Isoisä tekee kaiken väärin
Isäni ja minä olemme (kutsuttuina) vierailulla veljen ja tämän perheen mökillä. Minua surettaa, kun isä yrittää koko ajan kauheasti, mutta veljen ja tämän vaimon mielestä hän tekee kaiken väärin:
Esim.
Isäni oli rakentanut veljeni tyttärille nukkekodin, mutta veljen vaimo käski viedä sen pois, koska siinä käytetyt maalit voivat olla myrkyllisiä. Isä toi ruokaa useiksi päiviksi sekä suklaajäätelöä, mutta olisi pitänyt tuoda vaniljaa, kun suklaajätski ei kuulemma sovi yhteen mansikoiden kanssa. Isä teki puita, mutta pinosi ne vajassa väärään kulmaan. Isä korjasi laiturin, mutta käytti nauloja, jotka veli oli varannut muihin projekteihin. Isä tiskasi, mutta käytti väärää tiskiharjaa. Isä leikki lastenlastensa kanssa ulkona, mutta ei levittänyt näihin aurinkovoidetta etukäteen. Isä vei lapset soutamaan, mutta ei ottanut perheen koiraa mukaan ja koiran olisi myös kuulemma pitänyt päästä.
Harmittaa, kun vanha mies yrittää niin kauheasti ja kaikista yrityksistä seuraa vain kritiikkiä. Isä on sellainen jäyhä hämäläinen, joka ei sanallakaan valita, mutta näen hänen mielialansa latistuvan. Hän oli koko kevään eristyksissä ja odotti kovasti tätä reissua.
En oikein tiedä, mitä tekisin. Haluaisin jotenkin auttaa, mutta en halua aiheuttaa konfliktia, joka pilaisi isän mökkireissun lopullisesti. Neuvoja? Vastaavia kokemuksia? Kiitos.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.
Ärsyttäviä ihmisiä.Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!
Jep. Tulee vain mieleen huomionhakuisuus. Kunnon kiukuttelua parhaimmillaan, kun ei osata keskustella asioista asiallisesti.
Mitä ihmettä se isäntäväki puuhasi, kun pappa ehti tekemään polttopuita ja kasaamaan väärään paikkaan? Tuohan todennäköisesti useamman tunnin homma. Olisivat menneet ohjeistamaan, jos asia tärkeä. Sama homma laiturin kanssa, miten pappa on ennättänyt remontoida tulematta huomatuksi. Jäätelöstä nillittäminen on noloa. Jos ei maistu niin jättää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä se isäntäväki puuhasi, kun pappa ehti tekemään polttopuita ja kasaamaan väärään paikkaan? Tuohan todennäköisesti useamman tunnin homma. Olisivat menneet ohjeistamaan, jos asia tärkeä. Sama homma laiturin kanssa, miten pappa on ennättänyt remontoida tulematta huomatuksi. Jäätelöstä nillittäminen on noloa. Jos ei maistu niin jättää syömättä.
Mitä sitä nyt lapsiperhe tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhuis mun lähipiirissä olevalle ihmiselle noin. Ei kukaan, varsinkaan vanhalle ihmiselle. Jos en riitaa, niin olisin todennut jotain "jaa pitäiskö jonku käydä itse kaupassa, niin saa vaniljajäätelöä? Miten et ole tajunnut varata sitä vaikka sulla on mansikoita? Suklaa on mun lempijäätelöä" Olisin myös varmaan pyytänyt vasaran ja käynyt kiskomassa naulat irti laiturista tai mennyt suuri eleisesti nettiin ja tilannut veljelle nauloja. Tämmöistä pientä, jotta ne ehkä tajuaa. Toteaisin kyl myös, että pitäiskö ne lapset ja koirat kasvattaa, että ne osaa olla kuolematta ja huutamatta. Olisin myös varmaan mennyt ja tiskannut ne astiat uudelleen.
Ärsyttäviä ihmisiä.Jestas, tällainen "suurieleisyys" ja marttyyriys se vasta onkin ärsyttävää!
Jep. Tulee vain mieleen huomionhakuisuus. Kunnon kiukuttelua parhaimmillaan, kun ei osata keskustella asioista asiallisesti.
