Jos eroamme mieheni kanssa, voinko vaatia miestä olemaan 1-vuotiaan poikamme pää huoltaja?
Meillä on pian 1 vuotta täyttävä yhteinen lapsi. Mies on ollut isyyslomalla ja hyvin pärjännyt pojan kanssa kun olen palannut töihin lapsen ollessa 9kk. Kotitöitä mies ei tee (ei edes pyykkiä pese tai tiskikonetta käytä kun pakosta) ja muutenkin ruuanlaitto ja muu siivous ja lapsen hoito lankeaa mulle heti kun kotiudun töistä. Olen sitten väkisin koittanut lapsen nukkuessa hoitaa ne "pakolliset" hommat ja just käyttänyt vaan tiski ja pyykkikonetta ja tehnyt ruokaa öisin ennen kun menen nukkumaan. Mies on sitä mieltä että kun sovittiin että hän jää kotiin ja minä menen töihin, se tarkoittaa sitä että hän hoitaa lasta työpäiväni ajan plus jos mulla on joku meno (esim lääkäri) muuten mä hoidan kaiken.
Viime aikoina mies on valittanut kun musta on tullut mäkättävä vaimo josta on tullut siivous hullu kun isken kerran viikossa lapsen syliin että katsoisi pojan perään että voin imuroida. Hälle ei jää kuulemman omaa aikaa vaikka saa kotona harrastaa yksin (ilman lapsen vahtivastuuta) yli 4h per päivä...
Mies on nyt sitten väläytellyt ero korttia ja meinaa että lapsi jäisi minulle että hän pystyy paremmin keskittymään harrastukseensa kun saa katsoa vaan 2vkl pojan perään kuussa. Tykkää kyllä pojasta ja väitän että huolehtisi hyvinkin mutta tuon "heiton" takia haluaisik että mies saa valita:
Joko hänestä tulee päähuoltaja ja musta vkl äiti tai että mies osallistuu (vaikka lasta hoitamalla) kodin pyörittämiseen ja emme eroa.
Onko tämä kohtuuton vaatimus?
Kommentit (74)
Tuon ikäinen lapsi tarvitsee äitiään. Et sinä voi hylätä lastasi vaan siksi että typerä miehesi kiukuttelee!!! Ota ero, ja hoida lapsi jonka olet synnyttänyt tähän maailmaan. Vai kävikö tässä niin, että olette kumpikin kyvyttömiä ja epäkypsiä huolehtimaan omasta lapsestanne? Ehkä isoäiti voisi adoptoida? Surullista luettavaa, että jonkun pienen taaperon äiti on näin tunteeton. Huh huh.
Ammattilaisena suosittelisin hyvää perhetyötä. Teillä on aivan järjettömän paljon pielessä perheen dynamiikan kannalta. Jos teet noin paljon töitä ja mies sen kun makoilee kotona, niin eihän se lapsi tule hoidetuksi kunnolla. Se mies on saatava heräteltyä mukaan yhteiseen yritykseen. Porkkanana voisi olla määräaikainen lapsiperheiden kotipalvelu näyttämään miehelle miten se vessa pestään tai ruoka lapsiperheessä laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut sama tilanne. Mies sitten halusi eron ja 2 viikonloppua kuukaudessa lapsen kanssa. Ne lapsi on miehen vanhemmilla, koska mies harrastaa.
Sitten mies tajusi, että lähivanhempi saa asumistuen ja korotetun lapsilisän ja vaati lasta nimellisesti itselleen, mutta kuitenkin niin, että lapsi olisi edelleen pääsääntöisesti minulla. Kukka juttu, kun en suostunut.
:D ei hemmetti mikä isien isi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käytännön vinkki: Jätä jotain tekemättä. Seuraavan kerran kun pinna alkaa kiristyä, älä ala siivota rageillen, vaan anna olla. Lähde vaikka lapsen kanssa vaunulenkille. Ota aikaa itsellesi, kuten miehesi tekee. Joo, ruokaa on laitettava, mutta muuten.. Tiskejä on aina. Ne ehtii kun on se fiilis. Kämppä sotkeentuu kuitenkin jo samana päivänä. Ja kukaan ei lapsiperhettä sotkuisesta kämpästä tuomitse. En ole onnellista lapsiperhettä nähnyt, jonka kämppä olisi kuin koskematon, yleensä se on ennemminkin kuin atomiräjähdyksen jäljiltä.
