Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (840)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influenssa on tauti, jonka kanssa ei tarvitse miettiä onko vai ei. Sen kyllä huomaa. Ja tulee ihan yhtäkkiä. Olet terve, tulee vilunväristys ja tuntia myöhemmin sängyssä 40 asteen kuumeessa. Kerran on ollut. Luulin, että kuolen, olin niin sairas. Viikon jälkeen päivän vähän parempi, sen jälkeen jälkitaudit. Otsaontelon, poskionteloiden, korvien ja kurkkutulehdus. Kaikki paikat täynnä limaa, ei saanut henkeä. Lääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin laajaa bakteeritulehdusta. Sain jotain hevosten antibiootteja. Oli niin isot pillerit. Toipuminen kesti jälkitaudit mukaan lukien jotain 4 viikkoa. Silloin pystyin istumaan sängyssä. Kaikki piikit olen ottanut sen jälkeen. Ei ikinä enää tuota.
silti moni haluaa kokea tuon saman mieluummin kuin käydä rokotuksessa.
Sairastettu influenssa antaa kylläkin ainakin kymmeneksi vuodeksi paremman immuniteetin kuin yksikään siihen kehitetty rokote...
Minulla oli 5 v sitten influenssa. Alkoi niin että luulin tulevani flunssaan. Seuraavana päivänä oli 40 astetta kuumetta. En ihmetellyt silti, koska joka flunssassa ja vatsataudissa kuumeni nousee tuonne asti. Siitä sitten buranaa 6h välein, ja kuumeen sahaamista ja hikoilua seuraavat 6 päivää ja yötä.
7. päivänä kun join mehua, niin oksensin sen lähes välittömästi ulos. Yritin syödä paksua keittoa, mutta se tuli ripulina ulos melkein heti. Tätä jatkui muutaman tunnin, kunnes mieheni sanoi että hän lähtee nyt viemään minua ensiapuun.
Enpossa otettiin testi, oli influenssa b, tiputtivat minuun litran nesteitä, ja pääsin kotiin. Siitä alkoi paraneminen. Mitään jälkitautia ei tullut, mutta kokonaan toipuminen vei kyllä yli 3kk.
En muista tuosta muuta kuin hirveät kivut ympäri kroppaa ja sen että roikuin unen ja valveen välimaastossa. Kun mies oli lähdössä viemään minua niin jalat eivät enää kantaneet kuivumisen takia, ja sanoin lähteväni heti kun olen ensin nukkunut kunnon yöunet. Kello oli 10 aamulla.
onneksi sulla oli influenssa b eikä a. a on vieläkin rajumpi.
Influenssa b oli kuutisen vuotta sitten. Kolmisen päivää oli kovaa kuumetta, n. 39 astetta. Kuume sahasi, joten joko hytisin peittojen alla tai sitten hikoilin. Ruoka ei pysynyt sisällä, paino putosi noin kilon päivässä. Useamman päivän jälkeen käytiin lääkärissä, olin silloin jo niin uuvuksissa että pelkkä kävely autolle tuntui ponnistukselta. Muistaakseni lääkäri sanoi että oksennusrefleksi oli jotenkin jäänyt päälle, olin siinä kunnossa, että ihan hirveän hyvin en muista. Lääkettä sain, ja muistan kuinka ihmeellistä oli kun sain syötyä muutaman lusikallisen puuroa ja pidettyä sen sisällä.
Sen jälkeen tuli silmätulehdus. Unien aikana toinen silmä oli muurautunut umpeen. --> Lääkäriin ja silmävoidetta. Seuraavana päivänä tulehdus siirtyi myös toiseen silmään, onneksi lääkkeet oli jo. Peilistä katsoi sellainen peikko että en tiennyt itkisikö vai nauraisiko. Aloin muuten olla tässä kohdin jo paremmassa kunnossa, mutta yskä oli älytön. Se jatkui joskus minuutteja, lopulta ääni meni kokonaan. Lääkäri määräsi 3 päivän puhekiellon. Noiden päivien aikana silmätulehdus iski vielä kerran uudestaan.
