Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan pakko jakaa tämä juttu, tältä kesää.
Oltiin vanhempien mökillä (mieheni vanhempien mökillä). Minä, puolisoni ja 3 lastamme. Mukana oli myös miehen sisko perheineen (sisko, tämän mies ja heidän 2 lastaan) sekä toinen miehen sisko, lapseton ja perheetön.
Ensimmäisenä iltana tuli lähes riita, kuka pääsee mihin aikaan saunaan. Lapseton sisko oli sitä mieltä, että hän menee ensimmäisenä, kun ei tykkää kuumista löylyistä. Halusi ehdottomasti mennä yksin (ikää kuitenkin yli 30 vuotta, elih.. no joo). Lapset itku-huutaa jo väsyään, mutta tämä sisko saunaa siellä yksin. Vihdoin kun päästään toisen siskon kanssa saunaan, on se viiden lapsen kanssa melkoista sirkusta. Vanhin 6 vuotias, nuorin 2kk eli vahtimista oli, ettei kukaan satuta itseään saunan kiukaaseen.
Saunan jälkeen olin jo aivan poikki. Miehen äiti keksii, että voitais virkata yhteis kaulahuivi (jokainen tekisi muutaman rivin vuorollaan ja sitten aina vaihdetaan) muistoksi kesästä. Toinen miehen siskoista yritti nukuttaa lapsiaan, mutta eiii, kun nyt pari riviä, eihän siinä mene montaa minuuttia. Tässä vaiheessa lapseton sisko on juonut jo alkoholia ja alkaa avautuun vanhempiensa epäreiluudesta. Siskon mielestä mökillä mennään liikaa lapsen ehdoilla, hän haluaa viettää iltaa äänekkäästi ja nukkua aamusta pitkään. Pahottelen tilannetta ja yritän luovia. Siskoille tulee keskenään riitaa.Tässä kohtaa oon saanut omat lapset nukkuun, paitsi nuorimman, tämän 2kk:n ikäsen. Menen vauvan kanssa kantorepun kanssa pihalle ja mitäpä siellä... miehen isä keksii, että nyt tehdään puuhalkoja, kun kerrankin lapset on "ajoissa nukkumassa". Imetän nuorintani ja hätistelen hyttysistä ja kattelen, kun miehen vanhemmat alkaa tehdä halkoja. Ilta yhdeksältä!! Miehen siskot riitelee kovaäänisesti sisällä. Miehet (minun sekä toisen siskon mies) heittelee halkoja sinne tänne, jokin riita niilläkin oli, joku metsäntoimintaan liittyen (en tiedä!!).
No mutta. Jännä ettei enää seuraavana viikonloppuna menty. Tosi jännä. Tää on nyt jännä.
Miksi se 2kk ikäinenkin piti ottaa mukaan saunaan?
Voisin kuvitella, että sekin piti pestä ja äijät joi kaljaa sen naimattoman siskon säestyksellä ja isoäidillä oli omat puuhansa tuon suuren joukon iltapalojen kanssa. Helpointa ja turvallisinta ottaa tuo melkein vastasyntynyt mukaan.
Kun me olimme nuori perhe ja saunottiin ihan oman porukan kesken, vauva otettiin nukkumaan pukkariin, koska sauna oli sen verran erillään muusta huushollista, ettei voinut yksin jättää kun ei olisi ääni kuulunut. - Yhdessä saunominen oli kivaa, joten ei vuorosaunottu kotioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi moka on se ettei kysynyt etukäteen neuvoja. Olis voinut kysyä haluuko lapset nukkekodin (ei kai kukaan enään nykyään edes leiki niillä?) ja olis voinut pyytää tarkan ostoslistan etukäteen jos halus jotai ostaa. Olis kannattanu kysyä mihin nurkkaan puut menee ja sit tietysti et saako laituria korjata näillä nauloilla vai millä. Aurinko rasvaa tietty pitää käyttää, itsestään selvää. Ja musta on aika kurjaa jättää koira ulko puolelle. Se on kuitenkin monesti perheen jäsen eikä vaan lemmikki. Ei tietenkään aina mut usein kuiteski. Ja varmaan lapsetki olis mieluummin ottaneet sen mukaan.
Et musta tässä on kyllä kaikissa vikaa.
