Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu veljellesi. Jumalauta mitä pelleilyä, vai tiskasi väärällä tiskiharjalla ja koira olisi pitänyt ottaa veneeseen mukaan. Savu nousee korvista kun tuota lukee. Isäsi ei ole tehnyt mitään virhettä. Nauloja saa uusia kaupasta, jumalauta.
Se, että alkaa pyytämättä korjailla toisten laituria edes kysymättä mitä tarpeita saa käyttää, on rajattomuutta.
Se, että alkaa pyytämättä pinota puita kysymättä, miten ne on talossa pruukattu laittaa, on rajattomuutta.
Rajattomuus ei ole auttamista.
Se, että tuo ison lahjan jota ei ole toivottu tai pyydetty, ei ole huomaavaisuutta vaan omien tarpeiden tyydytystä.
Se, että ap:n veli ja käly ylireagoivat jäätelön tapaisiin pikkujuttuihin, kertoo että tätä samaa rajattomuutta on jouduttu katselemaan jo aivan liian pitkään.
Ei ne mummot ole ainoita rajattomia isovanhempia, papat osaavat olla ihan yhtä mahdottomia. Kumma että mummon kohdalla tällä palstalla asia ymmäretään, mutta ei papan.
Miettikää tämä sitä kautta, että laitatte "veljen ja kälyn" tilalle "minä", ja "isoisän" tilalle "paras kaverini". Miettikää, sietäisittekö edes parhaalta kaveriltanne tuollaista höseltämistä? Tuskinpa vaan. Miksi sitä pitäisi sitten isoisältä sietää?
Isoisä on vanha ja lähisukulainen. Veljen isä eli perhettä! Siksi. Oli kuka tahansa, lahjasta on moukkamaista kieltäytyä.
Jos veljen perhe kokee auttamisen ahdistavan, he voivat sanoa asiasta suoraan. Esim. kiitos, mutta ensi kerralla haluaisin remontoida itse tai voisimme remontoida yhdessä. Veli voi myös isälleen kertoa, että kaikesta kannattaa kysyä etukäteen, kun vaimo kokee isoisän vieraana.
Voi olla, ettei isoisä osaa etenkään mökillä olla jouten. Siksi voi etukäteen miettiä puuhaa hänelle ja ohjeistaa miten halutaan toimittavan.
Mitä ap:n kannattaa viimeistään nyt tehdä on puhua asiasta veljen kanssa. Kysyä suoraan häiritseekö isän toiminta heitä ja kertoa, että veljen ja vaimon toiminta vaikuttaa aika töykeältä. Onko ap:lla omia lapsia? Isälle voit kertoa, että sinä huolit nukkekodin mielelläsi omille lapsillesi aikanaan, jos ei veljelle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.
Tuskin se vaari sitä nukkekotia SYÖTÄVÄKSI oli tarkoittanut? Ja jos joku korjaa sun laituria pro bono, on varmaan minimi, että ojennat hänelle sopivat tarvikkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu veljellesi. Jumalauta mitä pelleilyä, vai tiskasi väärällä tiskiharjalla ja koira olisi pitänyt ottaa veneeseen mukaan. Savu nousee korvista kun tuota lukee. Isäsi ei ole tehnyt mitään virhettä. Nauloja saa uusia kaupasta, jumalauta.
Se, että alkaa pyytämättä korjailla toisten laituria edes kysymättä mitä tarpeita saa käyttää, on rajattomuutta.
Se, että alkaa pyytämättä pinota puita kysymättä, miten ne on talossa pruukattu laittaa, on rajattomuutta.
Rajattomuus ei ole auttamista.
Se, että tuo ison lahjan jota ei ole toivottu tai pyydetty, ei ole huomaavaisuutta vaan omien tarpeiden tyydytystä.
Se, että ap:n veli ja käly ylireagoivat jäätelön tapaisiin pikkujuttuihin, kertoo että tätä samaa rajattomuutta on jouduttu katselemaan jo aivan liian pitkään.
