Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisä tekee kaiken väärin

Vierailija
29.07.2020 |

Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:

Esim.

Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.

Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.

En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.

Kommentit (383)

Vierailija
201/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi loukata jos toinen tarkoittaa vain hyvää, vaikka nyt ei olisikaan ihan onnistunut tarkoituksissaan.

Syö sen suklaajäätelön ja pitää turpansa kiinni. Mansikat sitten vaikka myöhemmin.

Kuinka pitkään ja miten paljon mielestäsi täytyy hyvää tarkoittavalta hölmöltä sietää, ennen kuin saa sanoa?

Nythän pappa on todennäköisesti tehnyt vain lisää työtä isäntäperheelleen: laituri "korjattu", luultavasti päin p:tä, puut pinottu niin että nyt joudutaan pino purkamaan ja pinoamaan uudestaan.

Jäätelöstä ja koirasta valittaminen on vain oiretta siitä, että pappa on tarkoittanut hyvää jo niin kauan, että kukaan ei kerta kaikkiaan jaksa enää sitä.

Minä olen aina ihmetellyt, miten tuolla "hyvän tarkoittamisella" pääsee kuin koira veräjästä joidenkin ihmisten mielestä. Vaikka aika usein kyse on vain itsekeskeisyydestä ja piittaamattomuudesta. Halutaan itse se "auttamisen" tuoma hyvä mieli, sen ei ole väliä annetaanko sellaista apua mitä tarvitaan. Ei välitetä muistaa mistä jäätelöstä lapsenlapset pitävät tai edes sitä suoraan terveyteen vaikuttavaa seikkaa, että nykyään lapset tavataan voidella aurinkorasvalla! Tuo on silkkaa itsekeskeistä välinpitämättömyyttä, ei mitään välittämistä.

Näistä on ollut palstan anoppikeskusteluissa paljon juttuja, kun se hyvää tarkoittava auttaja oikeasti täyttää vain omia tarpeitaan eikä tosiasiassa ajattele niitä muita yhtään. Koska jos ajattelee niitä muita, antaa niille sitä mitä ne tarvitsee tai haluaa, ei sitä mitä itse tahtoo antaa.

Vierailija
202/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske veljesi erota ja haistata tuolla kukkoilevalla miniällä vitut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on kadonnut sellainen asia kuin vanhempien kunnioitus? Mä olen ihan järkyttyneenä lukenut näitä juttuja.

Kaikentietävät aikuiset lapset ”kouluttaa” vanhempiaan, voi jeesus. Sen kovasti trendikkään suvaitsevaisuuden voisi aloittaa ihan omasta perheestä ensin.

Mihin on kadonnut semmonen asia kuin rajat?

Miksi nykyään isovanhempien sukupolvi tulee karmit niskassa toisen kotiin/mökille ja häärää kuin kotonaan?

Meilläkin isoisä meni meidän mökille ilmoittamatta metsurikaverinsa kanssa puita kaatamaan.

Noista rajoista on tullut nykyään näköjään muotisana.

"Mihin on kadonnut sellainen asia kuin rajat?"

Ei mihinkään.  Oletko elänyt ajan, jolloin oli "rajoja," jotka nyt on kadonneet?  Mitä rajoja tarkoitat?  

Ennen mentiin kylään ilmoittamatta etukäteen.  Se johtui yksinkertaisesti siitä, ettei ollut mahdollisuutta ilmoittaa mitään.  Siksi sitä ei pidetty minään vielä sittenkään, kun olisi ollutkin mahdollista ilmoittaa.  Meillä kotona istui vähän väliä jotain lähistön naisia kahvittelemassa äidin kanssa ja äiti heidän luonaan.  Meidän pihassa oli välillä isokin liuta akkoja istuskelemassa rappusilla ja kakarat juoksi keskenään pitkin pihoja.  Joku saattoi tulla melkein mihin aikaan vaan vaikka ompelemaan jotain kiireellistä äidin koneella, kun ei ollut omaa konetta tai se reistasi.  Kaikki oli ihan luonnollista, mutta nyt pitää olla rajoja.

