Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Mun äitini auttaa noin.
Lähti mm lääkityksellä olevan lapsen kanssa keskustaan, vaikka piti tuoda lapsi kotiin.
Halusi auttaa hakemalla kenkäkaupasta sieltä varatut päiväkotikäyttöön tarkoitetut lenkkarit. Vaihtoi ne siellä kaupassa muovisiin liian pieniin varrettomiin kenkiin...
Vastaavaa ihan koko ajan.
Mielestään auttaa ja minä olen kamala ja kiittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapa mitä isöäiti voi tehdä väärin? Varmasti ihan kaiken mitä maailmassa voi tehdä väärin, niin sen isoäiti tekee.
Mutta vain, jos isoäiti on myös anoppi.
Niin, voihan sitä olla isöäiti olematta anoppi, mutta näissä tapauksissa ehdottomasti edellyttää anoppiutta.
Kertoiko koira että "hänen" pitää päästä souturetkelle?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa just tyypilliseltä: "meidän perheessä eletään just ja ainoastaan tällä tavalla"-perheeltä.
Ylisuojeleva äiti joka haluaa kasvattaa lapsensa tietyllä tavalla ja siinäpä se.
Niinhän se kuuluukin mennä. Kyllä mielestäni perheissä on tapana elää tietyllä tavalla eli heidän omalla tavallaan. Lapset kasvatetaan niin kuin halutaan ja suunnitellaan. Yleensä vanhemmat keskustelevat keskenään miten toimitaan. Ei siihen ulkopuuolisia kaivata neuvomaan ja kertomaan mielipiteitään. Paitsi, jos apua kysytään.
Miksi pitää tällä tapaa arvostella perheen tapaa elää omien tapojen mukaisesti? Haluaisitko sinä päättää miten heillä eletään ja kasvatetaan lapset? Miksi pitää puuttua toisten asioihin? Jos haluaa kasvattaa tietyllä tavalla, niin mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Onko oma tarve sekaantua muiden asioihin tai omien tarpeiden tyydyttäminen niin kova, että viis veisataan perheen tavoista?
Enkä nyt tarkoita pelkästään tätä perhettä. Yleensä tuollaiset kommentoijat ovat pahimpia arvostelijoita ja toisten asioihin sekaantujia. Anneetaan muiden elää niin kuin haluavat eikö? Jos sitä on vaikea ymmärtää, niin ei tarvitse olla tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun nykyään myytäisiin mitään myrkkymaaleja. Veljesi vaimoineen vaikuttaa todella kusipäisiltä.
Itse varmaan sanoisin veljelleni, jos olisi minun veli, että nyt vähän valoja päälle.
Jopa veneiden pohjan "myrkkymaalit" ovat nykyään niin olemattomia, etteivät juurikaan häiritse levien, merirokon tai muiden öttiäisten elämää.
Kenen mukaan ihmisten siis pitäisi lapsiaan kasvattaa tai kodissaan elää?
Ehkä ajatteli, että nukkekoti on vasta maalattu? Pitää antaa kuitenkin kuivua kunnolla.
Ehkä ei vain tiedä maaleista tarpeeksi. Joka tapauksessa itse olisin vastannut, että eihän ne myrkyllisiä enää ole ja kertonut millä maalilla on maalattu. Miksi siinä pitäisi mennä hiljaiseksi ja loukkaantua...
Toinen voi olla vaan tietämätön ja joku asiasta tietävä voisi tuossa vaiheessa valistaa. Ei siinä välttämättä mistään muusta ole kyse. Ehkä ajattelen eri tavalla, kun meidän perheessä sanotaan asiat suoraan ja puhutaan niistä. Kukaan ei ensimmäiseksi loukkaannu vaan kertoo oman kantansa ja ns. puolustautuu.
Puhumalla selviää, niin kuin ap on ilmeisesti selvittänyt. Sitä vaan pitää jatkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys.
Lapsettoman siskoni mielestä minun lapseni ovat ”suvun lapsia” ja heidät pitäiei kasvattaa, kuten tää siskoni haluaa.
Räyhää kun minä ja mieheni ei olla samaa mieltä.