Ei ne mummot ole ainoita rajattomia isovanhempia, papat osaavat olla ihan yhtä mahdottomia. Kumma että mummon kohdalla tällä palstalla asia ymmäretään, mutta ei papan.
Miettikää tämä sitä kautta, että laitatte "veljen ja kälyn" tilalle "minä", ja "isoisän" tilalle "paras kaverini". Miettikää, sietäisittekö edes parhaalta kaveriltanne tuollaista höseltämistä? Tuskinpa vaan. Miksi sitä pitäisi sitten isoisältä sietää?
Isoisä on vanha ja lähisukulainen. Veljen isä eli perhettä! Siksi. Oli kuka tahansa, lahjasta on moukkamaista kieltäytyä.
Jos veljen perhe kokee auttamisen ahdistavan, he voivat sanoa asiasta suoraan. Esim. kiitos, mutta ensi kerralla haluaisin remontoida itse tai voisimme remontoida yhdessä. Veli voi myös isälleen kertoa, että kaikesta kannattaa kysyä etukäteen, kun vaimo kokee isoisän vieraana.
Voi olla, ettei isoisä osaa etenkään mökillä olla jouten. Siksi voi etukäteen miettiä puuhaa hänelle ja ohjeistaa miten halutaan toimittavan.
Mitä ap:n kannattaa viimeistään nyt tehdä on puhua asiasta veljen kanssa. Kysyä suoraan häiritseekö isän toiminta heitä ja kertoa, että veljen ja vaimon toiminta vaikuttaa aika töykeältä. Onko ap:lla omia lapsia? Isälle voit kertoa, että sinä huolit nukkekodin mielelläsi omille lapsillesi aikanaan, jos ei veljelle kelpaa.
Useimmiten nuo häiriköt ei kuuntele.
Olisi ap:kun voinut puuttua papan häröilyyn.
Olisipa meidänkin lapsilla isoisä vaan ei ole kumpikaan enää elossa. Mitä itse olisin sanonut vastaavassa tilanteessa isoisälle
- Voi miten ihana nukkekoti, nyt lapset leikkimään, ehkä ukki näyttää miten siihen vuollaan vielä tikku-ukkoja asukkaiksi.
- Hyvä kun toit ruokaa, eipähän lopu kesken, vielä jäätelöäkin,kiitos!
- Olipa yllätys kun korjasit laiturin, nyt on lapsillakin turvallista kävellä siinä, ei haittaa vaikka meni toinen naulapussi siihen, ei arvattu kertoa etukäteen että nuo toiset oli laituria varten.
- Hei olipa lapsilla kiva päivä ulkona isoisän kanssa, ei tullut mieleen sanoa että laittakaa aurinkorasvaa, mutta onneksi oli vaatteet päällä.
- Ja pinosit puutkin vielä, kuinka jaksoitkin! Meinattiin kyllä alunperin niitä tuohon, mutta kyllä ne tuossa voi olla ihan yhtä hyvin.
- Oliko kiva veneretki? Hyvä ettet ottanut koiraa mukaan, se olisi voinut innostuksissaan kaataa veneen.
- Miten se teidän talon maalaus , mehän voisimme tulla ensi viikolla sinne auttelemaan kun on lomaakin vielä jäljellä...
En jaksanut lukea (paremminkin pystynyt koska tuli avaus viestistä niin paha mieli) koko viestiketju läpi. Eli oma suosituksena olisi että puhuisit veljelleen kahden kesken asiasta. Välttämättä ei ymmärrä miten isänne on mielensä pahoittanut. Pitää ehkä omaa isäänsä niin itsestään selvänä asiana.
