TE-toimiston virkailijan puhelinhaastattelu oli pelkkää uhkailua karensseilla ja muilla toimenpiteillä, mielipiteideni lyttäämistä ja lannistamista
Virkailija tuntui tietävän kaiken paremmin kuin minä. Mielestään tekniikan maisterille on hyödyllistä olla puoli-ilmaisena pyöränkorjaajana tai vastaavana kuin etsiä aktiivisesti oman alansa töitä ja etsiä mahdollisia lisäkoulutusmahdollisuuksia jotka parantavat hakijan työllistymismahdollisuuksia. Oli kyllä melkoinen tyranni ja uhkailija. Pitää varmasti kaikkia työttömiä yhtenäisenä massana. Vartiaisen opissa luultavasti ollut. Mikähän noiden koulutus on kun ovat olevinaan niin tietäväisiä tuntemattoman ihmisen tilanteesta ja hänen tarpeistaan? Vieläkin puistattaa tuo puhelu.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Aika jännä. Mä tein vuosia huonosti palkattua osa-aikatyötä mutta siinä oli se hyvä puoli että työkkärin eukot pysyivät hiljaa. Mun työkaveri, joka siis teki sitä samaa hommaa samoilla tunneilla, kysyi työkkäristä mahdollisuudesta opiskella lähihoitajaksi niin työkkärin kanta oli että ei tueta. Kun on vakituinen työpaikka niin siinä on pysyttävä.
Ja tää henkilö olisi ollut ominaisuuksiltaan täydellinen lähihoitajaksi. Samaan aikaan työkkärin patistaa kaiken maailman ihmisvihaajia kouluttautumaan lähihoitajiksi kun se on työllistävä ala.
Miksi kaverisi ei lähtenyt opiskelemaan omalla kustannuksella?
Siksi että hänellä ei olisi ollut opiskeluaikana mitään tuloja.
Osa-aikatyö, opintotuki/laina, asumistuki?
Hänellä oli perhe, lainaa, omistusasunto, opintotuki oli käytetty jo edellisen ammatin opiskeluun. Jotkut sankarit ehkä onnistuvat opiskelemaan, hoitamaan kodin ja perheen ja osa-aikatyön samaan aikaan, mutta ei se kaikille sovi.
Siivooja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku teistä vastata, että miksi työtön korkeasti koulutettu ei voi mennä ns. huonompiin hommiin siksi aikaa että saa niitä oman alan töitä? Apkin on kuitenkin jonkun aikaa jo työttömänä tainnut olla.
Mieluumminko ollaan pienellä päivärahalla kuin saisi edes jotain työkokemusta, palkkaa ja kerryttäisi eläkettä? En halua mitenkään pilkata mutta oikeasti ihmetyttää tämä ajatusmaailma.
Ja jos olisi edes jossain töissä niin pääsisipä eroon noista virkailijoista joita niin näytetään inhoavan..
En tiedä muiden syistä ja motivaatioista, mutta itse ainakin ruumiillista, raskasta työtä tehneenä tiedän, ettei niiden työpäivien jälkeen jaksa tehdä mitään ajattelua vaativaa. Vähän kauhistuttaa jo etukäteen ajatus, että heti valmistumisen (olen tällä hetkellä opiskelija) jälkeen TE-toimisto pakottaisi johonkin kokopäiväiseen siivoojan työhön, koska näkevät, että olen aiemminkin sitä tehnyt. Koska tiedän 100% varmaksi, että en jaksa panostaa oman alan työnhakuun siivoojan kokopäiväistä työtä tehdessä. Kuitenkin ne oman alan työt olisi tosi tärkeä juttu saada valmistumisen jälkeen, jotta ura lähtisi jonkinlaiseen kehitykseen.
Ja se työnhaku voi oikeasti viedä koko päivän, kun pitää kirjoittaa juuri tiettyä työpaikkaa varten muokattuja hakemuskirjeitä ja CV:tä. Ja koska yksi tai kaksi hakemusta sinne tänne ei nykypäivänä riitä, vaan pitää oikeasti pommittaa kymmenittäin hakemuksia, ennen kuin mistään alkaa kuulua takaisin.