Pienille lapsille nukkekoti on tosi kiva leikkiväline juuri mökillä. Viihtyvät sen ääressä tuntikaudet. Tänä kuivana kesänä sitä olisi voinut huoletta käyttää ulkona, jolloin mahdolliset maalipäästöt olisivat tuulettuneet koko ajan. Tosin jos se oli rakennettu jo viime talvena saisi olla aika ärjy maali ellei olisi kesään mennessä kuivunut ja emissoinut riittävästi. - Ehkä sinun lapsillesi on istutettu vilkkuvaloinen älypääpuhelin jo synnärillä, niin eivät osaa leikkiä tällaisilla luovuutta edistävillä leluilla.
Meillä lapset ja lastenlapset käyttävät samoja nukkekoteja jo toisessa polvessa. Keksivät niille käyttöä 2-3-vuotiaista koululaisiin asti. Kenenkään en ole nähnyt nuolevan niitä missään iässä.
Vanhempien asia on huolehtia aurinkorasvoista. Ihme äiti näillä lapsilla, kun päästää lapset pihalle ja veneeseen vaarin kanssa, muttei huolehdi, että peruasiat ovat kunnossa. Itse laittaisin pienille lapsille pitkähihaiset ja suojaavat hatut - se rasvailu ei korvaa niitä.
Söisin kyllä jopa sitä omituista kanelilla maustettua jäätelöä, jos joku sen olisi minua ilahduttaakseen ostanut.
- Ikävintähän tässä tarinassa on se koiran mielipaha - toivottavasti elukkaparka on jo toipunut traumastaan.
Millä lailla päästänyt? Jos se pappa vain ottaa ja häipyy kuten meillä, ei juuri kysellä. Etsiä saa ympäri saarta.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi moka on se ettei kysynyt etukäteen neuvoja. Olis voinut kysyä haluuko lapset nukkekodin (ei kai kukaan enään nykyään edes leiki niillä?) ja olis voinut pyytää tarkan ostoslistan etukäteen jos halus jotai ostaa. Olis kannattanu kysyä mihin nurkkaan puut menee ja sit tietysti et saako laituria korjata näillä nauloilla vai millä. Aurinko rasvaa tietty pitää käyttää, itsestään selvää. Ja musta on aika kurjaa jättää koira ulko puolelle. Se on kuitenkin monesti perheen jäsen eikä vaan lemmikki. Ei tietenkään aina mut usein kuiteski. Ja varmaan lapsetki olis mieluummin ottaneet sen mukaan.
Haluisin kyllä nähdä sen hetken, kun sä oot vnah aetkö enää muista Tia huomaa kaikkea ja teet parhaasi, että muilla olis hyvä vaikka oma kroppa ei sitä välttämättä enää kestäiskään kovin hyvin. Ja joko muistat ja tajuat huomioida kaikki mahdolliset sitten joskus voihotetta at jutut joista et oo koskaan kuullutkaan tai jotka ei oo koskaan tuli sulle mieleen tai saat haukut kaikesta koska et vaan voinu tietää. Ketään ei kiinnosta, että sä yritit tai että sua vaan haukutaan. Mite ihmiset on niin ajattelemattomia nykyään. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienille lapsille nukkekoti on tosi kiva leikkiväline juuri mökillä. Viihtyvät sen ääressä tuntikaudet. Tänä kuivana kesänä sitä olisi voinut huoletta käyttää ulkona, jolloin mahdolliset maalipäästöt olisivat tuulettuneet koko ajan. Tosin jos se oli rakennettu jo viime talvena saisi olla aika ärjy maali ellei olisi kesään mennessä kuivunut ja emissoinut riittävästi. - Ehkä sinun lapsillesi on istutettu vilkkuvaloinen älypääpuhelin jo synnärillä, niin eivät osaa leikkiä tällaisilla luovuutta edistävillä leluilla.
Meillä lapset ja lastenlapset käyttävät samoja nukkekoteja jo toisessa polvessa. Keksivät niille käyttöä 2-3-vuotiaista koululaisiin asti. Kenenkään en ole nähnyt nuolevan niitä missään iässä.
Vanhempien asia on huolehtia aurinkorasvoista. Ihme äiti näillä lapsilla, kun päästää lapset pihalle ja veneeseen vaarin kanssa, muttei huolehdi, että peruasiat ovat kunnossa. Itse laittaisin pienille lapsille pitkähihaiset ja suojaavat hatut - se rasvailu ei korvaa niitä.
