Pyörittelen silmiäni....yksi mamma taas leikkipuistossa tänään...
kehuskeli koko ajan ainokaisellaan, pojallaan joka on viisivuotias. poika on pitkä ja hoikka.
istuimme penkillä ja katselimme kun lapset leikkivät.
tämä mamma: "minun poikani söi tänään paketillisen keksejä."
me muut mammat: "kokonaisen? eikö se ole vähän liikaa?"
mamma: "no minä sanoin hänelle että saat ottaa viisi keksiä. sitten menin leikkaamaan ruohoa. kun tulin takaisin, poika oli syönyt peittonsa alla koko keksipaketin tyhjäksi. sänky oli ihan muruissa."
me muut mammat: "huh, aika paljon söi kerralla"
mamma: "niin mutta minkäs mahtaa. hänelle maistuu kaikki. hän syö jopa karkkipussin ihan tyhjäksi ja pyytää lisää. annan hänen syödä mitä vaan kun on niin laiha, katsokaa nyt miten laiha, neuvolassakin sanottiin että poika saisi painaa kuusi kiloa enemmän! katsokaa millainen luipero! hän syö mitä vaan eikä silti liho."
me muut mammat: "mutta eihän tuollainen ole terveellistä jos se on jatkuvaa, hampaatkin kärsii vaikka ei liho."
mamma: "tällä pojalla on todella hyvät hampaat ja kun hän kävi hammaslääkärissä käskin pojan sanoa hammaslääkärille että poika pesee hampaat kaksi kertaa päivässä. poika sanoi hammaslääkärille että äiti käski sanoa että pesen hampaat kaksi kertaa päivässä vaikka en pesekään kuin iltaisin."
me muut mammat: pyörittelimme silmiämme.
mamma: "niin ja kananuggetit maistuu, niitä saan paistaa joka ilta pojalle. kananuggetit ja perunamuussi! muuta hän ei kaipaakaan! joskus syö ehkä pikku palan omenaa mutta ei joka päivä. tuo poika eläisi kananuggeteilla ja muussilla! kastiketta ei saa laittaa."
me muut mammat: "syökö hän muuta kuin muussia ja kananuggetteja?"
mamma: "aamupalalla minun poikani vetää kolme tai neljä sämpylää pähkinälsuklaaevitteellä! aikamoinen syöjä vai mitä."
me muut mammat: "syökö hän joka aamu sämpylöitä pähkinäsuklaalevitteellä?"
mamma: "joo syö, ainakin kolme, joskus neljä. sillä on hyvä ruokahalu!"
me muut mammat: "aika epäterveellistä vai mitä?"
mamma: "no enpä tiiä, katsokaa nyt miten hoikka hän on, tuollainen hongankolistaja, läpipasko!"
me muut mammat: "syödäänkö teillä joskus vihanneksia tai jotain terveellistä?"
mamma: "joskus teen pannukakkua missä on ihan pieniä omenanpalasia seassa, se menee jos ne omenanpalat on tosi pieniä! sitä poika syö kyllä. vihanneksista hän ei välitä. mutta kaksi kertaa viikossa me haetaan mäkistä ruokaa ja poika saa aina ne kananuggettinsa ja ranskalaiset maistuu kanssa, niitä hän vetää ihan kaksin käsin. ja juo fantaa."
me muut mammat: "mäkkiruokaa kaksi kertaa viikossa? eikö se ole vähän usein?"
mamma: "ei tuolle pojalle, tuo voi syödä mitä vaan eikä liho! hän saa aina päiväkodista tultuaan karkkipussin ja pikku sipsipussin ettei kiukuttele matkalla mutta ei tuo poika liho, ei tarvi huolehtia"
mitä tuollaiselle voisi edes sanoa? eikö tuollainen ruokavalio ole epäterveellinen, vaikka lapsi ei liho ja hampaat on ok?
Kommentit (43)
veikkaan että ap itse on vähän pullea ;)
Onhan noita... Tiedän mäkin erään äidin joka syöttää joka aamu koululaiselle pakastepizzan aamupalaksi. Ja joo, tämä lapsi on vielä vakavasti ylipainoinen...Mutta eipä tuollaiselle mitään mahda, vaikka kamalaa onkin,
Kauheaa. Tiedän itsekin tuollaisia. Ruoka on aina rasvaisia eineksiä tai Mäkkärin sapuskoja. Hedelmiä ja vihanneksia ei syödä kun ei ne lapset tykkää.
