Ura-ahdistus: Ehdottakaa jotain ammattia!
Olen liian vakava muiden kuin läheisteni kanssa, sosiaalisesti vähän kömpelö, johtuu ehkä huonosta itseluottamuksesta. Minua ei palkata tavisten töihin. Olen hakenut siivojan, kaupan kassan, hyllyttäjän yms paikkaa, en pääse edes haastatteluun.
Olen visuaalisesti suuntautunut, mutta sairaan peloissani asioista, joihin minulla olisi oikeasti taipumusta. Minulla on tosi kova työmoraali ja ehkä kunnianhimokin siinä mielessä, että koitan tehdä kaiken mahdollisimman hyvin, mutta esimerkiksi nyt opiskellessani yhtä juttua jossa opiskelijoiden töistä tehdään näyttelyt, en KEHTAISI laittaa nimeäni julki! En kestä sitä, että alalla, jota olen päätynyt opiskelemaan, jokaisen ihmisen pitäisi markkinoida itseään.
Koen olevani enemmän sellainen linchpin-ihminen, hiljainen, luotettava koneiston osa. Ymmärrän, että kukaan ei tule koskaan palkkaamaan minua sellaiseen hommaan, jos ei tiedä osaamisestani, jota en osaa markkinoida. Kukaan ei tule hakemaan kotoa.
Haluaisin vaihtaa johonkin hiirulaisammattiin. Itseluottamus nollassa, tuntuu etten kelpaisi niihinkään. Olen tällä hetkellä läheisen suhteiden kautta erittäin vaativassa työharjoittelupaikassa, mutta en usko että siitäkään on hyötyä työllistymiseni kannalta, en vaan ole sellainen muistettava, sosiaalinen loistotyyppi työpaikalta, kaikkien kaveri, jolle soitetaan myöhemminkin.
Kommentit (74)
lakkaa ajattelemasta että sinun pitäisi olla toisenlainen. Olet hyvä sellaisena kuin olet. Maailmassa tarvitaan monenlaisia ihmisiä.
No taidealoilla on kait ylipäätäänkin vaikea elättää itseään riippumatta siitä millainen ihminen on. Toisaalta jos on tarpeeksi hyvä niin ei tarvitse edes julkisuutta (esim. Ilkka Remes). Joten jos koet kilpailun tuolla alalla liian vaikeaksi, niin mistä muusta pidät kuin tästä opiskelemastasi alasta? Pitää olla varmaan jossain määrin kilpailuhenkinen ihminen, jotta kilpailu ei lamaannuta.
ja voihan harrastaa taidetta, silloin sen tekemisestä poistuupaine kun saa leipänsä jostain muualta
Jos olet kerta ankea ihminen, niin tuo ehdotettu kirjanpitäjän ammatti sopii varmasti, kuin nenä päähän! Myös apteekeissa työskentelee paljon ankeita hiirulais-tyyppejä!
Ilkka Remes on mielestäni julkisuuden henkilö. En halua kertakaikkiaan minkäänlaista julkisuutta. En halua että nimeäni tai muita tietojani julkaistaan lehdissä, ammattilehdissä tai internetissä.
Ilkka Remes on yksityisyydestään huolimatta tunnettu henkilö. En halua että nimeäni julkaistaan netissä, lehdissä tai ammattilehdissä liittyen mihinkään. En kertakaikkiaan halua, että kukaan tietää kuka olen!
Toimistotyö kuulostaa hyvältä, mutta kai sinnekin jotain vaatimuksia on?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:04"]
Ilkka Remes on mielestäni julkisuuden henkilö. En halua kertakaikkiaan minkäänlaista julkisuutta. En halua että nimeäni tai muita tietojani julkaistaan lehdissä, ammattilehdissä tai internetissä.
Ilkka Remes on yksityisyydestään huolimatta tunnettu henkilö. En halua että nimeäni julkaistaan netissä, lehdissä tai ammattilehdissä liittyen mihinkään. En kertakaikkiaan halua, että kukaan tietää kuka olen!
Toimistotyö kuulostaa hyvältä, mutta kai sinnekin jotain vaatimuksia on?