Söisin kyllä jopa sitä omituista kanelilla maustettua jäätelöä, jos joku sen olisi minua ilahduttaakseen ostanut.
- Ikävintähän tässä tarinassa on se koiran mielipaha - toivottavasti elukkaparka on jo toipunut traumastaan.
Millä lailla päästänyt? Jos se pappa vain ottaa ja häipyy kuten meillä, ei juuri kysellä. Etsiä saa ympäri saarta.
Vaikea ymmärtää. Neljän lapsen äitinä olin aina selvillä siitä, missä lapset meni. Ei niitä yksikään pappa olisi tietämättäni vienyt. Kyllä vahtimisvastuusta olisi ensin sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen.
Mistä vetoa että tuon perheen kesämökin seinät on maalattu vähintään yhtä myrkyllisellä maalilla? Onko lapsia kielletty koskemasta seiniin? Niin ja kaikkiin palonestoaineilla kyllästettyihin elektronisiin laitteisiin? Olen myös ihan varma että näiden lasten päiväkodissa leikitään ties millä ftalaattinukeilla ym kiinanrihkamalla, josta ei kukaan tiedä mitä se sisältää. Eli yritän sanoa, että isoisän tekemän nukkekodin kielto on ihan suhteetonta, ei vaikuta lapsen kemikaalikuormitukseen hyttysen paskan vertaa.
Mun ystävän anoppi on samanlainen. Mitä valitusta sieltä tuleekaan.
Nykyään, jos ollaan yhtä aikaa jossain ja valittaa, mä heti puolustan.
Mitä sinä teit ? Puolustitko ?
Esim oltiin yo juhlissa, anoppi kertoi kirjoitti englannista L.n.
Kerroin me olemme nyt hänen lapsenlapsen yo juhlissa, ei hänen. Hänen yo juhlat on jo vietetty ja kyllä hänen L sai silloin ylistystä.
Joku tarjottava olisi ollut parempaa, jos siinä olisi ollut sipulia. Vastasin minusta tämä on nyt todella hyvää. Voit itse tehdä tätä omassa kodissasi sipulilla, jos haluat.
Kyllä ihmiset tajuavat joskus ovat juntteja. Kolmannen osapuolen pitää sanoa jotain.
Myös aurinkorasvat ovat myrkyllisiä! Vaari teki oikein, ettei laittanut lasten ohuille ihoille imeytymään mitään myrkkyä verenkiertoon.
Katsokaapa huviksenne vaikka turvallisiksi mainostettujen lasten aurinkovoiteiden ainesosia. Kiva saada tuollaista kemikaaliseosta pienestä saakka!
Paras suoja on ihon peittävä vaate ja lierihattu. Aurinkovoiteesta saa kunnon yliherkkyyksiä ja allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää. Neljän lapsen äitinä olin aina selvillä siitä, missä lapset meni. Ei niitä yksikään pappa olisi tietämättäni vienyt. Kyllä vahtimisvastuusta olisi ensin sovittu.
Käyt esim mökillä puuceessä. Raahaatko ne neljä lasta mukanasi?
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävän anoppi on samanlainen. Mitä valitusta sieltä tuleekaan.
Nykyään, jos ollaan yhtä aikaa jossain ja valittaa, mä heti puolustan.
Mitä sinä teit ? Puolustitko ?
Esim oltiin yo juhlissa, anoppi kertoi kirjoitti englannista L.n.
Kerroin me olemme nyt hänen lapsenlapsen yo juhlissa, ei hänen. Hänen yo juhlat on jo vietetty ja kyllä hänen L sai silloin ylistystä.
Joku tarjottava olisi ollut parempaa, jos siinä olisi ollut sipulia. Vastasin minusta tämä on nyt todella hyvää. Voit itse tehdä tätä omassa kodissasi sipulilla, jos haluat.
Kyllä ihmiset tajuavat joskus ovat juntteja. Kolmannen osapuolen pitää sanoa jotain.
Ai?
Mut kun ei voi kaikilta vaatia, että ymmärtäisi, mistä on kyse?
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/myrkkykaali.htm
Mun isoisä (en ole koskaan tavannut) on kuollut samana vuonna kuin isoäitikin enkä tiedä mikä heille tuli. Isoisä vei kasvattamiaan kaalia torille hevosella aika pitkän matkan. Teki sitä varmasti usein, koska hevonen osasi kotiin ihan itse, lukee tätini muistelmissa:-D
Mun äiti sanoo, et "siihenko se minun äitini kuoli?", kun kerroin tuosta asiasta. Mahdollisesti se isä oli joutunut syömään tuplasti kaalia ja kuollut myös siihen? Kukaan ei kai ole tutkinut siihen aikaan asiaa. Kuinka huono kaivovesi siellä on ollut - keskellä pihaa se kaivo...
