Parisuhteessa (mies ei tarjoa kotonaan ruokaa)
Eli, kun olen hänen luonaan, hän saattaa syödä, mutta jättää kysymättä tahdonko jotain? Olen monta kertaa tuonut omia aterioita nyt mukaan, koska tajusin, ettei hän tarjoa koskaan mitään jääkaapistaan
.
(tietää myös, että olen ollut huono syömään stressin takia, eikä koskaan sano että nyt tehdään sulle ruokaa yms.)
Olen myös ollut yötä, eikä syödä koskaan aamupalaa. Hän ei kysy tahdonko jotain. (ei usein kyllä itsekään ole sitten syönyt).. Mitä mieltä, onko epäkohteliasta, vai odotanko liikoja?
Kommentit (94)
Mun mies on ainut lapsi, ei ole koskaan tarvinnut jakaa mitään kenenkään kanssa tai ottaa ketään huomioon. Kun huomatin että niin voisit kysyä josko minäkin haluaisin niin vastasi että joo aijaa anteeksi ota tottakai mulla on täällä muutakin. Ei vaan ollut edes ajatellut. Tämä siis sillon kun oltiin 16 ja jos sun mies on aikuinen, pitäisi löytyä käytöstavat ja halu huolehtia puolisosta.
On vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka panostaa suhteisiin jos jostain noin typerästä asiasta kuin ruoka tulee noin kovat väännöt ja paha mieli. Mies on kamala moukka ja sinä olet passiivisagressiivinen naukuja.
N35
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Ensimmäisestä yön yli vierailustani saakka on kyllä nykyisen puolisoni kanssa etukäteen aina sovittu, mitä ostetaan ja tehdään ruuaksi. Ensimmäisten vuosien ajan maksettiin suunnilleen puoliksi, sitten hankittiin yhteinen käyttötili kortteineen, jonne molemmat tallettivat saman summan ja josta maksettiin yhteisten viikonloppujen ruuat ja menot.
Ei olisi tullut mieleenkään, että olisin mennyt hänen luokseen ikään kuin kylään; ollut vieras, joka ei omatoimisesti saa eikä osaa käyttää jääkaappia ja hellaa. Ja sama tietysti päinvastoin eli kun hän tuli minun luokseni niin hän oli kuin kotonaan.
Minun mielestäni toisen luona nimenomaan ollaan niinkuin kylässä varsinkin alkuvaiheessa, ei se muutu heti ensimmäisestä vierailusta. Ehkä sitten, jos niin yhteisesti sovitaan, mutta silti minulle on luontaista olla varovainen senkin jälkeen. En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Ensimmäisestä yön yli vierailustani saakka on kyllä nykyisen puolisoni kanssa etukäteen aina sovittu, mitä ostetaan ja tehdään ruuaksi. Ensimmäisten vuosien ajan maksettiin suunnilleen puoliksi, sitten hankittiin yhteinen käyttötili kortteineen, jonne molemmat tallettivat saman summan ja josta maksettiin yhteisten viikonloppujen ruuat ja menot.
Ei olisi tullut mieleenkään, että olisin mennyt hänen luokseen ikään kuin kylään; ollut vieras, joka ei omatoimisesti saa eikä osaa käyttää jääkaappia ja hellaa. Ja sama tietysti päinvastoin eli kun hän tuli minun luokseni niin hän oli kuin kotonaan.
Minun mielestäni toisen luona nimenomaan ollaan niinkuin kylässä varsinkin alkuvaiheessa, ei se muutu heti ensimmäisestä vierailusta. Ehkä sitten, jos niin yhteisesti sovitaan, mutta silti minulle on luontaista olla varovainen senkin jälkeen. En ole ap.
* ensimmäisestä YÖvierailusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos ottaisit samat tavat käyttöön sinun kodissasi ja katsoisit miten mies reakoi?
Jos syötte esim karkkia niin ahmiiko mies kaikki herkullisimmat karkit vai kysyykö mistä katkeista pidät ja huolehtii että sinulle riittää lemppareitasi? Entä television katselu, huomioiko mies sinun toiveitasi siihen mitä katsotaan? Entä ajankäyttö jos olette viikonloppuna yhdessä niin haluaako mies että tehdään hänelle mieluisia asioita vai huolehtiiko että sinäkin nautit tehtävistä asioista? Entä seksissä kiinnostaako kummankin nautinto vai pelkästään oma?