Hohhoijaa...tiedätkö että me siivoojat ja muut fyysisen työn tekijät jaksetaan työpäivän jälkeen hoitaa lapset, kotityöt, kauppa-asiat ja harrastuksiakin on. Itse opiskelen työn ohella.
Jos sinä et jaksa "panostaa työnhakuun" edes vapaapäivinä, niin kyse on kyllä laiskuudesta.
Mitä alaa opiskelet? Akateemista vai amis/amk? Kyllä itsekin jaksan tehdä fyysisiä ja käytännöllisiä juttuja raskaan fyysisen työpäivän jälkeen, kuten kotitöitä, käydä kaupassa tai laittaa ruokaa. Mutta siihen, että ottaisin syvällisesti selvää eri yrityksistä ja niiden arvoista ja työtehtävistä jne. ja muokkaisin juuri yritykseen sopivan, ajatuksella tehdyn hakemuskirjeen ja CV:n, niin sitä en kyllä jaksaisi. Tarvitsen tuon homman vaatimaan henkiseen työhön vähintään kokonaisen vapaapäivän, tai sitten homma pitäisi olla ripoteltuna useammalle illalle, jolloin aikaa kuluu enemmän. Eikä se riitä, jos vain viikonloppuna lähettää hakemuksia, kun niitä pitää lähettää oikeasti _paljon_. Ja joskus pitäisi sitten levätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli kurja olo työkkärin puhelusta. Olen osa-aikatyössä ollut kohta vuoden, tuon puhelun aikaan olin ollut puoli vuotta. Kokoaikatyötä etsien, mutta hyvilläni kuitenkin että on edes se osa-aikainen duuni. Kunnes tuli tuo puoli tuntia kestänyt painostava puhelu jonka aikana virkailija antoi ymmärtää, että ihan yks pskanhailee ja turha tuollainen pienituntinen työ.
Minua vit.ttaa kun haluaisin saada osa-aikaisen työn ja työkkäri pakottaa hakemaan kokoaikaisia. En edes tarvitse isoja tuloja tullakseni toimeen (en hae lisäksi tukia).
Minullekin eräs osa-aikatyöläinen sanoi että hänelle sopii nämä tunnit aivan loistavasti omaan elämään kun on pienet lapset ja harrastukset, kilpailut ym mutta TE-virkailija pakottaa hakemaan kokopäivätyötä.
Mitä se sun osa-aikatyöläistuttusi sitten on siellä työkkärin asiakkaana, jos hän on osa-aikatyöhönsä tyytyväinen??????
Ei työkkärin virkailijat soittele pakottamassa osa-aikatyöläisiä hakemaan kokopäivätyötä, elleivät nämä osa-aikatyöläiset ole työkkärin asiakkaiksi itse ilmoittautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen osa-aikaisessa työssä ja juuri tuon vuoksi en ole ilmottautunut työkkäriin työnhakijaksi, koska työkkärin näkökulmasta osa-aikainen työ on yhtä kuin työttömyys. Eli jos sieltä keksitään joku kurssitus joka menee osa-aikaisen työn kanssa päällekäin, niin se on sitten pakko ottaa.
Ei sinua tulkita osa-aikaiseksi työntekijäksi, koska olet itse valinnut tuon. Eli ei osa-aikainen saa mitään etuutta, jos tekee osa-aikaista työtä omasta päätöksestään.
En ole ihan varma ymmärränkö mitä tarkoitat? Jos olisin työkkärissä kirjoilla, joutuisin olemaan työnhakurumbassa mukana siinä missä sellaisetkin ihmiset, joilla ei ole mitään osa-aika työtä. Työkkäri varmisti tämän minulle, ja sen vuoksi päätinkin kokeilla suosiolla jos pärjäisin ihan vain osa-aikatyön varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen osa-aikaisessa työssä ja juuri tuon vuoksi en ole ilmottautunut työkkäriin työnhakijaksi, koska työkkärin näkökulmasta osa-aikainen työ on yhtä kuin työttömyys. Eli jos sieltä keksitään joku kurssitus joka menee osa-aikaisen työn kanssa päällekäin, niin se on sitten pakko ottaa.
Ei sinua tulkita osa-aikaiseksi työntekijäksi, koska olet itse valinnut tuon. Eli ei osa-aikainen saa mitään etuutta, jos tekee osa-aikaista työtä omasta päätöksestään.
