Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ura-ahdistus: Ehdottakaa jotain ammattia!

Vierailija
28.06.2013 |

Olen liian vakava muiden kuin läheisteni kanssa, sosiaalisesti vähän kömpelö, johtuu ehkä huonosta itseluottamuksesta. Minua ei palkata tavisten töihin. Olen hakenut siivojan, kaupan kassan, hyllyttäjän yms paikkaa, en pääse edes haastatteluun.

Olen visuaalisesti suuntautunut, mutta sairaan peloissani asioista, joihin minulla olisi oikeasti taipumusta. Minulla on tosi kova työmoraali ja ehkä kunnianhimokin siinä mielessä, että koitan tehdä kaiken mahdollisimman hyvin, mutta esimerkiksi nyt opiskellessani yhtä juttua jossa opiskelijoiden töistä tehdään näyttelyt, en KEHTAISI laittaa nimeäni julki! En kestä sitä, että alalla, jota olen päätynyt opiskelemaan, jokaisen ihmisen pitäisi markkinoida itseään.

Koen olevani enemmän sellainen linchpin-ihminen, hiljainen, luotettava koneiston osa. Ymmärrän, että kukaan ei tule koskaan palkkaamaan minua sellaiseen hommaan, jos ei tiedä osaamisestani, jota en osaa markkinoida. Kukaan ei tule hakemaan kotoa.

Haluaisin vaihtaa johonkin hiirulaisammattiin. Itseluottamus nollassa, tuntuu etten kelpaisi niihinkään. Olen tällä hetkellä läheisen suhteiden kautta erittäin vaativassa työharjoittelupaikassa, mutta en usko että siitäkään on hyötyä työllistymiseni kannalta, en vaan ole sellainen muistettava, sosiaalinen loistotyyppi työpaikalta, kaikkien kaveri, jolle soitetaan myöhemminkin. 

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei palkkaa ankeaa tyyppiä! Ei niihin töihin vaan mennä, ainakaan nykyään! En siis pääse edes siivoustöiden työhaastatteluihin. Yhdessä alepan haastattelussa olin muutama vuosi sitten, paikkaa haki sata ihmistä, ryhmähaastattelussa pienryhmissä parikymmentä. ap

Vierailija
42/74 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tietenkään saa paikkaa, koska et usko itseesi lainkaan.Oletko masentunut?

Et vastannut kun kysyin missä olet hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten uskot kaikkien muiden ihmisten saavan ensimmäisen työpaikkansa? Sinulla on nyt isoin este omien korvien välissä. Puuttuva koulutus tulee vasta seuraavaksi.

Vierailija
44/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut työpaikkoja. Ne ovat olleet työharjoitteluita, tai sitten niin huonon tason paikkoja, että kuka tahansa olisi päässyt niihin. Huonon tason mukana on tullut ongelmia maksamattomista palkoista, epäluotettavista pomoista, laittomista työoloista jne.

Olen hyvä keskittymään, teen asiat huolellisesti, tulen ajoissa, olen lahjakas monessa asiassa, mutta en sosiaalisesti. Teen nyt yhtä tietokoneilla tehtävää vähän hankalaakin asiaa, jossa olen hyvä, mutta jossa menestyäkseni pitäisi verkostoitua, olla kaikkien kaveri, ihana tyyppi tuntea, sellainen jota suositellaan eteenpäin. En todellakaan odota, että saisin jonkun superhomman ilman mitään vaivannäköä. Mutta vaikuttaa siltä, että matalapalkka-aloillakin pitäisi olla nykyään jonkinlainen sosiaalinen superihminen. 

Vierailija
45/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne kuin ap:llä. Tutkinto löytyy, mutta ei itsetuntoa ja uskallusta mihinkään. Joka työssä voi kämmätä.

Vierailija
46/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 00:07"]

Minulla on ollut työpaikkoja. Ne ovat olleet työharjoitteluita, tai sitten niin huonon tason paikkoja, että kuka tahansa olisi päässyt niihin. Huonon tason mukana on tullut ongelmia maksamattomista palkoista, epäluotettavista pomoista, laittomista työoloista jne.

