Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisä tekee kaiken väärin

Vierailija
29.07.2020 |

Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:

Esim.

Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.

Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.

En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.

Kommentit (383)

Vierailija
241/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä varmaan käskytti että tee sinäkin jotain ruokasi eteen...Ja väärin meni. Ymmärrän niitä grandeja jotka lähtevät kauas hippeilemään, ovat kuitenkin jo sodanjälkeistä sukupolvea.

Vierailija
242/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Onhan se isoisä tehnyt jotain oikeinkin, kun sinäkin olet olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on samanlainen kätisija. Lisäksi vielä kuuskymppisenä kiukuttelee ja huutaa ysikymppiselle äidillemme, jos on ollut riitaa 70 vuotiaan veljemme kanssa.

En paljon tapaa enää siskoani. En vain jaksa. Äiti ei osaa kuulemma mitään tehdä oikein. Kuollakkaan ei osaa kuulemma ajoissa

Vierailija
244/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.

Ärsyttäviä ihmisiä.

Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!

No ärsyttäville ihmisille pitää yleensä olla ärsyttävä, jotta ne tajuaa kuinka tyhmiä ne on. Omassa tapauksessa mä sanoisin ihan suoraan ja oltais saatu mun broidi kanssa huutotappelu aikaa.

Se nyt vaan yleensä tarkoittaa, jos ei ole käytöstapoja itsellä, niin ei niitä voi toiseltakaan vaatia.

Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu toisen kotona ”auttelu” omin päin.

Alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu sopia isokokoisista lahjoista sopiminen etukäteen.

Alkeellisiin käytöstapoihin ei kuulu se, että maailmanpoliisina vartioi aikuisten ihmisten välejä.

Mitä paskaa sä jauhat? Mä sanoisin ihan kelle tahansa tosta jäätelöhommasta. On myös täysin kyseenalaista tunkea toisen ihmisen vastuulle lapset ja koirat.

Mitä se sinulle kuuluu?

Jos huomaa, että läheinen ihminen saa koko ajan jostain siipeensä ja käyttäydytään tahallaan huonosti, niin kyllä siihen pitää puuttua.

Saako hän?

Kenen syy tuo tilanne on?

Miksi juuri sinä olet nimittänyt itsesi maailmanpoliisiksi?

Miksi sinä ja läheisesi ette osaa olla asiallisesti kylässä?

Jos joku saa käyttäytyä törkeästi, niin kyllä siihen saa puuttuakin.

Niin. Vahdi sitä isoisää. Hänhän tilanteen aiheuttaa.

Sinä et ole mikään etikettipoliisi eikä kylään mennä loukkaamaan isäntäväkeä.

Loukkaamaan niinkin pahasti, että ostetaan väärää jäätelöä?

Se on vain jäävuoren huippu.

Ja hyväkäytöksinen vieras noudattaa isäntäväen toiveita ja tuo sitä jäätelöä mitä pyydetään.

Eikä toisen vieraan vääränlainen jäätelö ole mikään syy ulkopuolisen vieraan alkaa räyhätä isännälle.

Et ole maailmanpoliisi etkä omista vanhempiasi.

Rajat hukassa joka suuntaan.

Avauksesta ei kyllä selvinnyt, että oli ylipäätään pyydetty tuomaan jäätelöä, saati, että olisi vaadittu sen olevan tietyn makuista.

-eri

Vierailija
245/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun rohkaisemana keskustelin tilanteesta veljeni kanssa. Aluksi veli ei tuntunut oikein ymmärtävän, mutta kun nostin esiin esimerkkejä, hän sanoi, ettei ollut "edes huomannut", ja meni aika hiljaiseksi. Hän oli hiljainen koko illan, mutta pyysi sitten isän kanssaan saunomaan. En tiedä, mitä siellä puhuttiin (tai puhuttiinko mitään), mutta lähemmäs puolta yötä he saunoivat ja uivat.

