Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi, miksi annat nuoremman lapsesi pilata

Vierailija
28.07.2020 |

vanhemman lapsen kaverisuhteita?

Etkö ymmärrä, miten ikävää se on tälle isommalle kun koko ajan on riippakivenä se nuorempi sisarus, joka vielä saa yleensä kaiken periksi. On hyvin tyypillistä, et tällaiset vanhemmat vaativat vanhempaa sisarusta venymään loputtomiin ja nuoremmalla ei ole juuri mitään rajoja. Omalla lapsella on juuri tällainen tilanne, et olisi mieluisa ystävä, mutta ei ole kivaa, kun tämän pienempi sisarus on aina mukana, repii ja lyö ja sellasta.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omalla lapsella on juuri tällainen tilanne" No miksi et puutu?

Kuvitteletko kaverin äidin puuttumisen auttavan? Seuraavaksi ei kaveri saa käydä ollenkaan.

Nämä lapsensa muiden vahdittavaksi siirtävät eivät näe mitään väärää toiminnassaan. Monella on malli tuttu jo lapsuudesta, usein pikkusisaruksen eli vahdittavan näkökulmasta.

No tämä just on se ikävä puoli asiassa. Vaikka vanhemmat näkevät itse repimistä, riuhtomista ja lyömistä, niin he puolustelevat tätä käytöstä, et kun on niin pieni verrattuna muihin (kyse pienestä ikäerosta ja kaikki osapuolet ovat siinä alakoulun alkutaipaleen tietämillä, eli pitäisi olla selvää kuitenkin ettei muita satuteta!) Sitten täytyy itse ottaa tuomarin ja sovittelijan roolia, mikä on hieman kiusallista, mutta oikein muita lapsia kohtaan. Hankala tilanne.

Ap

Vierailija
22/23 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se epäreilua tätä pienempää kohtaan. Miten vanhemmat ovat esikoisen kohdalla toimineet siinä vaiheessa kun esikoinen oli tämän nuorimman ikäinen? Saiko leikkitreffejä, vietiinkö kavereille jne? Nyt tämä nuorempi ei saa mitään mahdollisuuksia muodostaa ikätasoisia suhteita ja päälle häntä vielä kohdellaan kuin roskaa. Uskoisin että monen tällaisen lapsen huono käytös on oireilua siitä, että on vain joku perässävedettävä lisäke ja alempiarvoinen ja muiden armoilla. Tuskin siis on kovin hauskaa lapselle itselleenkään mutta eihän tuon ikäinen sellaista osaa sanoittaa mitenkään.

Usein näissä on se tilanne, että se mukaan lykätty nuorempi sisarus kyllä viihtyy isojen kanssa, mutta isot eivät haluaisi pientä mukaansa. Tästä on mulla omakohtaista kokemusta isosiskon ominaisuudessa.

Äh! Ei sen ikäinen tietenkään muuta kuin ”viihdy” vanhempien sisarusten seurassa, mutta epätasa-arvoinen hierarkia tekee pienemmästä todennäköisesti kiukkuisen ja/tai hankalan. Lapsi aistii ettei ole samalla viivalla mutta yrittää päästä sinne tai ”voittaa” tyrannian mitä kokee. Oikeastihan lapsi haluaisi vain tasavertaisuutta ja että olisi kiva ja helppo olla, mutta ei sen ikäinen osaa tällaista sanoa ääneen. Vanhempi sisarus harvoin pitää huolta, että leikki ei ole liian hankala pienemmälle, ei ala pelata ”tää on MUN kaveri” valtapelejä yms. Se että se pienempi ”viihtyy” on vain tarvetta kuulua joukkoon ja yrittää kaikkensa että näin olisi -> purkautuu kaikennäköisenä ikävänä.

Se pienempi lapsi on se kuka kärsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omalla lapsella on juuri tällainen tilanne" No miksi et puutu?

Kuvitteletko kaverin äidin puuttumisen auttavan? Seuraavaksi ei kaveri saa käydä ollenkaan.

Nämä lapsensa muiden vahdittavaksi siirtävät eivät näe mitään väärää toiminnassaan. Monella on malli tuttu jo lapsuudesta, usein pikkusisaruksen eli vahdittavan näkökulmasta.

No tämä just on se ikävä puoli asiassa. Vaikka vanhemmat näkevät itse repimistä, riuhtomista ja lyömistä, niin he puolustelevat tätä käytöstä, et kun on niin pieni verrattuna muihin (kyse pienestä ikäerosta ja kaikki osapuolet ovat siinä alakoulun alkutaipaleen tietämillä, eli pitäisi olla selvää kuitenkin ettei muita satuteta!) Sitten täytyy itse ottaa tuomarin ja sovittelijan roolia, mikä on hieman kiusallista, mutta oikein muita lapsia kohtaan. Hankala tilanne.

Ap

No mistä tämä esim. lyöminen johtuu? Varmaan siitä, että se pienempi on siellä kaikkien komenneltavana, hienovaraisesti alennettuna jne. Vai tosissaanko uskot että isommat ottaa pienen mukaan tasavertaisena leikkijänä?

Ei ole pienemmällekään oikein joutua vanhemman sisaruksen pompoteltavaksi ja armoille ja vielä vanhemman siunauksella.

Pienemmälle pitää pystyä järjestämään omaa harrastusta, kavereita ja auktoriteettia omiin kaverisuhteisiin.