No jos asiat on väärin tehty, niin korjataan, että ne olis oikein ;) jos ihminen näkee oikeudekseen valittaa, että jäätelö on väärää makua, niin kai saa sanoa, että suklaajäätelö on mun lempimaku ja ihmetellä kun ei olla itse ostettu sitä oikeaa makua mansikoiden kanssa?
Miksi sitä sit sanois, jos toinen valittaa jäätelön mausta? Kusipäisyydeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tehkää vaan elämästänne vaikeeta. Valittakaa kaikesta ja laatikaa sääntöjä, miten kaikki pitää tehdä. Älkää ikinä joustako missään ja pahoittakaa kaikesta mielenne.
Eiköhän ne miniä ja miehensä nyt tässä olleet niitä mielensäpahoittajia, eikä vaari.
Menkää vaan toisten mökille, älkää joustako mistään, älkää kuunnelko mitään, älkää kyselkö mitään. Tehkää vaan kaikki oman mielenne mukaan. Tuokaa mukananne pahansuopa kade kyttäävä väärinymmärtäjä. Pisteenä iin päälle.
Tälläinen olo minullakin tulee. Ap saattaa liioitella ja väärinymmärtää paljonkin. Huom saattaa. En väitä, että näin on. apn huoli voi olla oikeakin.
Tunsin yhden tälläisen ihmisen, joka loukkaantui toisten puolesta. Joskus sitten keskustelin näiden asianomaisten kanssa ja he olivat ihan ihmeissään. Pitivät kokemuksia ja sanottuja asioita normaaleina. Asiat eivät liittyneet minuun, joten ei ollut syytä säästellä tunteitani ym. Tämä loukkaantuja väritti asioita ihan omien tunteidensa perusteella.
Palsta on todella ristiriitainen. Parissa muussa ketjussa (esim moukkamaiset vieraat ja vauvan tehtävä hoitaa...) toitotetaan, miten perheen ja kodin rajoja pitää kunnioittaa. Kodissa kodin tavalla ja kaikesta pitää kysyä. Ei tiskata kysymättä ja hääräillä omiaan, mikä aiheuttaa vaan lisää kaaosta. Autetaan, kun pyydetään ja toivotulla tavalla.
Täällä huudetaan ihan päinvastaista, vaikka ei edes tiedetä, onko kukaan pyytänyt tekemään noita asioita.
Ja joo kyllä isäntäperheellä on liian töykeä tyyli siitä huolimatta.
Mutta ei siinä mitään vikaa ole, jos jonkun mielestä mansikat sopivat paremmin vaniljajäätelön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta olisi välttynyt jos olisi miettinyt ja kysynyt ensin.
Tämä. Nukkekoti tietysti oli yllätys, mutta jos toisen mökillä alkaa pinota puita, vain idiootti ei kysy, että mihin ja miten! Kun yleensä on joku ajatus mille seinälle tulee uudet puut, että tulevat käytettyä oikeassa järjestyksessä. Luulisi vanhan miehen tämän verran ymmärtävän.
Sama jos alkaa jotain nikkaroida. Ei ainakaan minun isäni verstaaseen sopisi mennä itsekseen valkkaamaan nauloja, kyllä pitäisi kysyä, että "mitä nauloja voin ottaa siihen ja siihen tarkoitukseen?" Kun se naulojen ostaja on todennäköisesti ajatellut ne naulat johonkin käyttöön.
Lasten aurinkorasvat ovat tietysti vanhempien vastuulla ja koiran ottaminen mukaan nyt on makuasia. Mutta nuo kaksi asiaa, puut ja laituri, oli kyllä isoisän puolelta silkkaa idiotismia.
Eli vikaa on sekä sysissä, että sepissä. Minulla tulee mieleeni että ehkä isoisä harrastaa tätä ominpäin hääräilyä enemmänkin ja ap:n veljellä ja kälyllä alkaa olla hermot kireällä sen suhteen ja siksi tulee sanottua jostain jäätelöistäkin, millä ei ole väliä? Ap tuskin on aina paikalla, joten ei tiedä mitä isänsä puuhailee noin yleensä. Ulkopuolisesta tilanteet voivat näyttää äärimmäisiltä, jos ei tiedä miten paljon (tahatonta) provokaatiota voi taustalla olla, vuosien ajalta. Eli sitä omin luvin päin peetä hääräämistä.
