Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajatella "ystäväni" toiminnasta?

Vierailija
01.07.2013 |

Ehdotin "ystävälleni" yhteistä retkeä rannalle (minulla olisi neljä lasta mukana, hänellä kaksi). Hän soitti takaisin ja sanoi, että olisi menossa tapaamaan toista kaveriaan ilman lapsia, mutta voisinko ottaa hänen lapset rannalle mukaan ja hän kävisi sillä aikaa treffaamassa ystäväänsä. Sanoin, etten taida kuuden lapsen kanssa ihan yksin pärjätä rannalla....Vähän aikaa sitten hän ehdotti, että olisi lähdössä ystäväpariskunnan kanssa juhlimaan Tallinnaan muutamaksi yöksi ja voisinkohan minä sillä aikaa hoitaa hänen lapsiaan. Kerran hän soitti, että olisi pitämässä läheisille ystävilleen K 18-juhlia ja jospa voisin ottaa hänen lapsosensa silloin yökylään (huom: minua ei kutsuttu juhliin; vain lapsenvahdiksi...). Näissä kyseisissä tapauksissa yökyläily ei onnistunut, mutta muulloin olen kyllä auttanut. Hän ei koskaan ehdota yökyläilyä toistepäin. Emme siis ole enää ihan nuoria, joten tämä ei ole mikään pikkutyttöjen hiekkalaatikko-ongelma. Jotenkin kyllä aika paljon loukkaa tämä "babysitter"-status, jonka olen jostakin syystä saanut....Mitäköhän tehdä? Vai enkö tee enää mitään?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu, jos sinulle ei sovi. Kerro kaverillesi, miltä hänen käytöksensä tuntuu.

Vierailija
2/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tarvii nyt siis miettiä, mitä haluat tehdä tämän ystävän osalta ja kun tiedät, niin toteutat sen. Ystäviä, kavereita yms tuttavia on moneen lähtöön, ja oikeastihan se on ihan hyväkin asia. Näen, että hän luottaa sinuun lastensa osalta, ei hän ole ajatellut, ettet haluaisi näin auttaa. Mutta koska se todella ahdistaa sinua, mieti ja tee päätöksesi, kenenkään ei tarvitse tehdä mitä ei halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi ole ystävyyttä, vaan hyväksikäyttöä..

Vierailija
4/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna aika härskiä käytöstä "ystävältäsi".

Vierailija
5/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Minustakin tämä tuntuu hyväksikäytöltä ja on aika loukkaavaa. Monelta kantilta olen tätä yrittänyt punnita, mutta hän ei tosiaankaan taida olla ystäväni.

Vierailija
6/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää varmaan mut silti mun mielestä sun kannattais ottaa ystäväsi käytös kohteliaisuutena ja imarteluna. Hänen täytyy pitää sua hyvänä ihmisenä ja turvallisena aikuisena kun luottaa suhun noin paljon et jättäis lapsensa just ja vain sulle. Lapsetkin on saattanut sanoa äidilleen et he tykkää susta.

Mielipiteeni ei tietty tarkoita et sun pitäis suostua. 

Vierailija
7/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä ehdottanut itse yökyläilyä toisinpäin tai pyytänyt ystävääsi hoitamaan lapsiasi? Älä nyt hemmetti anna niin olla, että ystäväsi tekee aina sen aloitteen johonkin. Jos annat tuon ystävän sanella kaikki yhteiset tekemiset, niin ei tarvitse ihmitellä miksi hän kohtelee sinua noin.

Vierailija
8/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tuli mieleen, että itse voisin käyttäytyä kahdesta syystä kuin ystäväsi. 1. En uskaltaisi pyytää teidän lapsia meille hoitoon, jos heitä on 4 kappaletta... En selviäisi 6 lapsen kanssa. Mutta voisin uskoa sinun selviävän, kun pystyt hoitamaan neljääkin, itseä sekin hirvittäisi. 2. En usko, että saisit muutenkaan helposti lapsenvahtia kaikille lapsille, esimerkiksi osallistuaksesi näihin aikuisten iltoihin, joten voisin pyytää sinua ennemmin lapsenvahdiksi.

Mutta jos et koskaan saa pyyntöä tulla johonkin ilman taka-ajatusta tai saa mitään vaivanpalkkaa / vastapalveluksia, niin ystäväsi on vain hyväksikäyttäjä!

Vierailija
9/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 13:04"]

2. En usko, että saisit muutenkaan helposti lapsenvahtia kaikille lapsille, esimerkiksi osallistuaksesi näihin aikuisten iltoihin, joten voisin pyytää sinua ennemmin lapsenvahdiksi.