Valitettavasti isät vain eivät ole itsestään selvää asioita ja sitten kun he ovat poissa on kaikilla todella paha mieli. Oma isäni kuoli juuri ennen ensimmäisen lapsenlapsensa syntymää. Ukista olemme paljon puhuneet mutta todellinen hän ei heille koskaan tule olemaan. Antaisin mitä vain yhteisestä lomasta ukin ja lastenlasten kanssa.
Aivan pakko jakaa tämä juttu, tältä kesää.
Oltiin vanhempien mökillä (mieheni vanhempien mökillä). Minä, puolisoni ja 3 lastamme. Mukana oli myös miehen sisko perheineen (sisko, tämän mies ja heidän 2 lastaan) sekä toinen miehen sisko, lapseton ja perheetön.
Ensimmäisenä iltana tuli lähes riita, kuka pääsee mihin aikaan saunaan. Lapseton sisko oli sitä mieltä, että hän menee ensimmäisenä, kun ei tykkää kuumista löylyistä. Halusi ehdottomasti mennä yksin (ikää kuitenkin yli 30 vuotta, elih.. no joo). Lapset itku-huutaa jo väsyään, mutta tämä sisko saunaa siellä yksin. Vihdoin kun päästään toisen siskon kanssa saunaan, on se viiden lapsen kanssa melkoista sirkusta. Vanhin 6 vuotias, nuorin 2kk eli vahtimista oli, ettei kukaan satuta itseään saunan kiukaaseen.
Saunan jälkeen olin jo aivan poikki. Miehen äiti keksii, että voitais virkata yhteis kaulahuivi (jokainen tekisi muutaman rivin vuorollaan ja sitten aina vaihdetaan) muistoksi kesästä. Toinen miehen siskoista yritti nukuttaa lapsiaan, mutta eiii, kun nyt pari riviä, eihän siinä mene montaa minuuttia. Tässä vaiheessa lapseton sisko on juonut jo alkoholia ja alkaa avautuun vanhempiensa epäreiluudesta. Siskon mielestä mökillä mennään liikaa lapsen ehdoilla, hän haluaa viettää iltaa äänekkäästi ja nukkua aamusta pitkään. Pahottelen tilannetta ja yritän luovia. Siskoille tulee keskenään riitaa.
Tässä kohtaa oon saanut omat lapset nukkuun, paitsi nuorimman, tämän 2kk:n ikäsen. Menen vauvan kanssa kantorepun kanssa pihalle ja mitäpä siellä... miehen isä keksii, että nyt tehdään puuhalkoja, kun kerrankin lapset on "ajoissa nukkumassa". Imetän nuorintani ja hätistelen hyttysistä ja kattelen, kun miehen vanhemmat alkaa tehdä halkoja. Ilta yhdeksältä!! Miehen siskot riitelee kovaäänisesti sisällä. Miehet (minun sekä toisen siskon mies) heittelee halkoja sinne tänne, jokin riita niilläkin oli, joku metsäntoimintaan liittyen (en tiedä!!).
No mutta. Jännä ettei enää seuraavana viikonloppuna menty. Tosi jännä. Tää on nyt jännä.
Ensin säälin isoisää, mutta sitten tuli mieleen oma äitini. Hän nimittäin toimii samoin meitä aikuisia 40 v lapsia kohtaan, lapsenlapsia ei ole... Tuo ja tekee pyytämättä milloin mitäkin, esim. ruokaa joka jää syömättä (tietää kyllä että yksi ei siedä gluteenia, toinen laktoosia jne). Raahaa kirpputoreilta löytämäänsä tavaraa "kun tämä sopisi teille niin hyvin" välittämättä, että meidän suojeltuun hirsitaloon ei vain voi tuoda mitään missä saattaa olla lahosientä, tupajumia tms. Kun päästetään kastelemaan kukkia reissun aikana, on "autettu" sulattamalla pakastimet ja tuupattu kamat takaisin vanhimmat alimmaiseksi. Nämä vain yksittäisiä esimerkkejä toiminnasta joka jatkuu ja jatkuu huolimatta siitä että kaikesta on sanottu nätisti, että kiitos mutta ei kiitos, selitetty miksi ja sitten ollaan marttyyrinä kun ei mikään kelpaa. Äitini kohdalla kyse on vallankäytöstä ja kontrolloinnista, enkä tietysti väitä että ap:n vaarin kanssa kyse samasta, mutta tuollainen on oikeasti äärimmäisen raskasta sille vastaanottavalle osapuolelle 😄
Kiitos ap kun kerroit puhuneesi veljesi kanssa ja nukkekoti pääsi hyötykäyttöön. Lapsenlapset saivat laatuaikaa isoisän kanssa. Puhumalla asiat yleensä selviää. Pisteitä myös veljelle, kun osasi kääntää kelkan.