Vastaan nyt tähän vaikka olisi monia muitakin viestejä mihin voisi vastata.
Eli olen laitoshuoltaja plus teen kotisiivous keikkaa. Päivät on pitkiä sillä mun pienellä palkalla tarttee käytännössä kaikki koska mies on kht rahoilla mikä ei oo kun muutama satanen kuussa.
Mies ei ole ikinä siivonnut ja kun seurusteltiin se 5v ennen lasta se oli ok ja luontevaakin että mä siivoan koska tiedän mitä tehdä ja osaan tehdä sen nopeasti.
Muuten olen jättänyt kotona kaiken siivouksen, mutta just pyykki ja tiskikoneen käyttö on pakollista ja se kerta viikko imurointi.
Mut mä olen loppu, mä en jaksa muutenkaan nyt näitä 6-13 päiviä, tunnin matka per suunta kotoa ja sit pari tuntia kotona ruokkimassa perhe ja 4-6h koti ja toimisto siivoamaan vielä (onneksi oon saanut sumplittua et mulla ei oo vkl töitä). Viikonloppuisin mulla on aikaa olla pojan kanssa kunnolla.
Ehkä se on kateutta miestä kohtaan kun hänellä on aikaa esim kun lapsi nukkuu ja musta imetään ne vikatkin mehut pihalle niin mun pää hajoaa kohta ja siksi haluaisin "pakottaa" miehen huoltajaksi kun on kerta työtön eikä tee näin pitkiä päiviä olemattomilla unilla. Toki jos me erotaan, mä voisin jättäytyä pois kotisiivouksesta niin olisi enemmän aikaa pojan kanssa.
Mutta nyky jutuilla kun päiväkoti haluaa että jos pääsee vasta klo 22 tai jälleen hakemaan, niin lapsi joutuu jäämään yöksi mikäli vie aamulla takaisin.
Käytännössä lapsi olisi sitten 5 vuorokautta putkeen hoidossa, onko tämä 1-vuotiaalle hyväksi kun mies kuitenkin olisi kotona...
Ap
Herran jumala erotkaa ! Ja antakaa lapsi huostaan jonnekin perheeseen, jossa halutaan pitää hänestä huolta. Ei voi olla todellista, että käytät lasta välineenä, kostaaksesi miehelle katkeruutesi! Se ÄIDIN tehtävä nyt on vaan isompi kuin isän, yritän kestää. Siivouksen takia haluat hyljätä lapsesi? Sairas olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käytännön vinkki: Jätä jotain tekemättä. Seuraavan kerran kun pinna alkaa kiristyä, älä ala siivota rageillen, vaan anna olla. Lähde vaikka lapsen kanssa vaunulenkille. Ota aikaa itsellesi, kuten miehesi tekee. Joo, ruokaa on laitettava, mutta muuten.. Tiskejä on aina. Ne ehtii kun on se fiilis. Kämppä sotkeentuu kuitenkin jo samana päivänä. Ja kukaan ei lapsiperhettä sotkuisesta kämpästä tuomitse. En ole onnellista lapsiperhettä nähnyt, jonka kämppä olisi kuin koskematon, yleensä se on ennemminkin kuin atomiräjähdyksen jäljiltä.
Eli olen laitoshuoltaja plus teen kotisiivous keikkaa. Päivät on pitkiä sillä mun pienellä palkalla tarttee käytännössä kaikki koska mies on kht rahoilla mikä ei oo kun muutama satanen kuussa.
Mies ei ole ikinä siivonnut ja kun seurusteltiin se 5v ennen lasta se oli ok ja luontevaakin että mä siivoan koska tiedän mitä tehdä ja osaan tehdä sen nopeasti.