Sukulaiset tekivät toisilleen palveluksia välttämättä sopimatta sen kummemmin etukäteen.  Tehtiin vaan.  Siihen rajaan sopii ihan hyvin vaikkapa se, että mentiin tekemään toiselle vaikka metsähommia, kun tiedettiin, että ne on tehtävä.  

Ennen elettiin enemmän yhteisöllisesti.  Apu otettiin aina mielellään vastaan.  Kylän naiset kävivät yhdessä pesemässä mattojaan rannassa ja auttoivat samalla toisiaan, pesivät ja ripustelivat mattoja yhdessä.  Nykyään ei uskaltaisi tuollaista tehdä, kun joku kärttyämmä siellä heti mielensä pahoittaisi.

Pihojen rajatkin on nykyään niin tarkat, jos naapurin lapsi yhtään astuu väärälle pihamaalle jossain rivarissa, ollaan naama punaisena valittamassa.  RAJAT!

Milloin ihmisistä on tullut tuollaisia rajojen rakentajia?  

Täutän syksyllä 60.

Eikä meidän metsään todellakaan kukaan omin päin mennyt metsuroimaan.

No ei.  Mutta ajattelin, että tuossakin puunkaatojutussa saattoi aivan hyvin olla sellainen tilanne, että oli puhuttu, että ne puut sieltä mökiltä pitää kaataa ja sitten tämä sukulainen (oliko nyt appiukko) avuliaana meni ja kaatoi ne, kaverinsa oli mukana.  Kun sattui sopiva tilaisuus siihen.  Eivät vain maininneet etukäteen sinne menemisestä.

Aikanaan se olisi ollut ihan normaalia, koska työt tehtiin silloin kun oli mahdollista eikä aina ollut.  Ei ollut sopivaa aikaa, ei sitä sahaa, ei ollut sitä kaatokaveria tms.  Kenties näin.  En tietenkään tiedä tämän nimenomaisen esimerkin todellisia taustoja, mutta näinkin se olisi voinut olla.  Mutta tietenkinhän se nyt oli niin, että mistään puitten kaatamisesta ei ollut ikinä puhuttu, niitä ei ollut edes tarkoitus kaataa, ja hullu appiukko vaan yks kaks meni sinne ja yhtä hullun kaverinsa kanssa kaatoi puut omine lupineen.  Näinhän se oli.

Tai jotain siitä väliltä.  

Nykyään ei enää passaa tehdä mitään.  Kumpa nyt oppisimme sen.  Tosin saamme siitä vihat niskaamme sitten siitä, että olemme itsekkäitä emmekä auta.  Mutta kun se auttaminen pitää tehdä kaavojen mukaan, ei sekään kivalta tunnu.  Ikään kuin mitään ei osattaisi tehdä ilman ohjeistuksia ja määräyksiä.  Parempi silloin on antaa nuoremman polven tehdä itse vaan.  Näin se elämässä aina menee.

Kuules nyt, kukaan ei todellakaan ennenvanhaan mennyt kaatamaan toisten puita vaikka toinen olisi maininnut aikovansa ne kaataa. Katsos kun puut ovat rahanarvoista tavaraa, ja oikea hakkuuhetki on aika tärkeä sen kannalta, millaista puutavaraa siitä saadaan.

On yksiselitteisesti RIKOS mennä kaatamaan toisen puita ilman lupaa.

Terv. metsänomistaja, metsänomistajan tytär ja tyttärentytär.

P.S. Kaatokaveria on tarvittu vain justeerilla kaataessa ja nykyään kiipeillessä. Muuten yksi mies kaataa ihan minkä hyvänsä puun.

Vierailija
204/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ääneen noista sanoisi. Mutta jos kysymättä tehdään asiat niin, että ne on periaatteessa väärin tehty, niin ei se mukavalta tunnu. Apu menee tavallaan hukkaan. Ajatus auttamisesta on ihana ja pappa on ihana. Itselläni tulee vain mieleen, että autetaan siten, miten apua tarvitaan. Minusta joka tilanteessa (oli se sairastuminen ym) kysytään, että miten voin parhaiten auttaa.

