Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinulle ok jos miehesi luovuttaisi siittiöitä?

Vierailija
01.07.2013 |

Olisiko sinulle ok jos miehesi luovuttaisi siittiöitä lapsettomuusklinikalla lapsettomien avuksi? Nythän on tuo laki, että kun niillä mahdollisesti alkunsa saaneet lapset ovat 18, saavat he luovuttajan tiedot ja mahdollisuuden ottaa yhteyttä. Haittaisiko se sinua? Entä ajatus siitä, että yhteisillä lapsillanne olisi biologisia sisarpuolia jossain?

Mietin vaan kun sanoin tyttöjen illanistujaisissa, että mieheni on menossa luovuttamaan spermaa ja siitä nousi kauhea haloo. Olemme itsekin saaneet 3 lasta 8 vuoden rankkojen hoitojen jälkeen (esikoinen + kaksoset), toki omilla soluilla, mutta silti tarvitsimme kipeästi apua klinikalta. Monen monta ivf-hoitoa ja pakastesiirtoa tehtiin turhaan, kunnes sitten kävi ihme ja jostain tuntemattomasta syystä tärppäsi, vaikka hoitokaavaa ei enää muutettu. Olemme siitä ikuisesti kiitollisia ja vieläkään ei oikein voi uskoa, että meitä "hankalia tapauksia" ja ikuisesti lapsettomiksi ajateltuja siunattiin lopulta KOLMELLA ihanalla lapsella. Tiedämme miten raastavalta lapsettomuus tuntuu, se suorastaan tukahduttaa kaiken elämänilon.

Nyt meillä olisi mahdollisuus auttaa muita samassa tilanteessa olevia, joten ei ole käynyt mielessäkäänn, että jättäisimme sen tekemättä. Minun munasoluni eivät kelpaa luovutettavaksi, mutta miehen siittiöt kyllä. Näitä alussa esittämiäni kysymyksiä meiltä tentattiin illanistujaisissa. Olisi mielenkiintoista kuulla onko yleinen kanta naisilla tämä?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Ajatuksena luovuttaminen ja lapsettomien pariskuntien auttaminen on kaunis ja nostan hattua kaikille, jotka tekevät niin, mutta käytännössä en voisi elää sen ajatuksen kanssa, että miehen tai minun geenit (jos luovuttaisin munasoluja) käppäilisivät tuolla jossain. Miettisin jatkuvasti miten lapselle menee ja olisin varmaankin kiinnostunut näkemään miltä hän näyttää. Samalla en pitäisi ajatuksesta, jos en haluaisikaan tietää lapsesta mitään, mutta hän yrittäisi ottaa yhteyttä ja selvitellä geeniperimäänsä. Sellainen olisi täysin luonnollista, koska sitä ihmettelisi omia ulkoisia ja luonteenpiireteitään, joita ei löytyisi vanhemmilta. Ja jos mieheni olisi luovuttaja, tunteet olisivat monin kertaiset, koska olisin varmaan jollain oudolla tapaa mustasukkainen tai jotain sen tyylistä, koska en kestäisi, että miehellä on jonkun muun kanssa saatu jälkeläinen jossain.

Juuri samaa mieltä kuin sinä!

Vierailija
82/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on aikuinen ihminen, jos hän haluaisi luovuttaa niin mikä minä olisin häntä estämään? En pidä ajatuksesta, mutta mielestäni minulla ei olisi oikeutta kieltää häntä halutessaan tekemästä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pitäisi ajatuksesta.

Muutenkin en ymmärrä sitä, että jos ei miehen sperma "toimi", miksei voi adoptoida lasta?

Vierailija
84/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi ajatuksesta. Kukaan ei takaa, etteikö näillä lahjoitetuissa sukusoluilla alkunsa saaneilla lapsilla olisi joskus oikeus myös biologisen isänsä perintöön. Koen että tällainen lapsi olisi uhka omille lapsillemme siinä tilanteessa, että mieheni kuolee, ja siinä onkin sitten yhtäkkiä lapsipuolia kätönen ojossa muutenkin vaikeassa tilanteessa.