Muuten olen jättänyt kotona kaiken siivouksen, mutta just pyykki ja tiskikoneen käyttö on pakollista ja se kerta viikko imurointi.
Mut mä olen loppu, mä en jaksa muutenkaan nyt näitä 6-13 päiviä, tunnin matka per suunta kotoa ja sit pari tuntia kotona ruokkimassa perhe ja 4-6h koti ja toimisto siivoamaan vielä (onneksi oon saanut sumplittua et mulla ei oo vkl töitä). Viikonloppuisin mulla on aikaa olla pojan kanssa kunnolla.
Ehkä se on kateutta miestä kohtaan kun hänellä on aikaa esim kun lapsi nukkuu ja musta imetään ne vikatkin mehut pihalle niin mun pää hajoaa kohta ja siksi haluaisin "pakottaa" miehen huoltajaksi kun on kerta työtön eikä tee näin pitkiä päiviä olemattomilla unilla. Toki jos me erotaan, mä voisin jättäytyä pois kotisiivouksesta niin olisi enemmän aikaa pojan kanssa.
Mutta nyky jutuilla kun päiväkoti haluaa että jos pääsee vasta klo 22 tai jälleen hakemaan, niin lapsi joutuu jäämään yöksi mikäli vie aamulla takaisin.
Käytännössä lapsi olisi sitten 5 vuorokautta putkeen hoidossa, onko tämä 1-vuotiaalle hyväksi kun mies kuitenkin olisi kotona...
Ap
Ei mikään vuorohoito pidä lasta 5 vrk putkeen. Sulla ei ole nyt tieto hallussa tästä. Vuorohoitoa saa jos (kumpikin) vanhempi on töissä ja mikäli on vuoroviikot tai toinen vanhempi ei ole käytössä, työtä ei voi olla 5 vrk putkeen, johan siinä tulee työaikalait vastaan. Ei pienen lapsen vanhempi voi olla putkeen töissä tuolleen etenkään jos toinen vanhempi on kotona. Veikkaan ettei ainakaan yhdessä asuessanne lasta edes vuorohoitoon saa. Teidän pitäisi molempien aikuistua.
Jos ollaan vielä yhdessä, mun täytyy etsiä lisää töitä että saan päivähoidon kustannettua, mies silloin kun menettää kht rahat ja niitä tarvitaan autolainaan ja asuntolainaan ja ruokaan kipeästi. Jos ollaan erottu ja lapsi on mulla, niin mun nykyisten työaikojen perusteella olisi lapsi vuoropäiväkodissa, tosin jos erotaan voin jättää noi extra työt ehkä vähemmälle.
https://yle.fi/uutiset/3-11249246
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko alaikäinen äiti, vai miksi kirjoitat noin epäselvästi? Jos miehesi ei tuo rahaa kotiin, eikä halua hoitaa lasta eikä kotia, mitä teet sellaisella miehellä? Yksin pärjäisit paljon paremmin, ja ei kukaan yksinhuoltaja tee tuollaista määrää työtä, niin että lapsi jää hunningolle. Ei lasta voi tunkea hoitoon 5 vuorokaudeksi, siitä tulisi jo lastensuojeluilmoitus. Se lapsi tulee aina prioriteeteisää ENSIN, ja sen jälkeen kaikki muu. Jos asut yksin, saat asumistukea ainakin. Miten luulet että kaikki muut yksinhuoltajat pärjäävät yksin; hoitavat lapsen, vievät päiväkotiin ja hakevat, hoitavat oman työn, kodin, siivouksen, ruuat. Olet epäkypsä äidiksi, enkä ymmärrä miksi olette tehneet lapsen? Ota itseäsi niskasta kiinni, tai ota yhteyttä lastensuojeluun, ja kerro että et kykene huolehtimaan lapsestasi. Kamalaa että pientä lasta pompotetaan noin, ja kumpikaan vanhempi ei halua hoitaa häntä! Lapsi vaistoaa sen, ja saa kehityshäiriöitä. Esim narsistiksi tullaan juuri noin, kun ei saa alle 3-vuotiaana huomiota ja rakkautta. Luulet että pieni lapsi ei tajua sitä, mutta se vaikuttaa lapsen psyykkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei mikään vuorohoito pidä lasta 5 vrk putkeen. Sulla ei ole nyt tieto hallussa tästä. Vuorohoitoa saa jos (kumpikin) vanhempi on töissä ja mikäli on vuoroviikot tai toinen vanhempi ei ole käytössä, työtä ei voi olla 5 vrk putkeen, johan siinä tulee työaikalait vastaan. Ei pienen lapsen vanhempi voi olla putkeen töissä tuolleen etenkään jos toinen vanhempi on kotona. Veikkaan ettei ainakaan yhdessä asuessanne lasta edes vuorohoitoon saa. Teidän pitäisi molempien aikuistua.