Vierailija kirjoitti:
Puhu veljellesi. Jumalauta mitä pelleilyä, vai tiskasi väärällä tiskiharjalla ja koira olisi pitänyt ottaa veneeseen mukaan. Savu nousee korvista kun tuota lukee. Isäsi ei ole tehnyt mitään virhettä. Nauloja saa uusia kaupasta, jumalauta.
Se, että alkaa pyytämättä korjailla toisten laituria edes kysymättä mitä tarpeita saa käyttää, on rajattomuutta.
Se, että alkaa pyytämättä pinota puita kysymättä, miten ne on talossa pruukattu laittaa, on rajattomuutta.
Rajattomuus ei ole auttamista.
Se, että tuo ison lahjan jota ei ole toivottu tai pyydetty, ei ole huomaavaisuutta vaan omien tarpeiden tyydytystä.
Se, että ap:n veli ja käly ylireagoivat jäätelön tapaisiin pikkujuttuihin, kertoo että tätä samaa rajattomuutta on jouduttu katselemaan jo aivan liian pitkään.
Ei ne mummot ole ainoita rajattomia isovanhempia, papat osaavat olla ihan yhtä mahdottomia. Kumma että mummon kohdalla tällä palstalla asia ymmäretään, mutta ei papan.
Miettikää tämä sitä kautta, että laitatte "veljen ja kälyn" tilalle "minä", ja "isoisän" tilalle "paras kaverini". Miettikää, sietäisittekö edes parhaalta kaveriltanne tuollaista höseltämistä? Tuskinpa vaan. Miksi sitä pitäisi sitten isoisältä sietää?
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin mietin. Noi ei ole mitään parin minsan pikkujuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu veljellesi. Jumalauta mitä pelleilyä, vai tiskasi väärällä tiskiharjalla ja koira olisi pitänyt ottaa veneeseen mukaan. Savu nousee korvista kun tuota lukee. Isäsi ei ole tehnyt mitään virhettä. Nauloja saa uusia kaupasta, jumalauta.
Se, että alkaa pyytämättä korjailla toisten laituria edes kysymättä mitä tarpeita saa käyttää, on rajattomuutta.
Se, että alkaa pyytämättä pinota puita kysymättä, miten ne on talossa pruukattu laittaa, on rajattomuutta.
Rajattomuus ei ole auttamista.
Se, että tuo ison lahjan jota ei ole toivottu tai pyydetty, ei ole huomaavaisuutta vaan omien tarpeiden tyydytystä.
Se, että ap:n veli ja käly ylireagoivat jäätelön tapaisiin pikkujuttuihin, kertoo että tätä samaa rajattomuutta on jouduttu katselemaan jo aivan liian pitkään.
Ei ne mummot ole ainoita rajattomia isovanhempia, papat osaavat olla ihan yhtä mahdottomia. Kumma että mummon kohdalla tällä palstalla asia ymmäretään, mutta ei papan.
Miettikää tämä sitä kautta, että laitatte "veljen ja kälyn" tilalle "minä", ja "isoisän" tilalle "paras kaverini". Miettikää, sietäisittekö edes parhaalta kaveriltanne tuollaista höseltämistä? Tuskinpa vaan. Miksi sitä pitäisi sitten isoisältä sietää?
Jos joku näkee vaivan ja tekee mun lapsille nukkekodin itse, niin olisin todella otettu ja kiitollinen. Oli se sitten isoisä tai mun paras kaveri
Koettaisin piristää vaaria ja mökkireissun jälkeen puhuisin veljen kanssa asiallisesti, että mistä nyt kiikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei selvästikään otetan huomioon, mitä VANHENEMINEN tekee ihmiselle. Olen seurannut omien vanhempieni vanhenemista, äiti jo kuoli 88-vuotiaana, isä on 95. Vanha ihminen, jo näitä nuorempikin, hidastuu, reaktiot ja kaikki, yrittää pysyä nuorten ja terveiden mukana, vaikka ei kaikkea enää ymmärräkään. Myös tunneherkkyys lisääntyy, vanha ihminen pahoittaa mielensä helpommin kuin voimansa tunnossa oleva nelikymppinen. Aistit heikentyy, esim. heikkenevä kuulo eristää aika lailla muista.