Tänään veli haki isän tekemän nukkekodin vajasta ja sanoi, että se voi hyvin olla mökillä nukkekotina, kun siellä ei ole paljon leluja muutenkaan. Vaimonsa kanssa he tosin pesivät sen ensin. On hellyyttävää katsoa, kuinka ihastuneita pikkutytöt nukkekotiin ovat. Isäni istuu jakkaralla tyttöjen takana ja osallistuu leikkiin ojentelemalla tytöille pullonkorkkeja ym. joista tytöt tekevät tuoleja ja vessanpönttöjä sun muita. Veljen vaimo antoi vanhan virkatun patalapun matoksi. Olohuoneen lamppu on ihan hitti.

(Koira ei ole vieläkään päässyt veneilemään. Suklaajäätelö maistui ilman mansikoitakin.)

Kiitos teille keskustelusta ja neuvoista!

Ap

Hyvä ap! Hieno ratkaisu! Sydäntä lämmittää, että asiat ratkesivat kivasti ❤️

Ketju nimittän laittoi itsenikin ajattelemaan. Meillä on mieheni kanssa mökkI. Se on isäni ja äitini tekemä, ostimme sen heiltä vuosia sitten. Heillä on käyttöoikeus ja ovatkin mökilla paljon.

Jäin ketjun takia miettimään omaa käytöstäni. Tulee ihan liian kovasti sanottua, jos en tykkää jostain isän ehdotuksesta. Voisihan sen kauniisti ja ystävällisestikin ilmaista. Ja ihan neuvotella ja pohtia yhdessä että miten tehdään. Ja ehdottaa isälle jotain hommaa, jonka voisi tehdä. Hän kun on kovin innokas puuhailuun mökillä. Ja jälkeenpäin muistaa kiittää nätisti.

Vierailija
246/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin säälin isoisää, mutta sitten tuli mieleen oma äitini. Hän nimittäin toimii samoin meitä aikuisia 40 v lapsia kohtaan, lapsenlapsia ei ole... Tuo ja tekee pyytämättä milloin mitäkin, esim. ruokaa joka jää syömättä (tietää kyllä että yksi ei siedä gluteenia, toinen laktoosia jne). Raahaa kirpputoreilta löytämäänsä tavaraa "kun tämä sopisi teille niin hyvin" välittämättä, että meidän suojeltuun hirsitaloon ei vain voi tuoda mitään missä saattaa olla lahosientä, tupajumia tms. Kun päästetään kastelemaan kukkia reissun aikana, on "autettu" sulattamalla pakastimet ja tuupattu kamat takaisin vanhimmat alimmaiseksi. Nämä vain yksittäisiä esimerkkejä toiminnasta joka jatkuu ja jatkuu huolimatta siitä että kaikesta on sanottu nätisti, että kiitos mutta ei kiitos, selitetty miksi ja sitten ollaan marttyyrinä kun ei mikään kelpaa. Äitini kohdalla kyse on vallankäytöstä ja kontrolloinnista, enkä tietysti väitä että ap:n vaarin kanssa kyse samasta, mutta tuollainen on oikeasti äärimmäisen raskasta sille vastaanottavalle osapuolelle 😄

Lyön vetoa että nimenomaan on kyse samasta.

Ja siksi pojalla ja vaimolla keitti.

Minulla on samanlaiset siskot. Kaksi kappaletta.

Ei oaljon kuulkaa enää naurata kun toinen raahaa meille kangaspuut ja toinen pallomeren.

Ja ruokaa. Erilaisissa kipposissa jne.

Ja sitten uhriudutaan kun jokin on jäänyt syömättä. Meille mm räyhättiin pyytämättä tuodusta nakkisopasta jota emme olleet syöneey sairasttettuamme vatsatautia viikon.

Tää nakkisoppagate tulee tasaisin väliajoin itkettyä.

Vierailija
247/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Onhan se isoisä tehnyt jotain oikeinkin, kun sinäkin olet olemassa.