Jos ollaan vielä yhdessä, mun täytyy etsiä lisää töitä että saan päivähoidon kustannettua, mies silloin kun menettää kht rahat ja niitä tarvitaan autolainaan ja asuntolainaan ja ruokaan kipeästi. Jos ollaan erottu ja lapsi on mulla, niin mun nykyisten työaikojen perusteella olisi lapsi vuoropäiväkodissa, tosin jos erotaan voin jättää noi extra työt ehkä vähemmälle.
Ap
Myy asunto, muuta vuokralle, hae Kelan tukia. Sinulla ei iole varaa omistusasuntoon ja autoon. Miehesi on laiska, ja sinä olet epäkypsä äidiksi. Ette osaa hoitaa raha-asioita, ettekä näköjään edes hoitaa kodin siivousta, puhumattakaan lapsesta. Toivon ja uskon että tämä on provo.
Jos sinulla on äiti, anna lapse äidille hoitoon ja adoptioon. Et kykene huolehtimaan omasta lapsestasi, ajattelet vaan raha-asioita. Miksi teillä on omistusasunto, jos mies ei tee töitä ja sinullakaan ei ole kunnollista työtä jonka ohella voi hoitaa perhettä? Ei lapsen vanhempi voi juosta töissä 24h, ja ajatella että päiväkoti hoitaa lapsen. Se on sinun lapsesi.
Ap ota HETI yhteyttä perheneuvolaan tai edes neuvolaan (sieltä neuvotaan eteenpäin), teillä on TODELLA pattitilanne ja tarvitsette siihen ulkopuolista apua! Sellaista varmasti järjestyy ja asiat järjestyvät.
Ei päivähoidosta pienillä tuloilla makseta mitään tai juuri mitään.
Tsemppiä ap. Mä kyllä ymmärrän sua
Ei kaikki voi olla hyväpalkkaisessa töissä. Ehkä sun kannattaa muuttaa vuokralle tms että saisit kuluja pienemmäksi. Mies kyllä voi alkaa päähuoltajaksi. Yhtä tärkeä lapselle on isä kuin äitikin.
Jos asut yksin ja sulla on pienet tulot, lapsen päivähoito on ilmaista. Taisi olla provo tämä.
Jos ei ole provo, muuta yksin ja selvitä asiasi. Miehesi on epäkypsä, ja vaikuttaa siltä että itsekin olet. Kaksi epäkypsää vanhempaa voi tuhota lapsen tulevaisuuden. Kumpikaan ei ilmeisesti rakasta lasta?
Lisätiedoilla ero vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta. Sua ärsyttää mies, miestä ärsyttää sinä.
Lasta ei haluaisi kumpikaan, joten hänelle parasta olisi joko sijoitus tai se, että toinen vanhemmista tajuaa, että rakkaus lapseen on suurempi kuin hänestä huolehtimisen vaiva.
Jos se olet sinä, muuta vuokralle kaksioon muutamaksi vuodeksi ainakin. Sijoita nykyisen myynnistä saatavat voitot.