Vanha ihminen haluaisi olla edelleen osa sukua ja yhteisöä, ja saattaa sotkea asioita, kun ei enää osaa.Oma aikuinen lapsi voisi hänelle osoittaa hieman lempeyttä ja pitkämielisyyttä, ja myös hieman seurata, mitä vanha kyläillessään luonaan puuhaa, että voi mennä väliin ennen kuin sattuu vahinkoja.
Usein dementia alkaa huomaamatta, esim. Alzheimer. Ja saattaa aiheuttaa outoa ja jopa muiden silmissäomavaltaista käytöstä,kun vanhus vain haluaa olla "mukana". Itse en toitottanut äidilleni, että nyt teit väärin, kun hän Alzheimer-päissään sekoili, vaan yritin häivyttää epäonnistumiset häneltä.
"Kunnioita vanhusta" -sääntö on varoitusvalo nuorille ja vahvoille, jotka eivät vielä mitään vanhenemisen kiroista tiedä. Vanhuus riisuu ihmisen lopulta kaikesta, siksi vanhat tarvitsevat myötätuntoa ja lämpöä nuoremmilta.
Ap, yritä jotenkin lohduttaa isääsi.
Missään ei ole kerrottu isoisän ikää. Hän voi yhtä hyvin olla vielä alle 50-vuotias.
Ap käyttäytyy joka tapauksessa äärimmäisen huonosti. Hän voisi auttaa tilanteessa ohjaamalla sitä isoisää, huolehtimalla kaikesta siitä, misssä tämä kämmää ja ennen kaikkea auttaa rakentavasti isäntäväkeä.
Ei. Hän kyttää ja tarkkailee vihamielisenä ja vahtii sisaruskateudesta vihreänä kaikkea.
Ja pyh. Koiria ja lapsia ei laiteta kenenkään vastuulle, eikä varsinkaan yhdessä kenenkään vastuulle jos hän ei sitä halua. Tämä on ihan ehdoton, varsinkin vesistössä.
Ja jos haluaa tiettyä jäätelö käy itse ostamassa.
Kuka on laittanut kenenkään vastuulle. Isoisä itse lähtenyt lasten kanssa ilman sitä koiraa turvana.
Ja miksi tuoda väärää jäätelöä kun kysymällä ja noudattamalla pyyntöä voi yhtä hyvin viedä oikeanlaista?
Sun elämän täytyy olla iha hirveää.
Miten niin? Helppoa se elämä on kun kaikki osaa käyttäytyä.
Eli mitään yllätyslahjoja ei saa tuoda, ja kaikki ruokatuomiset pitää kysyä etukäteen? Vanhemman puoleinen ihminen on sitä sukupolvea, että kaikki jäätelö on hyvää. Ei osannut varautua nykyisen sukupolven vaatimustasoon...
Mielellään ei. Varsinkaan isoja ja varsinkaan mökille josta ne pitäisi saada kuskattua poiskin.
Jäätelön vieminen mökille ex tempore on myös typerä ajatus.
Ihan sama se ns vaatimustaso on ollut ennenkin.
Tämä. Jokainen joskus mökillä ollut tietää miten täynnä auto on tullessa ja mennessä. Ison nukkekodin takia pitäisi tehdä sitten eri reissu, ja onko isoisä edes miettinyt, mahtuuko se nukkekoti kotonakaan mihinkään?
Ja jäätelö tuliaisena on tosiaan AINA ollut erittäin kuolleena syntynyt ajatus: kylmäketjusta ei ole tietoa, jos tuollainen hassahtanut papparainen sitä autossaan kuljettelee. Ja mökeillä on usein aika rajalliset säilytystilat, joten mitään kylmäsäilytystä vaativaa EI pidä tuoda ellei ole pyydetty erikseen. Ja jos on erikseen pyydetty, on varmaan pyydetty sitä vaniljaa, jos sitä tahdottiin, ja papparainen tuo suklaata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos asiat on väärin tehty, niin korjataan, että ne olis oikein ;) jos ihminen näkee oikeudekseen valittaa, että jäätelö on väärää makua, niin kai saa sanoa, että suklaajäätelö on mun lempimaku ja ihmetellä kun ei olla itse ostettu sitä oikeaa makua mansikoiden kanssa?