Eli miettiisn yleisellä tasolla osaako mies ottaa toisen huomioon vai kiinnostaako vain oma napa ja oma ilo.
Jos muutenkin kiinnostunut vain omasta nautinnosta lopettaisin suhteen. Jos muuten ok niin juttelisin miehen kanssa siitä että miten ajattelee ruokailut kun ollaan yhdessä tosien asunnolla jne.
Kyllä hän välillä on huomioonottavainen. Seksissä puhuu kauniisti, kuinka tahtoo että nautin myös. Mutta, kun olen puhunut, että tahtoisin että tehdään muitakin asioita kuin seksi, ja tahtoisin romantiikkaa, ei hän ole paljoa tikkua ristiin laittanut. Eli siltä saralta hän ei ole ollenkaan huomioonottavainen. Minä vein hänet ulos kanssani pitämään hauskaa ja kerroin että kaipaan tällaista. Ei hän ole tehnyt näiden asioiden eteen oikeastaan mitään..
ap
Tuota, miten tämän sanoisi. Mies ei halua muuta kuin seksiä. Kun ei tarjoa ruokaa, niin se tarkoittaa, että sun on aika lähteä kotiin. Teillä on panosuhde.
62 kanssa samoilla linjoilla. Jos jo pelkästä ruokailusta tulee noin isoja ongelmia ja väärinkäsityksiä niin pelottaa ajatellakin teitä yhdessä ja ihan oikeita ongelmia ratkomassa.
Olette joko ansainneet toisenne tai ihan väärät ihmiset olemaan yhdessä.
Jotenkin tulee kuva, että helpommalla pääsisitte kun kumpikin olisitte itseksenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun mulla oli pahin stressi syömättömyys ja hän tiesi sen, niin erittäin harvoin kysyi multa olenko syönyt. Kerroin myös että oli pahasti huipannut (en tajunnut silloin syytä) ja hän vain totesi, että se johtuu siitä kun olet aliravittu. Tämänkään jälkeen ei edes kysynyt otanko jotain tai vaatinut että mun pitää syödä jotain. Ja tiedän, että kys.henkilö on tarjonnut muille ruokaa. Kerrankin kun oltiin hänen luonaan (hänen hyvä ystävä, joka ei ollut syönyt hyvin) ja minä, niin kun alkoi itse syömään niin antoi myös tuolle ystävälleen jotain naposteltavaa!
ap
Ja siis ei oltu tuolloin vielä parisuhteessa. Tuo oli yksi asia mistä pidin hänessä.. Huomioonottavaisuus.
Vaikka silloin minä jäin yksin ilman mitään naposteltavaa, heh.
ap
Mies olettaa aikuisen ihmisen osaavan itse ruokkia itsensä. Jos olet aiemmin kieltäytynyt tai ei ole maistunut niin se olettaa, että syöt kyllä sit kun on nälkä.
Yritätkö siis tehdä itsestäsi holhouksen alaista vai kuinka et osaa hoitaa omia syömisiäsi?
Miehillä ei ole semmoista luonnollista huolenpito viettiä kun naisilla,en tajua mitä haet. Etkö osaa puhua?
Kyse on vastavuoroisesta huomaavaisuudesta ja käytöstavoista, ei hoivavietistä. Mölöllä kumppanilla ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta kuulostaa lapselliselta. Jos on muuten hyvä mies niin otat vain puheeksi ja sillä selvä.
Ehkä hän ajattelee että aikuisena tiedät itse milloin haluat syödä ja kunnioittaa sua sen verran ettei ala tuputtamaan ruokaa kuin lapselle koska sulla kerran on ongelma sen syömisen kanssa!
Teet kärpäsestä härkäsen eikä mies varmaan edes tiedä että on ongelma.
Mitä ihmettä selität? Tuossa ei ole järjen hiventä. Luin tuon kolmesti enkä ymmärrä, miten joku voi ajatella noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen harrastanut useammankin kerran seksiä jonkun yhden yön jutun luona enkä silloin ole jäänyt odottelemaan aamiaista. Joskus olen itse sitä tarjonnut, kun mies on ollut hauskaa seuraa ja olemme päätyneet minun luokseni. Mutta jos tapaillaan parisuhdemielessä niin en kehtaisi mennä toisen luo ikään kuin olisin vieras, jota pitää passata. Jos kerran on edeltä käsin tiedossa, että ollaan yhdessä koko viikonloppu tai ainakin enemmän kuin yö, niin tottakai ruokailuista pitää puhua!
