Ylipainosta keskusteleminen teinin kanssa
13v tyttömme on aina ollut vähän pyöreä ja vartalon malli on kaikenkaikkiaan tanakka eli mitään kukkakeppiä hänestä ei saa eikä tarvitsekkaan. Viime vuosina vatsan seutuun on kertynyt kunnon rasvamakkara, jonka tiedetään olevan terveydellekin vaarallista.
Miten ottaa asia puheeksi tytön kanssa. Koen keskusteluaiheen hankalana, koska en tiedä miten asettaisin sanani siten, että tyttö ei koe olevansa lihava ja tekee päätelmän, että hän on ruma eikä kelpaa sellaisena kuin on. Lapsi kuitenkin oikeasti tarvitsisi ruokavalion korjauksen terveellisempään suuntaan ja paljon lisää liikuntaa. Miten onnistaa ja motivoida?
Kommentit (10)
Tarvitseeko siitä lihavuudesta erityisesti mitään sanoa? Vanhemmat päättää mitä kotona syödään, ja voitte sanoa että olette muuttamassa ruokavaliotanne kaikille terveellisemmäksi. Alatte tehdä kevyempää ruokaa, ette osta kotiin turhia herkkuja houkuttelemaan. Kannustatte lasta liikunnan pariin. Lapsien ei tarvitse itse käydä mitään rasvaruokaa tai karkkia ostamassakaan.
Koko elämäni olen kärsinyt ylipainosta ja siitä huomauttelusta. Koulussa kiusattiin, terveydenhoitaja paheksui, kotona tuomittiin. Mitään apua laihduttamiseen en saanut. Että mietipä tuolta kannalta.
Mitä tyttösi painaa? ja kuinka pitkä hän on? Onko kuukautiset jo alanneet? Missä vaiheessa kasvua lapsesi on? eli onko jo kasvunsa kasvanut? vai onko odotettavissa useiden senttien kasvua? vai pientä kasvua vain?
Mikäli lapsi on oikeasti lihava niin tekisin hänen kanssaan terveellisiä ruokia ja harrastaisimme yhdessä jotain liikuntaa
Komppaan 3:sta, eli ei siitä sille lapselle tarvitse sanoa, koska voitte itse alkaa syöttää hänelle terveellistä ruokaa ja kannustaa liikunnallisemmaksi. Keskustelkaa vaikka josko häntä kiinnostaisi uusi harrastus yms. Älä nyt ainakaan häntä lihavaksi sano, tai edes että hänen täytyisi laihtua, sitä saa kuulla jo tarpeeksi ulkomaailmassakin, pitäkää koti turvallisena paikkana, jossa voi olla oma itsensä ilman lihavaksi nimittelyjä.
Lapselta pois viikkoraha, useimmat lapset kun syövät päivittäin karkkia ja juovat limsaa. Jostain se raha niihinkin tulee. Laittakaa viikkoraha suoraan lapsen tilille jotain tiettyä säästötavoitetta varten.
13-vuotiashan ei enää montaa vuotta kasva, tyttöjen pituusspurttikin on yleensä tuossa iässä jo ohi. Ettei se pituuskasvu tyttöä enää hoikista.
Samaa mieltä olen kuin muutkin tässä. Koko kodin ruokavaliota terveellisemmäksi ja jos on tapana jotain viikonloppumässyjä hankkia, niin vaihtakaa ne vaikka naposteluporkkanoihin tai hedelmäsalaatteihin. Tai ylipäätään eliminoikaa ne hetket kotona kun vain maataan telkkarin ääressä sipsipussi kädessä.
Jos tytöllä on tapana ostella karkkia tai herkkuja omilla säästöillä, niin rahankäytöstähän voisitte keskustella ja kannustaa tyttöä pistämään mieluummin rahaa säästöön jotain tosi kivaa juttua varten.
Ehkä tuossa iässä mikään yhteinen liikuntaharrastus vanhempien kanssa ei kiinnosta, mutta saisitko tytön vaikka kesäksi jollekin kurssille kaverin kanssa? Taistelulajeja tai ratsastusta, tai kävin itse suunnilleen tuossa iässä optimistijollakurssin ja se oli ainakin tosi hauskaa eikä syömistä ehtinyt ajatellakaan.
Tosin liikunta lisää ruokahalua, niin nyt olisi hyvä hetki saada ensin ruokailutottumukset kuntoon ja sitten vasta liikunnan pariin.
Mitä teinisi syö? Liikkuuko hän kuinka paljon? Olkaa itse esimerkkejä. Ei tarvitse ääneen sanoa, mutta toiminnalla ja kannustuksella saa paljon aikaan. Tietysti olisi ollut hyvä aloittaa jos lapsuuiässä. Teinin kanssa voi olla jo vaikeampaa. Tsemppiä!
Samaa mieltä kuin muutama muukin eli kotona ruokailuihin muutos ja herkut pois. Jos haluaa herkkuja niin viikkorahalla voi ostaa. Toivottavasti se maltillinen ettei isoa määrää saa ostettua ja varmasti haluaa osan rahoista käyttää muuhunkin? Jos olet itse normaalipainoinen ja kaipaat herkkuja niin syö ne kodin ulkopuolella. Älä kanna enää kotiin. Liikkumiseen ja terveelliseen elintapoihin ohjaaminen mutta älä suoraan sano läskiksi sillä siitä ei mitään positiivista seuraa.
Sinuna en puhuisi painosta mitään. Sen sijaan katsoisin, millainen ateriaväli lapsella on. Monella lapsella on liian kevyt aamiainen ja liian kevyt lounas, ja iltapäivällä iskee hirveä väsymys ja makeanhimo. Johtuen ihan siis siitä, että ei ole syöty kunnolla. Suurin osa päivän kaloreista pitäisi olla syötynä ennen kello neljää, tai muuten nälkä kumuloituu niin, että kotiin päästyä lapsella on ihan jatkuva nälkä, vaikka hän söisikin vatsansa täyteen.
Fiksatkaa ensin huomaamatta ruokavaliota niin, että kasvava nuori syö riittävän monta kertaa päivässä, ja joka aterialla on proteeinia ja kasviksia. Varsinkin aamiainen on tärkeä, ja välipalana jotain proteiinipitosita, joka pitää verensokerin pitkään tasaisena.
No tuota jos itse haluatte "säästää lasta" ettekä totea tilannetta kuten se on, hän kuitenkin kuulee olevansa läski koulussa. Tätä ette voi estää.
Vanhemmat ovat vastuussa alaikäisen lapsensa hyvinvoinnista, läskiys ei ole hyvinvointia. Parasta olisi keksiä 1 taikka 2 uutta liikunnallista harrastusta lapselle. Mennä vaikka itse mukaan (uimaan, pyöräilemään, lenkkeilemään, sulkapalloilemaan jne.) jos ei muuten onnistu. Samalla radikaali korjaus ruokavalioon - taas itse voi toimia esimerkkinä. Pois einekset, pullat, sipsit, karkit. Säännölliset ruokailuajat, pienemmät annokset ja terveelliset välipalat. kyllä lähtee makkarat vyötäröltä sulamaan.