En ole ihan varma ymmärränkö mitä tarkoitat? Jos olisin työkkärissä kirjoilla, joutuisin olemaan työnhakurumbassa mukana siinä missä sellaisetkin ihmiset, joilla ei ole mitään osa-aika työtä. Työkkäri varmisti tämän minulle, ja sen vuoksi päätinkin kokeilla suosiolla jos pärjäisin ihan vain osa-aikatyön varassa.
Olet väärässä. Jos olet pelkkä työnhakija, niin et olisi mukana missään rumbassa, mutta sinut voitaisiin esitellä työnantajalle, joka on pyytänyt työkkäriä etsimään tietyn alan osaajaa, vaikka työpaikka ei ole julkisessa haussa. Sen sijaan työttömänä työnhakijana (eli haet myös etuutta) olisit velvollinen ottamaan vastaan kokoaikatyön ja osallistumaan työllistymisesti edistämistä johtaviin toimiin.
Kaksi eri asiaa. Ehkä et osannut selkeästi kertoa, että et halua rahaa.
Työttömänä ollessa hain töihin, johon ei tarvinnut koulutustani ja olin ylikoulutettu siihen. Työnantajani oli todella tyytyväinen työpanokseeni ja minä siihen, että sain mahdollisuuden olla heillä töissä. Pääsin te-toimiston kanssa asioinnista eroon.
Minulla oli vakava masennus, joten te-toimiston lakien noudattaminen ja minulle karenssiaikeet tuntui erityisen pahalta. Onneksi lopulta löysin osa-aikaisen työn, josta tienasin työttömyysrahaa muutaman satasen enemmän ja pystyin lopettamaan asiakkuuteni.
Vaikka masennukseni oli vakava, oli.se sitä sorttia ettei sitä huomaa päällepäin.
Osa-aikainen työ omalta osaltaan eheytti minua ja kollegoiden palaute, josta ymmärsin, että olen heidän mielestään hyvä työntekijä heidän yhteisössä.
En ole täysin terve vieläkään, mutta olen voinut aloittaa täysiaikaisen työn, jossa saan olla puolet etänä... Toivottavasti etätöitä saa tehdä vastaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus aika hyväuskoinen työkkärin suhteen ja mietin, että siellä ei tavallaan pakoteta ihmistä minnekään ja saa itse päättää asioistaan tai edes valita vaihtoehtoja itse. Sitten tämä hölmöys karisi, kun olin itsekin työkkärissä tilanteessa lähihoitaja koulutus tai pajalle. Jompaan kumpaan olisi pitänyt suostua ja karenssi siitä sitten tuli. Sen jälkeen koko työkkäri pelottaa minua ja tiedän, ettei minulle ole mitään "aseita" sinne ja olen helppo ihminen painostaa milloin minnekin. Jää tukiakin paljon hakematta ja käytän säästöjä ettei tarvisi palvelua käyttää. Eihän sekään ole oikein ja varmaan tuhansia euroja olen "säästänyt" ja veronmaksejien rahoja, kun olen työkkäriä vältellyt. En tiedä sitten miten tässä lopulta käy. Ehkä käyn ne kaikki kurssit ja pajat yms läpi jos vaan pää kestää. Yhdessä työkkärin jutussa ( mikä omilla työkkärin sivuilla näkyy) lukee myös yhden virkailijan tekemä "analyysi" minusta, jossa käsitellään luonnetta ja muita asiaankuulumattomia juttuja ja ehkä se kaikki ei koskaan poistu sieltä. Mietin vaan voiko yhden puhelun perusteella kirjoittaa sellaisia, että olen tukea tarvitseva yms kun kuitenkin ihan terve ja sillä tavalla tavallinen ihminen ja en kaivannut mitään arvostelua sen pohjalta. Jotenkin nöyryyttävä olo jäi.
Siis mitä ihmeen analyyseja luonteesta ne sinne kirjoittelevat? Kuulostaa tosi epäasialliselta.
Toivotan voimia sinulle. Et ainakaan ole yksin noiden kyykyttäjien kanssa, samanlaista se on muilla. Toki voi tehdä valituksen, jos ne tekevät virheitä.
Työkkari on lopetettava.
Seuraavaan hallitus ohjelmaan kirjattava Työkkarin alasajo VÄLITTÖMÄSTI.