Itsehän he virheen tekevät, jos eivät osaa oikeita nauloja ja harjoja osoittaa. Tai puupinon paikkaa ja rasvaa omille lapsilleen.

Ai että apu mennyt hukkaan?

Mieluummin rikkinäinen laituri kuin "väärillä" nauloilla korjattu. (kaupasta saa nauloja). Mieluummin puut kokonaan tekemättä kuin "väärällä" seinustalla. Ne voi vaikka itse pinota oikeaan paikkaa, jos on niin tärkeää. Puut on kuitenkin jo tehty.

Mieluummin ei olisi lähtenyt ollenkaan lasten kanssa veneilemään, kun koira ei ollut mukana?

Mieluummin kaikki olisivat ilman jäätelöä, kuin että yksi syö mansikat ja jäätelön erikeseen..? Ja muutkin ruokatarvikkeet olisi kannattanut jättää kauppaan, jos yksi jäätelö on yhden mielestä "väärä"?

joo...

Hei, mietippä näin. Pappa on lähtenyt omin päin korjailemaan laituria nauloilla. Naulat oli tarkoitettu seuraavan päivän projektiin ja rautakauppaan matkaa 30 kilsaa. Harmittaisiko?

Mieti kaikki siitä valittajien näkökulmasta, kun kaikki on tehty vähän miten sattuu kysymättä?

Tässä ei olenkyse siitä, että tarvitsee jättää tekemättä, vaan pitää kysyä miten tehdään. Ilmeisesti niin ei ole tehty. Näin ainakin itse toimin vieraassa paikassa. Kyllä sillä voi olla merkitystä missä puut säilytetään, jos toisessa kulmassa on säilytetty jotain, mikä ei mahdu toiseen kulmaan. Esimerkiksi.

Pappa haluaa selvästikin pitää huolta ja auttaa eivätkä he osaa ihan arvostaa tätä. Kieltämättä tulee mieleen, että onko taustalla isompaakin rajattomuutta.

Jäätelöstä ja koirasta en sitten sanonutkaan mitään, kun ovat ihan eri asia. Koiraa ei minusta tarvitse ottaa mukaan. Ja muutkin ovat vähän turhia valituksia. Selvästikin pariskunnan pitäisi itse pitää paremmin huolta asioista.

Kuitenkin tilanne on ilmeisesti puhuttu ja veli on myöntänyt liiallisen tarkkuuden? Ehkä asia helpottuu siitä ja kaikki toimivat jatkossa "sopivammin"

Vierailija
205/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.

Joo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Myrkkymaaleja jotka TAPPAVAT myydään joka paikassa!!!!!!!!!!!

Asioilla on kaksi puolta -sinulla tuntuu olevan perse naamasi tilalla, hih! :D

Hauku vaan jos se jotenkin sua auttaa mutta mulle on mun lapset tärkeämpiä kuin isovanhempien tunteet. Niin se nyt vaan menee. Deal with it.

No et ole kyllä väriteollisuuden maalimarkkinoita ja niiden säädöksiä taida olla pahemmin seuraillut. Miten yleensä uskallat asua kotonasi? Sekin näet on (mitä todennäköisimmin ) jostain kohtaa maalattu asunto. Myrkkymaaleja ei nykyään juuri olekaan ja nekin vähät on johonkin teollisuusrakenteiden maalauksiin-ei mihiinkään asuntokäyttöön tai huoneistojen maalaamiseen.

Yleisimmin käytetään vesiohenteista sisälateksia ja sen luokitus on nolla. (  vihje: ota selvää mitä se tarkoittaa> maaliluokitus)

Vierailija
206/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi loukata jos toinen tarkoittaa vain hyvää, vaikka nyt ei olisikaan ihan onnistunut tarkoituksissaan.

Syö sen suklaajäätelön ja pitää turpansa kiinni. Mansikat sitten vaikka myöhemmin.

Kuinka pitkään ja miten paljon mielestäsi täytyy hyvää tarkoittavalta hölmöltä sietää, ennen kuin saa sanoa?

Nythän pappa on todennäköisesti tehnyt vain lisää työtä isäntäperheelleen: laituri "korjattu", luultavasti päin p:tä, puut pinottu niin että nyt joudutaan pino purkamaan ja pinoamaan uudestaan.