Kokonaisuutena olisiko tuohon mennyt kuukausi ja ei todella ollut kivaa. Varsinkin jälkitaudit olivat tosi turhauttavia kun tuntui että sairastaminen ei vaan lopu koskaan. Ja se alun oksennustauti oli pelottava, kovin montaa päivää ei tarvitse olla syömättä että menee heikkoon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Influenssa b oli kuutisen vuotta sitten. Kolmisen päivää oli kovaa kuumetta, n. 39 astetta. Kuume sahasi, joten joko hytisin peittojen alla tai sitten hikoilin. Ruoka ei pysynyt sisällä, paino putosi noin kilon päivässä. Useamman päivän jälkeen käytiin lääkärissä, olin silloin jo niin uuvuksissa että pelkkä kävely autolle tuntui ponnistukselta. Muistaakseni lääkäri sanoi että oksennusrefleksi oli jotenkin jäänyt päälle, olin siinä kunnossa, että ihan hirveän hyvin en muista. Lääkettä sain, ja muistan kuinka ihmeellistä oli kun sain syötyä muutaman lusikallisen puuroa ja pidettyä sen sisällä.
Sen jälkeen tuli silmätulehdus. Unien aikana toinen silmä oli muurautunut umpeen. --> Lääkäriin ja silmävoidetta. Seuraavana päivänä tulehdus siirtyi myös toiseen silmään, onneksi lääkkeet oli jo. Peilistä katsoi sellainen peikko että en tiennyt itkisikö vai nauraisiko. Aloin muuten olla tässä kohdin jo paremmassa kunnossa, mutta yskä oli älytön. Se jatkui joskus minuutteja, lopulta ääni meni kokonaan. Lääkäri määräsi 3 päivän puhekiellon. Noiden päivien aikana silmätulehdus iski vielä kerran uudestaan.
Kokonaisuutena olisiko tuohon mennyt kuukausi ja ei todella ollut kivaa. Varsinkin jälkitaudit olivat tosi turhauttavia kun tuntui että sairastaminen ei vaan lopu koskaan. Ja se alun oksennustauti oli pelottava, kovin montaa päivää ei tarvitse olla syömättä että menee heikkoon kuntoon.
influenssa on kova tauti, vaikka olisikin vain b-influenssa. A-influenssat ovat jo tosi rajuja infektioita.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään ollu influenssan jälkeen monta kuukautta sellainen kipeä olo? Ettei ole ihan kunnossa? Tunnistavatko lääkärit, saako sairaslomaa?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/influenssasta-toipuminen-voi-vieda-…
Sairastimme kuopukseni kanssa vuonna 2015 rajun influenssan, kuopus oli tuolloin 3-vuotias. Hänellä kuume nousi 42 asteeseen muutamaksi päiväksi ja hän oksenteli. Minulla 40 asteen kuume jatkuin reilun viikon. Olimme todella huonossa kunnossa. Vielä puoli vuotta tuon taudin jälkee oli yleiskuntoni hyvin heikko ja väsymys melkoinen.
Nimimerkki "Loviisabeth" kertoi YLEn sivuilla 27.11.2021.
Keväällä 2019 sairastettu kaksiviikkoinen kuumetauti yskineen aiheutti jälkioireina hengenahdistusta, pohjatonta väsymystä, maku- ja hajuaistin häviämisen yli vuodeksi. Hajuaistin harjoittamiseen olen saanut ohjeita. Makuaisti on melkolailla palannut, mutta esimerkiksi kahvin, savun tai etikan hajua en tunne. Luultavasti monen muunkin, vaikkapa hengitettynä vaarallisen kemikaalin tunnistaminen voi olla ongelma turvallisuuden kannalta. Väsymys iskee vieläkin kovaa ja odottamatta ja voi kestää muutaman tunnin. Vuosikymmeniä vaivannut migreeni hävisi samalla kokonaan eli ehkä sekin oli neurologinen taudin vaikutus. Tästä olen ymmärrettävästi tyytyväinen.