Eiköhän se juuri SIINÄ ollutkin se hänen elämänsä pahin virhe ,joka on tullut tehdyksi...

Vierailija
248/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi asiaa. Nainen vihaa isääsi ja sinä naista. Asiaa ei uskalleta käsitellä, purkautuu sitten asian vierestä.  

Tämän naisen inho anoppiaan kohtaan lienee tosiaan se ongelman ydin.

Miten sait luettua avaukseen mukaan anopin, jota ei mainittu lainkaan?

Vierailija
249/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan naulat sentään.

Jospa ostaa vaan kaupasta uusia nauloja, eihän ne edes maksa melkein mitään. Ja laituri on sentään korjattu.

Jospa ei halua käyttää lomapäiviä siihwn että ajelee kahteen kertaan 40 kilsan päässä olevaan rautakauppaan.

Mistä tuo etäisyys sinne rautakauppaan noin tarkkaan tiedettiin?

Kai sitä nyt mökkiloman aikana tulee muutakin asiaa kaupoille? Ei kai niitä nauloja nyt tarkoituksella tarvitse lähteä ostamaan?

-eri

Vierailija
250/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan naulat sentään.

Jospa ostaa vaan kaupasta uusia nauloja, eihän ne edes maksa melkein mitään. Ja laituri on sentään korjattu.

Jospa ei halua käyttää lomapäiviä siihwn että ajelee kahteen kertaan 40 kilsan päässä olevaan rautakauppaan.

Mistä tuo etäisyys sinne rautakauppaan noin tarkkaan tiedettiin?

Kai sitä nyt mökkiloman aikana tulee muutakin asiaa kaupoille? Ei kai niitä nauloja nyt tarkoituksella tarvitse lähteä ostamaan?

-eri

Totta. Voi se olla tosiaan pqljon kauempanakin.

Ei sinne välttämättä ole enäö muuta asiaa. Eikä se rautakauppa välttämättä ole siellä missä miit kaupat.

Vierailija
251/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan pakko jakaa tämä juttu, tältä kesää. 

Oltiin vanhempien mökillä (mieheni vanhempien mökillä). Minä, puolisoni ja 3 lastamme. Mukana oli myös miehen sisko perheineen (sisko, tämän mies ja heidän 2 lastaan) sekä toinen miehen sisko, lapseton ja perheetön.

Ensimmäisenä iltana tuli lähes riita, kuka pääsee mihin aikaan saunaan. Lapseton sisko oli sitä mieltä, että hän menee ensimmäisenä, kun ei tykkää kuumista löylyistä. Halusi ehdottomasti mennä yksin (ikää kuitenkin yli 30 vuotta, elih.. no joo). Lapset itku-huutaa jo väsyään, mutta tämä sisko saunaa siellä yksin. Vihdoin kun päästään toisen siskon kanssa saunaan, on se viiden lapsen kanssa melkoista sirkusta. Vanhin 6 vuotias, nuorin 2kk eli vahtimista oli, ettei kukaan satuta itseään saunan kiukaaseen. 

Saunan jälkeen olin jo aivan poikki. Miehen äiti keksii, että voitais virkata yhteis kaulahuivi (jokainen tekisi muutaman rivin vuorollaan ja sitten aina vaihdetaan) muistoksi kesästä. Toinen miehen siskoista yritti nukuttaa lapsiaan, mutta eiii, kun nyt pari riviä, eihän siinä mene montaa minuuttia. Tässä vaiheessa lapseton sisko on juonut jo alkoholia ja alkaa avautuun vanhempiensa epäreiluudesta. Siskon mielestä mökillä mennään liikaa lapsen ehdoilla, hän haluaa viettää iltaa äänekkäästi ja nukkua aamusta pitkään. Pahottelen tilannetta ja yritän luovia. Siskoille tulee keskenään riitaa.