Onkohan tää nyt se sama isoisä joka silloin aiemmmin(tällä palstalla) värkkäs sitä merirosvolaivaa ?
Eiköhän tuossa ihan selvästi ole jotain muuta käninää taustalla josta ehkä et ole tietoinen. Sellaisen takia kärpäsestä helposti tulee härkänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.
Joo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Myrkkymaaleja jotka TAPPAVAT myydään joka paikassa!!!!!!!!!!!
Asioilla on kaksi puolta -sinulla tuntuu olevan perse naamasi tilalla, hih! :D
Hauku vaan jos se jotenkin sua auttaa mutta mulle on mun lapset tärkeämpiä kuin isovanhempien tunteet. Niin se nyt vaan menee. Deal with it.
Kysyitkös lastesi tunteita kun simputit vaaria? Et varmaan vaan haukut vaaria ja sanot ettei tule enää koskaan. Eikä leikkimökkiä.
Arvatkaapa mitä isöäiti voi tehdä väärin? Varmasti ihan kaiken mitä maailmassa voi tehdä väärin, niin sen isoäiti tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi loukata jos toinen tarkoittaa vain hyvää, vaikka nyt ei olisikaan ihan onnistunut tarkoituksissaan.
Syö sen suklaajäätelön ja pitää turpansa kiinni. Mansikat sitten vaikka myöhemmin.
Kuinka pitkään ja miten paljon mielestäsi täytyy hyvää tarkoittavalta hölmöltä sietää, ennen kuin saa sanoa?
Nythän pappa on todennäköisesti tehnyt vain lisää työtä isäntäperheelleen: laituri "korjattu", luultavasti päin p:tä, puut pinottu niin että nyt joudutaan pino purkamaan ja pinoamaan uudestaan.
Jäätelöstä ja koirasta valittaminen on vain oiretta siitä, että pappa on tarkoittanut hyvää jo niin kauan, että kukaan ei kerta kaikkiaan jaksa enää sitä.
Minä olen aina ihmetellyt, miten tuolla "hyvän tarkoittamisella" pääsee kuin koira veräjästä joidenkin ihmisten mielestä. Vaikka aika usein kyse on vain itsekeskeisyydestä ja piittaamattomuudesta. Halutaan itse se "auttamisen" tuoma hyvä mieli, sen ei ole väliä annetaanko sellaista apua mitä tarvitaan. Ei välitetä muistaa mistä jäätelöstä lapsenlapset pitävät tai edes sitä suoraan terveyteen vaikuttavaa seikkaa, että nykyään lapset tavataan voidella aurinkorasvalla! Tuo on silkkaa itsekeskeistä välinpitämättömyyttä, ei mitään välittämistä.
Näistä on ollut palstan anoppikeskusteluissa paljon juttuja, kun se hyvää tarkoittava auttaja oikeasti täyttää vain omia tarpeitaan eikä tosiasiassa ajattele niitä muita yhtään. Koska jos ajattelee niitä muita, antaa niille sitä mitä ne tarvitsee tai haluaa, ei sitä mitä itse tahtoo antaa.