Jäätelöstä ja koirasta valittaminen on vain oiretta siitä, että pappa on tarkoittanut hyvää jo niin kauan, että kukaan ei kerta kaikkiaan jaksa enää sitä.

Minä olen aina ihmetellyt, miten tuolla "hyvän tarkoittamisella" pääsee kuin koira veräjästä joidenkin ihmisten mielestä. Vaikka aika usein kyse on vain itsekeskeisyydestä ja piittaamattomuudesta. Halutaan itse se "auttamisen" tuoma hyvä mieli, sen ei ole väliä annetaanko sellaista apua mitä tarvitaan. Ei välitetä muistaa mistä jäätelöstä lapsenlapset pitävät tai edes sitä suoraan terveyteen vaikuttavaa seikkaa, että nykyään lapset tavataan voidella aurinkorasvalla! Tuo on silkkaa itsekeskeistä välinpitämättömyyttä, ei mitään välittämistä.

Näistä on ollut palstan anoppikeskusteluissa paljon juttuja, kun se hyvää tarkoittava auttaja oikeasti täyttää vain omia tarpeitaan eikä tosiasiassa ajattele niitä muita yhtään. Koska jos ajattelee niitä muita, antaa niille sitä mitä ne tarvitsee tai haluaa, ei sitä mitä itse tahtoo antaa.

Eikun lapset tulee suojata auringolta.

Älä nyt edes jaksa sekoilla tuon kanssa, että lapsilta pitää kysyä mitä jäätelöä he haluavat. Meillä yks haluaa suklaata, toinen lakritsaa ja niin edelleen. Sit ollaan ilman jos ei kelpaa se mikä on tuotu.

Vierailija
207/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa mun isoisä. Omat kuoli jo kun olin taaperoiässä.

Vierailija
208/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ääneen noista sanoisi. Mutta jos kysymättä tehdään asiat niin, että ne on periaatteessa väärin tehty, niin ei se mukavalta tunnu. Apu menee tavallaan hukkaan. Ajatus auttamisesta on ihana ja pappa on ihana. Itselläni tulee vain mieleen, että autetaan siten, miten apua tarvitaan. Minusta joka tilanteessa (oli se sairastuminen ym) kysytään, että miten voin parhaiten auttaa.

Itsehän he virheen tekevät, jos eivät osaa oikeita nauloja ja harjoja osoittaa. Tai puupinon paikkaa ja rasvaa omille lapsilleen.

Mieluummin rikkinäinen laituri kuin "väärillä" nauloilla korjattu. (kaupasta saa nauloja). Mieluummin puut kokonaan tekemättä kuin "väärällä" seinustalla. Ne voi vaikka itse pinota oikeaan paikkaa, jos on niin tärkeää. Puut on kuitenkin jo tehty.

Mieluummin ei olisi lähtenyt ollenkaan lasten kanssa veneilemään, kun koira ei ollut mukana?

Mieluummin kaikki olisivat ilman jäätelöä, kuin että yksi syö mansikat ja jäätelön erikeseen..? Ja muutkin ruokatarvikkeet olisi kannattanut jättää kauppaan, jos yksi jäätelö on yhden mielestä "väärä"?

joo...

Hei, mietippä näin. Pappa on lähtenyt omin päin korjailemaan laituria nauloilla. Naulat oli tarkoitettu seuraavan päivän projektiin ja rautakauppaan matkaa 30 kilsaa. Harmittaisiko?

Mieti kaikki siitä valittajien näkökulmasta, kun kaikki on tehty vähän miten sattuu kysymättä?

Tässä ei olenkyse siitä, että tarvitsee jättää tekemättä, vaan pitää kysyä miten tehdään. Ilmeisesti niin ei ole tehty. Näin ainakin itse toimin vieraassa paikassa. Kyllä sillä voi olla merkitystä missä puut säilytetään, jos toisessa kulmassa on säilytetty jotain, mikä ei mahdu toiseen kulmaan. Esimerkiksi.