Vierailija
85/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi miestäni kohtaan väärin, että minun sukusoluani käytettäisiin lapsen tekemisessä, mutta hänen ei. Eli yhteinen lapsemme olisi biologisesti minun ja jonkun muun miehen. Parempi olisi, ettei olisi kummankaan biologisesti, vaain adoptoitu.

Vierailija
86/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

85 jatkaa, että ajattelen näin, koska itse lähtisin vastaavassa tilanteessa sitä perintöä vaatimaan (siis lapselleni). Olettaen, että summa jonka hän saisi, voisi olla hyvinkin iso tilanteessa, jossa lapsi saisi sillä kuitenkin itselleen helpomman elämän, en välittäisi ollenkaan siitä että tuo mies on tehnyt hyvän työn. Miettisin vain ja ainoastaan lapseni etua, en sitä mikä on moraalisesti oikein. Ja oletan, että näin tekisivät monet muutkin, sillä kokemus on osoittanut, että raha saa useimmista esiin ne pimeimmätkin puolet.

Vierailija
87/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme luovuttaneetkin alkiota. Itse lapsettomuuden kokeneena todellakin haluan sen onnen suoda muille!

Vierailija
88/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka tietämättömiä ihmiset ovatkaan! Luovuttajaa EI peritä missään olosuhteissa eikä luovuttaja ole mikään lapsen vanhempi! Kyllä näistä tehdään hyvin tarkat paperit.

Vierailija
89/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 12:15"]

85 jatkaa, että ajattelen näin, koska itse lähtisin vastaavassa tilanteessa sitä perintöä vaatimaan (siis lapselleni). Olettaen, että summa jonka hän saisi, voisi olla hyvinkin iso tilanteessa, jossa lapsi saisi sillä kuitenkin itselleen helpomman elämän, en välittäisi ollenkaan siitä että tuo mies on tehnyt hyvän työn. Miettisin vain ja ainoastaan lapseni etua, en sitä mikä on moraalisesti oikein. Ja oletan, että näin tekisivät monet muutkin, sillä kokemus on osoittanut, että raha saa useimmista esiin ne pimeimmätkin puolet.

[/quote]Lakia ei voi muuttaa retroaktiivisesti, ei vaikka kuvittelet maailman muutkin ihmiset kaltaisiksesi kylmiksi ahneiksi paskiaisiksi.

Lastasi käy sääliksi.

Vierailija
90/106 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

90; joo noin minäkin ajattelin, että ihmiset eivät ole ahneita paskiaisia, ennen kuin sukuun alkoi tulla ensimmäisiä perinnönjakoja. Ihmisistä paljastuu uskomattoman raadollisia puolia, kun kyseessä on raha.

Luovuttajaa ei peritä NYT. Maailma on muuttunut niin paljon viimeisen 70:n vuoden kuluessa, että siinä on muutettu lakia mennen tullen, sellaisiakin asioita on muuttunut joiden kukaan ei uskonut muuttuvan. Kukaan ei voi mennä sanomaan, etteikö edessä ole ennakkotapauksia ja mahdollinen lakimuutos seuraavan 70:n vuoden kuluttua, jolloin noin tilastollisesti perinnönjako alkaa olla ajankohtainen.

85

Vierailija
91/106 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä olisi ok luovuttaa siittiöitä lapsettomille aikuisille. Ei sillä ole väliä onko tuleva perhe lesbo tai hetero!.Ainoastaan sillä on väliä kuinka paljon nämä ihmiset rakastavat lastaan, oli se sitten biologinen tai ei!

Vierailija
92/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi EXmieheni luovutteli siittiöitä vähän sinne sun tänne. Vielä tehdessämme eroa pukkasi yhden paksuksi, joka sitten pukkautui paksuksi useammankin kerran. 

