat istua kotona tuilla muiden elätettävänä, siinä kun se joku siivoaja itsensäelättäjä maksaa pienestäkin palkasta veronsa. Sietääkin tulla karenssit jos ei työ maistu. Aina ei elämässä heti saa mitä haluaa, silloin on tehtävä muuta eikä loisia muiden kustannuksella.
Sulla ei tuo lukemisen ymmärtäminen oikein onnistu :D Kyseinen ihminen oli ITSE tyytyväinen osa-aikatyöhönsä SIIVOOJANA mutta työkkäri pakotti hakemaan kokoaikatyötä.
Aika mahtavaa kuittailua ja vielä yläpeukkuja kommenttiin jossa joku muu on se joka ei ymmärrä lukemaansa :D Katsos kun, jos joku on tyytyväinen osa-aikatyöhönsä ja siitä saamaansa palkkaan, ei tarvitse olla työkkärin asiakaskaan ja siten he ei voi mihinkään pakottaa. Jos sieltä tukia haluaa niin sitten pitäis vähän löytyä työhalukkuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa enää mihinkään työkkärin, kelan, sossun jne. puheluihin, jos tulee joku 4,65% leikkuri niin siinä tulee. En jaksa enää stressata tai miettiä asiaa.
Mielummin leikkaan käden irti lusikalla kuin olen enää missään tekemisissä näiden paskaviranomaisten kanssa. Ehkä joskus tulevaisuudessa tulee järkevämpi systeemi jossa olemassaoloaan ei tarvitse anoa joltain 80äo sosiopaatilta.
Minulla on näitä ko.tahoja varten väärä numero, johon virkailijat tietysti virkaintoisina soittelevat ja valittavat sitten. Viimeksi sain myös valituksen posterestanten käytöstä ja uhitteluja sen seurauksena, en vaan ymmärrä miksi ei käy asiointipalvelu netissä miksi tulee olla tavoitettavissa 24/7? tähän lisäys etten ole saanut mitään tukirahoja kuukausiin, mutta silti painostetaan ja virkaintoisina ollaan soittamassa ja lähettämässä turhia kirjeitä jotka voisi toimittaa netinkin välityksellä. Suosittelen muillekin posterestanten käyttöä, ei ole mitään lakia (kai) joka velvoittaisi että osoite on annettava kaikille. Olen muuten ollut täysin tavoitettavissa ja ruksinut kohdan että yhteys aisointipalvelun kautta, mutta se ei käy kun on lähetettävä paperikirjeitä. Taidan seuraavaksi vastata että annan osoitteen heille sitten kun hommaavat minulle edullisemman asunnon, ne ovat kiven alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin todella epämiellyttävä kokemus Oulun TE-virkailijan kanssa. Tapahtuneesta on jo muutama vuosi. Kysyin selkeitä kysymyksiä, joihin sosionomiksi juuri valmistunut miesvirkailija ei osannut vastata. Vetosi vain siihen, että hän ei voi tehdä päätöksiä puhelimessa. En sitä edes kysynyt; halusin vain tietää, miten te-toimisto määrittelee opintojen sivu- ja päätoimisuuden. Kuitenkin kyseessä oli yleisellä tasolla täysin vakioituneet määritelmät, joissa ei te-virkailijalle olisi pitänyt olla mitään epäselvää. Sain osakseni todella epäasiallista käytöstä. Soitin valtakunnalliseen neuvontaan, jossa virkailija oli ihan pöyristynyt oululaisen kollegansa osaamattomuudesta ja käytöksestä. Neuvoi tekemään valituksen, koska asioihin tule muuten ikinä muutosta. Sain häneltä myös vastauksen kysymykseenkin ja hyviä neuvoja muutoinkin. Oma tilanteeni ratkesi sillä, että työllistyin muutaman viikon kuluessa. Kiitos Oulun virkailijan yöunet kuitenkin menivät viikoksi.
Olen itsekin kysynyt rajanvedosta kokoaikaisen ja osa-aikaisen opiskelun rajanvedosta erityistapauksessa. Työlinjalta ei osattu vastata, ja korjasin jälleen kerran erään toisen virkailjan esittämän väittämän oikeaksi. Seuraavaksi kysyin koulutusasiaa Hämeen TE-toimistosta, ja asia luvattiin selvittää ja palata asiaan. Tästä on nyt 5,5 kk aikaa😁, odottelen.
MIkä on Työlinja?
Eihän kokoaikaisessa ja osa-aikaisessa opiskelussa ole mitään rajanvetoa, laki on pääsääntöisen kannalta hyvin yksiselitteinen. Erityistapauksia ei ole.No miksi sitä valtakunnallista puhelinpalvelua nykyään sanotaan, pahoittelen vanhentunutta termiä.
