Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä ei aio maksaa elatusapua

Vierailija
09.08.2024 |

Mitäs sanotte tästä. Lastenvalvojalla käyty, ex ei halunnut tehdä sopimuksia kun haluaa laskeskella rauhassa tulot ja menot. Nojoo ihan jees paitsi että Lastenvalvojalle oli se 2kk jono, aikaa oisi ollut laskea. No lastenvalvoja sanoi että minulla oikeus hakea elareita oikeusteitse. Ja näin tein, tästähän ex suuttui. Hänen mukaansa ei voi lapsen elämiseen mennä tuota minimisummaa eli 200e. Meillä sopimus että hän näkee lasta joka toinen viikonloppu, hän hakee ja tuo ( asuu toisella paikkakunnalla) No nyt kun tuli tämä että haen elareita nii hänhän heittäytyi ja sanoo että minun Pitää hänelle maksaa ku hänelle tulee bensakuluja. Ei auta vaikka sanoin että niihin voi hakea kelalta avustusta. Hän kuulemma voittaa oikeusjutun. Ja nyt sanoi ettei aio palauttaa lasta joka hänen luonaan. 

Mutta kysymys siis oonko muka nyt ihan kohtuuton kun haen sen mitä minulle kuuluu

Kommentit (237)

Vierailija
1/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea oikeusteitse mutta kuulemma vanhentuvat ne elatukset. En saanut itse mitään enempää vaikka olisi kuulunut. Tyydy siihen minimiin.

2/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten olisi isän mielestä kohtuullinen elatussumma kuukaudessa?

Toivottavasti mies ei enää hanki lisää lapsia kun ei tunnu olevan varaa edes tätä yhtä lasta elättää. Vai onko hänellä muitakin lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antavat siellä käräjäoikeudessa tapella koska saavat palkkansa mutta eivät ole oikeasti kiinnostuneita teistä tai keskinäisistä ongelmistanne. Lastenvalvojalle vain tai sovitte keskenänne ne asiat. Et välttämättä edes saisi enempää sillä etänkin kuuluu elää ja matkakulutkin kuuluu ottaa huomioon oikeasti. 

Vierailija
4/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea oikeusteitse mutta kuulemma vanhentuvat ne elatukset. En saanut itse mitään enempää vaikka olisi kuulunut. Tyydy siihen minimiin

Joo siihen olinkin tyytyväinen. Olisin jo lastenvalvojalla ollut tekemässä sopimusta siihen minimiin mutta ex halusi vielä laskeskella eli siis viivytellä. Minun ei yhtään huvittaisi ottaa häneltä yhtään lanttia vastaan mutta se vaan kuuluu että toinen joka ei lähivanhempi on elatusvelvollinen. Rahaa kuitenkin menee kuussa yllättävän paljon ruokiin.

Hän kuitenkin työssäkäyvä ihminen nii nyt kun asia menee oikeuteen joutuu todennäköisesti maksamaan enemmän kuin minimin

Vierailija
5/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas ei siis maksa edes sitä minimiä niin voitte sopia että ei tarvitse maksaa sitä tai haet sen kelalta jos hänellä ei ole tuloja, vaatii lastenvalvojan elatussopimusvahvistuksen tai käräjäoikeuden päätöksen elatuskyvystä.

Vierailija
6/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea oikeusteitse mutta kuulemma vanhentuvat ne elatukset. En saanut itse mitään enempää vaikka olisi kuulunut. Tyydy siihen minimiin

Joo siihen olinkin tyytyväinen. Olisin jo lastenvalvojalla ollut tekemässä sopimusta siihen minimiin mutta ex halusi vielä laskeskella eli siis viivytellä. Minun ei yhtään huvittaisi ottaa häneltä yhtään lanttia vastaan mutta se vaan kuuluu että toinen joka ei lähivanhempi on elatusvelvollinen. Rahaa kuitenkin menee kuussa yllättävän paljon ruokiin.

Hän kuitenkin työssäkäyvä ihminen nii nyt kun asia menee oikeuteen joutuu todennäköisesti maksamaan enemmän kuin minimin

Ei sitä pakko ole ottaa vastaan jos et sitä halua tai tarvitse. Anna maksaa minimi jos haluaa kuitenkin.

Vierailija
7/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mikä sitten olisi isän mielestä kohtuullinen elatussumma kuukaudessa?

Toivottavasti mies ei enää hanki lisää lapsia kun ei tunnu olevan varaa edes tätä yhtä lasta elättää. Vai onko hänellä muitakin lapsia?

No hän sanoi että ei lapsi voi voin paljon syödä, varmaan 10e menisi hänen tarpeisiin. Siis oikeasti vaikka talvi tulossa ja kohta alkaa talvihaalarin ja kenkien osto

Vierailija
8/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa apua näihin pääongelmiinne, heti meni aloitus pieleen.

