Ura-ahdistus: Ehdottakaa jotain ammattia!
Olen liian vakava muiden kuin läheisteni kanssa, sosiaalisesti vähän kömpelö, johtuu ehkä huonosta itseluottamuksesta. Minua ei palkata tavisten töihin. Olen hakenut siivojan, kaupan kassan, hyllyttäjän yms paikkaa, en pääse edes haastatteluun.
Olen visuaalisesti suuntautunut, mutta sairaan peloissani asioista, joihin minulla olisi oikeasti taipumusta. Minulla on tosi kova työmoraali ja ehkä kunnianhimokin siinä mielessä, että koitan tehdä kaiken mahdollisimman hyvin, mutta esimerkiksi nyt opiskellessani yhtä juttua jossa opiskelijoiden töistä tehdään näyttelyt, en KEHTAISI laittaa nimeäni julki! En kestä sitä, että alalla, jota olen päätynyt opiskelemaan, jokaisen ihmisen pitäisi markkinoida itseään.
Koen olevani enemmän sellainen linchpin-ihminen, hiljainen, luotettava koneiston osa. Ymmärrän, että kukaan ei tule koskaan palkkaamaan minua sellaiseen hommaan, jos ei tiedä osaamisestani, jota en osaa markkinoida. Kukaan ei tule hakemaan kotoa.
Haluaisin vaihtaa johonkin hiirulaisammattiin. Itseluottamus nollassa, tuntuu etten kelpaisi niihinkään. Olen tällä hetkellä läheisen suhteiden kautta erittäin vaativassa työharjoittelupaikassa, mutta en usko että siitäkään on hyötyä työllistymiseni kannalta, en vaan ole sellainen muistettava, sosiaalinen loistotyyppi työpaikalta, kaikkien kaveri, jolle soitetaan myöhemminkin.
Kommentit (74)
Samaa mieltä 47 kanssa. Yhä on paljon työpaikkoja joissa ei tarvitse olla esim. sosiaalinen. Hassuinta on kun joihinkin töihin haetaan vaikka millä adjektiiveillä ihmisiä, mutta työtehtävä on kuitenkin sellaista itsenäistä puurtamista.
No antakaa sitten vielä lisää vinkkejä, mitä ne sellaiset työt voisivat olla. (Metsän harventamiseen minusta ei ole :)
Tallentaja, laitehuoltaja, varastotyöntekijä, konekuski, teollisuustyöntekijä, remontoija, viheraluehoitaja, digitoija, toimistoapulainen...
Rekkakuskin homma voisi sopia sinulle.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 10:03"]
Tallentaja, laitehuoltaja, varastotyöntekijä, konekuski, teollisuustyöntekijä, remontoija, viheraluehoitaja, digitoija, toimistoapulainen...
[/quote]
Varastotyöntekijät ym. kuulostavat aika fyysiseltä työltä? Sinne tuskin hento nainen pääsee? Vai onkohan minulla ihan väärä käsitys.
Tehdastyö liukuhihnalla esim. Saarioinen. Puutarhatyö tai hautausmaatyöntekijä, postinjakaja tai -lajittelija, leipomoon, kokooja, kokki, varastotyöntekijä, tallentaja, pesulatyöntekijä.
Oppisopimuksella voisit saada koulutuksen ja päästä työpaikkaan sisään. Muuta työnhakuasi. Vie henkilökohtaisesti hakemuksesi ainakin pikkupaikkoihin, jotta erotut edes vähän. Joo, vaatii uskallusta, mutta yritä edes pari kertaa. Ota vaikka kaveri reissuun mukaan ulkopuolelle. Jos sinua ei syödä, niin ehkä voit jatkaa samalla linjalla?
pakkaaminen, pakkausten suunnittelu
Pakkaaja, kokoaja. Riippuu ihan mitä varastossa teet, ei kaikki varastotyöt ole fyysisiä.
Jotenkin tulee sellainen olo että olet nirso, tiedä häntä.