Minäkin olin ihan kauhea miniä, kun en antanut vaarin antaa pikkuvauvalleni hunajaa, enkä puettanut kuumeista lasta villavaatteisiin ja pakannut lämpimiin peittoihin. En myöskään yhtynyt siihen mielipiteeseen, että lapseni isoveljiä olisi pitänyt ruumiillisesti kurittaa. Ja vaari kulta se vaan hyvää halusi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettoman siskoni mielestä minun lapseni ovat ”suvun lapsia” ja heidät pitäiei kasvattaa, kuten tää siskoni haluaa.
Juu, tämän onkin mielenkiintoista ja ihan kuin lapsen synnyttäminen tekisi vanhemmista jotenkin kasvatuksen ammattilaisia ja kaikki tietäviä jo heti ensimmäisen lapsen saatuaan.
Muistan vuosia sitten, kuinka naapurin huonokuntoinen ja liikuntarajoitteinen mummo harmitteli, kun hänen luonaan kävi lapsenlapsensa, huusholli oli kuin pommin jäljiltä ja äiti oli tuumannut mummolle, kuinka lapset koettelevat äärimmäisyyksiin, kun suklaskohvehdit oli pitkin lattioita ja mummon sodassa kuolleen veljen valoluvakehys sirpaaleena. Äidin mielestä lapsen kuului olla utelias ja touhukas ja se oli normaali käytöstä lapselle.
Ja sitten nämä vanhemmat vievät lapsensa mummolaan, vierailuille, kauppaa ja päiväkotiin, joissa pitäisi noudattaa lapsen kodin sääntöjä ja tapoja ja usein muut ovat helisemässä.
Ja olen huomannut, kuinka juuri äidit pitävät tavoista tiukkasti kiinni ja isä sivuroolista ja se nainen on perheenpomo, joka käyttää valtaansa.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi moka on se ettei kysynyt etukäteen neuvoja. Olis voinut kysyä haluuko lapset nukkekodin (ei kai kukaan enään nykyään edes leiki niillä?) ja olis voinut pyytää tarkan ostoslistan etukäteen jos halus jotai ostaa. Olis kannattanu kysyä mihin nurkkaan puut menee ja sit tietysti et saako laituria korjata näillä nauloilla vai millä. Aurinko rasvaa tietty pitää käyttää, itsestään selvää. Ja musta on aika kurjaa jättää koira ulko puolelle. Se on kuitenkin monesti perheen jäsen eikä vaan lemmikki. Ei tietenkään aina mut usein kuiteski. Ja varmaan lapsetki olis mieluummin ottaneet sen mukaan.
Et musta tässä on kyllä kaikissa vikaa.
Koira on jumankauta koira.
Ja tollanen täydellinen sosiaalisen älykkyyden puute veljeltä ja sen vaimolta on tyrmäävää. En oikein tiedä mistä tota teidän ongelmavyyhtiä lähtisi purkamaan, mutta ehkä heidän olisi syytä mennä tutkituttamaan autismin asteensa nyt ekana. Joo, kaikki on oikein mitä ajattelivat mutta samalla ihan totaalisen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin ihan kauhea miniä, kun en antanut vaarin antaa pikkuvauvalleni hunajaa, enkä puettanut kuumeista lasta villavaatteisiin ja pakannut lämpimiin peittoihin. En myöskään yhtynyt siihen mielipiteeseen, että lapseni isoveljiä olisi pitänyt ruumiillisesti kurittaa. Ja vaari kulta se vaan hyvää halusi kaikille.
Vähän eri kaliiberin asioita kuin että vaari tuo "väärää" jäätelöä tai "väärän" lelun. Liittyvät kasvatusperiaatteisiin toisin kuin jäätelön laji.
No kyllä se vähän vituttaa kun lakaistaan linnunpaskoja sisäkäyttöön tarkoitetulla harjalla ja kihvelillä, lompsitaan sisällä kengät jalassa, tuodaan romua nurkkiin pyörimään, ruokia joista pitkäaikais sairauteni pahenee, jne... joillekkin ei vain järki ja puhe mene päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tämän onkin mielenkiintoista ja ihan kuin lapsen synnyttäminen tekisi vanhemmista jotenkin kasvatuksen ammattilaisia ja kaikki tietäviä jo heti ensimmäisen lapsen saatuaan.