Miksi sitä sit sanois, jos toinen valittaa jäätelön mausta? Kusipäisyydeksi?
Pointti nyt ei ole missää jäätelössä. Totta kai saa todeta mikä on oma lempimaku. Itse ajattelin tilanteen niin, että pappa toi jäätelön ja mansikat omin päin kenenkään pyytämättä ja joku sitten sanoi, että vanilja olisi ollut hänen mielestään parempaa. Joo varmaan turha huomio, mutta en näe mitään pahaa siinä, että oma maku on erilainen. Ei se ole arvostelua vaan mielipide/makuasia.
Kyllä meilläkin tuohon sanottaisiin, että käy hakemassa, jos haluat.
Mutta nuo muut jutut menee vähän teatraaliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta olisi välttynyt jos olisi miettinyt ja kysynyt ensin.
Tämä. Nukkekoti tietysti oli yllätys, mutta jos toisen mökillä alkaa pinota puita, vain idiootti ei kysy, että mihin ja miten! Kun yleensä on joku ajatus mille seinälle tulee uudet puut, että tulevat käytettyä oikeassa järjestyksessä. Luulisi vanhan miehen tämän verran ymmärtävän.
Sama jos alkaa jotain nikkaroida. Ei ainakaan minun isäni verstaaseen sopisi mennä itsekseen valkkaamaan nauloja, kyllä pitäisi kysyä, että "mitä nauloja voin ottaa siihen ja siihen tarkoitukseen?" Kun se naulojen ostaja on todennäköisesti ajatellut ne naulat johonkin käyttöön.
Lasten aurinkorasvat ovat tietysti vanhempien vastuulla ja koiran ottaminen mukaan nyt on makuasia. Mutta nuo kaksi asiaa, puut ja laituri, oli kyllä isoisän puolelta silkkaa idiotismia.
Eli vikaa on sekä sysissä, että sepissä. Minulla tulee mieleeni että ehkä isoisä harrastaa tätä ominpäin hääräilyä enemmänkin ja ap:n veljellä ja kälyllä alkaa olla hermot kireällä sen suhteen ja siksi tulee sanottua jostain jäätelöistäkin, millä ei ole väliä? Ap tuskin on aina paikalla, joten ei tiedä mitä isänsä puuhailee noin yleensä. Ulkopuolisesta tilanteet voivat näyttää äärimmäisiltä, jos ei tiedä miten paljon (tahatonta) provokaatiota voi taustalla olla, vuosien ajalta. Eli sitä omin luvin päin peetä hääräämistä.
No ajatellaan mun äitiä. Se häärää ja hössöttää. Jos mä haluan, että se ei tee mitään tai tekee asian tietyllä tavalla, niin kädestä pitäen näytän sen. Hänen tapansa ei tule mulle yllätyksenä, joten asiat, jotka ovat minulle tärkeitä tehdä tietyllä tavalla neuvon tai katson, että hän ei tee niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei selvästikään otetan huomioon, mitä VANHENEMINEN tekee ihmiselle. Olen seurannut omien vanhempieni vanhenemista, äiti jo kuoli 88-vuotiaana, isä on 95. Vanha ihminen, jo näitä nuorempikin, hidastuu, reaktiot ja kaikki, yrittää pysyä nuorten ja terveiden mukana, vaikka ei kaikkea enää ymmärräkään. Myös tunneherkkyys lisääntyy, vanha ihminen pahoittaa mielensä helpommin kuin voimansa tunnossa oleva nelikymppinen. Aistit heikentyy, esim. heikkenevä kuulo eristää aika lailla muista.
Vanha ihminen haluaisi olla edelleen osa sukua ja yhteisöä, ja saattaa sotkea asioita, kun ei enää osaa.Oma aikuinen lapsi voisi hänelle osoittaa hieman lempeyttä ja pitkämielisyyttä, ja myös hieman seurata, mitä vanha kyläillessään luonaan puuhaa, että voi mennä väliin ennen kuin sattuu vahinkoja.