Onhan siinä rajanveto jos minä niin sanon.
Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja. (Kysyin myös toista asiaa tähän liittyen ja sain ensin väärän vastauksen. Tämä oli ehkä neljäs kerta kun sain heiltäväärän ohjeen. Miksi ei voi sanoa ettei ole varma?)
Puhelinpalvelu: ööh, tota, no se riippuu tapauksesta.
Minä: no, mutta onko mitään ohjesääntöä tai periaatetta missä tapauksissa voi näin tehdä ja voiko tehdä?
Puhelinpalvelu: ööh, tuota, laitan kysymyksesi paikalliseen toimistoon.Siellä ensin vastattiin kokoaikaisen jaksotuksesta väärin, jonka jälkeen luvattin selvittää pääkysymys jota ei löytynyt laeista eikä työministeriön ohjeista. Sitä tässä nyt venailen edelleen.
Tämä on siis kysymys: Kyse oli siitä, saako suorittaa esim. joka toinen kuukausi 5 op esim. kuuden kuukauden ajan, jolloin kuukausittainen keskiarvo jää pienemmäksi kuin 5 op, joka kokoaikaisuuden raja.
Ja tässä vastaus:
Jos kyseessä ovat päätoimiset opinnot (eli ole tutkinto-opiskelijana ko. oppilaitoksessa), niin sinut katsotaan opiskelijaksi, vaikka opiskelisit miten vähän tahansa. (TTL 2 luvun 10 §)
Jos olet jo ollessasi töissä suorittanut ko. opintoja vastaavalla tavalla, ei ole mitään estettä sille, ettetkö voisi jatkaa opintoja työttömänä saaden työttömyysetuutta. Tee TE-toimistolle selvitys siitä, että olet jo yli 6 kk ajan opiskellut työn ohessa tällä tavalla ja saat jatkaa samoin, koska opintoja ei tällöin katsota työnhakua estäviksi. (TTL 2 luvun 10 §:n 3 momentti)
Jos taas olet vasta aloittamassa opintoja ja ko. opinnot on jaksotettu siten, että joka toinen kuukausi suoritetaan 5 op, joka toinen kuukausi ei ainuttakaan, niin sivutoimisuuden arviointi tehdään opetussuunnitelman tai henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman (HOKS) perusteella. Siksi on mahdotonta sanoa etukäteen, ovatko opinnot sivutoimisia vai ei. Jos esim. tentti on vain joka toinen kuukausi tai suorituspisteet merkitään joka toinen kuukausi, vaikka opintoja tosiasiassa on koko ajan, niin opinnot voidaan katsoa sivutoimisiksi. Jos taas opintopisteettöminä kuukausina ei ole minkäänlaista opiskelua (ei etänä, ei tehtävinä, ei luentoina jne.) ja joka toinen kuukausi on esim. opiskelijan itse valitsema lyhyt jakso tenteineen (ja 5 op raja ylittyy) ei opintoja tuolloin voida katsoa sivutoimisiksi ko. kuukauden osalta. Perusperiaate siis on se, että raja ei saa ylittyä yhtenäkään kuukautena, mutta koska suoritukset pääsääntöisesti kirjautuvat ei-reaaliaikaisesti, asiaa tarkastellaan asiakaskohtaisesti opetussuunnitelman perusteella.
Tähän kysymykseen ei siten ole olemassa yksiselitteistä vastausta, joka pätee aina ja kaikkialla.
Tosin tämän vastauksenhan jo oletkin saanut puhelinpalvelusta.Itse asiassa ei pitäisi mennä noin, vaan opintojen laajuus lasketaan opinto-oikeuden voimassaoloajalla suhteessa opintopisteisiin. Ongelmia tulee, jos työttömänä otat vastaan opiskelupaikan > olet päätoiminen opiskelija. Jos olet ottanut paikan vastaan työssä olessa, on opiskelu sivutoimista.
Sen sijaan jos työttömänä aloitat opiskelut esimerkiksi avoimessa yliopistossa, on tilanne eri. Jos otat suoritettavaksi yhden kurssin, joka on laajuudeltaan 5op ja suoritusaika (eli takaraja, jolloin opinto-oikeutesi päättyy) on 12kk > 5op÷8kk=0,62 op/kk. Ei ole mitään väliä vaikka opintopisteet kirjataan toukokuussa 5op > olet silti sivutoiminen opiskelija myös toukokuussa, vaikka yksittäinen suoritus ylittää päätoimisen rajan. Keskiarvo suhteessa voimassaoloaikaan on ainoa, jolla on merkitystä.
