Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
On ollut ja mistään hinnasta en halua toiste. Koville otti, todella koville. Miten voikaan kaksi erittäin sairasta viikkoa tuntua kuin vuodelta!!!
olin nuorena teholla nukutettuna. sitten pitkä kuntoutus ja joten kuten takaisin elävien kirjoihin. pieni työnantajain oli purkanut sillä välin työsuhteeni koska en ollut ilmoittanut syytä poissa ololleni. no miten olisin voinut nukutettuna tehdä niin?? tiesi kyllä että olin vakavasti sairas ja sitä säikähti ja siksi purki työsopparin. pääsin onneksi muualle töihin mutta isoin ilo oli että yleensäkään selvisin hengissä vaikka keuhkovaurio jäikin.
Tänä talvena influenssan sairastanut hiihtäjä Iivo Niskanen kertoo Iltasanomissa 14.3.2025 minkälaista oli joutua sairastamaan oikea influenssa.
" Ei tässä elämän parhaassa tikissä olla, hän kertoo puhelimitse"
"tauti iski olympiavoittajan kunnolla kanveesiin. Hän pääsi harjoittelemaan tai omien sanojensa mukaan lähinnä lenkkeilemään vasta viime viikolla."
" Palautuminen on hidasta tuollaisen influenssan jälkeen, ja kyllähän se kunnon vie. Rekyyli iskee aika paljon kovempaa kuin normaalissa taudissa. Väsyn harjoittelusta paljon pahemmin."
"Haaveet kaatuivat lauantaina 1. maaliskuuta, kun Niskanen kävi tekemässä vanhan tutun kontrollitreeninsä matolla."
" Enhän mä päässyt sitä treeniä edes puoliväliin asti. Siinä vaiheessa oli pakko nostaa valkoinen lippu pystyyn. Se oli kova paikka.
Vaikea sanoa, miltä se tuntui siinä kohdassa. Ei vain ollut pienintäkään mahdollisuutta hiihtää"
"Niskanen uskoo olleensa jopa elämänsä parhaassa kunnossa ennen Trondheimia. Tilastot sanovat samaa. Hän lykki alkukaudella neljä perinteisen henkilökohtaista maailmancupin kilpailua, joista voitti kaksi ja oli kahdesti toinen."
"Kauden huonoimmassa kunnossa olen varmasti"
"ilman muuta se oli urani isoin pettymys."
Influenssa ei ole mikään flunssa. Se pistää rokotetunkin teräskuntoisen ammattiurheilijan heikkoon kuntoon!!! MIETTIKÄÄS SAMA TAUTI ILMAN ROKOTUSTA!
Influenssan talvella sairastanut Iivo Niskanen ei ollut kunnossa vielä Holmenkollenin kisoissakaan viime viikonloppuna. Ensimmäinen kilpailu influenssan sairastamisen jälkeen meni täysin penkin alle: Ennen puoliväliä Iivo oli jäänyt jo yli minuutin kärkeen ja Iivo joutui lopulta keskeyttämään puolimatkassa. 😕
Iltalehti 15.3.2025 kertoo mitä Iivon kommentit kesken jääneen kilpailun jälkeen:
- Ei vain tällä kertaa onnistunut. Yritin tulla takaisin. Ei ollut helppo paluu millään muotoa.
Kunto ei missään nimessä ole hyvä.
Aika hullua edes lähteä yrittämään influenssan jälkeen mitään urheilua ilman pitkää taukoa....
Pitääkö olla kertomus nyt leviävästä influenssasta vai kelpaako joku aikaisempi? Esimerkiksi sikainfluenssa?
Sairastin astmapiippu kainalossa(en sairasta astmaa), nukuin istuallani kun muuten ei pystynyt hengittämään
Aika kului nopeasti, koska enimmän osan aikaa olin tajuton
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla kertomus nyt leviävästä influenssasta vai kelpaako joku aikaisempi? Esimerkiksi sikainfluenssa?