Usein dementia alkaa huomaamatta, esim. Alzheimer. Ja saattaa aiheuttaa outoa ja jopa muiden silmissäomavaltaista käytöstä,kun vanhus vain haluaa olla "mukana". Itse en toitottanut äidilleni, että nyt teit väärin, kun hän Alzheimer-päissään sekoili, vaan yritin häivyttää epäonnistumiset häneltä.
"Kunnioita vanhusta" -sääntö on varoitusvalo nuorille ja vahvoille, jotka eivät vielä mitään vanhenemisen kiroista tiedä. Vanhuus riisuu ihmisen lopulta kaikesta, siksi vanhat tarvitsevat myötätuntoa ja lämpöä nuoremmilta.
Missään ei ole kerrottu isoisän ikää. Hän voi yhtä hyvin olla vielä alle 50-vuotias.
Ap käyttäytyy joka tapauksessa äärimmäisen huonosti. Hän voisi auttaa tilanteessa ohjaamalla sitä isoisää, huolehtimalla kaikesta siitä, misssä tämä kämmää ja ennen kaikkea auttaa rakentavasti isäntäväkeä.
Ei. Hän kyttää ja tarkkailee vihamielisenä ja vahtii sisaruskateudesta vihreänä kaikkea.
Ja pyh. Koiria ja lapsia ei laiteta kenenkään vastuulle, eikä varsinkaan yhdessä kenenkään vastuulle jos hän ei sitä halua. Tämä on ihan ehdoton, varsinkin vesistössä.
Kuka on laittanut kenenkään vastuulle. Isoisä itse lähtenyt lasten kanssa ilman sitä koiraa turvana.
Ja miksi tuoda väärää jäätelöä kun kysymällä ja noudattamalla pyyntöä voi yhtä hyvin viedä oikeanlaista?
Eli mitään yllätyslahjoja ei saa tuoda, ja kaikki ruokatuomiset pitää kysyä etukäteen? Vanhemman puoleinen ihminen on sitä sukupolvea, että kaikki jäätelö on hyvää. Ei osannut varautua nykyisen sukupolven vaatimustasoon...
Jos tuo vaari oli ollut koko kevään eristyksissä, kuten ap kirjoittaa, niin hänen täytyy olla yli 70 v. Tämä siis tuolle, joka epäile, että voi olla vielä alle 50-vuotias.
Tai sitten oli vapaaehtoisesti eristyksissä tai sairastaa jotain.
Niin, aika epätodennäköistä että nukkekoti-ikäisten lasten isoisä olisi yli 70. Ja vaikka olisikin, ei se mitään muuttaisi. Ainakin minun 71 ja 73 -vuotiaat vanhempani ovat edelleen täysin kartalla ja osaavat käyttäytyä kylässä eivätkä häärää omiaan. Kysyvät: "voinko auttaa?" ja sitten toimivat sen mukaan mitä pyydetään. Kuten fiksut aikuiset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisi antaa lasten leikkiä myrkkytalolla? Aha. En itsekään antaisi koskea sellaiseen. Mieluummin terveet lapset sitten vaikka vaarin tunteiden kustannuksella. Ja jos sun veli oli tilannut ne naulat jotain erityistä juttua varten niin onhan se ärsyttävää kun joki käyttää ne muuhun. Että asioilla on aina kaksi puolta.
Joo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Myrkkymaaleja jotka TAPPAVAT myydään joka paikassa!!!!!!!!!!!
Asioilla on kaksi puolta -sinulla tuntuu olevan perse naamasi tilalla, hih! :D
Hauku vaan jos se jotenkin sua auttaa mutta mulle on mun lapset tärkeämpiä kuin isovanhempien tunteet. Niin se nyt vaan menee. Deal with it.