Tarkennuksena vielä: suoritusaika ei ole päivämäärä, jolloin opintopisteet kilahtavat järjestelmään vaan aika jolloin sinulla on oikeus suorittaa kurssi (esim. 1.8.2020-31.7.2021). Toki yksittäisiä 5op kursseja ei saa olla niin, että keskiarvo ylittyy kaikkien suoritettavien kurssien osalta.
Mutta edelleen huomaa: jos yksittäinen kurssi 5 op on lokakuussa, niin opinto-oikeutta ei ole 1.8.2020 - 31.7.2021, vaan opinto-oikeus saattaa olla vain 1.10. - 31.10.2020.
Toki tässä tapauksessa keskiarvo lokakuun osalta on 5op. Avoimet yliopistot yms. yleensä kyllä laittavat kaikissa vähintään 12 kk suoritusajan myös 5op kokonaisuuksiin.
Oli pakko tulla vielä lisäämään, että eli se 5op kurssi, jolle olet ilmoittaunut voi kestää 1.10.-30.102021. Mutta suoritusaika on eri, eli se mikä näkyy siellä avoimen rekisterissä. Yleesä automaattisesti 1-25 op kokonaisuuksissa se on ilmoittautumisen ajankohdasta alkaen vuosi, laajemmissa jopa kaksi vuotta. Eli kyseessä ei ole varsinaisen kurssin suoritusaika, vaan aika jolloin olet oikeutettu suorittamaan kurssin (riippumatta kurssin laajuudesta, todellisesta suorituspäivästä ja ajankohdasta).
Miten tekniikan maisteri ei saa töitä? Asutko jossain syrjässä vai onko joku tosi marginaalinen pääainevalinta?
Ainoastaan haittaa tuntuu olevan työkkäristä korkeakoulutetuilla. Joka kerta jos on joutunut vaihtamaan työpaikkaa, niin oikean työnhaun sijaan joutunut tuhlaamaan aikaan johonkin raksan projektipäällikön hakuihin ja muihin ei-oman-alan duuneihin, kun virkailija on kuvitellut tietävänsä paremmin ja päätellyt että olen sopiva raksalle projektipäälliköksi kun olen ICT-projekteissa toiminut projektipäällikkönä. Myös kerran kun ehdin kuukauden olla "lomalla" (vaihdoin työpaikkaa mutta jouduin olemaan työttömänä työnhakijana asuntoon liittyvistä syistä), niin pakottivat CV:n tekokurssille. Siellä sitten pyöriteltiin peukaloita ja opetettiin kouluttajille mitä kaikkea kannattaa CV:ssä tai esittelykirjeessä olla. Aika vähällä olen päässyt silti mitä olen kuullut muilta vastaavia tarinoita. En sentään ole mihinkään pakkotyöhön joutunut. Pelkästään tuhlaamaan lähinnä aikaa noihin turhiin "koulutuksiin" ja hakuihin ei-oman-alan paikkoihin, joista minulla ei ole edes käsitystä mitä se työ pitää sisällään. Yhtään työpaikkaa en ole työkkärin kautta saanut, eikä yksikään niistä, joissa olen ollut ja olen töissä ole ollut edes mol.fi haussa avoinna. Kyllä Linkedin ja oma verkostointi, että oma-aloitteinen työnhaku on se juttu millä niitä töitä korkeakoulutettu Suomessa saa. Työkkäristä on vain haittaa.
Uudistuksen kannalla kirjoitti:
Ainoastaan haittaa tuntuu olevan työkkäristä korkeakoulutetuilla. Joka kerta jos on joutunut vaihtamaan työpaikkaa, niin oikean työnhaun sijaan joutunut tuhlaamaan aikaan johonkin raksan projektipäällikön hakuihin ja muihin ei-oman-alan duuneihin, kun virkailija on kuvitellut tietävänsä paremmin ja päätellyt että olen sopiva raksalle projektipäälliköksi kun olen ICT-projekteissa toiminut projektipäällikkönä. Myös kerran kun ehdin kuukauden olla "lomalla" (vaihdoin työpaikkaa mutta jouduin olemaan työttömänä työnhakijana asuntoon liittyvistä syistä), niin pakottivat CV:n tekokurssille. Siellä sitten pyöriteltiin peukaloita ja opetettiin kouluttajille mitä kaikkea kannattaa CV:ssä tai esittelykirjeessä olla. Aika vähällä olen päässyt silti mitä olen kuullut muilta vastaavia tarinoita. En sentään ole mihinkään pakkotyöhön joutunut. Pelkästään tuhlaamaan lähinnä aikaa noihin turhiin "koulutuksiin" ja hakuihin ei-oman-alan paikkoihin, joista minulla ei ole edes käsitystä mitä se työ pitää sisällään. Yhtään työpaikkaa en ole työkkärin kautta saanut, eikä yksikään niistä, joissa olen ollut ja olen töissä ole ollut edes mol.fi haussa avoinna. Kyllä Linkedin ja oma verkostointi, että oma-aloitteinen työnhaku on se juttu millä niitä töitä korkeakoulutettu Suomessa saa. Työkkäristä on vain haittaa.