Tuossa vaari teki varmaan oman sukupolvensa näkövinkkelistä täysin oikein. Miten monella tapaa voi esim. halkopinon tehdä ja miniäkö on siinä mestari? Miniä haluaisi määrätä ja luetella sallitun työlistan ja tavat? Nais. Itse skippaisin tuon ja ryhtyisin vaikka varavaariksi sitä haluaville. Enkä jättäisi sitä mökkiä perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän hän auttaa ja on hyväntahtoinen, mutta on myös oikein kysyä, että millä tavalla asiat toivotaan tehtävän.
Itse ainakin kysyisin kyläpaikassa, että mihin puut laitetaan. Millä harjalla tiskaa, jos on useampi. Vanhemmillani on useampi harja eri tarkoitusta varten ja aina kysyn, että minkä otan. Millä nauloilla naulaan... ymTulee kyllä mieleen, että miten asiat on ilmaistu. Ei kaikissa asioissa, mutta esimerkiksi, jos joku on sanonut, että tykkää vaniljajäätelöstä enemmän suklaan sijasta, tulkitaanko tuo valitukseksi? Itse pidän sitä vain yksilön mieltymyksenä enkä ottaisi itseeni.
Tässä on ilmeisesti kyse kuitenkin selvästä valittamisesta ja kelpaamattomuudesta, joten törkeäähän se on.
Tuo koirajuttu on kyllä täysin naurettava.Ei ole.
Meilläkin koirat haukkuu ja kiertää koko ajan sitten rannalla/kuistilla jos joku läjtee veneellä ilman niitä.
Voi kauheaa, kuka ne teidän koirat on kouluttanu?
Kuka ton moukan papan ja sinut on kouluttanut?
Viestissäsi on yksi moukka, mutta ei se, jonka oletit olevan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi loukata jos toinen tarkoittaa vain hyvää, vaikka nyt ei olisikaan ihan onnistunut tarkoituksissaan.
Syö sen suklaajäätelön ja pitää turpansa kiinni. Mansikat sitten vaikka myöhemmin.
Kuinka pitkään ja miten paljon mielestäsi täytyy hyvää tarkoittavalta hölmöltä sietää, ennen kuin saa sanoa?
Nythän pappa on todennäköisesti tehnyt vain lisää työtä isäntäperheelleen: laituri "korjattu", luultavasti päin p:tä, puut pinottu niin että nyt joudutaan pino purkamaan ja pinoamaan uudestaan.
Jäätelöstä ja koirasta valittaminen on vain oiretta siitä, että pappa on tarkoittanut hyvää jo niin kauan, että kukaan ei kerta kaikkiaan jaksa enää sitä.
Minä olen aina ihmetellyt, miten tuolla "hyvän tarkoittamisella" pääsee kuin koira veräjästä joidenkin ihmisten mielestä. Vaikka aika usein kyse on vain itsekeskeisyydestä ja piittaamattomuudesta. Halutaan itse se "auttamisen" tuoma hyvä mieli, sen ei ole väliä annetaanko sellaista apua mitä tarvitaan. Ei välitetä muistaa mistä jäätelöstä lapsenlapset pitävät tai edes sitä suoraan terveyteen vaikuttavaa seikkaa, että nykyään lapset tavataan voidella aurinkorasvalla! Tuo on silkkaa itsekeskeistä välinpitämättömyyttä, ei mitään välittämistä.
Näistä on ollut palstan anoppikeskusteluissa paljon juttuja, kun se hyvää tarkoittava auttaja oikeasti täyttää vain omia tarpeitaan eikä tosiasiassa ajattele niitä muita yhtään. Koska jos ajattelee niitä muita, antaa niille sitä mitä ne tarvitsee tai haluaa, ei sitä mitä itse tahtoo antaa.
