Olisiko sinulle ok jos miehesi luovuttaisi siittiöitä?
Olisiko sinulle ok jos miehesi luovuttaisi siittiöitä lapsettomuusklinikalla lapsettomien avuksi? Nythän on tuo laki, että kun niillä mahdollisesti alkunsa saaneet lapset ovat 18, saavat he luovuttajan tiedot ja mahdollisuuden ottaa yhteyttä. Haittaisiko se sinua? Entä ajatus siitä, että yhteisillä lapsillanne olisi biologisia sisarpuolia jossain?
Mietin vaan kun sanoin tyttöjen illanistujaisissa, että mieheni on menossa luovuttamaan spermaa ja siitä nousi kauhea haloo. Olemme itsekin saaneet 3 lasta 8 vuoden rankkojen hoitojen jälkeen (esikoinen + kaksoset), toki omilla soluilla, mutta silti tarvitsimme kipeästi apua klinikalta. Monen monta ivf-hoitoa ja pakastesiirtoa tehtiin turhaan, kunnes sitten kävi ihme ja jostain tuntemattomasta syystä tärppäsi, vaikka hoitokaavaa ei enää muutettu. Olemme siitä ikuisesti kiitollisia ja vieläkään ei oikein voi uskoa, että meitä "hankalia tapauksia" ja ikuisesti lapsettomiksi ajateltuja siunattiin lopulta KOLMELLA ihanalla lapsella. Tiedämme miten raastavalta lapsettomuus tuntuu, se suorastaan tukahduttaa kaiken elämänilon.
Nyt meillä olisi mahdollisuus auttaa muita samassa tilanteessa olevia, joten ei ole käynyt mielessäkäänn, että jättäisimme sen tekemättä. Minun munasoluni eivät kelpaa luovutettavaksi, mutta miehen siittiöt kyllä. Näitä alussa esittämiäni kysymyksiä meiltä tentattiin illanistujaisissa. Olisi mielenkiintoista kuulla onko yleinen kanta naisilla tämä?
Kommentit (106)
Ehdottomasti olisi ok. Miksi ei olisi? Eihän se ole meiltä pois jos joku toinen pariskunta saa lapsen lahjoitetuilla soluilla. Mitä haittaa siitä olisi miehelle tai minulle? Ok, joku voi tulla oven taakse, mutta mitä sitten? Eihän se ole meiltä pois, hyvänen aika sentään. Eikä se lapsi ole meidän, vaan toisen pariskunnan.
Olisi ok, olen itsekkin luovuttanut munasolujani. Miksi en soisi lapsettomuudesta kärsiville myös mahdollisuutta tulla vanhemmiksi?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 15:02"]
Kyllä mä kannatan verenluovutusta ja elintenluovutustakin,mutta en haluaisi että mies luovuttaa siittiöitä muille.Ne on varattu mulle!
Äläpä leuhki, arvaa vaan monelleko on luovuttanut ja tulee vielä luovuttamaan.. :D
[/quote]
On ollut. Samoin on ok, että minä luovutan munasoluja.
Luovutamme molemmat myös verta.
Kuuluu mielestäni perusinhimillisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 15:27"]
Mutta miten on, kun aina avioliitossa syntyvä lapsi on automaattisesti rekisterissä aviomiehen? Joten jos ei ole biolokisesti, niin eikö isästä tule isää? Lukeeko siellä sitten luovuttajan tiedot isän kohdalla?
[/quote]
Ei. SIellä lukee oikean isän tiedot, niin kuin pitääkin.
En oikein usko, että olisi ok. Ajatustasolla kyllä, mutta käytännössä ei välttämättä. Siittiönluovuttajia varmaan on muitakin kuin juuri minun mieheni. Sitä paitsi kannatan sitä, että ihmisellä on tiedossa biologiset vanhempansa ja ettei eletä valheessa sen suhteen, kuka se oikea isä/äiti on. Varmaan nykyään aika moni lapsi kasvaa uskoen, että nämä tässä ovat ne oikeat biovanhemmat, vaikkei niin olisikaan. Se on mielestäni väärin.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 16:29"]
Avioliitossa syntynyt lapsi on automaattisesti vanhempien, oli lapsi sitten saannut alkunsa luovutetuista siittiöistä, munasoluista tai peräti alkiosta. Avoliitossa eläessä, isä käy normaalisti tunnustamassa isyytensä, eikä kukaan kysele mitään lapsettomuushoidoista.