[/quote]
Lause tuli kaksi kertaa, alan olla vähän humalassa. Yleensä tällaisina hetkinä epätoivo iskee. ap
Ps: en ole missään vaiheessa sanonut olevani taidealalla näyttelystä huolimatta. Ap
No ei ole varmaan pelkoa, että joutuisit julkisuuteen vasten tahtoasi, kun monet sinne haikailevatkaan eivät koskaan saa nimeään julki.
Nykyisin jos haluaa töitä, niin täytyy olla pääsääntöisesti jokin koulutus. Joten mistä muista asioista olet kiinnostunut kuin tuosta nykyisestä?
mene tavallisiin töihin niinkuin miljoonat muutkin. Sinulla on tavoitteiden ja todellisuuden välillä liian suuri kuilu.
Mitä sinä pelkäät?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:53"]
Talousassari, laskuttaja
teollisuuspiirtäjä
koodari
sähköasentaja
nörtti
[/quote]
MItä nörtti tekee työkseen?
kyseleepi yksi IT-alalla työskentelevä, joka ei vielä ole nähnyt kenenkään tittelinä "Nörtti"
moneen toimistotyöhön koulutetaan tehtävään, perustaidot tietokoneiden kanssa riittää.
Tutkija. It-hemmo. Jälkimmäinen on Virallisesti Hyväksytty Termi. :))
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:12"]
moneen toimistotyöhön koulutetaan tehtävään, perustaidot tietokoneiden kanssa riittää.
[/quote]
Ja mitenköhän tällaiseen työhön pääsee kouluttamattomana? Olemalla hyvä tyyppi?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:15"]
[/quote]
Tutkijan nimi tulee varmasti julki esim. gradua tehdessä (ja vieläpä nettiin) ja tutkimusten, artikkeleiden yhteydessä.
En halua nimeäni MINNEKÄÄN ja nytkin joudun kieltämään sen käyttöä ja jättäytymään pois asioista. Olen sairaalloisen ujo ja nuorena itsetuhoinen perfektionisti. Haluan suojella omaa hyvinvointiani, huomio ja julkisuus aiheuttaa minulle pahoinvointia.
Lisäksi se, että on ankea, ei tarkoita, että olisi matemaattisesti tai teknisesti lahjakas. Epätoivoinen olo.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:15"]
[/quote]
Tutkijan nimi tulee varmasti julki esim. gradua tehdessä (ja vieläpä nettiin) ja tutkimusten, artikkeleiden yhteydessä.
En halua nimeäni MINNEKÄÄN ja nytkin joudun kieltämään sen käyttöä ja jättäytymään pois asioista. Olen sairaalloisen ujo ja nuorena itsetuhoinen perfektionisti. Haluan suojella omaa hyvinvointiani, huomio ja julkisuus aiheuttaa minulle pahoinvointia.
Lisäksi se, että on ankea, ei tarkoita, että olisi matemaattisesti tai teknisesti lahjakas. Epätoivoinen olo.
[/quote]
ap tässä
Jokin koulutus on hyvä olla olla. Itse olen toimistotyössä, jossa on monelta eri alalta tulleita ihmisiä, jotka eivät jaksaneet esim vuorotyötä tai tulosvastuuta. Yksi on ylioppilas ja koko ikänsä ollut siltä pohjalta töissä, koska on ahkera ja tunnollinen.
Työpaikan saa olemalla oikeanlainen tyyppi siihen työhön. Jos on tarkka ja huolellinen, kannattaa opiskella esim farmaseutiksi, datanomiksi tai jotain kauppiksessa.
Jaa, no ensimmäiseksi kannattaa mennä ehkä terapiaan. Ei tarvitse olla hullu siitä hyötyäkseen.
minustakin tuolle huonolle itsetunnolle pitää tehdä jotain. Eivät muutkaan ihmiset ole mitään neroja. He ovat hankkinet itselleen jonkin koulutuksen ja menneet sen jälkeen töihin. Missä sinä olet hyvä? Miten paljon olet valmis opiskelemaan?
Esim vakuutusyhtiöt ja pankit hakevat ajoittain työntekijöitä, hae sellaiseen.
Sarjakuvapiirtäjä