Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko meidän liitto auttamattomasti pilalla?

Vierailija
02.07.2013 |

Olemme olleet naimisissa 12 vuotta, yhdessä jo 18 vuotta. Lapsia on kaksi, 7- ja 5-vuotiaat. Mies on oikein hyvä isä ja viettää paljon aikaa lasten kanssa. Fyysistä väkivaltaa suhteessa ei ole, ei myöskään alkoholismia tms. Molemmat olemme töissä.

Kaiken pitäisi olla hyvin, mutta kun minusta tuntuu, ettei mikään ole hyvin. Suurin ongelma omasta näkökulmastani on se, että mieheni ei enää arvosta minua pätkääkään. Teen 95 % kotitöistä, ja silti hän kehtaa huomautella siivoamattomista kaapeista tai pesemättömistä matoista... Lisäksi kommentonti tekemisieni suhteen ei rajoitu kotiin, vaan hän on myös huomautellut minun saavan liian vähän palkkaa, työnantajani urpoutta jne. Vaihdoin juuri työpaikkaa ja luulin kommenttien loppuvan, mutta viime viikolla sainkin kuulla, että teen liikaa töitä. Ota siitä nyt sitten selvää; liian vähän palkkaa vai liikaa töitä, kumpikaan ei ole hyvä.

Mies on myös alkanut ilkeillä entistä useammin. Hermostuu normaalia herkemmin ja tiuskii ja sanoo pahasti. Riidellessä menee usein henkilökohtaisuuksiin ja asian viereen, saattaa raivostua ja haistatella, vaikka nimenomaan olen pyytänyt, että asiat riitelisi, ei ihmiset. (Joo, tosi kliseistä, mutta niin se toimii parhaiten..) On pari kertaa haukkumalla haukkunut minut riidan yhteydessä, mikä on lamauttavaa, koska en olisi voinut kuvitellakaan, että hän ajattelee minusta kaikkea niitä asioita, mitä suustaan päästelee. Jälkikäteen selittelee asiaa sillä, että halusi vain loukata eikä oikeasti tarkoita sanomiaan asioita. 

Menneen kahden viikon aikana oikein ajatuksen kanssa päätin, että nyt olen itse ystävällinen, enkä tiuski tms. ja katson, kuinka mies toimii. No, valehtelematta päivittäin on vittuillut ja tiuskinut. Riitaa ei ole tullut, koska minä en ole sanonut mitään takaisin. Mutta ei siis itse ole yhtään "pehmennyt" tai vähentänyt kettuiluaan.

Aiemmin muisti sanoa minulle useinkin, kuinka nätti ja ihana olen, sen näki myös miehen naamasta, että tykkää. Nykyään ei enää edes silloin jaksa kauniiksi kommentoida, kun olemme johonkin menossa ja olen hieman ehtinyt normaalia enemmän tälläytyä. Ja ei, en ole lihonut 50 kg tai muutenkaan rupsahtanut normaalia ikääntymistä enempää. Joskus olisi vain kiva kuulla, että vielä kelpaa. Läheisyyttä (haleja, suukkoja, kosketuksia) en häneltä enää koskaan saa, paitsi jos hän haluaa seksiä. Ja seksin vähyydestä saan myös säännöllisesti kuulla (meillä 1-2 kertaa viikossa).

Minusta tuntuu, että olen miehelle vain joku sohvapöytä tai muu vastaava itsestäänselvyys. Arvostuksen puute on se pahin ongelma. En käsitä, millä oikeudella mies lähes päivittäin arvostelee tekemisiäni ja moittii puutteita. Pienimmistäkin asioista, kuten väärällä tavalla pakatusta auton takakontista (!) on pakko jäkättää.

Ja olen asiasta puhunut. Ja puhunut. Ja puhunut. Ja pyytänyt kiinnittämään huomiota noihin edellä kerrottuihin, ettei niitä tapahtuisi. Samaa rataa on kuitenkin nyt menty n. 5 vuotta eikä mikään ole muuttunut. Ja nyt minusta tuntuu, ettei tule muuttumaankaan. Olen niin väsynyt tähän ainaiseen riittämättömyyden ja huonommuuden tunteeseen ja mitättömään omanarvontuntoon, että olen jo hetken aikaa miettinyt, että minun olisi vain kertakaikkisen parempi olla yksin, tai siis ilman miestä. Olen jo tilanteessa, jossa ilman lapsia olisin lähtenyt lätkimään aikoja sitten.