Nimimerkki Naani55 YLEn sivuilla 27.11.2021
Influenssan luultavasti sairastin 2015 Tammikuussa. Kova päänsärky, kurkkukipua, kuume 39, särkyjä jäsenissä ja kova väsymys. Jalkeilla ei jaksanut juuri olla. N.viikon kesti. Siitä jäi kesään asti kestänyttä lämpöilyä ja uupumusta eli noin 5kk kuluttua oli vielä oireita. Mitään urheilua ei oikein voinut harrastaa kun ei uskaltanut tuon lämmön takia. Työn teko oli raskasta. Kokeita otettiin mutta mitään erikoista ei löytynyt. Sen jälkeen olen joka vuosi ottanut influenssa rokotuksen enkä ole ihmeemmin sairastanut muitakaan flunssia.
Nimimerkki "anonyymi688222" kertoi kokemuksestaan YLEn sivuilla 27.11.2021
"41,8 elämäni ainoassa influenssassa. Ensimmäinen viikko 40,5 - 41,8 ja toinen viikko onneksi enää 39 - 40 astetta. Kolmannella viikolla rauhottui, olin silloin jo sairaalassa. Ja tässä ollaan. Ei muuten tunnu 38 astetta miltää tuon jälkeen. :)"
https://www.vauva.fi/keskustelu/1575607/ketju/kuoleeko_ihminen_jos_on_y…
Vierailija kirjoitti:
"41,8 elämäni ainoassa influenssassa. Ensimmäinen viikko 40,5 - 41,8 ja toinen viikko onneksi enää 39 - 40 astetta. Kolmannella viikolla rauhottui, olin silloin jo sairaalassa. Ja tässä ollaan. Ei muuten tunnu 38 astetta miltää tuon jälkeen. :)"
https://www.vauva.fi/keskustelu/1575607/ketju/kuoleeko_ihminen_jos_on_y…
Tuo on kyllä ihan totta että influenssan jälkeen muut kuumeet ei tunnu tasan yhtään miltään ja vasta influenssassa tajuaa että ei ole koskaan ennen oikeasti kipeä ollutkaan. Aika moni tässäkin ketjussa on ollut sairaalassa saatuaan influenssan.
Olen sairastanut ja minutkin influenssa vei lopulta sairaalaan. Ihan pienestä en mennyt. Yskösten mukana alkoi tulemaan verta.
Oli viikon verran 39-40 astetta kuumeetta, joka laukaisi sydämen eteisvärinän eli flimmerin.. Hoidettiin sittemmin polttamalla sähköratoja
Jaahas. Meinaako influenssarokotteet jäädä käyttämättä kun tänne pitää kerätä pelotteluviestejä myös muista lähteistä?
Aika läpinäkyvää...
Vierailija kirjoitti:
Keväällä 2019 sairastettu kaksiviikkoinen kuumetauti yskineen aiheutti jälkioireina hengenahdistusta, pohjatonta väsymystä, maku- ja hajuaistin häviämisen yli vuodeksi. Hajuaistin harjoittamiseen olen saanut ohjeita. Makuaisti on melkolailla palannut, mutta esimerkiksi kahvin, savun tai etikan hajua en tunne. Luultavasti monen muunkin, vaikkapa hengitettynä vaarallisen kemikaalin tunnistaminen voi olla ongelma turvallisuuden kannalta. Väsymys iskee vieläkin kovaa ja odottamatta ja voi kestää muutaman tunnin. Vuosikymmeniä vaivannut migreeni hävisi samalla kokonaan eli ehkä sekin oli neurologinen taudin vaikutus. Tästä olen ymmärrettävästi tyytyväinen.