Olen hyvä keskittymään, teen asiat huolellisesti, tulen ajoissa, olen lahjakas monessa asiassa, mutta en sosiaalisesti. Teen nyt yhtä tietokoneilla tehtävää vähän hankalaakin asiaa, jossa olen hyvä, mutta jossa menestyäkseni pitäisi verkostoitua, olla kaikkien kaveri, ihana tyyppi tuntea, sellainen jota suositellaan eteenpäin. En todellakaan odota, että saisin jonkun superhomman ilman mitään vaivannäköä. Mutta vaikuttaa siltä, että matalapalkka-aloillakin pitäisi olla nykyään jonkinlainen sosiaalinen superihminen. 

[/quote]ap

Eikä kyse ole edes siitä, että olisin kaikista ankein sosiaalinen tapaus: aina löytyy vaan joku mukavempi!

Vierailija
47/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, mukava kuulla, että meitä on muitakin! ap

Vierailija
48/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet melkein kuin minä. Tosin taidan olla sinua paljon vanhempi... Tosin minulla ei ole kyllä yhtään keskittymiskykyä. Nuorena oli, olin just sellainen perfektionisti, joka teki kaiken kunnolla, aina ajoissa jne. Nykyisin tuntuu kuin olisi saanut jonkun aikuisiän ADHD:n.

Minäkin välttelen viimeiseen asti oman nimeni julkitulemista. Sähköpostinkin allekirjoittaisin töissä mieluiten vain "toimistosihteeri". Ymmärrän täysin sinua.

Kuten nr. 31 sanoi, joka työssä voi kämmätä.

En siis suosittele kirjanpitäjän töitä. Siinä kun tekee virheen, niin voi olla isoista rahoista kyse.

Harmi, kun en osaa antaa vinkkiä. Tänään juuri katsoin MOL:ista lähinnä jotain Mäkkärin työpaikkoja, vaikka minulla on yliopistotutkinto. Haluaisin työhön, jossa olisi mahdollisimman vähän vastuuta ja tehtävät helppoja.  

Vierailija
49/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin työnhakuperusteeni ovat lähinnä, että olisi mahdollisimman vähän vastuuta ja sellainen työ, että jos tosiaan kämmää, niin ei kauhean suurta vahinkoa tulisi. Siis ei tosiaan mitään, missä ollaan esim. suurien rahasummien kanssa tekemisissä. Minulla siis myös yliopistotutkinto. Harmi sinänsä, ongelma tosiaan ihan oman pään sisällä. t. 31

Vierailija
50/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen visuaalisesti suuntautunut, mutta sairaan peloissani asioista, joihin minulla olisi oikeasti taipumusta.

Mihin sinulla on tapumusta? Esimerkiksi valokuvaajan ammatissa voisit menestyä ja samalla "piiloutua" kameran taakse.

Vierailija
51/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin, että terapiaa kannattaisi kokeilla, jos noin on ahdistavaa nähdä edes oma nimensä netissä. Ei kai tuo nyt normaalia nimittäin ole!

Vierailija
52/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 00:55"]

Olen visuaalisesti suuntautunut, mutta sairaan peloissani asioista, joihin minulla olisi oikeasti taipumusta.

Mihin sinulla on tapumusta? Esimerkiksi valokuvaajan ammatissa voisit menestyä ja samalla "piiloutua" kameran taakse.

[/quote]

Valokuvaajista on todellista ylitarjontaa. Siinä joutuu markkinoimaan itseään. Valokuvaajan työ on myös aika julkista työtä.

Vierailija
53/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti jaksanut hakea niitä siivoojan työpaikkoja useampiakin? Itse en saanut ekaa hakemaani siivoojan työpaikkaa, mutta työllistyin toiseen. Työpaikallani on mukavia ja skarppeja ihmisiä, mutta sitten myös laiskoja lorvijoita, pinnareita, sosiaalisesti todella estyneitä joille "moi":n sanominen on vaikeaa... Eli näkisin että tähän työhön ei "superihmistä" todellakaan vaadita. Laita vaan hakemuksia, jossain vaiheessa tärppää.

