Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Sun isä on ollu hyvä muille, se on tärkeintä. Jos antaa ja auttaa eikä muille kelpaa vika on vastaanottajassa.
Vierailija kirjoitti:
Minun appivanhemmillani on täysin samanlaista! Ihana ja kiltti pappa teki kaiken väärin mukamas. Joka asia oli hänen syytään, jopa jos mummo tiputti itse lautasen, niin siihenkin löytyi syy pappasta. Nyt pappa on sairastunut parkinsonintautiin ja "kituu" tämän mummon omaoshoidettavana. Kuunnellen kuinka hänen elämänsä nyt meni pilalle, kun ei "tuo" pysty enää mihinkään. Kauhea sanoa, mutta toivon pappalle nopeaa poismenoa😢
Ootko huoli-ilmoitusta tehnyt kunnan sosiaalitoimeen? Oma anoppi oli just samanlainen sairastunutta miestään kohtaan. Hyvä ettei syyttänyt siitä, että mies kiusallaan hankki itselleen Parkinsonin. Sittemmin tämä appipuoli on kuollut, ja kyllä anopin elämä on ollut ihanaa, kun ei tarvitse siitä toistaitoisesta kakkahoususta enää pitää huolta. Mies oli yli 2 vuotta hoitokodissa, eli ei nyt ihan hirveesti tarvinnut enää huolehtia. Tämmöistä on sirkuttanut iloisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi moka on se ettei kysynyt etukäteen neuvoja. Olis voinut kysyä haluuko lapset nukkekodin (ei kai kukaan enään nykyään edes leiki niillä?) ja olis voinut pyytää tarkan ostoslistan etukäteen jos halus jotai ostaa. Olis kannattanu kysyä mihin nurkkaan puut menee ja sit tietysti et saako laituria korjata näillä nauloilla vai millä. Aurinko rasvaa tietty pitää käyttää, itsestään selvää. Ja musta on aika kurjaa jättää koira ulko puolelle. Se on kuitenkin monesti perheen jäsen eikä vaan lemmikki. Ei tietenkään aina mut usein kuiteski. Ja varmaan lapsetki olis mieluummin ottaneet sen mukaan.
Et musta tässä on kyllä kaikissa vikaa.
Pienille lapsille nukkekoti on tosi kiva leikkiväline juuri mökillä. Viihtyvät sen ääressä tuntikaudet. Tänä kuivana kesänä sitä olisi voinut huoletta käyttää ulkona, jolloin mahdolliset maalipäästöt olisivat tuulettuneet koko ajan. Tosin jos se oli rakennettu jo viime talvena saisi olla aika ärjy maali ellei olisi kesään mennessä kuivunut ja emissoinut riittävästi. - Ehkä sinun lapsillesi on istutettu vilkkuvaloinen älypääpuhelin jo synnärillä, niin eivät osaa leikkiä tällaisilla luovuutta edistävillä leluilla.
Meillä lapset ja lastenlapset käyttävät samoja nukkekoteja jo toisessa polvessa. Keksivät niille käyttöä 2-3-vuotiaista koululaisiin asti. Kenenkään en ole nähnyt nuolevan niitä missään iässä.
Vanhempien asia on huolehtia aurinkorasvoista. Ihme äiti näillä lapsilla, kun päästää lapset pihalle ja veneeseen vaarin kanssa, muttei huolehdi, että peruasiat ovat kunnossa. Itse laittaisin pienille lapsille pitkähihaiset ja suojaavat hatut - se rasvailu ei korvaa niitä.
Söisin kyllä jopa sitä omituista kanelilla maustettua jäätelöä, jos joku sen olisi minua ilahduttaakseen ostanut.
- Ikävintähän tässä tarinassa on se koiran mielipaha - toivottavasti elukkaparka on jo toipunut traumastaan.
Millä lailla päästänyt? Jos se pappa vain ottaa ja häipyy kuten meillä, ei juuri kysellä. Etsiä saa ympäri saarta.
Vaikea ymmärtää. Neljän lapsen äitinä olin aina selvillä siitä, missä lapset meni. Ei niitä yksikään pappa olisi tietämättäni vienyt. Kyllä vahtimisvastuusta olisi ensin sovittu.
Käyt esim mökillä puuceessä. Raahaatko ne neljä lasta mukanasi?
Ehkäpä sovin silloin jonkun kanssa vahtimisvuorosta.
Veden äärellä ei mennä nautiskelemaan puuceen tarjoamasta luksusrauhasta huolehtimatta ensin siitä, että vahdittava-ikäiset ovat valvottuja myös tuossa tilanteessa. - Jos ketään aikuista ei olisi paikalla, kyllä, todellakin kävisin puuceessä ovi auki ja lapset näköpiirissä tai jopa kopissa mukana - on tilaa vaikka kuudelle :D
Eli et sitten vahdikaan koko ajan 24/7 vaikka väitit.
Ja mitä se auttaa että siellä pökälettä vääntäessäsi sitten näkisit miten se paappa jo riepookin venerannassa.
Vaikea on tuollaista isovanhemman käytöstä, jos siitä ei ole kokemusta. Minkäänlainen järkipuhe ei muuten näiden mummojen ja vaarien kaaliin mene, kokemusta on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi moka on se ettei kysynyt etukäteen neuvoja. Olis voinut kysyä haluuko lapset nukkekodin (ei kai kukaan enään nykyään edes leiki niillä?) ja olis voinut pyytää tarkan ostoslistan etukäteen jos halus jotai ostaa. Olis kannattanu kysyä mihin nurkkaan puut menee ja sit tietysti et saako laituria korjata näillä nauloilla vai millä. Aurinko rasvaa tietty pitää käyttää, itsestään selvää. Ja musta on aika kurjaa jättää koira ulko puolelle. Se on kuitenkin monesti perheen jäsen eikä vaan lemmikki. Ei tietenkään aina mut usein kuiteski. Ja varmaan lapsetki olis mieluummin ottaneet sen mukaan.
Et musta tässä on kyllä kaikissa vikaa.
Pienille lapsille nukkekoti on tosi kiva leikkiväline juuri mökillä. Viihtyvät sen ääressä tuntikaudet. Tänä kuivana kesänä sitä olisi voinut huoletta käyttää ulkona, jolloin mahdolliset maalipäästöt olisivat tuulettuneet koko ajan. Tosin jos se oli rakennettu jo viime talvena saisi olla aika ärjy maali ellei olisi kesään mennessä kuivunut ja emissoinut riittävästi. - Ehkä sinun lapsillesi on istutettu vilkkuvaloinen älypääpuhelin jo synnärillä, niin eivät osaa leikkiä tällaisilla luovuutta edistävillä leluilla.
Meillä lapset ja lastenlapset käyttävät samoja nukkekoteja jo toisessa polvessa. Keksivät niille käyttöä 2-3-vuotiaista koululaisiin asti. Kenenkään en ole nähnyt nuolevan niitä missään iässä.
Vanhempien asia on huolehtia aurinkorasvoista. Ihme äiti näillä lapsilla, kun päästää lapset pihalle ja veneeseen vaarin kanssa, muttei huolehdi, että peruasiat ovat kunnossa. Itse laittaisin pienille lapsille pitkähihaiset ja suojaavat hatut - se rasvailu ei korvaa niitä.
Söisin kyllä jopa sitä omituista kanelilla maustettua jäätelöä, jos joku sen olisi minua ilahduttaakseen ostanut.
- Ikävintähän tässä tarinassa on se koiran mielipaha - toivottavasti elukkaparka on jo toipunut traumastaan.
Millä lailla päästänyt? Jos se pappa vain ottaa ja häipyy kuten meillä, ei juuri kysellä. Etsiä saa ympäri saarta.
Vaikea ymmärtää. Neljän lapsen äitinä olin aina selvillä siitä, missä lapset meni. Ei niitä yksikään pappa olisi tietämättäni vienyt. Kyllä vahtimisvastuusta olisi ensin sovittu.
Käyt esim mökillä puuceessä. Raahaatko ne neljä lasta mukanasi?
Ehkäpä sovin silloin jonkun kanssa vahtimisvuorosta.
Veden äärellä ei mennä nautiskelemaan puuceen tarjoamasta luksusrauhasta huolehtimatta ensin siitä, että vahdittava-ikäiset ovat valvottuja myös tuossa tilanteessa. - Jos ketään aikuista ei olisi paikalla, kyllä, todellakin kävisin puuceessä ovi auki ja lapset näköpiirissä tai jopa kopissa mukana - on tilaa vaikka kuudelle :D
Ja mitä se auttaa että siellä pökälettä vääntäessäsi sitten näkisit miten se paappa jo riepookin venerannassa.
Vaikea on tuollaista isovanhemman käytöstä, jos siitä ei ole kokemusta. Minkäänlainen järkipuhe ei muuten näiden mummojen ja vaarien kaaliin mene, kokemusta on...
Niinpä. Minä annoin pitkä mankumisen jälkeen ouvan hakea lapsen kerhosta. Mummo kaappasikin kaupungille tuntikausiksi. Lapsen lääkkeet kotona.
Eivät aikuiset pääsääntöisesti ole tahallaan toisille huonokäytöksisiä. Siihen on aina joku syy. Se kannattaa miettiä ennenkuin haukkuu yksipuolisesti toiset pystyyn. Häiritsikö perhettä, että menitte sinne? Olisivat syystä tai toisesta halunneet olla ilman vieraita juuri silloin? Onko vanhoja kaunoja, joita et tiedä? Maailma ei ole mustavalkoinen vaan kaikelle on joku looginen selitys, lieventävä asianhaara. Itse kullakin meillä aina välillä.
Minulla on sama tilanne.
Pappa yrittää parhaansa, heittää hauskaa vitsiä keventääkseen tunnelmaa, nikkaroi ties mitä, tms. Mutta mummo ei yksinkertaisesti näe, kuinka paljon pappa yrittää viettää aikaa meidän kanssa ja jatkuvasti valittaa hänelle kaikesta, mitä hän päättää tehdä. Kaikessa mummo näkee vikaa.
Kerro isoisällesi kaksin ollessanne, kuinka paljon arvostat häntä ja hänen yrityksiään viettää aikaa ja tehdä teidät iloisiksi. Ihana isoisä teillä, tsemppiä hänelle <3
Shall I make you a cup of tea, wanderer?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt myynyt näitä huusholliin kannettuja romuja kohta kuukauden... Ihan hemmetinmoinen homma siinä nukkekodissakin.
Ja koko ajan vituttaa, että miksei vaan voineet laittaa aikoinaan näihinkin menneitä rahoja jo opiskelemassa olevien lasten opiskelurahastoon.
Kas, avauksessa mainitun oariskunnan edustaja tuli paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt myynyt näitä huusholliin kannettuja romuja kohta kuukauden... Ihan hemmetinmoinen homma siinä nukkekodissakin.
Ja koko ajan vituttaa, että miksei vaan voineet laittaa aikoinaan näihinkin menneitä rahoja jo opiskelemassa olevien lasten opiskelurahastoon.
En ole aloituksessa mainittu äiti, joka kärsii pakkolahjojista. Isäni on kuollut jo kymmeniä vuosia sitten, appi makasi dementikkona 20 vuotta ja kuoli tammikuussa.
MUTTA minulla on kolme nukkekotia, pallomeri, kolme telttaa, kahdeksan jätesäkkiä risoja leluja, nukkeja joilla mun lapset ei ole ikinä leikkineet, leikkimökin kalusteet yms yms.
Ja jättimäinen läjä keinokuituisia vaatteita, jotka oli pieniä jo ne saadessa.
Olen nyt elokuun alusta purkanut tätä vuorta. Käytettyäni koko viime talvikauden komeroiden setvimiseen mökillä ja kotona. Pelkkiä askartelupapereita on metrin läjä, kyniä neljä kassillista, lankoja oli niin paljon, että niistä tuli kaksi tilkkupeittoa.
Tämä ei oikeasti ole kivaa. Tuntuu kuin joku olisi kuseksinut koko kodin täyteen omia reviirimerkkejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloituksessa mainittu äiti, joka kärsii pakkolahjojista. Isäni on kuollut jo kymmeniä vuosia sitten, appi makasi dementikkona 20 vuotta ja kuoli tammikuussa.
MUTTA minulla on kolme nukkekotia, pallomeri, kolme telttaa, kahdeksan jätesäkkiä risoja leluja, nukkeja joilla mun lapset ei ole ikinä leikkineet, leikkimökin kalusteet yms yms.
Olen nyt elokuun alusta purkanut tätä vuorta. Käytettyäni koko viime talvikauden komeroiden setvimiseen mökillä ja kotona. Pelkkiä askartelupapereita on metrin läjä, kyniä neljä kassillista, lankoja oli niin paljon, että niistä tuli kaksi tilkkupeittoa.
Tämä ei oikeasti ole kivaa. Tuntuu kuin joku olisi kuseksinut koko kodin täyteen omia reviirimerkkejään.
Puistattava tapa ajatella. Ehkä tehokas.
Karjalaiset sukujuuret omaavana siivous kestää, kun itken ja nauran muistoille.
Tekisin mitä vain, että löytäisin jotain menehtyneen veljen tai mummon tekemää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset sukujuuret omaavana siivous kestää, kun itken ja nauran muistoille.Tekisin mitä vain, että löytäisin jotain menehtyneen veljen tai mummon tekemää.
Ei nää herätä muita muistoja kuin siitä ylikävelyatä.
Ja valitetattavasti nää pakkolahjojar kyllä on edelleen hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset sukujuuret omaavana siivous kestää, kun itken ja nauran muistoille.Tekisin mitä vain, että löytäisin jotain menehtyneen veljen tai mummon tekemää.
Kyllä tuo reviirimerkkien kuseskelu on oikein hyvä kuvaus siitä, miltä tuntuu kun omaan kotiin tulee joku "lahjojen" kera, toistuvasti ja kielloista huolimatta. Kun on sellainen kokemus olemassa, niin vähän nousee karvat niskassa pystyyn tuosta nukkekodista. Meillä ei sais olla mitään omaa, vaan kun ostettiin esikoiselle pieni potkukelkka, niin meille tuotiin toinen samankokoinen, retroversio isovanhemman pohjattomasta "aarrekammiosta". Ei ollut edes käyttökunnossa, mutta silti se piti meille tuoda. Vastaavia esimerkkejä on meillä runsaasti. Välttämättä ap:n kertomuksen vaari ei ole rajaton tavara tyrkyttää, mutta kyllä niitä van runsaasti löytyy.
Jättäisin kyllä vaarin perinnöttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako tuo vaari koska haluaa aidosti olla avuksi, vai haluaako auttaa jotta kokisi itsensä tärkeäksi, ja on samalla enemmän riesa kuin avuksi.
Juuri tämä. Tämähän riippuu ihan siitä miten asianomaiset kokevat asiat
Jos on hääräämässä koko ajan jotakin yhtään ajattelematta, suunnittelematta ja kysymättä, niin kyllä siinä pinna palaa. Ja ap näkee tilanteen vain auttamisen kannalta
Tässä kyllä apn kuvauksen perusteella tulee paha mieli papparaisen puolesta. Että ehkä tässä ei ole niin. Meilläkin kyllä koirankupeille on oma tiskiharja ja tuosta kyllä naurettaisiin, jos väärällä harjaisi. Mutta ei pahansuovasti valitettaisi
pari noista jutuista nyt on selvästikin idioottimaista valitusta, kuten jäätelö.
Meilläkin on kissankupeille erillinen tiskiharja, muttei tulisi mieleenkään olettaa, että vieras tietäisi, kumpi on niille ja kumpi ihmisten tiskeille. Siksi kerron sen selkeästi kaikille taloon tuleville vieraille siltä varalta, että joku keksisi alkaa tiskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako tuo vaari koska haluaa aidosti olla avuksi, vai haluaako auttaa jotta kokisi itsensä tärkeäksi, ja on samalla enemmän riesa kuin avuksi.
Jos on hääräämässä koko ajan jotakin yhtään ajattelematta, suunnittelematta ja kysymättä, niin kyllä siinä pinna palaa. Ja ap näkee tilanteen vain auttamisen kannalta
Tässä kyllä apn kuvauksen perusteella tulee paha mieli papparaisen puolesta. Että ehkä tässä ei ole niin. Meilläkin kyllä koirankupeille on oma tiskiharja ja tuosta kyllä naurettaisiin, jos väärällä harjaisi. Mutta ei pahansuovasti valitettaisi
pari noista jutuista nyt on selvästikin idioottimaista valitusta, kuten jäätelö.
Meilläkin on kissankupeille erillinen tiskiharja, muttei tulisi mieleenkään olettaa, että vieras tietäisi, kumpi on niille ja kumpi ihmisten tiskeille. Siksi kerron sen selkeästi kaikille taloon tuleville vieraille siltä varalta, että joku keksisi alkaa tiskata.
Eikö teillä käytetä vettä ja astianpesuainetta?
Veljelle ja vaimolle se on moro kiitos ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myrkkymaaleja ei nykyään löydä vaikka miten haluaisi. Samat vouhottajat tilaavat sitten Kiinasta krääsää lapsilleen joita ei ole missään tarkastettu.
Ohis
Miten nämä tälläiset kommentit saavat niin paljon tykkäyksiä. Yleistäviä ja vailla faktaa. Ennoikein ymmärrä mikä ongelma on siinä, että haluaa maalin olevan turvallista? Eivät kaikki maalit ole. Se lukee ihan niissä maaleissakin. Leluille on omat sopivat maalit.
Myöhemmän kommentin mukaan lapset ovat leikkineet nukkekodilla tekemällä sinne huonekaluja, joten kyse ei voi olla ihan taaperoikäisistä. Ja jos taaperoiän ohittanut lapsi nuoleskelee jotain lelua niin, että siinä on myrkytysvaara, ongelma on kyllä ihan jossain muussa kuin siinä lelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei selvästikään otetan huomioon, mitä VANHENEMINEN tekee ihmiselle. Olen seurannut omien vanhempieni vanhenemista, äiti jo kuoli 88-vuotiaana, isä on 95. Vanha ihminen, jo näitä nuorempikin, hidastuu, reaktiot ja kaikki, yrittää pysyä nuorten ja terveiden mukana, vaikka ei kaikkea enää ymmärräkään. Myös tunneherkkyys lisääntyy, vanha ihminen pahoittaa mielensä helpommin kuin voimansa tunnossa oleva nelikymppinen. Aistit heikentyy, esim. heikkenevä kuulo eristää aika lailla muista.
Vanha ihminen haluaisi olla edelleen osa sukua ja yhteisöä, ja saattaa sotkea asioita, kun ei enää osaa.Oma aikuinen lapsi voisi hänelle osoittaa hieman lempeyttä ja pitkämielisyyttä, ja myös hieman seurata, mitä vanha kyläillessään luonaan puuhaa, että voi mennä väliin ennen kuin sattuu vahinkoja.
Usein dementia alkaa huomaamatta, esim. Alzheimer. Ja saattaa aiheuttaa outoa ja jopa muiden silmissäomavaltaista käytöstä,kun vanhus vain haluaa olla "mukana". Itse en toitottanut äidilleni, että nyt teit väärin, kun hän Alzheimer-päissään sekoili, vaan yritin häivyttää epäonnistumiset häneltä.
"Kunnioita vanhusta" -sääntö on varoitusvalo nuorille ja vahvoille, jotka eivät vielä mitään vanhenemisen kiroista tiedä. Vanhuus riisuu ihmisen lopulta kaikesta, siksi vanhat tarvitsevat myötätuntoa ja lämpöä nuoremmilta.
Ap, yritä jotenkin lohduttaa isääsi.
Missään ei ole kerrottu isoisän ikää. Hän voi yhtä hyvin olla vielä alle 50-vuotias.
Ap käyttäytyy joka tapauksessa äärimmäisen huonosti. Hän voisi auttaa tilanteessa ohjaamalla sitä isoisää, huolehtimalla kaikesta siitä, misssä tämä kämmää ja ennen kaikkea auttaa rakentavasti isäntäväkeä.
Ei. Hän kyttää ja tarkkailee vihamielisenä ja vahtii sisaruskateudesta vihreänä kaikkea.
Ja pyh. Koiria ja lapsia ei laiteta kenenkään vastuulle, eikä varsinkaan yhdessä kenenkään vastuulle jos hän ei sitä halua. Tämä on ihan ehdoton, varsinkin vesistössä.
Ja jos haluaa tiettyä jäätelö käy itse ostamassa.
Kuka on laittanut kenenkään vastuulle. Isoisä itse lähtenyt lasten kanssa ilman sitä koiraa turvana.
Ja miksi tuoda väärää jäätelöä kun kysymällä ja noudattamalla pyyntöä voi yhtä hyvin viedä oikeanlaista?
Sun elämän täytyy olla iha hirveää.
Miten niin? Helppoa se elämä on kun kaikki osaa käyttäytyä.
Eli mitään yllätyslahjoja ei saa tuoda, ja kaikki ruokatuomiset pitää kysyä etukäteen? Vanhemman puoleinen ihminen on sitä sukupolvea, että kaikki jäätelö on hyvää. Ei osannut varautua nykyisen sukupolven vaatimustasoon...
Mielellään ei. Varsinkaan isoja ja varsinkaan mökille josta ne pitäisi saada kuskattua poiskin.
Jäätelön vieminen mökille ex tempore on myös typerä ajatus.
Ihan sama se ns vaatimustaso on ollut ennenkin.
Olen vanhemmanpuoleinen ihminen, elänyt aikaa ennen jääkaappeja. Jos sellainen onni sattui, että joku toi kesällä tuliaisiksi jäätelöä, se kietaistiin naamariin kiitollisina ilman sen kummempia komplikaatioita, - ennen kuin se suli.
Moukkalandiassa?
Ja sillä ei sitten ole väliä vaikka se sitten hotkittiinkin juuri ennen ruokaa ja sitten samalla pilattiin myös kyläpaikan emännän suunnittelema jälkiruoka?
Ja joku märisee sitten käytöstavoista...
Tämä. Meillä on mökillä pikkuruinen kaasujääkaappi. Jos olen kutsunut vieraita, olen luonnollisesti ajatellut myös ruokkia ne, ja olen miettinyt tarkkaan mitä syödään, huomioiden jääkaapin pieni tilavuus.
Jos joku toisi sinne kylmäsäilytystä vaativan tuliaisen, ottaisin sen lähinnä vittuiluna. Juuri viimeksi kun oltiin, oli miehen täti siellä asuntovaunuineen ja jäätelöä toi ja kauhea tuputus, että syökää nyt, syökää kaikki kun se sulaa! Neljän ihmisen olisi pitänyt sitten väkisin tuputtaa litra jäätelöä kun vähämielinen matami oli sellaista päättänyt hommata. Kenenkään ei edes tehnyt jäätelöä mieli, mutta mitä sitä nyt sellaista etukäteen kysymään.
Litrasta ei tule neljälle ihmiselle kuin pieni nokare, joten turha ininä tuokin. Ole sitten syömättä ja anna sulaa, tarvitseeko ihan kaikesta tehdä noin hemmetin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy siihen, että tiskiharjoja on kaksi? Totta kai käytetään vettä ja astianpesuainetta, mutten silti pese ihmisten käytössä olevia astioita samalla harjalla kuin kissankuppeja. Ne on tarkoituksella ostettu erivärisinä, jotta on helppo muistaa, kumpi on kumpi. Molemmissa vaihdettavat päät, jotta varsi on aina samanvärinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy siihen, että tiskiharjoja on kaksi? Totta kai käytetään vettä ja astianpesuainetta, mutten silti pese ihmisten käytössä olevia astioita samalla harjalla kuin kissankuppeja. Ne on tarkoituksella ostettu erivärisinä, jotta on helppo muistaa, kumpi on kumpi. Molemmissa vaihdettavat päät, jotta varsi on aina samanvärinen.
Miksi?