Pappa haluaa selvästikin pitää huolta ja auttaa eivätkä he osaa ihan arvostaa tätä. Kieltämättä tulee mieleen, että onko taustalla isompaakin rajattomuutta.

Jäätelöstä ja koirasta en sitten sanonutkaan mitään, kun ovat ihan eri asia. Koiraa ei minusta tarvitse ottaa mukaan. Ja muutkin ovat vähän turhia valituksia. Selvästikin pariskunnan pitäisi itse pitää paremmin huolta asioista.

Kuitenkin tilanne on ilmeisesti puhuttu ja veli on myöntänyt liiallisen tarkkuuden? Ehkä asia helpottuu siitä ja kaikki toimivat jatkossa "sopivammin"

Kyllä ehjä laituri on tärkeä varsinkin jos mökillä on lapsia. Miksei tohelo veli ollut korjannut sitä aiemmin?? Lasun paikka ja ihan oikein että haki nauloja seuraavana päivänä kaupungista. Saipa vähän miettiä sähläämistään. 

Vierailija
209/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo...

Mikään näistä yksittäisistä asioista ei ole se juttu. Juttu on se, että pappa menee KYLÄÄN vieraaseen paikkaan ja hääräilee kuin omassaan. Sitten ap:n veli ja käly reagoivat, koska inhimilliseen tapaan haluavat suojella reviiriään.

Jos olette kylässä, älkää häärätkö. Kysykää, voitteko auttaa. Jos vastaus on ei, ette tee mitään. Jos vastaus on kyllä, teette ohjeiden mukaan.

Kenen hiekkalaatikko, sen säännöt.

Vierailija
210/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa mun isoisä. Omat kuoli jo kun olin taaperoiässä.

Minun isoisäni taas olivat kumpikin kuolleet jo vuosia ennen syntymääni ja isän äitikin oli jo silloin kuollut. Äidinäiti ehti nähdä minut ja olla kanssani , kunnes kuoli (68-vuotiaana) kun minä olin  4.

Vierailija
211/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muut (miehen eronneet vanhemmat + uudet puolisot) isovanhemmat ovat sanoneet, että eivät tuo kysymättä mitään isoja juttuja ja muutenkin kyselevät, että mitä voi tuoda. Ihan alusta asti omasta aloitteestaan. Minun puoleltani taas hankitaan kaikenlaista kysymättä. Pyöriä, autoja, hevosia (siis isoja leluja, joilla voi ratsastaa) kaikkea mitkä eivät edes mahdu meille. Olisi mukava itse valita lapselle ekat pyörät sun muut. Mutta kun hän haluaa ja tuollaista pitää olla. Pappa kyseessä.

Vierailija
212/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on kadonnut sellainen asia kuin vanhempien kunnioitus? Mä olen ihan järkyttyneenä lukenut näitä juttuja.

Kaikentietävät aikuiset lapset ”kouluttaa” vanhempiaan, voi jeesus. Sen kovasti trendikkään suvaitsevaisuuden voisi aloittaa ihan omasta perheestä ensin.

Mihin on kadonnut semmonen asia kuin rajat?

Miksi nykyään isovanhempien sukupolvi tulee karmit niskassa toisen kotiin/mökille ja häärää kuin kotonaan?

Meilläkin isoisä meni meidän mökille ilmoittamatta metsurikaverinsa kanssa puita kaatamaan.

Noista rajoista on tullut nykyään näköjään muotisana.

"Mihin on kadonnut sellainen asia kuin rajat?"

Ei mihinkään.  Oletko elänyt ajan, jolloin oli "rajoja," jotka nyt on kadonneet?  Mitä rajoja tarkoitat?  

Ennen mentiin kylään ilmoittamatta etukäteen.  Se johtui yksinkertaisesti siitä, ettei ollut mahdollisuutta ilmoittaa mitään.  Siksi sitä ei pidetty minään vielä sittenkään, kun olisi ollutkin mahdollista ilmoittaa.  Meillä kotona istui vähän väliä jotain lähistön naisia kahvittelemassa äidin kanssa ja äiti heidän luonaan.  Meidän pihassa oli välillä isokin liuta akkoja istuskelemassa rappusilla ja kakarat juoksi keskenään pitkin pihoja.  Joku saattoi tulla melkein mihin aikaan vaan vaikka ompelemaan jotain kiireellistä äidin koneella, kun ei ollut omaa konetta tai se reistasi.  Kaikki oli ihan luonnollista, mutta nyt pitää olla rajoja.