Vierailija
93/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme jo liian vanhoja luovuttamaan mitään, mutta hypoteettisestikaan en haluaisi itse luovuttaa tai että mieheni luovuttaisi. Juuri siitä syystä etten haluaisi, että biologisia jälkeläisiä liikkuisi tässä hyvin pienessä maassamme. En myöskään luota lainsäädännön muuttumatomuuteen seuraaiven vuosikymmenien aikana esim. perimysasioissa.

Vierailija
94/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 15:02"]

Kyllä mä kannatan verenluovutusta ja elintenluovutustakin,mutta en haluaisi että mies luovuttaa siittiöitä muille.Ne on varattu mulle!

[/quote]

Ok, nyt mä oon törmännyt hulluun ihmiseen. En uskonut niin koskaan käyvän, kun nelikymppiseksi asti jouduin odottamaan. Mutta kun elää niin näkee..

Vierailija
95/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan harkitsin munasolujen luovuttamista, että kävin väestöliitossa keskustelemassa. En olisi halunnut yksinäisiä naisia ja lesboja munasolujeni päätepisteeksi, joten se siitä...

Sama pätee jos mieheni luovuttaisi siittiöitä. Eli en hyväksyisi.

Lapsella kuuluu kasvaa miehen ja naisen kanssa.

Vierailija
96/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin noita vastauksia ja mietin omaa kantaani, ensin ajattelin ettei se olisi ok, mutta tulin toisiin aatoksiin. Luulen, että nämäkin ihmiset joille täälä tuo on ehdoton ei, eivät ajattele että entä jos heillä olisi tilanne missä haluavat lapsen ja siihen tarvitsisivat luovutettua spermaa? Aika surullista, jos sitä ei sitten kukaan olisi lahjoittanut. Mutta ihan hyvä ettei ne juntit pääse enempää lisääntymään, jos asenne tuo, jos on geneettistä meinaa..

Vierailija
97/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onkin niin hyvät geenit, että mielelläni lahjoitan!

Vierailija
98/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos Johnny Depp tulisi Suomeen ja lahjoittais siittiöitään? Olisiko palstan mammojen mielestä silloinkin "inhottavan epäluonnollista"?

Vierailija
99/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa siittiöiden luovutus on tullut elintärkeäksi?

Täällä kun verrataan verenluovutukseen, aivan naurettavaa.

Ottamatta kantaa itse asiaan.

Vierailija
100/106 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 07:49"]

Ihanat pikkusieluiset mammat, vaviskaa. Minun mieheni on auttanut naispareja ihan muumimukimenetelmällä. Kaksi ihanaa lasta on syntynyt! Lapset saavat jo pieninä tietää, kuka heidän isänsä on ja saavat olla tekemisissä isänsä kanssa.

Itse ehdotin tätä asiaa miehelleni ja hän halusi auttaa naispareja. Rahaa ei ole senttiäkään liikkunut tässä jutussa.

Täällä huudetaan luonnollisuuden perään. Tyypit vetää röökiä posket lommollaan, onko se luonnollista? Onko luonnollista, että ihmisillä on silmälasit? Eikö heikkonäköisten pitäisi sitten vaan tyytyä olemaan puolisokeita, sehän olisi luonnollista.

Sukusolujen luovuttajat ovat tietenkin lapsen biologiset vanhemmat, mutta sosiaaliset vanhemmat ovat ne, jotka lapsen kasvattavat ja huolehtivat hänestä.

Laajentakaa hei vähän ajatusmaailmaanne, jooko.

[/quote]

eihän kellään ollutkaan muumimuki menetelmää vastaan, vaan luovuttamista, jossa ei tiedetä isää. Kliinisyydessä on varjopuolensa, sä et tiedä millaiselle ihmiselle ne solut menee, mitä niillä tekee. Okei. 90 prossaa on hienoja ihmisiä ja antavat lapselle rakastavan kodin. Sitten on myös olemassa lapsitehtaat. Ne pitää ottaa tämän päivän Suomessakin jo huomioon!

Miehesi on hienon teon tehnyt ja te tunnette perheet ja olette niiden kanssa tekemisissä. Mun mielestä tuo on ainoa oikea tapa saada naispareille ja yksinäisille naisille lapsi.