Muistan vuosia sitten, kuinka naapurin huonokuntoinen ja liikuntarajoitteinen mummo harmitteli, kun hänen luonaan kävi lapsenlapsensa, huusholli oli kuin pommin jäljiltä ja äiti oli tuumannut mummolle, kuinka lapset koettelevat äärimmäisyyksiin, kun suklaskohvehdit oli pitkin lattioita ja mummon sodassa kuolleen veljen valoluvakehys sirpaaleena. Äidin mielestä lapsen kuului olla utelias ja touhukas ja se oli normaali käytöstä lapselle.
Ja sitten nämä vanhemmat vievät lapsensa mummolaan, vierailuille, kauppaa ja päiväkotiin, joissa pitäisi noudattaa lapsen kodin sääntöjä ja tapoja ja usein muut ovat helisemässä.
Ja olen huomannut, kuinka juuri äidit pitävät tavoista tiukkasti kiinni ja isä sivuroolista ja se nainen on perheenpomo, joka käyttää valtaansa.
Mihin ihmeeseen tämäkin liittyy? Nyt puhutaan siitä että perheen omassa kodissa on perheen säännöt. Ei lapsettoman sukulaisen.
Mutta tokihan se on oikein, että perheen ulkopuolinen sanelee. Kunhan ei vaan lapsen äiti.
Mitä ap voisi tehdä?
Viedä isänsä helvetin kauaksi tuollaisesta porukasta. Eikö ole mitään muutta lomailumahdollisuutta kuin noin typerät ihmiset, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja.
Miksi suklaajäätelö ei sovi mansikoiden kanssa? Minusta se sopii erinomaisesti. Tiesikö isä edes, että jäätelöä oli tarkoitus syödä mansikoiden kanssa? Eikö jäätelön olisi voinut syödä vain jäätelönä, jos ei yhdistelmästä tykkää?
Nukkekodin maaleista tämä vaimoihminen päätteli, että ne voivat olla myrkyllisiä. Jos hänen älykkyystasonsa on tuota luokkaa, miten muutenkin toimii, hän todennäköisesti oli väärässä. Miksi tämä lasten isoisä olisi maalannut nukkekodin myrkkymaaleilla? Ja lapset todella tulevat kohtaamaan varmasti useitakin maalattuja kohteita. Kuinka he tulevat niistä selviytymään?
Tämä puiden pinoaminen on suorastaan naurettavaa. Väärään vajan kulmaan! Hitonkohan väliä silläkin on, missä kulmassa puuvajaa puut ovat. Pitääkö joka asiasta narista?
En olisi itsekään ottanut koiraa veneeseen, jossa on lapsia. Miten sitä pystyy vierasta koiraa hallitsemaan, jos se alkaa esim. ravaamaan edestakaisin.
Näistä monista asioista tulee mieleen, että yksinkö tämä isä/isoisä tuolla paikassa on koko ajan ollut? Eikö tämä tiukkispariskunta ole voinut ohjeistaa asioissa:
Miksi hänelle ei ole kerrottu etukäteen:
-mitä jäätelöä halutaan
-millä nauloilla saa korjata laiturin
-mikä tiskiharja on käytössä (Miksi muuten samassa paikassa säilytetään jotain koirankuppi- tai viemäriharjaa, jolloin erehtymisen mahdollisuus voisi olla kellä hyvänsä?)
-mihin puut pitää pinota
Ja eikö vanhempien asia ole hoidella lasten aurinkovoiteet? Ei kai sellaisten hoiteleminen kuulu vierailulle tulleelle isoisälle. Ei kai hän lastenhoitajaksi tullut.
veemäistä porukkaa kirjoitti:
Mitä ap voisi tehdä?
Viedä isänsä helvetin kauaksi tuollaisesta porukasta. Eikö ole mitään muutta lomailumahdollisuutta kuin noin typerät ihmiset, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja.
Miksi suklaajäätelö ei sovi mansikoiden kanssa? Minusta se sopii erinomaisesti. Tiesikö isä edes, että jäätelöä oli tarkoitus syödä mansikoiden kanssa? Eikö jäätelön olisi voinut syödä vain jäätelönä, jos ei yhdistelmästä tykkää?
Nukkekodin maaleista tämä vaimoihminen päätteli, että ne voivat olla myrkyllisiä. Jos hänen älykkyystasonsa on tuota luokkaa, miten muutenkin toimii, hän todennäköisesti oli väärässä. Miksi tämä lasten isoisä olisi maalannut nukkekodin myrkkymaaleilla? Ja lapset todella tulevat kohtaamaan varmasti useitakin maalattuja kohteita. Kuinka he tulevat niistä selviytymään?