Sinä haluat romanttisen , sinua huomioivan miehen. Miksi olet valinnut aivan päinvastaisen tyypin ? Paksu lompakko ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhde vaikuttaa kuin ap narulla työntäisi kivirekeä. Jos ap haluaa huomaavaisen, romanttisen ja osallistuvan miehen niin vaihda miestä. Jos tuo mölli käy niin lakkaa odottamasta, että tapahtuu muutosta minkään malliesimerkin voimin, ei tapahdu. Mies on henkisesti liian rajoittunut (siis tyhmä) oppiakseen esimerkeistä.
Ap laittaa sapuskaa heille kotonaan, mies ei. Ap ostaa ruokatarvikkeita ja odottaa, odottaa, odottaa ja odottaa homehtumiseen asti, että yhdessä miehen kotona tehtäisiin ruokaa. Mies ei tee. Ap tuo omat sapuskat mukanaan ja kysyy maistuisiko miehelle, ap tekee miehelle sitä samaa ruokaa mitä itselleen. Mies ei tee noin. Eiköhän se tullut selväksi miten asiat menevät jatkossa.
Ärsyttävää, että naiset aina kuvittelevat miehen oppivan esimerkistä. Nainen pahoittaa mielensä kun ei saa syntymäpäivälahjaa mieheltä ja ostaa silti syntymäpäivälahjan miehelle, jos se huomaisi ja oppisi. Ei. Tarvitaan selkeää artikulointia minulla on tämä tarve ja minä haluan, että sinä huomioit minun tarpeeni ja teet jatkossa näin. Selkeät ohjeet. Ja erityisen luupäille pitää puhua selkeästi, jopa ääntä korottaen.
Tai unohtaa koko suhde. En tiedä onko ap:n miesystävä jotenkin tollo kaikissa asioissa ja ap jotenkin hidas ajatuksen juoksultaan mutta ei parisuhde oikein toimi tuolla toiminnalla, ainakaan ap:n odotuksien mukaan.
Ehkä kannattaa asennoitua ettette ole parisuhteessa vaan erilliset nainen ja mies tapailusuhteessa eikä suhde tuosta syvene.
En minä ole mikään joukkoja komentava kenraali. Jos mies ei oma-aloitteisesti huomioi minua, en ala käskyttää. En minä syntymäpäivälahjaa halua, vaan osoituksen siitä että minua huomioidaan esim. sen lahjan muodossa. Mitä huomioimista se on, jos minun pitää ohjelmoida mies kuin robotti? Saan minä kännykkäänkin sovelluksen, joka toivottaa minulle hyvää syntymäpäivää. Mutta mitä iloa siitäkään on?
Mun kaveri on samanlainen, kyllä miehen pitää oma-aloitteisesti huomioida nyt vaikka äitienpäivä. Sitten sitä tuskiteltiin sängyssä äitienpäivänä ja kun kukaan ei muistanut niin silmät punaisina alakertaan kahvia itse keittämään. Ja loppupäivä mökötystä sohvalla. Ero tuli vuosien itkujen ja mökötysten jälkeen, mies löysi uuden. Ei mies oppinut. Itse olisin muistuttanut pari päivää aikaisemmin, että on muuten äitienpäivä, käypä hakemassa kakku tai leivokset, osta kukat ja lahja, keitä kahvi.
Minulle ei ole tärkeintä se lahja, kukat, kahvi, kakku vaan että mies huomioi ja näkee vaivaa vuokseni. Vastaavasti minä hänen vuokseen. Ellei yhdessä sovita ettei hössötetä. Ap:n mielestä tämä on käskyttämistä, minun mielestäni kommunikoin selkeästi mitä haluan. Olen onnellinen parisuhteessani ja myös mieheni on niin systeemi toimii ainakin meillä.
Ap voi ihan rauhassa odotella milloin hänen miesystävänsä oppii intuitiivisesti huomioimaan ap:n tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa se naisten vallalla oleva käsitys , että toista ihmistä voi muuttaa ? Jatkuvasti on aloituksia siitä, kun mies ei sitä ja mies ei tätä. Valitkaa sellainen mies joka on valmiiksi sellainen kuin haluatte.