Tässä kohtaa oon saanut omat lapset nukkuun, paitsi nuorimman, tämän 2kk:n ikäsen. Menen vauvan kanssa kantorepun kanssa pihalle ja mitäpä siellä... miehen isä keksii, että nyt tehdään puuhalkoja, kun kerrankin lapset on "ajoissa nukkumassa". Imetän nuorintani ja hätistelen hyttysistä ja kattelen, kun miehen vanhemmat alkaa tehdä halkoja. Ilta yhdeksältä!! Miehen siskot riitelee kovaäänisesti sisällä. Miehet (minun sekä toisen siskon mies) heittelee halkoja sinne tänne, jokin riita niilläkin oli, joku metsäntoimintaan liittyen (en tiedä!!).

No mutta. Jännä ettei enää seuraavana viikonloppuna menty. Tosi jännä. Tää on nyt jännä. 

Miten tämä juttu liittyy tähän ketjuun?

Vierailija
252/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yhdentekevää, vaikka rautakauppa olisi naapurissa. Isoisä on käyttäytynyt törkeästi: häärännyt toisen reviirillä ilman lupaa kuin omallaan ja penkonut toisten tavaroita omin lupineen -mistä se ne naulat olisi muuten saanut?

Epäilemättä isoisä puuhailee vastaavaa muutenkin ja siksi miniällä on pinna kireällä ja tulee sanottua sinänsä pikkuasioista.

Toisen reviirillä pitäisi aina muistaa vanha kunnon "maassa maan tavalla, tai maasta pois" -sääntö. Jos ei kykene olemaan sotkematta asioita, on parempi olla tekemättä mitään.

Vierailija
253/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.

Ärsyttäviä ihmisiä.

Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!

Jep. Tulee vain mieleen huomionhakuisuus. Kunnon kiukuttelua parhaimmillaan, kun ei osata keskustella asioista asiallisesti.

No jos asiat on väärin tehty, niin korjataan, että ne olis oikein ;) jos ihminen näkee oikeudekseen valittaa, että jäätelö on väärää makua, niin kai saa sanoa, että suklaajäätelö on mun lempimaku ja ihmetellä kun ei olla itse ostettu sitä oikeaa makua mansikoiden kanssa?

Miksi sitä sit sanois, jos toinen valittaa jäätelön mausta? Kusipäisyydeksi?

Pointti nyt ei ole missää jäätelössä. Totta kai saa todeta mikä on oma lempimaku. Itse ajattelin tilanteen niin, että pappa toi jäätelön ja mansikat omin päin kenenkään pyytämättä ja joku sitten sanoi, että vanilja olisi ollut hänen mielestään parempaa. Joo varmaan turha huomio, mutta en näe mitään pahaa siinä, että oma maku on erilainen. Ei se ole arvostelua vaan mielipide/makuasia.

Kyllä meilläkin tuohon sanottaisiin, että käy hakemassa, jos haluat.

Mutta nuo muut jutut menee vähän teatraaliseksi.

Tämä olikin ensimmäinen kirjoitus, jos oletettiin, että pappa toi myös mansikat.

-eri

Vierailija
254/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa just tyypilliseltä: "meidän perheessä eletään just ja ainoastaan tällä tavalla"-perheeltä.

Ylisuojeleva äiti joka haluaa kasvattaa lapsensa tietyllä tavalla ja siinäpä se.

Vierailija
255/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei selvästikään otetan huomioon, mitä VANHENEMINEN tekee ihmiselle. Olen seurannut omien vanhempieni vanhenemista, äiti jo kuoli 88-vuotiaana, isä on 95. Vanha ihminen, jo näitä nuorempikin, hidastuu, reaktiot ja kaikki, yrittää pysyä nuorten ja terveiden mukana, vaikka ei kaikkea enää ymmärräkään. Myös tunneherkkyys lisääntyy, vanha ihminen pahoittaa mielensä helpommin kuin voimansa tunnossa oleva nelikymppinen. Aistit heikentyy, esim. heikkenevä kuulo eristää aika lailla muista.

