Voiko mahdollinen kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa tällaista???
Olen siis toukokuussa käynyt lääkärissä lisääntyneen väsymyksen takia ja hän määräsi minulle labrakokeita ja kilpirauhasarvot poikkesivat vähän viitearvosta ja siksi kävin myös viime kuussa kilpirauhaskokeessa ja edelleen se poikkesi vähän viitearvosta.
Väsymys ei ole hävinnyt mihinkään vaan olen edelleen väsynyt ja jos nukun yössä 6tuntia, jolla olen aiemmin pärjännyt loistavasti, niin torkahtelen pitkin päivää, jos jään istuskelemaan tai vaan katsomaan telkkaria.
Lisäksi minä olen yrittänyt pudottaa painoani ja syön päivässä 1400-1500kcal (minulla on useampi kymmenen kiloa ylipainoa) ja kalorilaskurin mukaan päivän kalorivaje on liikunnan kanssa 1500-2500kcal, syömiset on siis tuosta jo pois. Silti painoni ei laske kun maksimissaan 500g viikossa ja hyvin usein jopa alle.
Teen kerran päivässä 10km lenkin ja kävelen sen 6km/h vauhdilla ja kerran päivässä teen myös 5km lenkin, josta puolet hölkkään ja puolet kävelen.
Pohdin siis, että voiko tuo hidas painonlasku johtua noista kilpirauhasarvoista ja samoin tuo väsymys. Lääkäri ei oikeen uskonut, että johtuisi siitä, kun arvot ei kuitenkaan heitä kauheasti, niin lääkärin mielestä ei ole tarpeellista aloittaa esim. lääkitystä.
En vaan tiedä, miten selviän töissä, kunhan kesälomani loppuu, kun olen koko ajan väsynyt. Olen yrittänyt myös nukkua pidempään, mutta se vaan pahentaa asiaa ja väsyttää entistä enemmän.
Kommentit (25)
Ei ole viitealueella, mutta lääkärin mukaan poikkeavat niin vähän, ettei ole tarvetta lääkitykselle.
Pitänee varata aika yksityiselle ja pyytää nuo labra-arvot terveyskeskuksesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:07"]
Siis eivätkö kilpirauhasarvosi ole edes viitealueella?
Mars toiselle lääkärille, niiden pitää olla alaneljänneksellä (TSH) ja yläneljänneksellä (T4v) voidaksesi hyvin.
Minullakin oli tuollainen arvauskeskuslääkäri, ihan suotta kärsin vuosikausia kun odottelin diagnoosin saantia.
[/quote]
Kun ths 6.9 ja aloitettiin lääkitys. Se toinen arvo oli ok. Lääkäri sanoi että aiheuttaa oireita, kun on menossa huonompaan suuntaan.
Miten, ap, sykkeesi käyttäytyy lenkeillä ja levossa?
Silloin kun omat kilpirauhasarvoni ovat päin mäntyä (diagnosoitu krooninen sairaus, jota seurataan), se näkyy myös sykkeessä. Eli pahimmillaan ei voisi kuvitella menevänsä 4 km lenkkiä tai siihen menee yli tunti kun energia ei kulje reisilihaksiin lainkaan eikä syke kohoa yhtään tai siis tosi vähän kun leposykekin on vain vähän 50 päälle. Sitten jos on ollut lievempää vajista, huomaa siitä että syke ei kohoa normaaliin tapaan vaan jää junnaamaan sinne jonnekin 140 -150 tasoille eikä nouse 160-175, kuten normaalisti vaan voimat hyytyy ennen sitä.
Myös verenpaine madaltuu vajaalla ollessa, mikä sekin osaltaan hyydyttää.
Varaa nyt ihmeessä aika, tuollaiset lääkärit pitäisi ihan oikeasti laittaa edesvastuuseen osaamattomuudestaan.
Ota labrat terveyskeskuksesta ja varaa aika suoraan endokrinologille. Vinkki, katso keitä lääkäreitä toimii oman alueesi sisätautipolilla, ja varaa aika jonkun heistä yksityisvastaanotolle. Voit saada lähetteen sisätautipolille, ja sitä kautta edullisen/ilmaisen labran + jatkohoidot. Lääkäri kun kuitenkin halunnee selvittää mistä tuo vajaatoiminta oikein johtuu.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:10"]
Ei ole viitealueella, mutta lääkärin mukaan poikkeavat niin vähän, ettei ole tarvetta lääkitykselle.
Pitänee varata aika yksityiselle ja pyytää nuo labra-arvot terveyskeskuksesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 18:07"]
Mars toiselle lääkärille, niiden pitää olla alaneljänneksellä (TSH) ja yläneljänneksellä (T4v) voidaksesi hyvin.
Minullakin oli tuollainen arvauskeskuslääkäri, ihan suotta kärsin vuosikausia kun odottelin diagnoosin saantia.
[/quote]
[/quote]