Jos sinua häiritsee toisen käytös, niin vaihda ukkoa tai opi hyväksymään ne omituisuudet.
No se kumpuaa halusta muuttaa vallitsevia olosuhteita paremmiksi sen sijaan että tyytyisi sietämään kaikkia pieniä ja isoja ongelmia. Kyllä mieskin huoltaa autoa jos siinä on ongelmia.
Tämä vastauksena kummalliseen ja hyödyttömään yleistykseesi, ei aloittajan provo-ongelmaan.
Seurusteluvaihe on aika, jolloin tutustutaan ja vedetään johtopäätökset.
Tämä mies ei välitä hyvinvoinnistasi. Ette tule koskaan syömään yhdessä eikä hän tule koskaan huomioimaan sinua.
Vaihtoon, tai jos et vaihda, et myöskään valita.
Mä en katsoisi tuollaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa se naisten vallalla oleva käsitys , että toista ihmistä voi muuttaa ? Jatkuvasti on aloituksia siitä, kun mies ei sitä ja mies ei tätä. Valitkaa sellainen mies joka on valmiiksi sellainen kuin haluatte.
Jos sinua häiritsee toisen käytös, niin vaihda ukkoa tai opi hyväksymään ne omituisuudet.
No se kumpuaa halusta muuttaa vallitsevia olosuhteita paremmiksi sen sijaan että tyytyisi sietämään kaikkia pieniä ja isoja ongelmia. Kyllä mieskin huoltaa autoa jos siinä on ongelmia.
Tämä vastauksena kummalliseen ja hyödyttömään yleistykseesi, ei aloittajan provo-ongelmaan.
Jos ihminen ei ole toista huomioiva ja romanttinen, niin ei se siitä muuksi muutu. Toisen huomioiminen lähtee ihan omasta halusta, eikä mistään käskyttämisestä . Ap voivottelee kuinka haluaa romantiikkaa, mutta on ihan itse valinnut miehen, joka ei sellainen ole. Jos haluaa tietyntyyppisen miehen käytökseltään, niin sitten valitaan sellainen, eikä ihan päinvastaista -ohis-
Ei minunkaan mies osaa aina olla niin huomaavainen kuin haluaisin. Lähinnä se näkyy sanojen vähyytenä, mutta aivan alusta asti on puolinja toisin tarjottu ruokaa, kahvia milloin mitäkin sille toiselle joka tulee kylään toisen luo. Siis itsestäänselvä asia! Mies tekee hyvää ruokaa, jota varsinkin alussa kutsui syömään. Mä taas tykkään leipoa ja hän tykkää niitä syödä. Nykyään kun ollaan pitempään jo oltu niin ehkä tämmöinen " kutsuminen" on jäänyt pois mutta tottakai edelleen tarjotaan sitä syötävää.
Unohda alouttaja tuo moukka mies. Siis ihan täysin perusjuttu on että kun toinen syö niin tarjoaa toisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä hänen kanssaan, jolle kommentoit ylimielisesti. Aika moni parisuhteessa oleva ihminen alkaa jossain vaiheessa pohtia sitä, kuinka toisesta ihmisestä voisi tehdä vielä paremman ja alkaa muokata toista ihmistä vastaamaan enemmän omia mieltymyksiään.
Mielestäni toiselle voi esittää toiveita, ja sen jälkeen kumppani saa itse harkita, miten hän vastaa näihin toiveisiin. Muuten se toisen ihmisen muuttamisyritys menee siihen, että toisen ihmisen pitäisi tehdä asiat täsmälleen samalla tavalla kuin sinun.
Miksi on niin vaikea hyväksyä toista ihmistä sellaisena kuin hän on? Toki ei tarvitse eikä tulekaan hyväksyä mitä tahansa käytöstä. Minusta kumppania ei kannata yrittää muuttaa, paitsi silloin, jos hänen käyttäytymisessään on jotakin sellaista, joka voi olla uhka parisuhteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä hänen kanssaan, jolle kommentoit ylimielisesti. Aika moni parisuhteessa oleva ihminen alkaa jossain vaiheessa pohtia sitä, kuinka toisesta ihmisestä voisi tehdä vielä paremman ja alkaa muokata toista ihmistä vastaamaan enemmän omia mieltymyksiään.