Nimimerkki Naani55 YLEn sivuilla 27.11.2021
Olikohan tuo jo koronaa? Itsekin sairastin samoihin aikoihin kovan taudin, jossa oireet oli ne, mitä koronasta ihan alussa kerrottiin. Yskä oli aivan kauhea. Mietin sitten, kun koronasta alettiin puhua, että just tämmöinen tautihan mulla jo oli, vaikkakin "liian aikaisin". (Kuume on ollut joskus pahempikin. Silloin oli varmaan influenssa, kun makasin yli viikon n. 40 kuumeessa joskus ehkä kymmenisen vuotta sitten. Sairastin senkin kuitenkin kotona.)
Altistumisista huolimatta en saanut koronaa ennen kuin viime kesänä, oletettavasti tän ba5-variantin. Siitä mulle ei tullut yskää ollenkaan, mutta nyt oli ne kaikki koronan oudot oireet, myös hajuaisti meni. Sen takia mietin, että ehkä tuo aiempi ei sitten koronaa ollutkaan, mutta kukapa oikeasti tietää.
Toivottavasti nyt on vastustuskykyä kaikkiin pöpöihin. En isommin varo enkä välttele. Kun on sairastanut taudin, niin sen tuoman suojan avulla kun altistuu jatkuvasti, saa aina lisäbuustia ilman vaikeaa tautia. Jos elää liian steriilisti, niin sitten ne taudit kaataa heti kumoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti on ollut joista toisella kertaa päädyin sairaalaan keuhkokuumeen takia. Koronan (omikronin) sairastin myös ja kun tätä niin kovin tykätään verrata influenssaan niin mainittakoon nyt sekin, että influenssa oli lievempioireinen ja helpompi sairastettava. Myös tuolla kertaa kun sairaalassa olin.
Ja hassua ap otsikoida noin. Ihan kuin influenssa olisi jotenkin harvinainen tauti sairastettavaksi.
Itse asiassa influenssa (siis oikea influenssa, ei kovimmat kuumeflunssat) on melko harvinainen. Minulle on jokaisen kuumetaudin yhteydessä tehty työterveydessä influenssatesti ja yhden ainoan kerran testi näytti positiivista ja se olikin sitten hieman myöhemmin ambulanssikyyti sairaalaan. Mutta se tauti olikin ihan alusta asti täysin toisenlainen kuin mikään muu. Olin itsekin pitänyt kaikkia kuumejuttuja "influenssana", mutta kyllä se oikea influenssa on sellainen, että en ihmettele että siihen on kehitetty rokotus. Ei mikään flunssa ole mua koskaan sairaalaan vienyt todellakaan, influenssa meinasi viedä hautaan asti.
Ai on melko harvinainen? Jos 5-20% väestöstä sairastaa sen vuosittain, niin ei ole harvinainen. 20% tarkoittaa Suomen väestöstä noin 1,1 miljoonaa henkilöä. En siis sanoisi sellaista tautia harvinaiseksi, johon voi sairastua samassa kaudessa yli miljoona henkilöä.
Sen sijaan taudin kuolleisuutta tässä ketjussa dramatisoidaan aika rajusti. Influenssa on useimpina kausina tappanut joitain kymmeniä henkilöitä. Kausi 2018 oli poikkeuksellisen paha, silloin kuoli joitain satoja. Mutta nuokin lukemat ovat pieniä siihen verrattuna, mitä tänä vuonna on koronaan kuollut. Nykyisillä koronakuolleisuusluvuilla nuo kauden 2018 influenssakuolematkin tulevat vastaan ja ylitetään vain muutamassa viikossa.
3 päivää 40 asteen kuume. Siitä hiljalleen parempaan suuntaan. On ollut pahempiakin tauteja.