Toihan on ihan normimättöä jossain jenkeissä ja briteissä.
ihan normaalia käytöstä täällä pk-seudulla... tuollaisia mammoja on joka leikkipuistossa. kyllä ne lapset siitä lihoo, odottakaa vaan!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 23:49"]
Ei se keksinyt niitä juttuja, ne on totta. Päiväkodissa lapsi syö tai on mahdollisuus syödä, mutta syö kuulemma vain pari makaronia ja jälkiruoan. Kun mamma tulee hakemaan hoidosta on kova nälkä ja haluaa karkkia ja sipsiä. Mutta vain tietynlaista karkkia ja tietynlaista sipsiä, ei mitään uutta ja vierasta. Keksitkin pitää olla aina tietynlaisia, aina samoja. Mehusta kelpaa vain yksi merkki ja maku.
Millainenhan aikuinen tälläisestä lapsesta kasvaa?
ap
[/quote]
höpöhöpö yhdessäkään päiväkodissa ei katottais tommosta meininkiä ja toisekseen rahatilanteesta johtuen ei päiväkodeissa ole tarjottu jälkiruokia sitten 90-luvun.
nauhotitko sä ton keskustelun kun noin tarkkaan muistat?
Kauanko sulla yleensä kestää kun purat keskustelut sanelukoneesta?
Asun kerrostalossa, jossa on eräs yh-äiti mulattilapsineen. Lapsista kaikki ovat järkyttävän lihavia, perheen esimurkku on varmasti lähemmäs satakiloinen ja näyttää takaa katsottuna eläkeläisnaiselta, kun vaappuu kävellessään. Sääliksi käy. Tosi usein lapset käyvät lähiostarin pitseriassa ja kotiutuvat jättimäisten perhepitsojen kanssa. Viimeksi tämä vanhin "tankki" marisi siitä, kun äitinsä muistutti että jakaa sitten pitsansa pikkusiskon (ehkä 5-vuotias) kanssa...
Eli kyllä näitä lapsia on, jotka syövät käytännössä paskaa aamusta iltaan, viikosta toiseen.
Ja kyllä ainakin Helsingissä päiväkodit tarjoavat jälkiruokaa, mitä olen vähän ihmetellyt. Esim. keittopäivänä saa jäätelöä ja sitten vielä välipalalla jotain marjapiirakkaa...huhhuh.
Mä syötän meidän muksulle melkeinpä ainoastaan punaista lihaa ja välillä toki kanaa. Haluan pojasta vahvan ja hyvinvoivan. On meillä myös pakollinen kasvispäivä kerran kuussa, jolloin äiti saa laittaa jotain kasviskeittoa tai kasvislasagnea (tämä on myös poikani herkkua). Minulla on kavereita, joiden lapset syövät melkein pelkästään kasvisruokaa ja kalaa. He ovat jatkuvasti sairaina! Koko ajan flunssa ja muuta. Eivätkä ne kasvisyöjäperheiden lapset oikein harrastakaan mitään kehittävää, lukevat ja soittavat pitkin iltoja. Minusta moinen on typerää. Itse olen valinnut lapselleni mattopainin ja talvisin jääkiekon. Niissä kehittyy fyyisesti ja henkisesti ottamaan tämän maailman vastaan. ei tule itku kovissa paikoissa, eikä jää millekään viulunvinguttaja-lukutoukalle jalkoihin. Massaa löytyy, vaikka poika onkin vasta 6-vuotta.
Tää on joku sun oma keksimä tarina takuulla..
Ei meilläkään mitään vihanneksia ja hedelmiä syödä. Tyttö ehkä joskus. En ota paineita.
Kyllä meidänkin päiväkodissa tarjotaan jälkiruokaa. Ei se, että sinun päiväkodissasi ei tarjota, tarkoita että missään muualla ei sitten voi tarjota!
Epäterveellinenhän tuollainen ruokavalio on, mutta taisi mamma vedettää teitä muita oikein kunnolla!
En osaa muuta sanoa, mutta mä en tunne yhtäkään täyspäistä silmien pyörittelijää. "Hienostorouvia", jotka eivät voi ymmärtää, miten toinen ei näe, miten juntti tämä violetin sävy on, ihan oksettaa, kun taas tämä violetin sävy on niin kuuminta hottia. Jos joku ei peesaa häntä tai ajattele samoin kuin hän joka asiassa, niin koko ihminen on maailman alinta kastia. Ja niitä silmiä pyöritellään koko ajan. Jos naapuri ostaa eri värisen auton kuin itse olisi valinnut, pitää pyöritellä silmiä. Jos naapurin lapsi saa tikkarin perjantaina kun heidän oma vasta lauantaina, pitää pyöritellä silmiä. Mulla on vahva käsitys, että kaikki silmien pyörittelijät on jotenkin niin omaa luokkaansa ja paljon ylempänä muuta kansaa, ettei pieni tosikaan. Pahksun, pyöritän silmiä ja paheksun.
Jos on kaikesta huolimatta laiha, epäilen keliakiaa.
Onpas teillä pienet elämänpiirit. Luojalle kiitos, ettei minulla ole lapsia.