Mut ei n i i s t ä asioista ole kukaan piitannut koskaan:-(
Vierailija kirjoitti:
Myös aurinkorasvat ovat myrkyllisiä! Vaari teki oikein, ettei laittanut lasten ohuille ihoille imeytymään mitään myrkkyä verenkiertoon.
Katsokaapa huviksenne vaikka turvallisiksi mainostettujen lasten aurinkovoiteiden ainesosia. Kiva saada tuollaista kemikaaliseosta pienestä saakka!
Paras suoja on ihon peittävä vaate ja lierihattu. Aurinkovoiteesta saa kunnon yliherkkyyksiä ja allergioita.
Joo mutta ei ole vaarin tehtävä tehdä tällaisia päätöksiä. Lasten vanhemmat päättävät kuinka lapsia hoidetaan. Ilmeisesti vaari ei myöskään huolehtinut peittäviä vaatteita eli mainitsimasi syy tuskin oli hänen tarkoituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella tuntuu olevan tuo puuasia vieras. Kyllä myöskin tympäsis, jos meidän puuvajaan mentäisiin omin neuvoin pinoamaan uusia kasoja. Asiat ovat siellä tietyssä järjestyksessä, ihan perustellusta syystä (kuivimmat puut poltetaan ensin).
Nukkekoti on iso, olkoon kuinka hieno ja isotöinen tahansa. Voihan sen niille lapsille tehdä yllätykseksi, mutta syytä olisi sopia vanhempien kanssa asia etukäteen.
Ehkä koira- ja jätskiasioihin on reagoitu vähän isosti, kun on pohjalla ollut jo muutakin kuormitusta?
Voisit sinäkin käydä jo vetämässä itsesi narunjatkoksi.
Kerrotko perustelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdi nyt lukea kommentteja, mutta mulla on tapana vastaavissa vähättely- ym. tilanteissa asettua korostetusti "altavastaajan" puolelle.
Esim. emäntä käskee viemään nukkekodin pois, koska maalit. Mä sanoisin tähän, että todella hieno nukkekoti (vaikkei niin kummonen oliskaan) kelpais kyllä mulle / mun lapsille. Voisitko tehdä mulle samanlaisen / saanko tai voinko ostaa tuon, jos täällä ei ole sille käyttöä?
Suklaajäätelön kohdalla sanoisin, että mun mielestä suklaa ja mansikat sopii erinomaisesti yhteen, sillain aina kotonakin jäätelöä syön. (Ei haittaa, vaikkei olis niin just tottakaan.)
Koira veneessä. Olisin ollut hyvin huolestunut, että ei kai emäntä olisi laittanut koiraa veneeseen ilman pelastusliivejä! Lisäksi koira olisi voinut läkähtyä kuumana päivänä järvenselällä.
Aurinkovoide. Olisin vedonnut tutkimuksiin, jossa ihon peittäminen (lippalakki, ohuet pitkähihaiset paidat tms.) on todettu paljon terveellisemmäksi vaihtoehdoksi. Lisäksi olisin tolkuttanut, että helteillä pitää oleskella paljon varjossa!
Itselläkin on vähän samanlainen "perfektionisti" (aka. mulk ku) suvussa.
Eli olisit mennyt kylään ja sen jälkeen keskittynyt kaikin mahdollisin tavoin ylikävelemään sen isäntäperheen.
Nice!
Jos isäntäperhe käyttäytyy noin huonosti niiden yli voi huoleti vaikka kävellä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehdi nyt lukea kommentteja, mutta mulla on tapana vastaavissa vähättely- ym. tilanteissa asettua korostetusti "altavastaajan" puolelle.
Esim. emäntä käskee viemään nukkekodin pois, koska maalit. Mä sanoisin tähän, että todella hieno nukkekoti (vaikkei niin kummonen oliskaan) kelpais kyllä mulle / mun lapsille. Voisitko tehdä mulle samanlaisen / saanko tai voinko ostaa tuon, jos täällä ei ole sille käyttöä?