Vanha ihminen haluaisi olla edelleen osa sukua ja yhteisöä, ja saattaa sotkea asioita, kun ei enää osaa.Oma aikuinen lapsi voisi hänelle osoittaa hieman lempeyttä ja pitkämielisyyttä, ja myös hieman seurata, mitä vanha kyläillessään luonaan puuhaa, että voi mennä väliin ennen kuin sattuu vahinkoja.

Usein dementia alkaa huomaamatta, esim. Alzheimer. Ja saattaa aiheuttaa outoa ja jopa muiden silmissäomavaltaista käytöstä,kun vanhus vain haluaa olla "mukana". Itse en toitottanut äidilleni, että nyt teit väärin, kun hän Alzheimer-päissään sekoili, vaan yritin häivyttää epäonnistumiset häneltä.

"Kunnioita vanhusta" -sääntö on varoitusvalo nuorille ja vahvoille, jotka eivät vielä mitään vanhenemisen kiroista tiedä. Vanhuus riisuu ihmisen lopulta kaikesta, siksi vanhat tarvitsevat myötätuntoa ja lämpöä nuoremmilta.

Ap, yritä jotenkin lohduttaa isääsi.

Missään ei ole kerrottu isoisän ikää. Hän voi yhtä hyvin olla vielä alle 50-vuotias.

Ap käyttäytyy joka tapauksessa äärimmäisen huonosti. Hän voisi auttaa tilanteessa ohjaamalla sitä isoisää, huolehtimalla kaikesta siitä, misssä tämä kämmää ja ennen kaikkea auttaa rakentavasti isäntäväkeä.

Ei. Hän kyttää ja tarkkailee vihamielisenä ja vahtii sisaruskateudesta vihreänä kaikkea.

Ja pyh. Koiria ja lapsia ei laiteta kenenkään vastuulle, eikä varsinkaan yhdessä kenenkään vastuulle jos hän ei sitä halua. Tämä on ihan ehdoton, varsinkin vesistössä.

Ja jos haluaa tiettyä jäätelö käy itse ostamassa.

Kuka on laittanut kenenkään vastuulle. Isoisä itse lähtenyt lasten kanssa ilman sitä koiraa turvana.

Ja miksi tuoda väärää jäätelöä kun kysymällä ja noudattamalla pyyntöä voi yhtä hyvin viedä oikeanlaista?

Sun elämän täytyy olla iha hirveää.

Miten niin? Helppoa se elämä on kun kaikki osaa käyttäytyä.

Eli mitään yllätyslahjoja ei saa tuoda, ja kaikki ruokatuomiset pitää kysyä etukäteen? Vanhemman puoleinen ihminen on sitä sukupolvea, että kaikki jäätelö on hyvää. Ei osannut varautua nykyisen sukupolven vaatimustasoon...

Mielellään ei. Varsinkaan isoja ja varsinkaan mökille josta ne pitäisi saada kuskattua poiskin.

Jäätelön vieminen mökille ex tempore on myös typerä ajatus.

Ihan sama se ns vaatimustaso on ollut ennenkin.

Olen vanhemmanpuoleinen ihminen, elänyt aikaa ennen jääkaappeja. Jos sellainen onni sattui, että joku toi kesällä tuliaisiksi jäätelöä, se kietaistiin naamariin kiitollisina ilman sen kummempia komplikaatioita, - ennen kuin se suli.

Moukkalandiassa?

Ja sillä ei sitten ole väliä vaikka se sitten hotkittiinkin juuri ennen ruokaa ja sitten samalla pilattiin myös kyläpaikan emännän suunnittelema jälkiruoka?

Ja joku märisee sitten käytöstavoista...

Tämä. Meillä on mökillä pikkuruinen kaasujääkaappi. Jos olen kutsunut vieraita, olen luonnollisesti ajatellut myös ruokkia ne, ja olen miettinyt tarkkaan mitä syödään, huomioiden jääkaapin pieni tilavuus.