Sairastin astmapiippu kainalossa(en sairasta astmaa), nukuin istuallani kun muuten ei pystynyt hengittämään
Totta kai kelpaa, tuoreimmat tapaukset ovat parhaillaan kiertävää ja aikaisemmatkin kokemukset tervetulleita. Sikainfluenssavirus kiertää edelleen nimellä H1N1pdm09 ja tämän opin, kun tauti vei minut sairaalaan. On raju, todella raju tauti!
Kävittekö missä vaiheessa lääkärissä ja mitä lääkettä saitte?
Olen sairastanut useita. Lääkkeinä lähinnä särkylääkettä kuumeeseen ja astmapiippua avaamaan hengitystä. Jäkitauteihin antibiootteja. Influenssaan on lääke olemassa, mutta se aiheuttaa pahoinvointia eikä se ainakaan itselläni pysynyt sisällä yhtään, oksentelin rajusti mikä vaan huononsi oloa. 2-3 viikkoa kestää itse tauti, jälkitaudit sitten erikseen. Viimeiset 15 v olen AINA ottanut rokotteen, mutta parina vuonna se ei ole toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Kävittekö missä vaiheessa lääkärissä ja mitä lääkettä saitte?
Toisella viikolla vointini oli jo niin huono, että puoliso vei yksityiselle lääkärille. Seurattiin keuhkojen tilaa ja veren happisaturaatiota sen jälkeen kahdesti viikossa. Influenssaan ei ole muuta lääkettä kuin Tamiflu ja sekin pitää aloittaa taudin alussa joten mulle ei sitä määrätty. Sain hengitysvaikeuksiin ja limakalvojen hoitoon lääkkeitä. Lisäksi särkylääkkeitä meni grammakaupalla, mutta ne ovat aika tehottomia influenssaan eikä kuume meinaa laskea edes hetkeksi. Myöhemmin sain vielä antibioottikuureja kolme kappaletta. Influenssa pistää kropan sellaiseen kuntoon, että bakteeritkin pääsevät villiintymään. Aivan karmea kokemus, mutta kuin ihmeen kaupalla selvisin.
Influenssan talvella sairastanut hiihtäjä Iivo Niskanen ilmoitti, että hänen kausi on ohi. Ei enää kilpaile tällä kaudella.
Todella harni homma Iivon influenssa. Omien sanojensa mukaan oli ennen influenssaa parhaassa kunnossaan ja influenssan jälkeen huonoimmassa kunnossa.
Ei meinannut millään toipua, ei voinut edes harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Influenssan talvella sairastanut hiihtäjä Iivo Niskanen ilmoitti, että hänen kausi on ohi. Ei enää kilpaile tällä kaudella.
Todella harni homma Iivon influenssa. Omien sanojensa mukaan oli ennen influenssaa parhaassa kunnossaan ja influenssan jälkeen huonoimmassa kunnossa.
Ei meinannut millään toipua, ei voinut edes harjoitella.
Tuosta Iivon kokemasta jokainen voi päätellä minkälainen tauti olisi ollut ilman rokotusta, kun influenssa olisi tullut ihan kunnolla päälle. Onneksi huippu-urheilijat ottavat rokotukset.
Todella ikävä ja raju tauti. Täysin erilainen kuin kuumeflunssat. Melkein oli ikävä tavallisia tauteja, kun sairastin aivan karmeaa influenssaa. Mutta sen jälkeen peruskuumeet ja vatsataudit eivät ole tuntuneet miltään.
Toinen viikko influenssan kuumetta ja oksettavaa oloa on pahin, koska ensimmäisen kuumeviikon jäljiltä on jo niin heikossa kunnossa. Ei jaksais enää yhtään enempää. Onneksi etukäteen ei tiedä miten pitkään joutuu kärsimään, muutem moni ryömisi talon katolle ja tiputtautuisi sieltä. Mut tulee muutakin vaivaa, keuhkoputki tulessa, verta nenästä ja suusta. Jälkitautiviikot pikkukuumeineen eivät ole oikein mitään.