Tuossa vaari teki varmaan oman sukupolvensa näkövinkkelistä täysin oikein. Miten monella tapaa voi esim. halkopinon tehdä ja miniäkö on siinä mestari? Miniä haluaisi määrätä ja luetella sallitun työlistan ja tavat? Nais. Itse skippaisin tuon ja ryhtyisin vaikka varavaariksi sitä haluaville. Enkä jättäisi sitä mökkiä perinnöksi.
Halkopinon voi tehdä erittäin monella tavalla. Klapipinossa on hiukan vähemmän liikkumavaraa, mutta yleensä ihmiset haluaa ne tiettyyn järjestykseen, että kuivimmat tulevat poltettua ensin. Joten jos joku menee sooloilemaan ja pinoamaan mille seinustalle sattuu, työn joutuu tekemään uudestaan.
On vaikea uskoa, että joku isoisäikäinen olisi noin urpo. Omat 70+ -vanhempani ovat aivan päinvastaisia: niiden liiterin lattialta voisi vaikka syödä ja todellakaan kukaan muu ei saa mennä pinoamaan HEIDÄN puitaan, koska a) se on niiden lempihommaa ja b) haluavat ne aina tietyllä tavalla: leivinuunipuut tiettyyn paikkaan, lämmityspuut toiseen, saunapuut kolmanteen ja tietysti ikäjärjestyksessä. Toisaalta, heidän ei tulisi mieleenkään ruveta omin lupineen muiden puita pinoamaan, koska ymmärtävät mitä tarkoittaa "henkilökohtainen reviiri". Eivät myöskään koskaan ottaisi nauloja tms. omin lupineen, koska meidän suvussa ei ole ollut tapana penkoa toisten tavaroita.
Appiukkokin on onneksi kartalla eikä rupeaisi sooloilemaan ap:n isän kuvaamalla tavalla vaan ihan ymmärtää että jos hän on kylässä, hän on kylässä eikä kotona.
Ihmettelen muuten, mihin niitä nauloja laiturin korjaamisessa tarvittiin? Yleensähän niissä käytetään ruuveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt yhdenkään lapsen järsivän nukketalon seiniä, mutta kaikki on toki mahdollista.
Todennäköisemmin nukketalon järsii se koira.
Nyt vaan laitetaan nukketalo talteen, että lapset voivat ottaa sen käyttöön sitten joskus. Totta on, että en tiedä yhtään nukketalolla leikkivää lasta, mutta monta aikuista nukkekoteja ( huomaa monikko) harrastavaa erittäin aikuista naista.
Mun kummitytöllä oli vaarinsa tekemä nukkekoti paraatipaikalla huoneessaan.
Ahdistava aloitus. Tsempit isälle. Hän todella yrittää. Toisin kuin eräät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.
Ärsyttäviä ihmisiä.Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!
No ärsyttäville ihmisille pitää yleensä olla ärsyttävä, jotta ne tajuaa kuinka tyhmiä ne on. Omassa tapauksessa mä sanoisin ihan suoraan ja oltais saatu mun broidi kanssa huutotappelu aikaa.
Se nyt vaan yleensä tarkoittaa, jos ei ole käytöstapoja itsellä, niin ei niitä voi toiseltakaan vaatia.Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu toisen kotona ”auttelu” omin päin.
Alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu sopia isokokoisista lahjoista sopiminen etukäteen.
Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu se, että maailmanpoliisina vartioi aikuisten ihmisten välejä.
Siis pitää sopia erikseen, että pidetään tilaisuus isokokoisista lahjoista sopimiseksi?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Isoisää puolustetaan ketjussa kynsin ja hampain. Ei yllätä. Jos kyseessä olisi isoäiti, ketjussa haukuttaisiin isoäitiä itsekkääksi. Tämä palsta on äärimmäisen naisvihamielinen.
Mitkähän taikalasit sulla on päässäsi, jos luet tätä palstaa noin kieroon? Kyllä täällä enemmän miehiä vihataan.
Pidä puhuttelu isäsi kritisoijille