Jos joku toisi sinne kylmäsäilytystä vaativan tuliaisen, ottaisin sen lähinnä vittuiluna. Juuri viimeksi kun oltiin, oli miehen täti siellä asuntovaunuineen ja jäätelöä toi ja kauhea tuputus, että syökää nyt, syökää kaikki kun se sulaa! Neljän ihmisen olisi pitänyt sitten väkisin tuputtaa litra jäätelöä kun vähämielinen matami oli sellaista päättänyt hommata. Kenenkään ei edes tehnyt jäätelöä mieli, mutta mitä sitä nyt sellaista etukäteen kysymään.

Litra jäätelöä neljälle ihmiselle on kyllä aika vähän.

Et  muuten taida ymmärtää, mitä sana tuputtaa tarkoittaa?

-eri

Vierailija
256/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos veljeni käyttäytyisi noin vanhaa isääni kohtaan joka yrittää parhaansa aivan varmana huutaisin veljelle ja käskisin korjata vittumaista asennetta. Miksi et sano mitään?

Vierailija
257/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa just tyypilliseltä: "meidän perheessä eletään just ja ainoastaan tällä tavalla"-perheeltä.

Ylisuojeleva äiti joka haluaa kasvattaa lapsensa tietyllä tavalla ja siinäpä se.

Öh. Suomen laissa on ihan suojattu sellainen kuin kotirauha.

Ja samaten on määrätty se että huoltajat on vastuussa lapsistaan.

Mitä sinä et tässä käsitä!

Vierailija
258/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ääneen noista sanoisi. Mutta jos kysymättä tehdään asiat niin, että ne on periaatteessa väärin tehty, niin ei se mukavalta tunnu. Apu menee tavallaan hukkaan. Ajatus auttamisesta on ihana ja pappa on ihana. Itselläni tulee vain mieleen, että autetaan siten, miten apua tarvitaan. Minusta joka tilanteessa (oli se sairastuminen ym) kysytään, että miten voin parhaiten auttaa.

Itsehän he virheen tekevät, jos eivät osaa oikeita nauloja ja harjoja osoittaa. Tai puupinon paikkaa ja rasvaa omille lapsilleen.

Ai että apu mennyt hukkaan?

Mieluummin rikkinäinen laituri kuin "väärillä" nauloilla korjattu. (kaupasta saa nauloja). Mieluummin puut kokonaan tekemättä kuin "väärällä" seinustalla. Ne voi vaikka itse pinota oikeaan paikkaa, jos on niin tärkeää. Puut on kuitenkin jo tehty.

Mieluummin ei olisi lähtenyt ollenkaan lasten kanssa veneilemään, kun koira ei ollut mukana?

Mieluummin kaikki olisivat ilman jäätelöä, kuin että yksi syö mansikat ja jäätelön erikeseen..? Ja muutkin ruokatarvikkeet olisi kannattanut jättää kauppaan, jos yksi jäätelö on yhden mielestä "väärä"?

joo...

Hei, mietippä näin. Pappa on lähtenyt omin päin korjailemaan laituria nauloilla. Naulat oli tarkoitettu seuraavan päivän projektiin ja rautakauppaan matkaa 30 kilsaa. Harmittaisiko?

Mieti kaikki siitä valittajien näkökulmasta, kun kaikki on tehty vähän miten sattuu kysymättä?

Tässä ei olenkyse siitä, että tarvitsee jättää tekemättä, vaan pitää kysyä miten tehdään. Ilmeisesti niin ei ole tehty. Näin ainakin itse toimin vieraassa paikassa. Kyllä sillä voi olla merkitystä missä puut säilytetään, jos toisessa kulmassa on säilytetty jotain, mikä ei mahdu toiseen kulmaan. Esimerkiksi.