Näin on. Työkkäri voisi ihan hyvin ohittaa kaikki akateemiset hakijat. Eiköhän näillä ole kaikki avaimet työllistymiseensä omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vit.ttaa kun haluaisin saada osa-aikaisen työn ja työkkäri pakottaa hakemaan kokoaikaisia. En edes tarvitse isoja tuloja tullakseni toimeen (en hae lisäksi tukia).
Minullekin eräs osa-aikatyöläinen sanoi että hänelle sopii nämä tunnit aivan loistavasti omaan elämään kun on pienet lapset ja harrastukset, kilpailut ym mutta TE-virkailija pakottaa hakemaan kokopäivätyötä.
No jos se osa-aika työ joka jo on riittää niin miksi olla työkkärin listoilla? Vai siis pitääkö kuitenkin saada lisää rahaa vaikka ei halua tehdä täysipäiväisesti töitä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen taidokas yhteiskunnan kyykyttäjä ja tieten työtön. Nyt on neljä kertaa putkeen vaihtunut ensimmäisen tapaamisen jälkeen TE-virkailija. Viimeisimpää vertasin keskítysleirivartijaan puhelimessa puhuessamme. En suostu mihinkään ehdotettuun, eivätkä heillä riitä eväät antamaan sanktioita, sillä saikutan heti masennuksesta ja ahdistuksesta sellaisten uhkien edessä ja he tietävät sen. Pelleporukkaa. Kansan kyykyttäjiä. Alhaisista alhaisimpia.
Sinä olet se alhaisista alhaisin, sun takia kaikkia työttömiä inhotaan.
TE-toimistot alas!! T. Ex-"asiantuntija" :D kirjoitti:
Tuo on niiden työtä ja esimiehet on noiden "asiantuntijoiden" niskan takana kyttäämässä ja uhkailemassa. Niiden on pakko tehdä työt kuten käsketään. Olin itse kerran pakotettuna siellä "asiantuntijana" noin 10 kuukautta ja työ oli aivan hirvittävää just sen takia, että koko ajan on vaan pakko yrittää pakottaa ihmiset hakemaan töitä, ihan sama sopiiko se hakijalle vai ei. Oma esimies huutaa, haukkuu ja uhkailee vankilalla koko ajan ja sanelee tarkalleen, miten ketäkin on minnekin pakotettava. Mun mielestä työkkärilaitos pitäisi lopettaa kokonaan heti. Ei mitään järkeä missään ja hirveää verovarojen tuhlausta. Kyllä kassat ja kela osaa ne päivärahat laskea ihmiset itse etsiä töitä.
Vai on sinut oikein pakotettu työkkäriin töihin 10 kuukaudeksi :D Ja esimies uhannut vankilalla!
Kaikkea sitä näköjään vilkkaalla mielikuvituksella keksii.
ollessani työttömänä muutaman kk, sanoin virkailijalle että kokoaikainen kausityöni jatkuu jälleen parin kk kuluttua.
Minulle tuli siitä huolimatta velvoittava kutsu postissa osallistua karenssin uhalla tällaiseen omituiseen "tehostetun työn haun/kuinka etsit netistä työpaikkoja" luentoon missä oli mm koulutettuja media-alan-ammatti-ihmisiä täysin kypsänä pakko-kuuntelemassa oikein asiasta alkeellista powerpoint-esitystä pitävää luennoitsijaa, joka luennoi ihan tosissaan kuin alakoululaisille "kuinka googlettamalla voit löytää niitä töitä" ja "kannattaa kysellä tutuilta myös facessa tietääks ne mitää".
Jos ei halua kuunnella tuollaista "uhkailua", niin kannattais mennä sinne töihin ja lopettaa ulisemasta. Asiat ei parane siellä sohvalla märisemällä.
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen kannalla kirjoitti:
Näin on. Työkkäri voisi ihan hyvin ohittaa kaikki akateemiset hakijat. Eiköhän näillä ole kaikki avaimet työllistymiseensä omissa käsissä.
Noihan on just niitä pahimpia lusmuja joita pitää potkia persuuksiin karenssikorttia vilauttamalla. Kun ei mikään duuni ole tarpeeksi "minua" tai kelpaa akateemiselle pinsettinäpille!
Virkamiehissä ja näissä laitoksissa on paljon ihmisiä, jotka käyttävät/ haluavat käyttää valtaansa väärin. Ei sellaisesta pidä välittää.
Eli työllisti työttömyyskassan väkeä. Työkkärillä ei tuon asian kanssa ole mitään tekemistä.