Suklaajäätelön kohdalla sanoisin, että mun mielestä suklaa ja mansikat sopii erinomaisesti yhteen, sillain aina kotonakin jäätelöä syön. (Ei haittaa, vaikkei olis niin just tottakaan.)
Koira veneessä. Olisin ollut hyvin huolestunut, että ei kai emäntä olisi laittanut koiraa veneeseen ilman pelastusliivejä! Lisäksi koira olisi voinut läkähtyä kuumana päivänä järvenselällä.
Aurinkovoide. Olisin vedonnut tutkimuksiin, jossa ihon peittäminen (lippalakki, ohuet pitkähihaiset paidat tms.) on todettu paljon terveellisemmäksi vaihtoehdoksi. Lisäksi olisin tolkuttanut, että helteillä pitää oleskella paljon varjossa!
Itselläkin on vähän samanlainen "perfektionisti" (aka. mulk ku) suvussa.
Eli olisit mennyt kylään ja sen jälkeen keskittynyt kaikin mahdollisin tavoin ylikävelemään sen isäntäperheen.
Nice!
Jos isäntäperhe käyttäytyy noin huonosti niiden yli voi huoleti vaikka kävellä :)
Olisi putänyt heittää ulos moiset vieraat!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt myynyt näitä huusholliin kannettuja romuja kohta kuukauden... Ihan hemmetinmoinen homma siinä nukkekodissakin.
Ja koko ajan vituttaa, että miksei vaan voineet laittaa aikoinaan näihinkin menneitä rahoja jo opiskelemassa olevien lasten opiskelurahastoon.
Taisit nyt unohtaa, missä persoonassa alun perin kirjoitit tämän provosi?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt myynyt näitä huusholliin kannettuja romuja kohta kuukauden... Ihan hemmetinmoinen homma siinä nukkekodissakin.
Ja koko ajan vituttaa, että miksei vaan voineet laittaa aikoinaan näihinkin menneitä rahoja jo opiskelemassa olevien lasten opiskelurahastoon.
Kunpa meille olisi roudattu jotain myytäväksi kelpaavaa. Roskis pullollaan, kun noita kerran leikitty ja heti rikki -leluja hävittää. Kun onhan se lelun näyttävyys se oleellisin asia, mitä sitten vaikka lelu kestää tunnin? Tai että sille ei ole tilaa? Sekin on toissijaista kuinka mieluinen lelu on lapselle, kunhan isovanhemoi saa tyydyttäälahjomisintoaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa meille olisi roudattu jotain myytäväksi kelpaavaa. Roskis pullollaan, kun noita kerran leikitty ja heti rikki -leluja hävittää. Kun onhan se lelun näyttävyys se oleellisin asia, mitä sitten vaikka lelu kestää tunnin? Tai että sille ei ole tilaa? Sekin on toissijaista kuinka mieluinen lelu on lapselle, kunhan isovanhemoi saa tyydyttäälahjomisintoaan?
Meillä on myös sitä korjauskelvotonta risaa turhaa härpäkettä ollut ainakin 8 jätesäkillistä.
Minun appivanhemmillani on täysin samanlaista! Ihana ja kiltti pappa teki kaiken väärin mukamas. Joka asia oli hänen syytään, jopa jos mummo tiputti itse lautasen, niin siihenkin löytyi syy pappasta. Nyt pappa on sairastunut parkinsonintautiin ja "kituu" tämän mummon omaoshoidettavana. Kuunnellen kuinka hänen elämänsä nyt meni pilalle, kun ei "tuo" pysty enää mihinkään. Kauhea sanoa, mutta toivon pappalle nopeaa poismenoa😢
Vierailija kirjoitti:
Jos iso-isä olis eräänkin asian ryssinyt niin ap:ta ei olis olemassakaan 😂
Kyllä se ryssi. Postiljooni sen homman hoiteli aikoinaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt esim mökillä puuceessä. Raahaatko ne neljä lasta mukanasi?
Ehkäpä sovin silloin jonkun kanssa vahtimisvuorosta.
Veden äärellä ei mennä nautiskelemaan puuceen tarjoamasta luksusrauhasta huolehtimatta ensin siitä, että vahdittava-ikäiset ovat valvottuja myös tuossa tilanteessa. - Jos ketään aikuista ei olisi paikalla, kyllä, todellakin kävisin puuceessä ovi auki ja lapset näköpiirissä tai jopa kopissa mukana - on tilaa vaikka kuudelle :D