Sanokaa, olenko ihan hullu ja tyhjästä valittaja. Onko jollakulla samanlaisia kokemuksia? Mitä minun pitäisi tehdä? Pariterapia ei kuulosta ratkaisulta, koska olen itsekin pystynyt miehelle kertomaan, mikä mättää ja mitä toivoisin, että tilanteessa muuttuisi ja mies on luvannut tehdä asioille jotain, mutta mitään ei ole tapahtunut...

Mua niin surettaa tämä tilanne, koska meillä oli ekat 10 vuotta parisuhteessa tosi hyvää ja kiihkeää ja hommat toimi. Nyt tilanne on kuitenkin ihan lukossa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 00:58"]

Joku kysyi, milloin kaikki muuttui. Sanoisin, että esikoisen syntymän jälkeen. 

[/quote]

On erittäin tavallista, että lapsen saamisen jälkeen parisuhdetyytyväisyys laskee, ja joskus se suorastaan romahtaa. Tämä on hyvin tiedossa, mutta jostakin syystä siitä ei saisi puhua. Lapsen saaminenhan on sataprosenttisesti hyvä ja ihana asia...

Vierailija
22/26 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti voi saada teidät näkemään itsenne ja toisenne ja ongelnmanne eri tavalle. Ehkä sanoo miehellesi, että mene hoitoon, vika on sinussa. Tai miten ratkaista tilanne. Se on ongelmia varten, että saisitte avun. Kannattaa kokeilla, niin näkee kannattaako yrittää vai erota. Älä jää jauhamaan ongelmia yksin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaistahan se tahtoo pitkässä liitossa joskus olla, mutta yleensä on myös parempia aikoja.

Vierailija
24/26 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlaista. Mulla on jotenkin petetty olo kun mies ei enää olekaan samanlainen kuin naimisiin mennessä. mietinkin voiko toisen muuttuminen "huonommaksi" olla pätevä syy eroon?

Vierailija
25/26 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun kannattaisi ottaa asia puheeksi miehen kanssa kertoa, miltä sinusta tuntuu hänen väheksyntänsä ja lyttäämisensä. Voisit kertoa tuon kaiken, minkä kerroit aloituksessasi. Tuollainen vähättely on henkistä väkivaltaa. Ei tuollaista tarvitse sietää hetkeäkään. 

Oma eksäni harrasti tuota samaa minua kohtaan. Tosin minä myös sanoin takaisin, mistä seurasi ikäviä riitoja. En pystynyt hyväksymään kaikkia niitä syytöksiä, joita hän syyti päälleni. Selvähän se, että ero tuli ennen pitkää. Loppuvaiheessa en pystynyt olemaan samassa huoneessa miehen kanssa, samassa sängyssä nukkumisesta puhumattakaan. Oli todella helpottavaa päästä pois omaan asuntoon. Sitä harmittelen, etten eronnut aikaisemmin. 

Vierailija
26/26 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4. Minusta nimenomaan tuntuu tuo miehen toiminta henkiseltä väkivallalta ja olen hänelle useasti kertonut, miltä se minusta tuntuu. Asiat eivät kuitenkaan ole muuttuneet ja siihen olen niin lopen kyllästynyt. Mies kääntää kaikki keskustelut aiheesta aina siihen, mitä minä teen parisuhteessa väärin ja kuinka minäkin hänelle olen vittumainen jne. Omaa osaansa ja vastuuta asiasta ei suostu näkemään tai myöntämään. Ei ole kovin hedelmällistä se keskustelu ollut.

Ja kolmoselle: Minulla on ihan samanlainen olo - en voi käsittää, kuinka siitä 10 vuotta sitten tuntemastani henkilöstä on yhtäkkiä tullut ihan vieras. Eikä kyse ole siitä, että olisimme 2 kuukauden tuntemisen jälkeen rynnänneet naimisiin ja nyt tulisi miehen todellinen luonne yllätyksenä esiin. Jos mies olisi ollut 10 vuotta sitten sellainen, kuin nyt on, en olisi ikinä mennyt hänen kanssaan naimisiin tai tehnyt lapsia. On todella huijattu olo ja ihmetyttää, että mikä on muuttunut tai mennyt pilalle??

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä