Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Jos ei vanhemmat kiusaa lapsiaan, niin lapset vanhempiaan. Iällä ei niinkään väliä. Meidän suvussa vanhemmat katsovat olevinaan oikeutettuja alistamaan ja latistamaan nuorempia, esm aikuisia lapsiaan. Onneksi nähdään harvoin.
Vierailija kirjoitti:
On yhdentekevää, vaikka rautakauppa olisi naapurissa. Isoisä on käyttäytynyt törkeästi: häärännyt toisen reviirillä ilman lupaa kuin omallaan ja penkonut toisten tavaroita omin lupineen -mistä se ne naulat olisi muuten saanut?
Epäilemättä isoisä puuhailee vastaavaa muutenkin ja siksi miniällä on pinna kireällä ja tulee sanottua sinänsä pikkuasioista.
Toisen reviirillä pitäisi aina muistaa vanha kunnon "maassa maan tavalla, tai maasta pois" -sääntö. Jos ei kykene olemaan sotkematta asioita, on parempi olla tekemättä mitään.
Kuitenkin sinäkin menit vastoin ohjettasi kirjoittamaan mielipiteesi tälle palstalle ja yritit sotkea tätäkin asiaa.
Mun äiti ja äidin miesystävä on tällaisia v*tun nipottajia, samoin sisko mutta eri asioissa. Kaikki on aivan hemmetin vaikeaa ja kaikesta tehdään ongelma. Mikään ei ole koskaan hyvin ja kaikki tehdään väärin. Kaikki kolme käyttävät myös vähintään henkistä väkivaltaa, enkä oikein ole missään tekemisissä heidän kanssaan koska he ovat oikeasti ikäviä ihmisiä. Heitäkin on oikeasti olemassa, jos joku ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei selvästikään otetan huomioon, mitä VANHENEMINEN tekee ihmiselle. Olen seurannut omien vanhempieni vanhenemista, äiti jo kuoli 88-vuotiaana, isä on 95. Vanha ihminen, jo näitä nuorempikin, hidastuu, reaktiot ja kaikki, yrittää pysyä nuorten ja terveiden mukana, vaikka ei kaikkea enää ymmärräkään. Myös tunneherkkyys lisääntyy, vanha ihminen pahoittaa mielensä helpommin kuin voimansa tunnossa oleva nelikymppinen. Aistit heikentyy, esim. heikkenevä kuulo eristää aika lailla muista.
Vanha ihminen haluaisi olla edelleen osa sukua ja yhteisöä, ja saattaa sotkea asioita, kun ei enää osaa.Oma aikuinen lapsi voisi hänelle osoittaa hieman lempeyttä ja pitkämielisyyttä, ja myös hieman seurata, mitä vanha kyläillessään luonaan puuhaa, että voi mennä väliin ennen kuin sattuu vahinkoja.
Usein dementia alkaa huomaamatta, esim. Alzheimer. Ja saattaa aiheuttaa outoa ja jopa muiden silmissäomavaltaista käytöstä,kun vanhus vain haluaa olla "mukana". Itse en toitottanut äidilleni, että nyt teit väärin, kun hän Alzheimer-päissään sekoili, vaan yritin häivyttää epäonnistumiset häneltä.
"Kunnioita vanhusta" -sääntö on varoitusvalo nuorille ja vahvoille, jotka eivät vielä mitään vanhenemisen kiroista tiedä. Vanhuus riisuu ihmisen lopulta kaikesta, siksi vanhat tarvitsevat myötätuntoa ja lämpöä nuoremmilta.
Ap, yritä jotenkin lohduttaa isääsi.
Missään ei ole kerrottu isoisän ikää. Hän voi yhtä hyvin olla vielä alle 50-vuotias.
Ap käyttäytyy joka tapauksessa äärimmäisen huonosti. Hän voisi auttaa tilanteessa ohjaamalla sitä isoisää, huolehtimalla kaikesta siitä, misssä tämä kämmää ja ennen kaikkea auttaa rakentavasti isäntäväkeä.
Ei. Hän kyttää ja tarkkailee vihamielisenä ja vahtii sisaruskateudesta vihreänä kaikkea.
Ja pyh. Koiria ja lapsia ei laiteta kenenkään vastuulle, eikä varsinkaan yhdessä kenenkään vastuulle jos hän ei sitä halua. Tämä on ihan ehdoton, varsinkin vesistössä.
Ja jos haluaa tiettyä jäätelö käy itse ostamassa.
Kuka on laittanut kenenkään vastuulle. Isoisä itse lähtenyt lasten kanssa ilman sitä koiraa turvana.
Ja miksi tuoda väärää jäätelöä kun kysymällä ja noudattamalla pyyntöä voi yhtä hyvin viedä oikeanlaista?
Sun elämän täytyy olla iha hirveää.
Miten niin? Helppoa se elämä on kun kaikki osaa käyttäytyä.
Eli mitään yllätyslahjoja ei saa tuoda, ja kaikki ruokatuomiset pitää kysyä etukäteen? Vanhemman puoleinen ihminen on sitä sukupolvea, että kaikki jäätelö on hyvää. Ei osannut varautua nykyisen sukupolven vaatimustasoon...
Mielellään ei. Varsinkaan isoja ja varsinkaan mökille josta ne pitäisi saada kuskattua poiskin.
Jäätelön vieminen mökille ex tempore on myös typerä ajatus.
Ihan sama se ns vaatimustaso on ollut ennenkin.
Olen vanhemmanpuoleinen ihminen, elänyt aikaa ennen jääkaappeja. Jos sellainen onni sattui, että joku toi kesällä tuliaisiksi jäätelöä, se kietaistiin naamariin kiitollisina ilman sen kummempia komplikaatioita, - ennen kuin se suli.
Moukkalandiassa?
Ja sillä ei sitten ole väliä vaikka se sitten hotkittiinkin juuri ennen ruokaa ja sitten samalla pilattiin myös kyläpaikan emännän suunnittelema jälkiruoka?
Ja joku märisee sitten käytöstavoista...
Tämä. Meillä on mökillä pikkuruinen kaasujääkaappi. Jos olen kutsunut vieraita, olen luonnollisesti ajatellut myös ruokkia ne, ja olen miettinyt tarkkaan mitä syödään, huomioiden jääkaapin pieni tilavuus.
Jos joku toisi sinne kylmäsäilytystä vaativan tuliaisen, ottaisin sen lähinnä vittuiluna. Juuri viimeksi kun oltiin, oli miehen täti siellä asuntovaunuineen ja jäätelöä toi ja kauhea tuputus, että syökää nyt, syökää kaikki kun se sulaa! Neljän ihmisen olisi pitänyt sitten väkisin tuputtaa litra jäätelöä kun vähämielinen matami oli sellaista päättänyt hommata. Kenenkään ei edes tehnyt jäätelöä mieli, mutta mitä sitä nyt sellaista etukäteen kysymään.
Litra jäätelöä neljälle ihmiselle on kyllä aika vähän.
Et muuten taida ymmärtää, mitä sana tuputtaa tarkoittaa?
-eri
Tuputtaa, ainakin Hämeessä, tarkoittaa sitä että yritetään väkisin saada ihmiset syömään enemmän kuin nämä tahtoisivat.
Litra jäätelöä neljälle hengelle ON paljon.
Millä tavalla tuota sanaa oli käytetty oikein tässä kohtaa tekstiä: "Neljän ihmisen olisi sitten pitänyt väkisin tuputtaa litra jäätelö kun..."
Litra jäätelöä neljälle hengelle ei ole paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.
Myrkkymaalithan ovat ihan isokin ongelma nykyisin. Ja että veljen naulat olivat ihan kyläsepän takomia. Toivottavasti sinulla ei ole lähiomaisia, jolloin kaikilla on kivempaa, sinusta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Onhan se isoisä tehnyt jotain oikeinkin, kun sinäkin olet olemassa.
Ei kun siinä olikin se ensimmäinen iso virhe. Olisi jäänyt tekemättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ääneen noista sanoisi. Mutta jos kysymättä tehdään asiat niin, että ne on periaatteessa väärin tehty, niin ei se mukavalta tunnu. Apu menee tavallaan hukkaan. Ajatus auttamisesta on ihana ja pappa on ihana. Itselläni tulee vain mieleen, että autetaan siten, miten apua tarvitaan. Minusta joka tilanteessa (oli se sairastuminen ym) kysytään, että miten voin parhaiten auttaa.
Itsehän he virheen tekevät, jos eivät osaa oikeita nauloja ja harjoja osoittaa. Tai puupinon paikkaa ja rasvaa omille lapsilleen.
Ai että apu mennyt hukkaan?
Mieluummin rikkinäinen laituri kuin "väärillä" nauloilla korjattu. (kaupasta saa nauloja). Mieluummin puut kokonaan tekemättä kuin "väärällä" seinustalla. Ne voi vaikka itse pinota oikeaan paikkaa, jos on niin tärkeää. Puut on kuitenkin jo tehty.
Mieluummin ei olisi lähtenyt ollenkaan lasten kanssa veneilemään, kun koira ei ollut mukana?
Mieluummin kaikki olisivat ilman jäätelöä, kuin että yksi syö mansikat ja jäätelön erikeseen..? Ja muutkin ruokatarvikkeet olisi kannattanut jättää kauppaan, jos yksi jäätelö on yhden mielestä "väärä"?
joo...Hei, mietippä näin. Pappa on lähtenyt omin päin korjailemaan laituria nauloilla. Naulat oli tarkoitettu seuraavan päivän projektiin ja rautakauppaan matkaa 30 kilsaa. Harmittaisiko?
Mieti kaikki siitä valittajien näkökulmasta, kun kaikki on tehty vähän miten sattuu kysymättä?
Tässä ei olenkyse siitä, että tarvitsee jättää tekemättä, vaan pitää kysyä miten tehdään. Ilmeisesti niin ei ole tehty. Näin ainakin itse toimin vieraassa paikassa. Kyllä sillä voi olla merkitystä missä puut säilytetään, jos toisessa kulmassa on säilytetty jotain, mikä ei mahdu toiseen kulmaan. Esimerkiksi.Pappa haluaa selvästikin pitää huolta ja auttaa eivätkä he osaa ihan arvostaa tätä. Kieltämättä tulee mieleen, että onko taustalla isompaakin rajattomuutta.
Jäätelöstä ja koirasta en sitten sanonutkaan mitään, kun ovat ihan eri asia. Koiraa ei minusta tarvitse ottaa mukaan. Ja muutkin ovat vähän turhia valituksia. Selvästikin pariskunnan pitäisi itse pitää paremmin huolta asioista.
Kuitenkin tilanne on ilmeisesti puhuttu ja veli on myöntänyt liiallisen tarkkuuden? Ehkä asia helpottuu siitä ja kaikki toimivat jatkossa "sopivammin"
On iso mökkitontti jos poika ei näe, että isänsä korjaa laituria. Antaa touhuta vaan,eikä käy edes kysymässä mitä puuhaat. Turha silloin on jälkeenpäin huomautella jos ei puutu tekemiseen silloin kun se alkaa.
Sama tuo puiden pilkkominen ja kadaaminen. Sitäkö ei huomaa, että nyt isä on liiterissä ja käy katsomassa mitä touhuaa?
Mun mökillä tai kotona ainakaan ei vieraat eikä sukulaiset voi tehdä mitään omin päin, pystyisin puuttumaan heti alkuun. Jos sovittu että voi puita tehdä ja pinota liiteriin, niin sitten on mun oma vika jollen sano mihin pinon haluan. Tai jos puhetta että laiturin saa korjata ja nauloja löytyy paikasta x, enkä itse anna oikeita nauloja, vaan erehdyksessä ottaa ne mitään on suunniteltu toiseen projektiin, niin mun mokan se on jos en sano. Ei toinen voi tietää, eikä voi olettaa että huomaa kysyä, jos nähnyt esim vain yhden naula paketin.
Sitähän juuri tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa sanotaan. Että oma moka, jos ei tajua neuvoa ja puuttua. Meneekö ihmsillä ihan ohi nämä pointit?
Jokunen vuosi sitten, kun mies oli työmatkalla, heräsin aamulla ja ulos katsahtaessani huomasin että pihassamme olleet kolme katajaa olivat kadonneet. Menin ulos ihmettelemään ja huomasin että ne oli sahattu juuresta ja viety johonkin, pienet kannot vain jäljellä. Säikähdin oikein huolella että mitä porukkaa pihallamme yöllä hiippailee. Selvisi että apen mielestä ne eivät olleet siihen sopivia ja oli ihan hyvän hyvyyttään käynyt ne omin lupineen myöhään illalla kaatamassa 🤯
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa just tyypilliseltä: "meidän perheessä eletään just ja ainoastaan tällä tavalla"-perheeltä.
Ylisuojeleva äiti joka haluaa kasvattaa lapsensa tietyllä tavalla ja siinäpä se.
Eli jokaiselta normaaliperheeltä?
En nyt ihan käsitä miksi ei saisi kasvattaa haluamallaan tavalla. Heidänhän lapset ovat. Muiden pitäisi pystyä kunnioittamaan tätä. Oli kyseessä mikä perhe tahansa. Kaikilla on omat tapansa kasvattaa eikä siihen ole muilla sanomista. Seläntakana voi sitten jupista. Jos ei nyt pahoinpitelystä ole kyse tai alkkiksista.
Elätkö sinä omassa perheessäsi samalla tavalla kuin muut? Tai muutat toimintaasi kotona vieraiden mukaan? Kyllähän jokainen saa päättää miten omassa kodissa toimitaan. Miksi sinne pitäisi muiden tulla hääräämään omilla mielipiteillä ja toimintatavoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa just tyypilliseltä: "meidän perheessä eletään just ja ainoastaan tällä tavalla"-perheeltä.
Ylisuojeleva äiti joka haluaa kasvattaa lapsensa tietyllä tavalla ja siinäpä se.
Eli jokaiselta normaaliperheeltä?
En nyt ihan käsitä miksi ei saisi kasvattaa haluamallaan tavalla. Heidänhän lapset ovat. Muiden pitäisi pystyä kunnioittamaan tätä. Oli kyseessä mikä perhe tahansa. Kaikilla on omat tapansa kasvattaa eikä siihen ole muilla sanomista. Seläntakana voi sitten jupista. Jos ei nyt pahoinpitelystä ole kyse tai alkkiksista.
Elätkö sinä omassa perheessäsi samalla tavalla kuin muut? Tai muutat toimintaasi kotona vieraiden mukaan? Kyllähän jokainen saa päättää miten omassa kodissa toimitaan. Miksi sinne pitäisi muiden tulla hääräämään omilla mielipiteillä ja toimintatavoilla?
Ainakin tuntemissani perheissä jokainen kasvattaa omalla tavallaan ja asuu omalla tavallaan. Erilaisia sääntöjäkin on, kuin meillä. Nähdäkseni jokaisessa perheessä eletään juuri tuolla "meidän perheessä eletään just tällä tavalla". Mikä siinä on ongelmana?
Ehkä niille se on ongelma, joilla on tarve puuttua muiden asioihin ja päsmäröidä. Miten asiat pitäisi hoitaa heidän tavallaan, he eivät saa tehdä tarpeeksi jotakin, heitä ei huomioida. Kun ei ole kyse perheen ulkopuolisten tarpeiden tyydyttämisestä vaan oman perheen huolehtimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.
Myrkkymaaleja ei nykyään saa valmistaa tai käyttää edes veneen pohjassa. Lyijymaalit jäivät historiaan 1900-luvun alussa. Eiköhän nuo ole kuivuneet purkkeihinsa jo.
Nauloja ei "tilata", niitä on hyllytavarana joka rautakaupassa. Jos joku tekee, työtä ei hänen tietensä arvostella. Kieltäköön etukäteen tai purkakoon jälkikäteen, mutta turpa kiinni vanhan miehen aikana.
Vaikuttaa siltä, että veli ja vaimo oikeasti ovat qusipäitä.
Kälyni on samanlainen: hän ei voi edes tiskata järvivedellä kun siinä voi olla likaa. Juoda ei voi kaivovettäkään ennenkuin labrasta saa tulokset. Pullovettä raahaavat mökille ja valittavat että kallista on. Toisaalta likoavat paljussa päästellen kylpyvettä anuksiinsa ja sieltä ulos. Että omat kakkabakteerit eivät haittaa, kalojen kyllä. Eikä nekään paljussa 😂
Tuntuu pahalta isoisän puolesta. :(
Sano ainakin isällesi, että noiden käytös on täysin aiheetonta! Onpa kamalia ihmisiä.
Tulee melkein itku kun mietin vaaria rakentamassa nukkekotia innoissaan ja tämä on sitten vastaanotto😞 Eihän tuollaiset inisijät voi olla onnellisia elämässään.
Sano niille valittajille että haistavat vitut.
Sen sanon että asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta. Oma äiti on sellainen että hyvinkin saattaisi joku kuvailla häntä kivaksi rouvaksi joka yrittää parhaansa. Minun näkökulmastani hän väkisin tohottaa ja koko ajan "korjaa" jotain joka on hänen mielestään hullusti. Saattaa esimerkiksi "askarrella" jonkin vaarallisen hökötyksen koska hänestä on väärin että "lahjan" saajalla ei sellaista ole. Voisi hyvinkin väsätä jonkun asbesti-nukkekodin kun "lapsella PITÄÄ olla nukkekoti".
Voi hyvinkin viedä lapset pois keskenään ja jättää eroahdistusta potevan koiran yksinään lukkojen taa mökkiin vaikka olisi kuinka sanottu että koira menee lasten mukana, älä anna lasten unohtaa koiraa jotta oppivat vastuuta. Äiti saattaa myös helposti tyhjentää jääkaapista johonkin tiettyyn juttuun varatut tuotteet, toistamiseen tuo minulle tai lapsille juttuja joille olemme allergisia vaikka on useasti sanottu, jne. Mä niin näen hänet just viemässä mun makkarin vaatekaapista jonkun kalliin kynsilakan joka oli menossa lakkoja keräilevälle kaverille lahjaksi kun halusi "hemmotella" viisivuotiasta lakkaamalla tämän kynnet. Moni boomeri elää niin että kun he saavat mielestään kivan idean, se toteutetaan kyselemättä, kunhan tarkoittaa hyvää niin kenenkään ei ole lupa kieltää, ja ympäristö ja kaikkien omaisuus on heitä varten olemassa.
Toki tässä keississä tuntuu kyllä siltä että isoisä yrittää parhaansa vanhan kansan ideoilla. Mutta halusing vaan tuoda esiin että aika paljon on kyllä näitä äitini kaltaisia jotka penkoo, häslää eikä osaa vain olla niiden lasten kanssa, koko ajan pitää tohottaa jotain ja mielellään just tavara/kulutus/käyttömielessä. Eikä mitään saa sanoa, koska iskä/äiti nyt vaan ei puhu, ei ennen lupia kyselty jne.
En tykkäis itekään jos rakennuskamoja katoilee kysymättä. Ärsyttää mennä tekemään sitä hommaa ja huomata että joku on salaa käväissyt ja pitääkin suunnitella koska pääset kauppaan hakemaan lisää.
Ei ole niin vaikea saada sitä suuta auki ja kysyä voinko ottaa sun naulat.
Tää on shittiä.
Halot teki yksin kukaan ei huomioinut
Laituriremppa muka kyselemättä
Missä oli omat jätskit
Ei oo papan homma rasvailla pentuja
Nukkekoti maalit kiss my ass
5/5
Vierailija kirjoitti:
Tää on shittiä.
Halot teki yksin kukaan ei huomioinut
Laituriremppa muka kyselemättä
Missä oli omat jätskit
Ei oo papan homma rasvailla pentuja
Nukkekoti maalit kiss my ass
5/5
Ja koira to my arse
Ja mummo veteli sidukkaa miniän kanssa
Tuputtaa, ainakin Hämeessä, tarkoittaa sitä että yritetään väkisin saada ihmiset syömään enemmän kuin nämä tahtoisivat.
Litra jäätelöä neljälle hengelle ON paljon.