Sukulaiset tekivät toisilleen palveluksia välttämättä sopimatta sen kummemmin etukäteen.  Tehtiin vaan.  Siihen rajaan sopii ihan hyvin vaikkapa se, että mentiin tekemään toiselle vaikka metsähommia, kun tiedettiin, että ne on tehtävä.  

Ennen elettiin enemmän yhteisöllisesti.  Apu otettiin aina mielellään vastaan.  Kylän naiset kävivät yhdessä pesemässä mattojaan rannassa ja auttoivat samalla toisiaan, pesivät ja ripustelivat mattoja yhdessä.  Nykyään ei uskaltaisi tuollaista tehdä, kun joku kärttyämmä siellä heti mielensä pahoittaisi.

Pihojen rajatkin on nykyään niin tarkat, jos naapurin lapsi yhtään astuu väärälle pihamaalle jossain rivarissa, ollaan naama punaisena valittamassa.  RAJAT!

Milloin ihmisistä on tullut tuollaisia rajojen rakentajia?  

Täutän syksyllä 60.

Eikä meidän metsään todellakaan kukaan omin päin mennyt metsuroimaan.

No ei.  Mutta ajattelin, että tuossakin puunkaatojutussa saattoi aivan hyvin olla sellainen tilanne, että oli puhuttu, että ne puut sieltä mökiltä pitää kaataa ja sitten tämä sukulainen (oliko nyt appiukko) avuliaana meni ja kaatoi ne, kaverinsa oli mukana.  Kun sattui sopiva tilaisuus siihen.  Eivät vain maininneet etukäteen sinne menemisestä.

Aikanaan se olisi ollut ihan normaalia, koska työt tehtiin silloin kun oli mahdollista eikä aina ollut.  Ei ollut sopivaa aikaa, ei sitä sahaa, ei ollut sitä kaatokaveria tms.  Kenties näin.  En tietenkään tiedä tämän nimenomaisen esimerkin todellisia taustoja, mutta näinkin se olisi voinut olla.  Mutta tietenkinhän se nyt oli niin, että mistään puitten kaatamisesta ei ollut ikinä puhuttu, niitä ei ollut edes tarkoitus kaataa, ja hullu appiukko vaan yks kaks meni sinne ja yhtä hullun kaverinsa kanssa kaatoi puut omine lupineen.  Näinhän se oli.

Tai jotain siitä väliltä.  

Nykyään ei enää passaa tehdä mitään.  Kumpa nyt oppisimme sen.  Tosin saamme siitä vihat niskaamme sitten siitä, että olemme itsekkäitä emmekä auta.  Mutta kun se auttaminen pitää tehdä kaavojen mukaan, ei sekään kivalta tunnu.  Ikään kuin mitään ei osattaisi tehdä ilman ohjeistuksia ja määräyksiä.  Parempi silloin on antaa nuoremman polven tehdä itse vaan.  Näin se elämässä aina menee.

Kuules nyt, kukaan ei todellakaan ennenvanhaan mennyt kaatamaan toisten puita vaikka toinen olisi maininnut aikovansa ne kaataa. Katsos kun puut ovat rahanarvoista tavaraa, ja oikea hakkuuhetki on aika tärkeä sen kannalta, millaista puutavaraa siitä saadaan.

On yksiselitteisesti RIKOS mennä kaatamaan toisen puita ilman lupaa.

Terv. metsänomistaja, metsänomistajan tytär ja tyttärentytär.

P.S. Kaatokaveria on tarvittu vain justeerilla kaataessa ja nykyään kiipeillessä. Muuten yksi mies kaataa ihan minkä hyvänsä puun.

Oi voi.  

Pappa teki siis rikoksen ja olisi pitänyt haastaa oikeuteen.  Toivottavasti tekivät niin.  Oppivat ihmiset elämään.  