Pappa haluaa selvästikin pitää huolta ja auttaa eivätkä he osaa ihan arvostaa tätä. Kieltämättä tulee mieleen, että onko taustalla isompaakin rajattomuutta.

Jäätelöstä ja koirasta en sitten sanonutkaan mitään, kun ovat ihan eri asia. Koiraa ei minusta tarvitse ottaa mukaan. Ja muutkin ovat vähän turhia valituksia. Selvästikin pariskunnan pitäisi itse pitää paremmin huolta asioista.

Kuitenkin tilanne on ilmeisesti puhuttu ja veli on myöntänyt liiallisen tarkkuuden? Ehkä asia helpottuu siitä ja kaikki toimivat jatkossa "sopivammin"

Sinä sentään tingit tuosta rautakauppamatkastua 20km (10km/suunta).

Niin, mikäs matka tuo 30km on nykyaikana autolla? Max puoli tuntia suuntaansa. Jos suurin osa matkasta on maantietä, niin 20min on lähempänä totuutta. Samalla reissulla voi hakea myös sitä puuttumaan jäänyttä vaniljajäätelöä.

-eri

Vierailija
259/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaapa mitä isöäiti voi tehdä väärin? Varmasti ihan kaiken mitä maailmassa voi tehdä väärin, niin sen isoäiti tekee.

Mutta vain, jos isoäiti on myös anoppi.

Vierailija
260/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi loukata jos toinen tarkoittaa vain hyvää, vaikka nyt ei olisikaan ihan onnistunut tarkoituksissaan.

Syö sen suklaajäätelön ja pitää turpansa kiinni. Mansikat sitten vaikka myöhemmin.

Kuinka pitkään ja miten paljon mielestäsi täytyy hyvää tarkoittavalta hölmöltä sietää, ennen kuin saa sanoa?

Nythän pappa on todennäköisesti tehnyt vain lisää työtä isäntäperheelleen: laituri "korjattu", luultavasti päin p:tä, puut pinottu niin että nyt joudutaan pino purkamaan ja pinoamaan uudestaan.

Jäätelöstä ja koirasta valittaminen on vain oiretta siitä, että pappa on tarkoittanut hyvää jo niin kauan, että kukaan ei kerta kaikkiaan jaksa enää sitä.

Minä olen aina ihmetellyt, miten tuolla "hyvän tarkoittamisella" pääsee kuin koira veräjästä joidenkin ihmisten mielestä. Vaikka aika usein kyse on vain itsekeskeisyydestä ja piittaamattomuudesta. Halutaan itse se "auttamisen" tuoma hyvä mieli, sen ei ole väliä annetaanko sellaista apua mitä tarvitaan. Ei välitetä muistaa mistä jäätelöstä lapsenlapset pitävät tai edes sitä suoraan terveyteen vaikuttavaa seikkaa, että nykyään lapset tavataan voidella aurinkorasvalla! Tuo on silkkaa itsekeskeistä välinpitämättömyyttä, ei mitään välittämistä.

Näistä on ollut palstan anoppikeskusteluissa paljon juttuja, kun se hyvää tarkoittava auttaja oikeasti täyttää vain omia tarpeitaan eikä tosiasiassa ajattele niitä muita yhtään. Koska jos ajattelee niitä muita, antaa niille sitä mitä ne tarvitsee tai haluaa, ei sitä mitä itse tahtoo antaa.

Tuossa vaari teki varmaan oman sukupolvensa näkövinkkelistä täysin oikein.  Miten monella tapaa voi esim. halkopinon tehdä ja miniäkö on siinä mestari?  Miniä haluaisi määrätä ja luetella sallitun työlistan ja tavat? Nais. Itse skippaisin tuon ja ryhtyisin vaikka varavaariksi sitä haluaville.  Enkä jättäisi sitä mökkiä perinnöksi. 

Kyse ei ollut siitä, että halkopino olisi ollut väärin tehty, vaan se oli tehty väärään paikkaan.

Tosin kyse taisi olla klapipinosta.

-eri