Influenssaa ei tällä hetkellä ole edelleenkään kovinkaan paljon liikkeellä, vaikka koronaa on. Millään rajoitustoimilla tätä ei voi enää selittää, koska niitä ei ole käytössä enää käytännössä lainkaan. Silti toista tautia on paljon liikkeellä, toista ei.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti on ollut joista toisella kertaa päädyin sairaalaan keuhkokuumeen takia. Koronan (omikronin) sairastin myös ja kun tätä niin kovin tykätään verrata influenssaan niin mainittakoon nyt sekin, että influenssa oli lievempioireinen ja helpompi sairastettava. Myös tuolla kertaa kun sairaalassa olin.
Ja hassua ap otsikoida noin. Ihan kuin influenssa olisi jotenkin harvinainen tauti sairastettavaksi.
Itse asiassa influenssa (siis oikea influenssa, ei kovimmat kuumeflunssat) on melko harvinainen. Minulle on jokaisen kuumetaudin yhteydessä tehty työterveydessä influenssatesti ja yhden ainoan kerran testi näytti positiivista ja se olikin sitten hieman myöhemmin ambulanssikyyti sairaalaan. Mutta se tauti olikin ihan alusta asti täysin toisenlainen kuin mikään muu. Olin itsekin pitänyt kaikkia kuumejuttuja "influenssana", mutta kyllä se oikea influenssa on sellainen, että en ihmettele että siihen on kehitetty rokotus. Ei mikään flunssa ole mua koskaan sairaalaan vienyt todellakaan, influenssa meinasi viedä hautaan asti.
Minkä oireiden vuoksi päädyit sairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
Influenssaa ei tällä hetkellä ole edelleenkään kovinkaan paljon liikkeellä, vaikka koronaa on. Millään rajoitustoimilla tätä ei voi enää selittää, koska niitä ei ole käytössä enää käytännössä lainkaan. Silti toista tautia on paljon liikkeellä, toista ei.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
YLE uutisoi, että Varsinais-Suomessa on jo hieman influenssaa ja näkyy TAYSissa (sairaala). Influenssa leviää paljon koronaa huonommin, koska se itää paljon nopeammin, oireet alkaa heti todella rajuna ja se kaataa sairastuneen sänkyyn pariksikin viikoksi tai jopa pidemmäksi ajaksi. Näin sairastunut ei levitä tautia, koska kontaktien määrä jää vähäiseksi. Flunssat (esim. korona) ovat sellaisia että se on ihan omatunnon kysymys jääkö kotiin potemaan vai juokseeko vaikka yöelämässä.
Sairastettu influenssa antaa kylläkin ainakin kymmeneksi vuodeksi paremman immuniteetin kuin yksikään siihen kehitetty rokote...
Minulla oli 5 v sitten influenssa. Alkoi niin että luulin tulevani flunssaan. Seuraavana päivänä oli 40 astetta kuumetta. En ihmetellyt silti, koska joka flunssassa ja vatsataudissa kuumeni nousee tuonne asti. Siitä sitten buranaa 6h välein, ja kuumeen sahaamista ja hikoilua seuraavat 6 päivää ja yötä.
7. päivänä kun join mehua, niin oksensin sen lähes välittömästi ulos. Yritin syödä paksua keittoa, mutta se tuli ripulina ulos melkein heti. Tätä jatkui muutaman tunnin, kunnes mieheni sanoi että hän lähtee nyt viemään minua ensiapuun.
Enpossa otettiin testi, oli influenssa b, tiputtivat minuun litran nesteitä, ja pääsin kotiin. Siitä alkoi paraneminen. Mitään jälkitautia ei tullut, mutta kokonaan toipuminen vei kyllä yli 3kk.
En muista tuosta muuta kuin hirveät kivut ympäri kroppaa ja sen että roikuin unen ja valveen välimaastossa. Kun mies oli lähdössä viemään minua niin jalat eivät enää kantaneet kuivumisen takia, ja sanoin lähteväni heti kun olen ensin nukkunut kunnon yöunet. Kello oli 10 aamulla.