Mielestäni toiselle voi esittää toiveita, ja sen jälkeen kumppani saa itse harkita, miten hän vastaa näihin toiveisiin. Muuten se toisen ihmisen muuttamisyritys menee siihen, että toisen ihmisen pitäisi tehdä asiat täsmälleen samalla tavalla kuin sinun.
Miksi on niin vaikea hyväksyä toista ihmistä sellaisena kuin hän on? Toki ei tarvitse eikä tulekaan hyväksyä mitä tahansa käytöstä. Minusta kumppania ei kannata yrittää muuttaa, paitsi silloin, jos hänen käyttäytymisessään on jotakin sellaista, joka voi olla uhka parisuhteelle.
Kyseessä ei ole toisen muuttaminen sillä ap ei ole mitään vaatinutkaan vaan esittänyt toiveita ja toivoo olevansa huomioonotettu. Huomioonottavaisuus kuuluu parisuhteeseen kuin parisuhteeseen. Huomioonottamattomuus on uhka parisuhteelle, ja jos toinen ei kuuntele toisen toiveita, on ongelma.
-ohis
Trlli ketju on tämä, mutta hyvää keskustelua aiheesta.
Kannattaa jo kumppania valitessa miettiä, että mitä toivoo kumppanin olevan mitä asioita ei toisessa siedä ja mitä sietää.
Toista et voi muuttaa. Jos toinen on moukka, niin tulee sitä olemaan jatkossakin. Turha on sitten 10 vuoden päästä itkeä toisen niukkuutta. Aikuista ihmistä ei kukaan toinen pysty muuttamaan
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mies osaa aina olla niin huomaavainen kuin haluaisin. Lähinnä se näkyy sanojen vähyytenä, mutta aivan alusta asti on puolinja toisin tarjottu ruokaa, kahvia milloin mitäkin sille toiselle joka tulee kylään toisen luo. Siis itsestäänselvä asia! Mies tekee hyvää ruokaa, jota varsinkin alussa kutsui syömään. Mä taas tykkään leipoa ja hän tykkää niitä syödä. Nykyään kun ollaan pitempään jo oltu niin ehkä tämmöinen " kutsuminen" on jäänyt pois mutta tottakai edelleen tarjotaan sitä syötävää.
Unohda alouttaja tuo moukka mies. Siis ihan täysin perusjuttu on että kun toinen syö niin tarjoaa toisellekin.
Jos toinen huomioi käytöksessä, niin sehän on parasta ja aidointa huomioimista! Lämpimikseen osaa puhua aika moni, mutta jos ei näy tekojen tasolla niin ei ole aitoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole toisen muuttaminen sillä ap ei ole mitään vaatinutkaan vaan esittänyt toiveita ja toivoo olevansa huomioonotettu. Huomioonottavaisuus kuuluu parisuhteeseen kuin parisuhteeseen. Huomioonottamattomuus on uhka parisuhteelle, ja jos toinen ei kuuntele toisen toiveita, on ongelma.
-ohis
Mies ei ole luonteeltaan toisia ihmisiä (ainakaan naisystäväänsä) huomioiva niin ap toivoo hänen huomioivan häntä enemmän. Joten miehen pitäisi oppia huomioimaan ap ja siis muuttumaan huomioivaksi. Eli kyllä ap pyrkii muuttamaan mölliä miestä vähemmän mölliksi. Eihän se väärin ole koska kyseessä on uhka parisuhteelle. Mutta epäilen ettei tule onnistumaan, kyseessä on miehelle luontainen aivojen asentovirhe. Tiettyjä luonteenpiirteitä kannattaa varoa ja karttaa kun etsii itselleen kumppania.
Anteeksi mutta kuulostaa lapselliselta. Jos on muuten hyvä mies niin otat vain puheeksi ja sillä selvä.
Ehkä hän ajattelee että aikuisena tiedät itse milloin haluat syödä ja kunnioittaa sua sen verran ettei ala tuputtamaan ruokaa kuin lapselle koska sulla kerran on ongelma sen syömisen kanssa!
Teet kärpäsestä härkäsen eikä mies varmaan edes tiedä että on ongelma.