Tämä puiden pinoaminen on suorastaan naurettavaa. Väärään vajan kulmaan! Hitonkohan väliä silläkin on, missä kulmassa puuvajaa puut ovat. Pitääkö joka asiasta narista?
En olisi itsekään ottanut koiraa veneeseen, jossa on lapsia. Miten sitä pystyy vierasta koiraa hallitsemaan, jos se alkaa esim. ravaamaan edestakaisin.
Näistä monista asioista tulee mieleen, että yksinkö tämä isä/isoisä tuolla paikassa on koko ajan ollut? Eikö tämä tiukkispariskunta ole voinut ohjeistaa asioissa:
-mitä jäätelöä halutaan
-mikä tiskiharja on käytössä (Miksi muuten samassa paikassa säilytetään jotain koirankuppi- tai viemäriharjaa, jolloin erehtymisen mahdollisuus voisi olla kellä hyvänsä?)
-mihin puut pitää pinota
Ja eikö vanhempien asia ole hoidella lasten aurinkovoiteet? Ei kai sellaisten hoiteleminen kuulu vierailulle tulleelle isoisälle. Ei kai hän lastenhoitajaksi tullut.
Em jaksa idiootille selittää kaikkea, mutta puut pinotaan polttojärjestyksessä. Eli on sillä väliä. Sitäpaitsi siellä voi olla myös tietty nurkka esim ruohonleikkurille.
Koirankuppien tiskiharja on varmaankin siellä missä on se tiskivesikin mökillä.
Ja misät tiedät ettei olisi sanottu miljoonakin kertaa, mutta ei vaan kuunnella. Kun ei kunnioiteta. Hössötetään vain sitä omaa agendaa toisen kodissa.
Suklaajäätelö ja mansikat nyt ei kyllä toimi yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vaari ei ole tainnut lukea hunajapurkin kyljestä, että hunajaa ei saa antaa alle 1-vuotiaille.
Mun anoppi puki mun vauvalle toppahaalari päälle, kun oli +15. Oli sen erikseen käynyt vaatekaapista hakemassa, kun olin jo sen vienyt kelien vuoksi kesäsäilöön. Kun mainitsin jotain lämpöhalvauksesta lapsen kirkuessa kuumuuttaan kirkkaan punaisena, niin besserwisser sanoi että kun paleleminen on niin kurjaa, nälkä sillä vaan on. Kummasti korkuinen loppui kun pääsi äitin syliin ja toppahaalari riisuttiin.
Vierailija kirjoitti:
veemäistä porukkaa kirjoitti:
Mitä ap voisi tehdä?
-mitä jäätelöä halutaan
-mihin puut pitää pinota
Em jaksa idiootille selittää kaikkea, mutta puut pinotaan polttojärjestyksessä. Eli on sillä väliä. Sitäpaitsi siellä voi olla myös tietty nurkka esim ruohonleikkurille.
Koirankuppien tiskiharja on varmaankin siellä missä on se tiskivesikin mökillä.
Ja misät tiedät ettei olisi sanottu miljoonakin kertaa, mutta ei vaan kuunnella. Kun ei kunnioiteta. Hössötetään vain sitä omaa agendaa toisen kodissa.
Suklaajäätelö ja mansikat nyt ei kyllä toimi yhtään.
Ei sinunlaisesi idiootin tarvitsekaan selitellä mitään, näkeehän sinun tasosi jo tästä kirjoituksestakin.
Kysyin kirjoituksessa, miksi ei annettu ohjeita, jos niin tarkkaa pitää olla, mihin kulmaan esim. puut pannaan pinoon. Ruohonleikkuria ei sitten voi panna toiseen kulmaan? :D
Mistäkö tiedän, ettei sanottu miljoonaa kertaa. Siitä, että ap ei tällaisesta kertonut. Jos tällaista olisi tapahtunut, hän varmasti olisi siitä sanonut.
Ei sitä suklaajäätelöä tarvitse syödä mansikoiden kanssa. Kirjoitinkin tästä, mutta ei tainnut mennä perille, kun hössötät sitä omaa agendaasi.
Kuka käyttää enään nauloja laiturissa?