[/quote]

Tajuatko edes kuinka loukkaavaa tuo on? Päätät toisen puolesta ettei "se kuitenkaan pääse, eihän sellaiselle lapsilaumalle voi lapsenvahtia saada" joten pyydänpäs sen juhlien sijaan vahtimaan myös mun lapsiani.

Voin kertoa että mulla on myös neljä pientä lasta eikä mitään vaikeuksia saada heille halutessani hoitajaa.

Vierailija
10/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko toiminut samoin kuin tämä kaverisi? hänhä ottaa yhteyttä sinuun ja pyytää lastenhoitoapua, samoin sinä voit soittaa hänelle ja pyytää sitä lastenhoitoapua...

Minulla on muutama tuttava, jotka ovat tietyistä syistä lähes aina siinä pyyntövuorossa. Kohteliaasti sanon ei, jos minulle ei sovi. Yleensä näiden pyytäjien perhetausta on tällainen: kun on heidän vanhempansa nähneet, niin nämä vanhemmat ovat pyyteettömästi auttaneet niin naapurin mummoja, tien varteen jääneitä, lastensa kavereita jne. Näin nämä pyytäjät ovat saaneet sellaisen kasvatuksen, jossa he uskovat aikuisten haluavan auttaa. Niinpä eivät koe pyytämistä noloksi.

Vierailija
11/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yökyläilyt on vain yhdensuuntaisia, eli vain sinä hoidat, ala pyytämään maksu esim. 50 e/yö.

Vierailija
12/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa siltä, että kaverisi on koko ajan ajatellut teidän kahden välisen suhteen perustuvan pelkästään lastenhoidolle. Hän ei siis näe teitä varsinaisina ystävinä, ja veikkaisin että kuvittelee sinun ajattelevan samoin. En siis usko että hän kokee käyttävänsä sinua hyväkseen.

Kokeilepa joskus pyytää häntä lapsenvahdiksi ja katso miten käy. Mielestäni ei ole huono idea tuokaan että vaatisit lapsenhoidosta palkkaa. Yksinkertaisimmillaan kuitenkin voit vain kieltäytyä. Miksi sinä olisit velvollinen toimimaan kenenkään lapsenvahtina!

Vierailija
13/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä kohteliaasti sanoa ei ja näin olen tehnytkin. Vaikea kuvitella, että "ystäväni" näkee tuttavuutemme perustuvan pelkästään lastenhoidolle. En ole häntä pyytänyt lastenvahdiksi, sillä isovanhemmat asuvat lähellä ja se hoitotapa on vain "helpompi". Täytyy nyt miettiä miten toimia jatkossa. Näinhän tämä ei voi jatkua

Ap

Vierailija
14/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 13:50"]

Osaan kyllä kohteliaasti sanoa ei ja näin olen tehnytkin. Vaikea kuvitella, että "ystäväni" näkee tuttavuutemme perustuvan pelkästään lastenhoidolle. En ole häntä pyytänyt lastenvahdiksi, sillä isovanhemmat asuvat lähellä ja se hoitotapa on vain "helpompi". Täytyy nyt miettiä miten toimia jatkossa. Näinhän tämä ei voi jatkua

Ap

[/quote]

Hyvä ettet kuitenkaan alistu lapsenvahtiorjaksi.

Siksi ajattelin että kaveri näkee suhteenne pelkkänä lapsenhoitorinkinä, kun ei kerran kutsu sinua mukaan ajanviettoihin. Voin toki olla väärässäkin.

-13

Vierailija
15/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan täyspäinen ajattele kuten 9???

Mä en ikinä kysyisi omiani hoitoon jollekin, jolla on vielä enemmän. Uskon, että hänellä on tekemistä omissaankin.

Ja ei ole myöskään normaalia jättää ketään kutsumatta siksi, ettei usko tämän kuitenkaan pääsevän. Silkkaa veetuilua. 

Mutta ysi lieneekin provo eikä tästä normaalielämästä

Vierailija
16/16 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 14:19"]

Ei kai kukaan täyspäinen ajattele kuten 9???

Mä en ikinä kysyisi omiani hoitoon jollekin, jolla on vielä enemmän. Uskon, että hänellä on tekemistä omissaankin.

Ja ei ole myöskään normaalia jättää ketään kutsumatta siksi, ettei usko tämän kuitenkaan pääsevän. Silkkaa veetuilua. 

Mutta ysi lieneekin provo eikä tästä normaalielämästä

[/quote]

Ysi taitaa olla jälleen yksi esimerkki näistä toisten hyväksikäyttäjistä, vähän samanlainen jonka kanssa ap:kin painiskelee.