Voiko psykiatri olla uskossa
Tunteeko kukaan uskovaista psykiatria? Mikä tahansa uskonto käy, ei yksistään kristinusko.
Kommentit (28)
Kyllä on uskovia psykiatreja. Ja muitakin uskovia lääkäreitä ja hoitajia, jotka voivat työssään silloin tällöin olla psykiatrian juttujen kanssa tekemisissä. Osa uskovista tykkää käydä nimenomaan sellaisella psykiatrilla tai terapeutilla, joka on itse uskossa, osalle asialla ei ole väliä tai haluaakin pitää ne asiat erillään toisistaan. Kuitenkin mielenterveyden ongelmat ja hengellisen elämän kysymykset ovat kaksi eri asiaa, ja itse kallistun uskovana sen kannalle, että uskonasiat papin tms. kanssa ja mielenterveysjutut sen alan ammattilaisten kanssa. Uskova psykiatri kun ei välttämättä ole sen parempi teologian ja raamatuntuntemuksen asiantuntija kuin uskova automekaanikkokaan.
Sielunhoitoterapeutit
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ssht.f…
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisia on kuulkaa pitkin poikin maailmaa kuka missäkin hommassa. Kyllä ne keinot keksii soveltaa maailmankatsomustaan :)
Soveltaa maailmankatsomustaan? Ei mun työs usko ainakaan näy mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisia on kuulkaa pitkin poikin maailmaa kuka missäkin hommassa. Kyllä ne keinot keksii soveltaa maailmankatsomustaan :)
Soveltaa maailmankatsomustaan? Ei mun työs usko ainakaan näy mitenkään.
Eikä se saakaan näkyä. Vapaalla voit sitten päättää olla vaikka Äiti Amma II.
Vierailija kirjoitti:
Päihdeterapeuttini oli vahvasti uskossa. Meni välillä jeesusteluksi istunnot...
Nämä "päihdeterapeutit" saattavat olla mitä vaan jostakin kokemusasiantuntijasta lääkäriin. Yleensä se menee niin, että mitä vähemmän koulutusta, sitä enemmän tuota jeesustelua ja subjektiivista touhua. En suosittele muuta kuin koulutettuja ammattilaisia, eikä mitään kirkon höpöhöpö-tyyppejä tai muita persoonallisuushäiriöisiä.
No Tampereella oli kyllä eräs Timo Palo-Oja niminen Psykiatri. Muistaakseni Helluntailainen.
"Kuitenkin mielenterveyden ongelmat ja hengellisen elämän kysymykset ovat kaksi eri asiaa, ja itse kallistun uskovana sen kannalle, että uskonasiat papin tms. kanssa ja mielenterveysjutut sen alan ammattilaisten kanssa. Uskova psykiatri kun ei välttämättä ole sen parempi teologian ja raamatuntuntemuksen asiantuntija kuin uskova automekaanikkokaan."
Ei varmasti olekaan parempi teologian ja raamatuntuntemuksen asiantuntija, mutta joskus siitä voi olla hyötyä, että ymmärtää asiakkaansa maailmankuvaan kuuluvat ilmiöt. Näin varsinkin, jos mietitään sitä onko kyseessä vakavista mielenterveysongelmista kertovat harhat vai jotain muuta, mitä pidetään normaalina hänen uskonyhteisössään. Esim. monet helluntailaiset kokevat juttelevansa Jeesuksen kanssa sydämessään harva se päivä, ylistys- ja rukouskokouksessa kokevat Pyhän Hengen vaikutuksia ja ilmoituksia, joskus aistivat ikävämpiä henkivaltoja yrittämässä viekoitella pahoille teille. Niitä voi olla täysin materialistisesta maailmankuvasta vaikea ymmärtää ikään kuin asiaan kuuluviksi jutuiksi, ja sen potilaatkin yleensä tietää eivätkä kerro välttämättä niistä ollenkaan - ja sekin voi taas olla ongelma, koska sitten ei voi arvioida onko kyseessä ongelmalliset ajatusmallit tai jopa harhat, vai tavanomainen ko. suunnan jäsenen ajatus- ja kokemusmaailma. Kun joskus ne tavallisetkin mallit voi mennä yli, esim. uskovainen voi kokea Jeesuksen rohkaisevan ja lohduttavan häntä sydämessään, eikä se todennäköisesti ole lainkaan huolestuttavaa, mutta jos se Jeesus käskee keskellä yötä lähteä jonnekin toiselle paikkakunnalle ja ihminen lähtee, asia on huolestuttavampi.
Hän puhui terapeutista.