Saat tod näk. Ilmaisen päivähoidon, lapsilisät, elatusmaksut, asumislisän, tarvittaessa toimeentulotukea (tuskin) ja voit tehdä vain perustunnit ilman ylityötarvetta taloudellisesta paineesta. Sulle jää omaa aikaa isä-vkl ja lapsen kanssa enemmän aikaa töiden jälkeen. Lapsi tod näk on paremmassa hoidossa ammattilaisilla kuin isällään nyt. Kaikki voittaa.
Jos haaveilet omistusasunnosta, niin säästä kunnon pesämuna pikkuhiljaa ti muuta isompaan vuokralle kun lapsi kasvaa.
Karua tekstiä monelta. Vanhemmat ovat väsyneitä ja epätoivoisia. Isä ei ole vielä kypsynyt isäksi, äiti yrittää pitää perhettä kasassa.
Tuossa tilanteessa laittaisin asunnon vuokralle. Sillä kattaisi lainan + vastikkeen ja muuttaisimme halvempaan vuokra-asuntoon. Järjestelyn ei tarvitse olla kuin väliaikainen.
Tarvitsetko autoa työhön pääsemiseen? Jos et, laittakaa se seisontavakuutukseen.
Mies on uudessa tilanteessa ja väsynyt ja ymmällään. Anna hänelle pari tuntia omaa aikaa illalla, makoile itse lapsen kanssa sohvalla. Lapselle jotakin katseltavaa, esim. Dubloja tai pehmoja. Anna läheisyyttä. Voit hyvin torkkua siinä samalla.
Viikonloppuisin älä siivoa! Kotona olijan tehtävä on pitää koti kondiksessa.
Ota yhteyttä perheneuvolaan. Saanette palveluseteleillä, joilla saatte esim. siivousapua, lapsenvahtiapua ja muuta tukea.
Ja jutelkaa, jutelkaa, jutelkaa! Omista odotuksistanne, jaksamisestanne ja tunteistanne. Yrittäkää olla riitelemättä. Ei näin: sinä et koskaan siivoa! Minä vaan puurran ja pakerran ja sinä vaan makaat! Vaan näin: minusta tuntuu epäreilulta, kun minä olen pitkän päivän töissä ja heti alkaa toinen työpäivä kotona. Minä toivon, että saisin enemmän tukea. (Sitten mies esittää eriävän näkemyksen ja keskusteluyhteys on avattu.)
Meillä oli vähän sama tilanne. Kolmessa vuodessa on parantunut suunnattomasti! Meillä oli niin päin, että minä olin kotona ja mies töissä 12-14h päivässä. Kun tuli kotiin, minä itkien uupuneella, että ota lapsi minä kaipaan nyt omaa aikaa. Mies venyi ja venyi kunnes ratkesi. Melkein erosimme. Saimme kuitenkin keskusteluyhteyden ja tuloksena on, että ollaan kaikki onnellisia, koti on ku ydinpommin jäljiltä 24/7, vieraita ei käy koskaan ja pakeneminen viikonloppuisin ulos tätä sekasotkua :’D
Ihan selvä keksitty provo koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Miten teillä on muka noin paljon velkaa, kun on noin huonot tulot? Mies töihin. Hampurilaisravintolat värväävät. Kotona loisiminen ei ole mikään ihmisoikeus.
Älkää hyvät ihmiset hankkiko lapsia, jos ette halua/pysty huolehtimaan niistä yksin. Aina pitää miettiä se mahdollisuus, että voi tulla ero tai puoliso voi menehtyä. Sääliksi käy lastanne. Kumpikaan vanhemmista ei halua häntä.
Tämä kuulostaa jotenkin tavalliselta tarinalta, kun sukupuolet kääntäisi toisin. Masentunut äiti ei jaksaisi hoitaa lasta ja kotia, ja veloista ja tuosta huolehtiva tekee niin paljon töitä, että ei ehdi olla läsnä perheelle. Sosiaalituet eivät ole tuttuja. Jos ap olisi mies, niin kaikki haukkuisi laiskaa äitiä. Provohan tämä.
Miksi ylipäätään teitte lapsen?