Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Olen saanut itsekin hurjan riidan aikaan, kun tiskasin liian haalealla vedellä, ja astiat jäivät miniän mielestä rasvaisiksi. Tämä uusi täydellisen vanhemmuuden sukupolvi on monessa suhteessa ihan eri planeetalta kuin me 60-70-luvulla kasvaneet. Aika vaikea kuvitella miniää laittamassa matoa koukkuun, llastenlapsia vuolemassa kaarnaveneitä (tulee haavoja) tai perkaamassa kalaa. Olemme ottaneet yhteen myös pelastusliivipakosta rantojen läheisyydessä.
Meillä on erämaamökki, jossa ei ole juoksevaa vettä tai sähköjä. Myös isojen kantamusten tuominen perille on haasteellista. Näin esimerkiksi lakanoiden tai pyyhkeiden vaihtoväli tahtoo venyä. Myös vaatteita joutuu pitämään useamman päivän peräkkäin. Helteillä täytyy olla todella tarkka kylmäsäilytyksen kanssa, ja välttää helposti pilaantuvia elintarvikkeita. Huomaan aika selvästi, että elämän hajut ärsyttävät miniääni, joka ei tällaiseen elämään ole tottunut.
Tuon vielä ymmärrän, mutta en sitä, että nuo kohtuullisen alkeelliset olot koetaan terveysriskinä lapsille. Itse uskon, että ajoittainen altistuminen luonnon pöpöille ja pari päivää pesemättömille vaatteille on pelkästään terveellistä. En ole kuitenkaan sanonut näitä ääneen. Kunhan itsekseni ihmettelen.
Eikö nykyään ole käytöstapoja? Mitä väliä vaikka jäätelö on mitä on? Tarjolle vaan,saa ottaa kuka haluaa. Mäkään en ottaisi koiraa veneeseen. viimeinen kerta oli se,kun sakemanni oli nytkyttämässä selässä koko soutamisen ajan. Mun puolesta koira saa rauhassa räksyttää pihalla. Lahjoista kiitetään. On vanhempien asia huolehtia aurinkorasvoista ja muista.