Mitenköhän monta tsaigedeelista MILJARDIA säästettäisiin vuodessa kun Työkkari ajettaisiin alas ja ne rahat voitaisiin käyttää yhteiskunnallisesti yleishyödyllisiin asioihin kuten Coronan tuhoamiseen, Black Lives Matter aseman parantamiseen, jne..
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sellaista se on.
Minulla oli työtodistus väärin kirjoitettu (siinä ei lukenut työsuhteen päättymistä oikein) ja virkailija vain opasti minulle "kuluttelet tässä karenssin pois". Työsuhde ei päättynyt minusta riippuvista syistä, että eipä sitten tullut karenssiakaan.
Töitä löysin ihan omin avuin.
Pitääkin muistaa jos seuraavalla kerralla joudun työttömäksi. Photoshoppi on onneksi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus aika hyväuskoinen työkkärin suhteen ja mietin, että siellä ei tavallaan pakoteta ihmistä minnekään ja saa itse päättää asioistaan tai edes valita vaihtoehtoja itse. Sitten tämä hölmöys karisi, kun olin itsekin työkkärissä tilanteessa lähihoitaja koulutus tai pajalle. Jompaan kumpaan olisi pitänyt suostua ja karenssi siitä sitten tuli. Sen jälkeen koko työkkäri pelottaa minua ja tiedän, ettei minulle ole mitään "aseita" sinne ja olen helppo ihminen painostaa milloin minnekin. Jää tukiakin paljon hakematta ja käytän säästöjä ettei tarvisi palvelua käyttää. Eihän sekään ole oikein ja varmaan tuhansia euroja olen "säästänyt" ja veronmaksejien rahoja, kun olen työkkäriä vältellyt. En tiedä sitten miten tässä lopulta käy. Ehkä käyn ne kaikki kurssit ja pajat yms läpi jos vaan pää kestää. Yhdessä työkkärin jutussa ( mikä omilla työkkärin sivuilla näkyy) lukee myös yhden virkailijan tekemä "analyysi" minusta, jossa käsitellään luonnetta ja muita asiaankuulumattomia juttuja ja ehkä se kaikki ei koskaan poistu sieltä. Mietin vaan voiko yhden puhelun perusteella kirjoittaa sellaisia, että olen tukea tarvitseva yms kun kuitenkin ihan terve ja sillä tavalla tavallinen ihminen ja en kaivannut mitään arvostelua sen pohjalta. Jotenkin nöyryyttävä olo jäi.
Siis mitä ihmeen analyyseja luonteesta ne sinne kirjoittelevat? Kuulostaa tosi epäasialliselta.
Toivotan voimia sinulle. Et ainakaan ole yksin noiden kyykyttäjien kanssa, samanlaista se on muilla. Toki voi tehdä valituksen, jos ne tekevät virheitä.
Ei ne mitään kirjoita, kunhan tuossa muistellaan jotain 70-luvun käytäntöjä. Ei siellä järjestelmässä edes ole mitään paikkaa, mihin moista kirjataan. Korkeintaan suunnitelmassa on, että "motivoitunut työnhakija". Se on koodikieltä ja tarkoittaa, että tässä on oikeasti hyvä tekijä, jota kehtaa tarjota työpaikkoihin ilman, että tulee työnantajalta palautetta laiskasta lusmusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Jos olet pelkkä työnhakija, niin et olisi mukana missään rumbassa, mutta sinut voitaisiin esitellä työnantajalle, joka on pyytänyt työkkäriä etsimään tietyn alan osaajaa, vaikka työpaikka ei ole julkisessa haussa. Sen sijaan työttömänä työnhakijana (eli haet myös etuutta) olisit velvollinen ottamaan vastaan kokoaikatyön ja osallistumaan työllistymisesti edistämistä johtaviin toimiin.
Kaksi eri asiaa. Ehkä et osannut selkeästi kertoa, että et halua rahaa.