Vierailija
54/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, haluatte olla näkymättömiä. Persoonattomia.

Ei se toimi töissä, sinne otetaan persoonia. Niitä, jotka uskaltaa olla oma itsensä.

Vierailija
55/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafikko. Taitat lehtiä tai teet kuvituksia tai grafiikkaa lehtiin/kirjoihin. valokuvaajat joutuu olemaan esillä ja "johtamaan " kuvaustilanteita, graafikoista löytyy kaikenlaisia introvertteja. Ilmoitusmarkkinointi / mainonta myös yksi jossa visuaalista silmää tarvitaan ja nimi ei tule esiin.

käytä lahjojasi!

Vierailija
56/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 22:42"]

Kirjanpitäjä. Sopisit varmasti työhön ja töitä riittää eläkeikään asti. Harrasta vapaa-ajalla sitten niitä visuaalisempia asioita.

[/quote]

Tilitoimistokirjanpitäjänä, asiakasvastuullisena, et todellakaan olisi unelma-ammatissasi.

Tai ei sitä tiedä. Minusta ei ikinä pitänyt tulla kirjanpitäjää, eikä todellakaan työllistyä missään tilitoimistossa. Ja seitsemän vuoden jälkeen tämä on parasta mitä tiedän.

Vierailija
57/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet ihan kuin minä! Opiskelin yliopistossa hetken fysiikkaa, mutta ei mulla tainnut ihan älli riittää tai kiinnostuskaan niin kesken jäi. Nyt mietin, josko lähtisin opiskelemaan yo-pohjaisella linjalla merkonomiksi. Pääsis vaikka kirjanpitäjäksi, se voisi sopia mulle. En halua mihinkään hommaan, missä pitää markkinoida itseään. Ei yhtään kiinnosta sellainen tyrkytys, en osaa edes tehdä sellaista. Ainoa mikä mietityttää on merkonomien työtilanne.

Vierailija
58/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 jatkaa. Itsekään en ole päässyt edes haastatteluihin, kun olen hakenut kassatyötä tai siivoojaksi. Äly mulla riittäisi kyllä suurempiinkin hommiin kuin merkonomi, mutta itseluottamus on aika nollassa ja tosiaan sosiaalisuus ahdistaa.

Vierailija
59/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 07:43"]

Oi, haluatte olla näkymättömiä. Persoonattomia.

Ei se toimi töissä, sinne otetaan persoonia. Niitä, jotka uskaltaa olla oma itsensä.

[/quote]

No näinhän se on. Harmi, koska itse ainakin haluaisin tehdä töitä. Jos minä olen oma itseni, niin olen epäsosiaalinen, yksin viihtyvä erakko ja hiljainen. Silti pitää markkinoida itseään iloisena, kaikkien kanssa toimeen tulevana (mikä pitää paikkansa minun kohdallani, mutta tämähän tarkoittaa käytännössä sosiaalisuutta) ja ryhmätyötäst pitävänä. Pitää rakastaa uusia haasteita ja olla todella motivoitunut, vaikka kyseessä olisi mikä tahansa mäkkärin kassaduuni.

Vierailija
60/74 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:09"]

mene tavallisiin töihin niinkuin miljoonat muutkin. Sinulla on tavoitteiden ja todellisuuden välillä liian suuri kuilu.

Mitä sinä pelkäät?

[/quote]

No mikä tällainen työ on? Mihin pääsisi siis ilman koulutusta? Moniin siivojahommiinkin vaaditaan koulutus tai kokemusta. Mäkkärin kassalle voisi tuurilla päästä, mutta sinnekin pitää osata näytellä sosiaalista ja aktiivista ihmistä. Mitä jos ei ole sellainen?