Se että uskaltaa olla oma itsensä, persoona ei tarkoita että on sosiaalinen
Kannattaa mennä työkkärin kautta ammatinvalintatestiin! Itse olen käynyt pariinkin otteeseen. Älä yritä hakea tehtävään missä on paljon asiakaspalvelua. Muistutat itse asiassa paljon itseäni kun olin parikymppinen opiskelija. En päässyt mihinkään hanttihommaan, mäkkärin työntekijäksi, siivoojaksi enkä minnekään koska en ole kovin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Nyt olen DI ja toimistohommissa. Ihmisten kanssa joudun jonkin verran olemaan tekemisissä mutta pääosin työ on tietokoneen ääressä työskentelyä. Nykyisin vain piristää jos joudun skarppaamaan kun tiedän joutuvani esiintymään. Yritä keksiä keinoja joilla saat itsetuntoasi parannettua. Sitä tarvitset työssä kuin työssä.
Mulla on myös ongelmana tuo epäsosiaalisuus, mutta vielä sitäkin suurempi ongelma mulla on se, että pelkään kauheasti virheiden tekemistä. Siis vaikka mulla on tutkinto ja ihan normaalilla järjellä varustettu olen muutenkin, niin tuntuu, etten ole tarpeeksi hyvä mihinkään työhön. Siis tyyliin, että jos olen kaupan kassalla töissä, niin mitä jos vahingossa teenkin jotain väärin, joka näkyy sitten vaikka suurena kassaerona. Tai jos vaan asiakkaalle tulee sen vuoksi jotain vaikeuksia, tai edes joutuu odottelemaan, jos teen virheen. Siis olen ihan kauhea täydellisyyden tavoittelija, enkä halua, että kenellekkään tulee sanomista mun tekemisistäni.
Koodari tai muu insinööri tuli minullekin mieleen, tai esim. tilintarkastaja, vakuutusmatemaatikko?
Mutta ennen kaikkea tulee mieleen, että sulla on tosi huono itsetunto. Kukaan ei ole ankea ihminen, paitsi ne jotka ovat ilkeitä muille, ja sellaiselta et vaikuta. Ja oikeasti, ei myöskään tarvitse olla mikään supersosiaalinen, jatkuva muiden hauskuuttaja, että muut pitäisivät sinusta.
Olen muuten itse tutkija, ja voin vannoa, että se nimi artikkelissa ei johda minkään sortin julkisuuteen :-) joskus joku ottaa s-postitse yhteyttä ja pyytää artikkelia, tai joskus harvoin ehdottaa yhteistyötä. Itse olen aiheeni takia ollut muutamissa normimedian haastatteluissa, mutta niistä voi aivan hyvin kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 07:43"]
Ei se toimi töissä, sinne otetaan persoonia. Niitä, jotka uskaltaa olla oma itsensä.
[/quote]
Tuo pätee niissä näkyvissä työpaikoissa, missä pitää olla esillä. Mutta on paljon paikkoja, jotka eivät näy minnekään julkisuuteen. Ja siellä paljon sellaisia töitä, missä persoonallisuus on vain riesa. Sinne haluteen persoonattomia, huomiotaherättämättömiä, jotka vain tekevät työnsä kunnolla. Jos on palkattu pakkaamaan tuotteet ja hoitamaan varastoa, niin työnantajaa kiinnostaa vain, että tuotteet on pakattu ja varasto hoidettu. Jos on palkattu niittämään ruohikko tai harventamaan metsä, niin työnantajaa ei kiinnosta miten iloisesti tai persoonallisesti homma on hoidettu, vaan vain, että se on tehty kunnolla. Itse asiassa persoonallisesti harvennetusta metsästä tulee taloudellista tappiota. Kyllä se harvennus pitää tehdä ohjeiden mukaan tiettyjä mittoja noudattaen. Jos työntekijä on palkattu hoitamaan eläimiä, niin millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että ymmärtää annettuja ohjeita ja hoitaa eläimet hyvin. Ei tarvi olla puhelias, ei tarvi edes huomenta kenellekään sanoa, jos vain osaa ne eläimet hoitaa.