Aivan, nyt ymmärrän mitä ajat takaa. Tosiaan, olisin nähtävästi oikeutettu saamaan jotain tukia pienen palkkani päälle, mutta olen todennut että se ei ole stressin arvoista. En tullut itse asiassa miettineeksi, että työkkäriin voisi ilmottautua pelkästään työnhakijaksi. Ehkä tuota asiaa pitää hieman tarkastella lisää, vaikka en pidä hirveän todennäköisenä, että sitä kautta tulisi mitään yhteydenottoja. Minun ala tuntuu vähän sellaiselta, että kukaan ei hae tekijöitä työkkärin kautta, ehkä sen vuoksi että tekijöitä etsitään mielummin näiden omien portfoliosivujen kautta, jotka kertovat enemmän osaamisesta kuin ne työkkärin kankeat CV sivut.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin todella epämiellyttävä kokemus Oulun TE-virkailijan kanssa. Tapahtuneesta on jo muutama vuosi. Kysyin selkeitä kysymyksiä, joihin sosionomiksi juuri valmistunut miesvirkailija ei osannut vastata. Vetosi vain siihen, että hän ei voi tehdä päätöksiä puhelimessa. En sitä edes kysynyt; halusin vain tietää, miten te-toimisto määrittelee opintojen sivu- ja päätoimisuuden. Kuitenkin kyseessä oli yleisellä tasolla täysin vakioituneet määritelmät, joissa ei te-virkailijalle olisi pitänyt olla mitään epäselvää. Sain osakseni todella epäasiallista käytöstä. Soitin valtakunnalliseen neuvontaan, jossa virkailija oli ihan pöyristynyt oululaisen kollegansa osaamattomuudesta ja käytöksestä. Neuvoi tekemään valituksen, koska asioihin tule muuten ikinä muutosta. Sain häneltä myös vastauksen kysymykseenkin ja hyviä neuvoja muutoinkin. Oma tilanteeni ratkesi sillä, että työllistyin muutaman viikon kuluessa. Kiitos Oulun virkailijan yöunet kuitenkin menivät viikoksi.
Kirjaamoon kirjallinen kysymys jos haluat vastauksen. Voi siinä kyseinen virjailijan nimetäkkin.
Ei kukaan tietenkään osaa ulkoa kaikkia kommervenkkeleitä. Ihan niinku kysyisi suomen alv verotuksesta (ja joo se on paljon monimutkaisempi kun joku tallaaja osaa kuvitellakkaan)
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa ihmeessä joku pikkuduuni josta semmoinen 300e/kk.
ja kun sitten ilmoittelee 10 tuntia kuussa duunia loppuu kiusaaminen melkein kokonaan.
Eivät edes soita kuin 6kk välein. Tai jopa vielä harvemmin.. oma viimeisin keskustelu tais olla lokakuussa.Pitää tietysti osata kommunikoida tommosten virkamiesten kanssa. Eli joku "kaikki hyvin, työnhaku jatkuu, mikään ei ole muuttunut", antaa heille just sen minkä tarvitsevat että kaikki jatkuu samana. Höpöttämisestä ei ole kuin haittaa.
Siinähän on lain mukaan jokin tuntiraja per vko (4 h vkossa?) tai kk, minkä voi säännöllisesti tehdä ja silti olla oikeutettu korvauksiin. Kunhan tarkistaa laista ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin todella epämiellyttävä kokemus Oulun TE-virkailijan kanssa. Tapahtuneesta on jo muutama vuosi. Kysyin selkeitä kysymyksiä, joihin sosionomiksi juuri valmistunut miesvirkailija ei osannut vastata. Vetosi vain siihen, että hän ei voi tehdä päätöksiä puhelimessa. En sitä edes kysynyt; halusin vain tietää, miten te-toimisto määrittelee opintojen sivu- ja päätoimisuuden. Kuitenkin kyseessä oli yleisellä tasolla täysin vakioituneet määritelmät, joissa ei te-virkailijalle olisi pitänyt olla mitään epäselvää. Sain osakseni todella epäasiallista käytöstä. Soitin valtakunnalliseen neuvontaan, jossa virkailija oli ihan pöyristynyt oululaisen kollegansa osaamattomuudesta ja käytöksestä. Neuvoi tekemään valituksen, koska asioihin tule muuten ikinä muutosta. Sain häneltä myös vastauksen kysymykseenkin ja hyviä neuvoja muutoinkin. Oma tilanteeni ratkesi sillä, että työllistyin muutaman viikon kuluessa. Kiitos Oulun virkailijan yöunet kuitenkin menivät viikoksi.