Olin tallentanut tv-sarjoja ja muutaman hyvän elokuvan sillä ajatuksella, että katson niitä sitten, jos satun sairastumaan. Tekeväthän muutkin niin.
No että pitikin ajatella noin, nimittäin sain ensimmäistä kertaa A-influenssan ja sen jälkeen kaikki ajattelua vaativa toiminta oli mahdotonta ensimmäiset kaksi viikkoa. Makasin puolikuolleena sängyssä välillä hikoillen ja sitten taas palellen yli 40 asteen järkkykuumeessa. Ei tullut mieleenkään mikään elokuva, edes puhelinta en pystynyt käyttämään. Olo oli kamala, paljon pahempi kuin missään vatsataudissa. Itse asiassa noro on lastenleikkiä ja todella lyhyt influenssaan verrattuna. Ja aikaisemmat kuumeet ei mitään tähän influenssan väkivaltaiseen kuumeeseen verrattuna. Aloinkin sitten oksentelemaan ja yleisvointini romahti ja osastolle piipaakyydillä tiputukseen. Elämäni ensimmäistä kertaa ambulanssissa ja sairaalassa ja heti infektio-osastolla. Eläköön influenssa.
Sairaalahoitokaan ei minua pelastanut jälkitaudeilta ja niitä parantelin vielä kuukauden verran. Täydellinen toipuminen vei puolisen vuotta tai ainakin kesällä olo oli vielä ei ihan ok.
Kyllä on tuon jälkeen ollut kiinnostusta ottaa influenssarokotus. Äkkiä lähtee henki siinä taudissa ilman.
Vierailija kirjoitti:
Ylihuomenna tulee 3 vk kun sairastuin B-influenssaan. En ole vieläkään terve. Taas alkaa uusi antibioottikuuri poskionteloille. Ei siis enää varmasti influenssaa, mutta en meinaa parantua jälkitaudeista, voimat loppu. Oli sikäli erikoinen influenssa, että sairastin kolme päivää "tosi kovaa flunssaa" ennen kuin kuume kunnolla nousi. Yleensä kai nousee heti alussa. Muuten oli päänsärky, lihassärky ym. tyypillistä.
Tänään just oli juttua missä taivasteltiin miksei nuoremmat ihmiset ota rokotetta. Varmaan moni ottaisi, jos sen saisi ilmaiseksi ja helposti kuten riskiryhmäläiset. Mutta jos tarvii hankkia resepti, ostaa rokote ja varata aika terkkariin, niin vähän innostusta se syö. Yksityisellä sen saa helposti, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee. Että jospa se otettaisiin yleiseen rokotusohjelmaan ennen kuin valitetaan ja hämmästellään.
Huh, löysin tämän vanhan kirjoitukseni. Tuon B-influenssan jälkeen sairastuin A-influenssaan! Turha kai sanoa, että olin tosi huonossa kunnossa. Päivystyksessäkin kävin. En saanut henkeä ja se paniikin tunne oli ihan hirveä. Tänä syksynä otan rokotteen, maksaa mitä maksaa.
Olin kaksi viikkoa yli 40 asteen kuumessa kämpillä kuume housuissa.Nukuin päivittäin noin16 tuntia.Eivät huolineet minua sairaalaan vaikka pahimmillaan huiteli lämpö 42-43 asteen väliä. Se siitä tasa-arvosta.
Kuume houruissa siis.Auto correcti päättää ihan ihmeellisesti välissä.
just noin minäkin ajattelin kunnes v. 2018 tuli aivan tajuttoman kipeäksi ja poikkeuksellisen nopeasti. aika nopeasti oli selvää että tarvitsen sairaalahoitoa ja siellä en enää ollutkaan kovin selvässä kunnossa. a influenssahan se oli ja siis täysin erilainen tauti kuin kovimmatkin flunssat mitä ikinä mulla on ollut. aika pitkä teksti tulisi mitä jouduin kokemaan ja toi sairaala oli vasta alkua... 😢