Varmaan isoisä voi hioa maalin pois ja maalata uudestaan maalilla, joka sopii kemikaalialtistuneille. Siis oletan, että lapset on kemikaalialtistuneita, silloin tavalliset maalit ei käy. Käsittääkseni tavallisillakaan maaleilla maalatuista ei lähde päästöjä enää muutaman kuukauden kuluttua. Ottaako veljesi vaimo huomioon myrkyt ostaessaan uusia huonekaluja, sänkyjä lapsille, sohvia, joissa on palonestoaineita (erittäoin myrkyllistä) jne. T, kemikaalialtistunut, jolle Tikkurilasta sanottiin, etteivät voi suositella MITÄÄN maalia altistuneelle takuulla että ei aiheuta oireita, ei edes M-luokkaan kuuluvia.Point being: veljenvaimo liioittelee eikä ehkä pidä appiukostaan. Lapset oli varmaan pettyneitä, jos ehtivät nähdä nukkekodin.
Veikkaan että vaarin kuoltua alkaa suuri katumus veljesi päässä. Kovaluontoisen miniän tuskin.
Tämän ketjun luettuani, minä, kovaluontoinen miniäkin kadun. Miten sitä olikin niin tyhmä!! :(
Olisi kyllä pitänyt käyttää rosteri ruuveja siihen laituriin eikä mitään nauloja
Jos koira olisi otettu mukaan veneilemään, luultavasti olisi valitettu siitä, miksi se piti kastella ja että nyt se tuo vain kuraa sisälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään ei. Varsinkaan isoja ja varsinkaan mökille josta ne pitäisi saada kuskattua poiskin.
Jäätelön vieminen mökille ex tempore on myös typerä ajatus.
Ihan sama se ns vaatimustaso on ollut ennenkin.
Olen vanhemmanpuoleinen ihminen, elänyt aikaa ennen jääkaappeja. Jos sellainen onni sattui, että joku toi kesällä tuliaisiksi jäätelöä, se kietaistiin naamariin kiitollisina ilman sen kummempia komplikaatioita, - ennen kuin se suli.
Moukkalandiassa?
Ja sillä ei sitten ole väliä vaikka se sitten hotkittiinkin juuri ennen ruokaa ja sitten samalla pilattiin myös kyläpaikan emännän suunnittelema jälkiruoka?
Ja joku märisee sitten käytöstavoista...
Tämä. Meillä on mökillä pikkuruinen kaasujääkaappi. Jos olen kutsunut vieraita, olen luonnollisesti ajatellut myös ruokkia ne, ja olen miettinyt tarkkaan mitä syödään, huomioiden jääkaapin pieni tilavuus.
Jos joku toisi sinne kylmäsäilytystä vaativan tuliaisen, ottaisin sen lähinnä vittuiluna. Juuri viimeksi kun oltiin, oli miehen täti siellä asuntovaunuineen ja jäätelöä toi ja kauhea tuputus, että syökää nyt, syökää kaikki kun se sulaa! Neljän ihmisen olisi pitänyt sitten väkisin tuputtaa litra jäätelöä kun vähämielinen matami oli sellaista päättänyt hommata. Kenenkään ei edes tehnyt jäätelöä mieli, mutta mitä sitä nyt sellaista etukäteen kysymään.
Nuorilta ihmisiltä on kadonnut täysin se käytöstavoista pyhin! Joskus voisi vaan antaa jonkun asian olla. Pappa oli siellä vain yhden vaivaisen viikon. Sitten jälkeenpäin ehtii halkoja siirrellä yms.
Samoin voi osoittaa kiitollisuutta isovanhempien antamista lahjoista, jotka ei aina mene ihan nappiin. Minulla on 75- vuotiaat vanhemmat, jotka yrittää kaikkensa kahden lapsensa perheiden eteen. Ollaan opetettu, että lapset kiittää aina kaikesta, mitä saa ja turhat mölyt pidetään mahassa. Aika pieni vaiva ja senioreilla on hyvä mieli. Kummankaan lapsen perhe ei käytetä heitä hyväksi mitenkään hotoapuna tai rahallisesti. Asutaan toisella puolella Suomea ja 1-2 krt vuodessa nähdään.
Ohis
Miten nämä tälläiset kommentit saavat niin paljon tykkäyksiä. Yleistäviä ja vailla faktaa. Ennoikein ymmärrä mikä ongelma on siinä, että haluaa maalin olevan turvallista? Eivät kaikki maalit ole. Se lukee ihan niissä maaleissakin. Leluille on omat sopivat maalit.