Kirjaamoon kirjallinen kysymys jos haluat vastauksen. Voi siinä kyseinen virjailijan nimetäkkin.
Ei kukaan tietenkään osaa ulkoa kaikkia kommervenkkeleitä. Ihan niinku kysyisi suomen alv verotuksesta (ja joo se on paljon monimutkaisempi kun joku tallaaja osaa kuvitellakkaan)
Minä vastasin näihin aikanaan aina samoin eli katso te-palvelut.fi sivuilta tarkemmin ja kopioin sieltä asiakkaalle vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika yhteiskuntavastainen pitää olla, että ei edes akateemisella koulutuksella osaa olla ystävällinen virkailijalle. Se virkailija tekee vaan työtänsä oman esimiehen ohjeistuksen mukaan. Ei sillä virkailijalla ole mitään sinua vastaan, sinulla on asenneongelma työntekoa vastaan, kun olet siellä kinaamassa virkailijan kanssa. Ota sitä työtä vastaan, mitä on. Maisterinpaperit voit laittaa roskikseen, jos niillä ei tutkijanura auennut. Et vissiin ollut mistään muusta kiinnostunut, kuin valmistumisesta. Pelkkä valmistuminen papereilla ei anna töitä, ei edes sosialismissa, vaikka niin meille puhutaan. Opettele tulemaan toimeen virkailijoiden kanssa ja muutenkin että pärjäät työelämässä.
MIkäli et vielä jostain sysytä huomannut, ongelma on paljolti siinä, että te-virkailijat, akateemisesti koulutettuja tai ei, eivät osaa olla ystävällisiä ja asiallisia asiakkaille.
"Ota sitä työtä vastaan, mitä on." Kaikille ei ole työtä.
En nyt jaksa kouluttaa sinua enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston virkailija tietää, että puhelut nauhoitetaan ja yleisluonteinen vastaus koetaan juuri sille asiakkaalle sanotuksi (tästä on monta valitusta tehty), mutta valtakunnallisessa puhelinpalvelussa vastataan aina vain yleistasolla. Siksi TE-toimistosta ei saa antaa asiakkaalle vastauksia, jotka koetaan päätöksiksi. Valtakunnallinen ohje, jota en usko puhelinpalvelun kauhistelleen.
Tottakai ne nauhoitetaan ja onneksi nauhoitetaan, koska kyseessä on oma oikeusturva. Kysyin täysin selkeästi, mitkä ovat TE-toimiston yleiset ohjeistukset ja määritelmät. En kysynyt omalla kohdallani, enkä omaan tilanteeseeni liittyen. Halusin selvittää asian, ennen kuin teen itse päätöksiä. Kuten sanoin, oli virkailijan käytös epäasiallista. Ei vain tämän kysymyksen suhteen, vaan koko puhelu oli farssi, jota voisi käyttää koulutusmateriaalina malliesimerkkinä tavasta, jolla ei pidä ikinä toimia. Valtakunnallisessa ihmeteltiin, koska kysymykseni oli perusasia (jossa ei ole edes tulkintavaraa eikä tapauskohtaisia poikkeamia, selvitin itse asian myös lakimieheltä) ja virkailijan käytös oli huonoa. Hän olisi ihan hyvin voinut olla asiallinen ja esimerkiksi todeta, että hän ei tiedä miten asiassa menetellään ja suosittelee ottamaan yhteyttä vaikka sitten sinne valtakunnalliseen neuvontaan. Tiedän TE-toimiston toimintamallit kohtalaisen hyvin, koska lähipiirissäni on siellä työskenteleviä. Myös heistä saamani kohtelu oli asiatonta ja vastoin heidän omia ohjeistuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika yhteiskuntavastainen pitää olla, että ei edes akateemisella koulutuksella osaa olla ystävällinen virkailijalle. Se virkailija tekee vaan työtänsä oman esimiehen ohjeistuksen mukaan. Ei sillä virkailijalla ole mitään sinua vastaan, sinulla on asenneongelma työntekoa vastaan, kun olet siellä kinaamassa virkailijan kanssa. Ota sitä työtä vastaan, mitä on. Maisterinpaperit voit laittaa roskikseen, jos niillä ei tutkijanura auennut. Et vissiin ollut mistään muusta kiinnostunut, kuin valmistumisesta. Pelkkä valmistuminen papereilla ei anna töitä, ei edes sosialismissa, vaikka niin meille puhutaan. Opettele tulemaan toimeen virkailijoiden kanssa ja muutenkin että pärjäät työelämässä.