Vierailija
213/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.

Joo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Myrkkymaaleja jotka TAPPAVAT myydään joka paikassa!!!!!!!!!!!

Asioilla on kaksi puolta -sinulla tuntuu olevan perse naamasi tilalla, hih! :D

Hauku vaan jos se jotenkin sua auttaa mutta mulle on mun lapset tärkeämpiä kuin isovanhempien tunteet. Niin se nyt vaan menee. Deal with it.

Sulla mitään lapsia edes ole..:D:D

Vierailija
214/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä parka ei toivottavasti enää mene mökille eikä kukaan muukaan, kun teki siis niin paljon hallaa.  

Asiasta on kirjoitettu täällä nyt joka puolelta kääntäen ja vääntäen, mikä on lopputulos ja miten siis jatkossa pitää menetellä?

Minä ainakaan en tiedä.  

Mutta ei ole isoisääkään.

Vierailija
215/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo...

Kyllä ehjä laituri on tärkeä varsinkin jos mökillä on lapsia. Miksei tohelo veli ollut korjannut sitä aiemmin?? Lasun paikka ja ihan oikein että haki nauloja seuraavana päivänä kaupungista. Saipa vähän miettiä sähläämistään. 

No on tietenkin. Voisi kai ne oikeat naulat hakea sitten myös? Mistä tiedät että lapset päästetään laiturille? Mistä tiedät kuinka rikki se on? Jos oli vasta hajonnut?

Vierailija
216/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsesi pumpulilla sisältä verhottuun isoon saaviin ja kasvata heidät siellä .

Vierailija
217/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo...

On iso mökkitontti jos poika ei näe, että isänsä korjaa laituria. Antaa touhuta vaan,eikä käy edes kysymässä mitä puuhaat. Turha silloin on jälkeenpäin huomautella jos ei puutu tekemiseen silloin kun se alkaa.

Sama tuo puiden pilkkominen ja kadaaminen. Sitäkö ei huomaa, että nyt isä on liiterissä ja käy katsomassa mitä touhuaa?

Mun mökillä tai kotona ainakaan ei vieraat eikä sukulaiset voi tehdä mitään omin päin, pystyisin puuttumaan heti alkuun. Jos sovittu että voi puita tehdä ja pinota liiteriin, niin sitten on mun oma vika jollen sano mihin pinon haluan. Tai jos puhetta että laiturin saa korjata ja nauloja löytyy paikasta x, enkä itse anna oikeita nauloja, vaan erehdyksessä ottaa ne mitään on suunniteltu toiseen projektiin, niin mun mokan se on jos en sano. Ei toinen voi tietää, eikä voi olettaa että huomaa kysyä, jos nähnyt esim vain yhden naula paketin.

Vierailija
218/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erimielisyydet isoisän kanssa olisi pitänyt hoitaa kauniisti puhumalla. Ei jälkikäteen haukkumalla. Voihan sitä vähän isoisän perään katsoa ja samalla ohjeistaa esim niistä nauloista ja muustakin. Koiran mukaan ottaminen veneeseen on voinut olla isoisästä hankalaa, ehkäpä ollut turvallisuuskysymys. Nipottamista myös tuo suklaajäätelöjuttu, ellei ole esim pahaa allergiaa yms. 

Ei ole helppoa olla kriittisten nuorenparin kanssa, jotka eivät arvosta vanhenevaa isoisää. 

Kaikkea hyvää isoisälle, hienoa että autat ja teet, ehkä jatkossa on hyvä myös keskustella asioista!

Miniän ja pojan olisi syytä myös muuttaa omaa käyttäytymistään ystävällisemmäksi.

Vierailija
219/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole lapsiakaan tullut hankituksi.

Vierailija
220/383 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ”auttaminen” on helvetillistä.

Siinä on monen päivää korjuu-urakka kun noita ”auttamisia” oikoo. Loppuloma menee rattoisasti ja kotimatka on mukava kun se nukkekoti vie koko takakontin.

Tulee mieleen se avulias isoisä joka aiheutti 300 000 euron vah8ngon pesemällä tyttären perheen talon painepesurilla.