18 vuotta täytettyään lapsi voi mennä kyselemään biologisia vanhempiaa Valvirasta(?). Tietysti vanhemmat voivat pimittään tiedon, jolloin lapsi ei osaa lähteä kyselemään biovanhempiaan. Virallinen suositus on että lapselle kerrotaan hänen alkuperä. Lapsettomuushoidoissa voidaan käyttää myös tanskasta hankittuja siittiöitä, jolloin lapsi ei pysty jäljittämään biologista isäänsä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 15:27"]
Mutta miten on, kun aina avioliitossa syntyvä lapsi on automaattisesti rekisterissä aviomiehen? Joten jos ei ole biolokisesti, niin eikö isästä tule isää? Lukeeko siellä sitten luovuttajan tiedot isän kohdalla?
Itse luultavasti joudun turvautumaan luovutettuihin munasoluihin ja jos näin lapsen tulen saamaan olen maailman onnellisin, että saan olla äiti. Ja mieheni saa luovuttaa niin paljon siittiöitää kun tahtoo.
[/quote]
[/quote]
Vanhemmat EIVÄT voi kieltää lasta saamasta tietää hänen biologista isäänsä. Se on lain mukaan kerrottava
tietysti hedelmöityshoito on hyvä asia, lapsen haluaminen on luonnollisin asia maailmassa. jotkut joutuu tekemään paljon työtä, että saavat siunauksen, oman lapsensa. lääkärien apu on hyväksyttävää ja jopa tarvittavaa, jos esimerkiksi ihmisellä murtuu jalka, on tarvittavaa mennä hoitoon, ei ole oikein olla menemättä hoitoon. kunhan ei mitään geenikloonausta, niin hedelmöityshoidot ovat luonnollinen asia.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 15:02"]
Kyllä mä kannatan verenluovutusta ja elintenluovutustakin,mutta en haluaisi että mies luovuttaa siittiöitä muille.Ne on varattu mulle!
Äläpä leuhki, arvaa vaan monelleko on luovuttanut ja tulee vielä luovuttamaan.. :D
[/quote]
[/quote]
Sinäkö synnytät lapsen miehen kaikista siittiöistä? Aika monta kertaa synnytät. Sinä et omista miestäsi.
Miehelläsi voi olla jo nyt lapsia joista hän ei tiedä.
Eikö vähän aikaa sitten tullut joku uusi laki, että lapset perivät myös biologiset vanhempansa?
No mulle ei olisi ok, että mieheni perintö menee jollekin jota hän ei ole koskaan edes tavannut.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:09"]
Eikö vähän aikaa sitten tullut joku uusi laki, että lapset perivät myös biologiset vanhempansa?
No mulle ei olisi ok, että mieheni perintö menee jollekin jota hän ei ole koskaan edes tavannut.
[/quote]
Ei tullut sellaista lakia. AV-mamman tyhmyys taas huipussaan... onneksi ei luovuta siittiöitä eikä munasoluja. Tuolla älykkyysosamäärällä ei ole syytä lisääntyä.
num.50 jatkaa täytyy tunnustaa että itse en pystyisi luovuttamaan, mutta en pidä sitä vääränä, varsinkin sperman kohdalla en tiedä miksi näin mutta.
Luonnollinen tapa paras tapa. Miksi tapella luontoa vastaan, suurta itsekkyyttä. Eikö maailma ole pullollaan hylättyjä lapsia miksei hommaa sellaista, mutta ei, joku käy mieluummin vuosikausia kenties tuuloksettomissa hoidoissa ja etsii epätoivoisesti jonkun vieraan spermaa. Toivon että yhteiskunta ei ainakaan tuollaista toimintaa tukisi. Tärkeämpää on hoitaa jo olevat lapset ja oikeasti sairaat ihmiset. Joka puolella on rahat lopussa miksi tuhlata niitä joidenkin ihmisten itsekkäisiin haluihin.
Ja ei, minun mieheni on niin fiksu ettei luovuttelsi ympäriinsä, ei kuulema sellaista rahaa ole että niin tyhmään sortuisi. Hän sattuukin olemaan älykäs ja miettii vähän pidemmälle.
Ei olisi ok. Meillä oli itseasiassa juuri vähän aikaa sitten puhetta miten reagoisin, jos selviäisi että hänelle on käynyt joskus vaikka vahinko ja muutamien vuosien päästä tuolla koputtelisi jälkeläinen ovella. Sitten keskusteltiinkin hyvin painokkaasti, että nytkö pehmitetään mahdollista vahinkoa varten vai mitäs tämä tällainen puhe on :) Tuo luovutus-asia menee samaan kategoriaan.