MIkäli et vielä jostain sysytä huomannut, ongelma on paljolti siinä, että te-virkailijat, akateemisesti koulutettuja tai ei, eivät osaa olla ystävällisiä ja asiallisia asiakkaille.
"Ota sitä työtä vastaan, mitä on." Kaikille ei ole työtä.
En nyt jaksa kouluttaa sinua enempää.
Mutta kun iso osa kieltäytyy siitä tarjotusta työstä! Ei voi mennä työhön, jossa voi kohdata ihmisiä, kun ei entisessäkääm työpaikassa tarvinnut.
Joka päivä sadat ihmiset menevät töihin ja pakko kysyä, että miksi ihmeessä. Hekin voisivat sanoa, että kaikille ei ole töitä, en minä tätä halua.
Vantaan toimiston virkailija kilahti keskustelun aikana syystä, että suunnitelmani ei tuottanut hänen mielestään riittävää verokertymää. Keskustelun aikana kysymykseni/asiani oikeutus tarkistettiin sähköpostitse toisesta yksiköstä eikä vastauksen mukaisesti sille ollut mitään estettä. Tämä oli yllätys ko. henkilölle. Mietityttää tämä "veropoliisin" roolin ottaminen työllisyysasiassa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston virkailija tietää, että puhelut nauhoitetaan ja yleisluonteinen vastaus koetaan juuri sille asiakkaalle sanotuksi (tästä on monta valitusta tehty), mutta valtakunnallisessa puhelinpalvelussa vastataan aina vain yleistasolla. Siksi TE-toimistosta ei saa antaa asiakkaalle vastauksia, jotka koetaan päätöksiksi. Valtakunnallinen ohje, jota en usko puhelinpalvelun kauhistelleen.
Tottakai ne nauhoitetaan ja onneksi nauhoitetaan, koska kyseessä on oma oikeusturva. Kysyin täysin selkeästi, mitkä ovat TE-toimiston yleiset ohjeistukset ja määritelmät. En kysynyt omalla kohdallani, enkä omaan tilanteeseeni liittyen. Halusin selvittää asian, ennen kuin teen itse päätöksiä. Kuten sanoin, oli virkailijan käytös epäasiallista. Ei vain tämän kysymyksen suhteen, vaan koko puhelu oli farssi, jota voisi käyttää koulutusmateriaalina malliesimerkkinä tavasta, jolla ei pidä ikinä toimia. Valtakunnallisessa ihmeteltiin, koska kysymykseni oli perusasia (jossa ei ole edes tulkintavaraa eikä tapauskohtaisia poikkeamia, selvitin itse asian myös lakimieheltä) ja virkailijan käytös oli huonoa. Hän olisi ihan hyvin voinut olla asiallinen ja esimerkiksi todeta, että hän ei tiedä miten asiassa menetellään ja suosittelee ottamaan yhteyttä vaikka sitten sinne valtakunnalliseen neuvontaan. Tiedän TE-toimiston toimintamallit kohtalaisen hyvin, koska lähipiirissäni on siellä työskenteleviä. Myös heistä saamani kohtelu oli asiatonta ja vastoin heidän omia ohjeistuksiaan.
Miksi et katsonut näitä netistä? Siellä on kaikki perusasiat, myös yleiset ohjeistukset. Määritelmät löytyvät laista.
Periaatteessa kyllä, mutta koin työttömänä olon niin järjettömän stressaavana, että sen vuoksi halusin päästä työkkärin listoilta kokonaan pois. Suunnitelmani on siis seuraavanlainen, osa-aikatyö toimii puskurina, jonka avulla saan joka kuukausi sen tietyn pohjakassan. Sen lisäksi yritän panostaa asiakkaiden hankintaan, jotta voisin jatkossa tehdä yhä enemmän töitä freelancerina ja kenties jonain päivänä voisin pärjätä pelkästään niillä hommilla. En koe että pystyisin keskittymään tähän, jos pitäisi näiden lisäksi koko ajan miettiä vielä jotain jatkuvaa työnhakua.