Vierailija
9/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisit sinä, joka tässä kohtuuton olet, jos haet sen, mitä lapsen huoltajalle lain mukaan kuuluu?

Vierailija
10/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä pakko ole ottaa vastaan jos et sitä halua tai tarvitse. Anna maksaa minimi jos haluaa kuitenkin.

Sehän se on kun ei halua maksaa sitä minimiä edes.

Vierailija
11/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisit sinä, joka tässä kohtuuton olet, jos haet sen, mitä lapsen huoltajalle lain mukaan kuuluu?

Lain mukaan kuuluu se minimi mutta sitäkään ei ole pakko ottaa vastaan kuten ei sitä kallista lapsilisääkään ole pakko ottaa vastaan.

Vierailija
12/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä paikkakunnan oikeusaputoimistoon! Sieltä haastatte miehen käräjille (ei elatusapu ole mistään miehen viitsimisestä kiinni, se on MAKSETTAVA), oikeus määrää miehelle summan ja siitä pidetään kiinni. Hae nyt hyvä nainen oikeutta itsellesi ja lapselle! Vain naurettava mieslapsi kitisee elastusmaksuista.

Vierailija
13/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea oikeusteitse mutta kuulemma vanhentuvat ne elatukset. En saanut itse mitään enempää vaikka olisi kuulunut. Tyydy siihen minimiin.

Oikeus määrää harvoin elatusavuksi Kelan elatustukea suurempia summia ettei valtiolle synny maksettavaa, kun elatusvelvollinen jättää avun maksamatta. 

Vierailija
14/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä sairas päästäsi? Ja lapsi vielä asuu luonasi? Häpeä itseäsi.

Vierailija
15/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euroa kuukaudessa eli 1200 euroa vuodessa. Kun miettii mitä olen viimeisen vuoden aikana laittanut lasten vaatteisiin, harrastuksiin, ruokaan, kosmettiikkaan ja huoneen esineisiin niin jo näillä pelkästään tuo 1200 menee kevyesti yli. Itseasiassa tuo 1200 euroa menee jo pelkästään esikoisen em-kisareissuun. Toki summassa minun matkakulut, koska alaikäistä ei voi yksin laittaa matkaan. Pelkkä esikoisen kulu harrastuksestaan on toista tonnia vuodessa ilman arvokisojakin.

Vierailija
16/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se minimi ole paljoa jos on töissä käyvä vanhempi ja jos lastenvalvojakln on todennut, että hän pystyy sen maksamaan. Kiukuttelee ihan suotta ja yrittää sinua tuolla tavalla kiusata. Sinun velvollisuus lapsen edustajana on huolehtia, että lapsi saa elatusapua myös etävanhemmaltaan. Tapaamismatkakuluihin ei saa avustusta jos on töissä. Tietenkin niistä voisi sopia, että kuljetatte puoleksi kun ei ole olemassa mitään lakia, jonka mukaan tapaavan vanhemman tulisi kuljettaa ja kustantaa tapaamismatkat. 

Vierailija
17/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sun tarvitse tyytyä mihinkään minimiin! Sitähän se äijä toivoo! Haaste käräjille ja vaadit sen mitä sulle kuuluu, lapsen hyvinvointia tässä ajetaan!!

Vierailija
18/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä paikkakunnan oikeusaputoimistoon! Sieltä haastatte miehen käräjille (ei elatusapu ole mistään miehen viitsimisestä kiinni, se on MAKSETTAVA), oikeus määrää miehelle summan ja siitä pidetään kiinni. Hae nyt hyvä nainen oikeutta itsellesi ja lapselle! Vain naurettava mieslapsi kitisee elastusmaksuista.

Sori nyt mutta täytyy sen etänkin pystyä elämään joten teille valehdellaan aika rankasti. Täytyy olla suuret tulot jos meinaa saada isoja summia.

Vierailija
19/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeus määrää harvoin elatusavuksi Kelan elatustukea suurempia summia ettei valtiolle synny maksettavaa, kun elatusvelvollinen jättää avun maksamatta. 

Onko todellakin näin? Minulle vielä sanottiin että ei voida periä takautuvasti ja etä vetosi siihen että ne ovat siis jo vanhentuneita. En saanut mitään lisää yli minimin.

Vierailija
20/237 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antavat siellä käräjäoikeudessa tapella koska saavat palkkansa mutta eivät ole oikeasti kiinnostuneita teistä tai keskinäisistä ongelmistanne. Lastenvalvojalle vain tai sovitte keskenänne ne asiat. Et välttämättä edes saisi enempää sillä etänkin kuuluu elää ja matkakulutkin kuuluu ottaa huomioon oikeasti. 

Lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia. He ei voi määrätä yhtään mitään. Jos ei vanhemmat pääse sopuun käräjät on ainoa keino. Joka on pitkä prosessi, jonka aikana ei saa senttiäkään mistään. Toki, tukien varaan ei kannata sitä elämäänsä rakentaa.