Ajatuksena luovuttaminen ja lapsettomien pariskuntien auttaminen on kaunis ja nostan hattua kaikille, jotka tekevät niin, mutta käytännössä en voisi elää sen ajatuksen kanssa, että miehen tai minun geenit (jos luovuttaisin munasoluja) käppäilisivät tuolla jossain. Miettisin jatkuvasti miten lapselle menee ja olisin varmaankin kiinnostunut näkemään miltä hän näyttää. Samalla en pitäisi ajatuksesta, jos en haluaisikaan tietää lapsesta mitään, mutta hän yrittäisi ottaa yhteyttä ja selvitellä geeniperimäänsä. Sellainen olisi täysin luonnollista, koska sitä ihmettelisi omia ulkoisia ja luonteenpiireteitään, joita ei löytyisi vanhemmilta. Ja jos mieheni olisi luovuttaja, tunteet olisivat monin kertaiset, koska olisin varmaan jollain oudolla tapaa mustasukkainen tai jotain sen tyylistä, koska en kestäisi, että miehellä on jonkun muun kanssa saatu jälkeläinen jossain.
Ja tosiaan, valitsin puolisoni sen perusteella ettei hänellä ollut omia lapsia aikaisemmista suhteista.
Kysyin mieheltä, että suostuisiko luovuttamaan ja syvällä rintaäänellä tuli vastaus "EN! Sehän olisi MUN lapseni! Ei ihme ettei niitä luovuttajia ole tarpeeksi".
Että tässä perheessä ei olla luovuttamassa kenellekään mitään, sori, mutta toivottavasti luovuttajia löytyy jostain lapsettomille pariskunnille :)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:53"]
Ei olisi ok. Meillä oli itseasiassa juuri vähän aikaa sitten puhetta miten reagoisin, jos selviäisi että hänelle on käynyt joskus vaikka vahinko ja muutamien vuosien päästä tuolla koputtelisi jälkeläinen ovella. Sitten keskusteltiinkin hyvin painokkaasti, että nytkö pehmitetään mahdollista vahinkoa varten vai mitäs tämä tällainen puhe on :) Tuo luovutus-asia menee samaan kategoriaan.
Ajatuksena luovuttaminen ja lapsettomien pariskuntien auttaminen on kaunis ja nostan hattua kaikille, jotka tekevät niin, mutta käytännössä en voisi elää sen ajatuksen kanssa, että miehen tai minun geenit (jos luovuttaisin munasoluja) käppäilisivät tuolla jossain. Miettisin jatkuvasti miten lapselle menee ja olisin varmaankin kiinnostunut näkemään miltä hän näyttää. Samalla en pitäisi ajatuksesta, jos en haluaisikaan tietää lapsesta mitään, mutta hän yrittäisi ottaa yhteyttä ja selvitellä geeniperimäänsä. Sellainen olisi täysin luonnollista, koska sitä ihmettelisi omia ulkoisia ja luonteenpiireteitään, joita ei löytyisi vanhemmilta. Ja jos mieheni olisi luovuttaja, tunteet olisivat monin kertaiset, koska olisin varmaan jollain oudolla tapaa mustasukkainen tai jotain sen tyylistä, koska en kestäisi, että miehellä on jonkun muun kanssa saatu jälkeläinen jossain.
Ja tosiaan, valitsin puolisoni sen perusteella ettei hänellä ollut omia lapsia aikaisemmista suhteista.
[/quote]
Toivottavasti miehesi jättää sinut. Ei noin itseään täynnä olevaa ihmistä kukaan järkevä katsele
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 19:29"]
Luonnollinen tapa paras tapa. Miksi tapella luontoa vastaan, suurta itsekkyyttä. Eikö maailma ole pullollaan hylättyjä lapsia miksei hommaa sellaista, mutta ei, joku käy mieluummin vuosikausia kenties tuuloksettomissa hoidoissa ja etsii epätoivoisesti jonkun vieraan spermaa. Toivon että yhteiskunta ei ainakaan tuollaista toimintaa tukisi. Tärkeämpää on hoitaa jo olevat lapset ja oikeasti sairaat ihmiset. Joka puolella on rahat lopussa miksi tuhlata niitä joidenkin ihmisten itsekkäisiin haluihin.
Ja ei, minun mieheni on niin fiksu ettei luovuttelsi ympäriinsä, ei kuulema sellaista rahaa ole että niin tyhmään sortuisi. Hän sattuukin olemaan älykäs ja miettii vähän pidemmälle.
[/quote]
Jetsulleen samaa mieltä. Takaisin luontoon. Ja parastahan on, että voi aloittaa itsestään. Varmaan keksit vielä jotain, mitä voit tehdä luonnonmukaisemmin?
Olisi ok, olen jopa itse ehdottanut, mutta mies ei halunnut. Ainakaan vielä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 14:26"]
Antaisitte luonnon hoitaa hommansa. Miksi ei voi tyytyä siihen että on kyvytön saamaan lapsia vaan täytyy tapella keinoja kaihtamatta että saisi.
[/quote]
Palataan asiaan sitten, kun sairastut vaikka syöpään. Antanet luonnon hoitaa hommansa?